Gå til innhold

Vil gratis og bedre kollektiv-transport redusere boligpriser?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt spørsmål. Tid er vel også en kostnad som man ikke får gjort noe med. Det tar alltid en del tid å gå til bussen, vente, bytte buss, vente litt mer, buss er forsinket så du mister den bussen du skal gå over til. Det er mange ting som gjør det problematisk. Å gjøre seg avhengig av transport over til dels store avstander hver dag hele året har definitivt sin pris både tids og kostnadsmessig. Likevel syns jeg offentlig transport har blitt veldig bra, for det meste, samt ganske rimelig. 

Skrevet
19 hours ago, lada1 said:

Er det noen som har undersøkt hvor mye gratis og bedre kollektiv-transport kan påvirke boligpriser ved store byer?

Dessverre så vil det øke boligprisene. Det vil føre til at flere flytter til byene fordi der kan de reise rundt gratis. 

Og for pendlere så er tid en større begrensing enn pendkerkostnader.

  • Liker 2
Skrevet
20 hours ago, Camlon said:

Dessverre så vil det øke boligprisene. Det vil føre til at flere flytter til byene fordi der kan de reise rundt gratis. 

Og for pendlere så er tid en større begrensing enn pendkerkostnader.

OK, men gratis/bedre kollektiv-traksport til og fra og utafor byene da?

  • 2 uker senere...
Skrevet
bzzlink skrev (10 minutter siden):

Tror dessverre at det er flere som jobber for at kollektivtransport skal bli dyrere, enn at den skal bli billigere.

https://www.rb.no/kan-bli-dyrere-a-reise-i-rushtida/s/5-43-2608378

– Hovedmålene med rushtidsprising er å redusere antall som bruker kollektivtransport på de mest belastede tidspunktene.

Slutte å ta kollektiv i rush.. skal folk bare slutte å jobbe kanskje.

Dette går først og fremst utover de som ikke har noe fleksibilitet i jobben sin, gjerne fattigere mennesker.

Idioti på høyt nivå.

Skrevet

Det er kanskje umulig å svare på, og kanskje man ikke får en effekt som uansett kan knyttes direkte til utgangspunktet (gratis kollektivtilbud -> lavere boligpris).

På den ene siden kan et knakende bra kollektivtilbud gjøre at flere ser det positivt å bo et stykka unna sentrum, dermed stiger prisene også i ytre bydeler og utkant.

På den andre siden kan en tjeneste som nesten hele landet benytter seg av daglig som blir gratis, senke inflasjon. Og lavere inflasjon har gjerne tidligere gitt lavere boligpriser. Sier tidligere, for vi har også sett at samme virkemiddel gir en annen effekt ved neste forsøk i forhold til det første forsøket.

Det viktigste er kanskje å se på hva ens egentlige mål er. Er det å ha gratis kollektivtilbud, eller lavere boligpriser. Så finner man faktorer som enklere kan knyttes til det målet en vil prioritere.

Skrevet (endret)
lada1 skrev (På 3.11.2025 den 5.54):

OK, men gratis/bedre kollektiv-traksport til og fra og utafor byene da?

Er i aller hoeyeste grad et poeng, det vil utvide passersirkelen paa kartet for mange.

Mange er ogsaa villige til aa betale / utholde en ekstra busstur, for aa komme hjem til fjordutsikt, med baatplass, freks.

Bodde i et slikt "paradis", men gaaturen hjem , 4 km i stup moerke, etter aa ha tatt den siste hurtigbaaten, var ikke saa kjekk.

Med et bedre kollektivtilbud, flere ankomstplasser i rutebaat tabellen freks, saa hadde jeg sluppet aa flytte til byen, naar jeg fikk jobb.

Det vil ikke bare paavirke prisene. Valgmulighetene, vil ogsaa oeke for dem som oensker aa bo slik, men blir forhindret av daarlig tilkomst. 

Prisene i byen, vil kanskje roe seg, men prisene der tilkomsten bedrer seg vil oeke.

Endret av Karltorbj

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...