Gå til innhold

Ræva norsk oppdrettslaks.

Anbefalte innlegg

Skrevet

NRK avslører: Norsk laks med sår eksportert ulovlig til fabrikker i Europa

Ulovlig laks fra flere fabrikker

Mens NRK er til stede, kommer flere trailere med last fra fem ulike fabrikker i Norge. Fisken stammer fra både store og små selskap.

Avtalen med fabrikken er at NRK ikke kan fortelle hvem som sender dårlig og ulovlig merket laks. De frykter at ingen vil selge fisk til dem, dersom de står fram.

https://www.nrk.no/dokumentar/nrk-avslorer_-norsk-laks-med-sar-eksportert-ulovlig-til-fabrikker-i-europa-1.17618007

Oppdrettsselskaper er de nye tobakkselskapene. Ikke bare er fisken like råtten som eierne, det samme er forretningsmodellen. De kjøper opp fisk fra afrikanske land og undergraver matsikkerheten og økonomien der. I tillegg bidrar oppdrettssvineriet til å ta knekken på villaksen vår, grunnet rømte frankenstein-laks med tilhørende lakselus. 

Dette svineriet har pågått lenge. En sak fra 2010:

Fikk oppdrettslaks med over 1.000 lakselus

Det går mye rømt oppdrettsfisk i Åstfjorden og Snillfjorden. Mange av dem har svært mye lus, men dette er det verste laksefisker John Øystein Berg har sett.

https://www.hitra-froya.no/nyheter/n/kRAo1L/fikk-oppdrettslaks-med-over-1-000-lakselus

Norske kystkommuner har jo ikke sjans i møte med disse bandittene. Ingen lokalpolitiker kan få orden på sakene, for da kan oligarkene bare true med å legge ned arbeidsplasser.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan bare si meg 100% enig og har for lenge siden sluttet å spise svineriet! Samtidig sitter eierene, disse kjeltringmillardærene i Sveits fordi de ikke har råd til å bo i Norge.

For en del år siden ble russiske påstander om at norsk laks var søppelmat kraftig imøtegått, og jeg er på ingen måte tilhenger av russland, men her hadde de faktisk rett.

• Liker 3
Skrevet

Visste dere at oppdrettslaks faktisk får tilsatt fargestoff i fôret for å få den rosa eller oransje fargen i kjøttet?
Uten dette tilskuddet ville kjøttet vært ganske grålig eller nesten hvitt, siden oppdrettslaks ikke spiser de samme naturlige fargekildene som villaks gjør i naturen.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Denne bransjen har mer svin på skogen enn svinebransjen selv.

Vet du 1 / 10 av hvordan bransjen fungerer rører du aldri igjen en oppdrettslaks.

Og ja, har jobbet sånn at jeg fikk god innsikt i hvordan de holder på, i tillegg til egen graving i forskning.

En dementering betyr ingenting i det dokumenterte havet det er å ta av.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke hvorfor folk tror norsk laks er så voldsomt kvalitet på. Et et par år siden det kom frem at død laks ble pakket som menneskemat, det ble avslørt av inspektører på fersken,  og det israelske (ingen politiske svar please) mattilsynet som så på norsk laks pakket som kvalitetsfisk måtte kassere fisken, den var ikke egnet til menneskemat

EU-land hadde også klaget https://www.nrk.no/norge/israel-sendte-stinkende-laks-tilbake-til-norge-_-eu-land-har-ogsa-klaget-pa-kvaliteten-1.16647983

Vi liker å tro vi er så gode, men norsk lakseindustri er fylt av sniker og elendig dyrevelferd 

Endret av Tussi
  • Liker 2
Skrevet

Er mange år sia eg slutta å ete laks, med mindre eg fisker den sjølv. Norsk oppdrettslaks har rett og slett for mange svin på skogen både i form av forureining og svært dårlig kvalitet på matfisken. At di som tjener seg rike på oppdrettslaks ikkje skjønner at di er i ferd med å sage av greina di sitter på er smått utrulig. Men så lenge folket ikkje setter foten ned for oppdrettslaks, vil laksenæringa forsette å forureine samt by på dårlig matfisk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...