Gå til innhold

Er ikke USA årsaken til militant islamisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Så du sier jeg burde være bekymret for alle de her inne som står frem med åpen identitet og kritiserer islam?

Hvor mange er det, helt eksakt, som gjør det? 😉

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Duriello skrev (1 minutt siden):

Hvor mange er det, helt eksakt, som gjør det? 😉

Ganske mange som er slepphendte med sin egen anonymitet, f.eks. ved å bruke brukernavn på tvers av diverse profiler. Det var uansett ikke poenget mitt, som nettopp er at de ikke føler en reell frykt for islamsk ekstremisme at de kan tillate seg selv å være slepphendte.

Du har større risiko for å dø av hjerneslag av å sitte på dass og scrolle Truth Social. Hele denne woe is me internett-martyrdommen er bare krenkehysteri.

• Liker 2
Skrevet
21 minutes ago, Gavekort said:

Så du sier jeg burde være bekymret for alle de her inne som står frem med åpen identitet og kritiserer islam?

Ja

• Liker 4
Skrevet
37 minutes ago, Tussi said:

Wikipedia? Her kreves nok sterkere kilder.
Det er godt kjent at de som sto bak var tyrkiske nasjonalister, som senere skulle danne den sekulære tyrkiske staten. 

https://www.britannica.com/event/Armenian-Genocide

campaign of deportation and mass killing conducted against the Armenian subjects of the Ottoman Empire by the Young Turk government during World War I (1914–18). 

Young Turks, coalition of various reform groups that led a revolutionary movement against the authoritarian regime of Ottoman sultan Abdülhamid II, which culminated in the establishment of a constitutional government. After their rise to power, the Young Turks introduced programs that promoted the modernization of the Ottoman Empire and a new spirit of Turkish nationalism

Skrevet
Rhabagatz skrev (Akkurat nå):

Wikipedia? Her kreves nok sterkere kilder.
Det er godt kjent at de som sto bak var tyrkiske nasjonalister, som senere skulle danne den sekulære tyrkiske staten. 

https://www.britannica.com/event/Armenian-Genocide

campaign of deportation and mass killing conducted against the Armenian subjects of the Ottoman Empire by the Young Turk government during World War I (1914–18). 

Young Turks, coalition of various reform groups that led a revolutionary movement against the authoritarian regime of Ottoman sultan Abdülhamid II, which culminated in the establishment of a constitutional government. After their rise to power, the Young Turks introduced programs that promoted the modernization of the Ottoman Empire and a new spirit of Turkish nationalism

Du får sjekke kildene i Wikipedia da...

• Liker 2
Skrevet
9 minutes ago, Tussi said:

Du får sjekke kildene i Wikipedia da...

Jeg kan jo bare lese den. Der fremgår det klart at konvertering var noe mange armenere prøvde, men at det ikke var nok:

Although the first and most important step was conversion to Islam, the process also required the eradication of Armenian names, language, and culture, and for women, immediate marriage to a Muslim.[191] 

De konverterte fordi kristendom var en armensk markør, ikke fordi tyrkerne var islamister.

Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (3 minutter siden):

Jeg kan jo bare lese den. Der fremgår det klart at konvertering var noe mange armenere prøvde, men at det ikke var nok:

Although the first and most important step was conversion to Islam, the process also required the eradication of Armenian names, language, and culture, and for women, immediate marriage to a Muslim.[191] 

De konverterte fordi kristendom var en armensk markør, ikke fordi tyrkerne var islamister.

Men konvertering var forutsetningen, du kommer ikke unna at det  handler om islam

Endret av Tussi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 minute ago, Tussi said:

Men konvertering var forutsetningen, du kommer ikke unna at det  handler om islam

Det var som sagt tyrkiske nasjonalister som sto for udåden. Det er det bred enighet om.

At du velger å fokusere på islam, kan jeg ikke gjøre noe med.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det var som sagt tyrkiske nasjonalister som sto for udåden. Det er det bred enighet om.

At du velger å fokusere på islam, kan jeg ikke gjøre noe med.

Jeg kan ikke gjøre noe med at du ignorerer det heller

• Liker 2
Skrevet (endret)
45 minutes ago, Tussi said:

Jeg kan ikke gjøre noe med at du ignorerer det heller

Det blir som å hevde at folkemordet i Amerika og den vestlige imperialismen skyldtes kristendommen. Det er bare en svak og mangelfull analyse, der man tillegger en faktor altfor stor betydning, og ser bort ifra andre, langt viktigere faktorer (økonomisk, politisk og militær ekspansjon i tillegg til ren utplyndring).

Nøkkelen til å forstå folkemordet på armenerne er å forstå de unge tyrkerne. Armenerne nøt beskyttelse under det Ottomanske riket, og folkemordet skjer som følge av tyrkisk nasjonalisme.

Endret av Rhabagatz
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det blir som å hevde at folkemordet i Amerika og den vestlige imperialismen skyldtes kristendommen. Det er bare en svak og mangelfull analyse, der man tillegger en faktor altfor stor betydning, og ser bort ifra andre, langt viktigere faktorer (økonomisk, politisk og militær ekspansjon i tillegg til ren utplyndring).

En muslimsk folkegruppe begår folkemord på en kristen gruppe, der forutsetningen for å ha en mulighet til å slippe unna er konvertering....  For ikke å nevne at måten TYT fikk med seg de mer religiøse kurderne på folkemordet var ved å appellere til islam

• Liker 1
Skrevet (endret)
11 minutes ago, Tussi said:

Er det din påstand at dette har null med religion å gjøre? Du sa selv at konvertering ikke var "nok", med det var en forutsetning

Det har å gjøre med at de var en minoritet i Tyrkia som ungtyrkerne mente var illojale. Altså omtrent det samme som med jødene.

Konverteringen var, som det fremgikk av sitatet, bare en del av det å utviske en armenske identiteten, og noe som uansett i liten grad ble akseptert. 

Som sagt, du står fritt til å tro hva du vil. Men konsensus blant historikerne er altså at dette handler om nasjonalisme, ikke religion.

Endret av Rhabagatz
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...