PÃ¥inter Skrevet 25. desember 2025 Skrevet 25. desember 2025 podcarsten skrev (19 minutter siden): Hovedproblemet med logikken din , fra mitt enkle standpunkt, er at dersom man vil forstå denne guden, må man aller først godta at guden har rett. Nesten spot on, bare omvendt. Man undersøker først hva bibelen sier om gud, så baserer man sitt valg på om denne guden har rett eller ikke, vanskeligere er det ikke. 1
Vokteren Skrevet 25. desember 2025 Skrevet 25. desember 2025 Mflj skrev (5 timer siden): Synes du det er kjærlighet å stryke noen på kinnet, si at alt kommer til å gå bra, og busselulle de inn i søvn, når sannheten er at det ikke kommer til å gå bra hvis de ikke våkner opp. Hvorfor bruke totalt unødvendig energi på å bekymre seg over uværet som kanskje kommer i morgen, når man kan glede seg over dagen i dag og mulighetene til uken ? Pessimisme og skjebnebestemt defaitisme er ikke hva vi trenger nå…. 1
podcarsten Skrevet 25. desember 2025 Skrevet 25. desember 2025 PÃ¥inter skrev (35 minutter siden): Nesten spot on, bare omvendt. Man undersøker først hva bibelen sier om gud, så baserer man sitt valg på om denne guden har rett eller ikke, vanskeligere er det ikke. Takk for et verdifullt og gjennomtenkt svar. Dette dreide seg om Guds ånd, som man visstnok kun kan kjenne om man godtar guden som sender bjørner for å drepe barn som kaller en profet "flintskallet". Siden jeg synes sånt er litt upassende, kan jeg ikke kjenne denne ånden. 1
PÃ¥inter Skrevet 25. desember 2025 Skrevet 25. desember 2025 podcarsten skrev (38 minutter siden): Takk for et verdifullt og gjennomtenkt svar Jo, bare hyggelig. 1
Wall Dorf Skrevet 25. desember 2025 Skrevet 25. desember 2025 (endret) Mflj skrev (På 23.12.2025 den 23.40): Men jeg har jo aldri påstått at man kan kjenne DHÅ hvis man ikke har tatt imot Gud Hmm...? Jeg tror ikke man tar i mot denne på den måten. Det heter i Joh.1.18 at ingen har noen gang sett Gud, Joh.5.37: Ja, Far som har sendt meg, har selv vitnet om meg. Hans røst har dere aldri hørt, hans skikkelse har dere aldri sett - Ja, endog i Jes.42.14 sier Gud: Jeg har vært taus i lange tider, har tidd og holdt meg tilbake. Nå skriker jeg som en fødende kvinne, jeg stønner og snapper etter pusten. I Joel 1.1 heter det jo som i Ap.2.16 f: En gang skal det skje at jeg øser ut min Ånd over alle mennesker. Deres sønner og døtre skal profetere, de gamle skal drømme drømmer og de unge skal se syn. Selv over slaver og slavekvinner vil jeg i de dager øse ut min Ånd. Jeg setter varsler på himmel og jord, blod og ild og røyksøyler. Tror ikke noen historier han vise til hendelser som dette? Endret 25. desember 2025 av Wall Dorf
Lexie Skrevet 25. desember 2025 Skrevet 25. desember 2025 podcarsten skrev (2 timer siden): Dette dreide seg om Guds ånd, som man visstnok kun kan kjenne om man godtar guden som sender bjørner for å drepe barn som kaller en profet "flintskallet". Siden jeg synes sånt er litt upassende, kan jeg ikke kjenne denne ånden. Nå hadde både jødene og også andre av Israels stammer flere guder og herrer, så det du leser i deres skrifter er ikke nødvendigvis den samme Gud eller Herre som Jesus representerer. Jesus ble blant annet drept fordi han gikk i rette med den jødiske troen, blant annet om den voldelige herren som ville ha øye for øye og tann for tann. Les Bergprekenen. Han gikk også i rette med "fariseernes og saddukeernes surdeig" (deres lære) fordi de holdt fast ved sine begrensede sannheter og ikke omfavnet en dypere forståelse av Guds kjærlighet og lov. Disse fariseerne og saddukeerne levde strengt etter blant annet den gamle Moseloven og da snakker vi ikke om de ti bud, men om den groteske delen med sine formaninger om steining og mye annet man ikke forbinder med kjærlighet og fullkommenhet. Det hadde du nok skjønt om du studerte bibelen og religion fremfor å lete etter feil, for de vil du finne mange av. Hvorfor tror du det er to testamenter, det gamle og det nye? Kun det nye er gyldig. Du kan derfor ikke være kristen og samtidig leve etter det gamle testamentet, men det er likevel en viktig bok. Det er også tre måter og nivåer å lese bibelen på, bokstavelig, sjelelig og åndelig. (Legeme, sjel og ånd). Tolker du alt ordrett vil du gå deg vill. Er du sjelelig godt utviklet vil du forstå mye, men for å kunne forstå det på åndelig vis må du ha «sett lyset», ha åndelig innsikt. (1.Joh 2,20 og 2,27) Kort sagt må man lære seg å skille mellom klinten og hveten, eller det gode og det onde. (Hebreerne 5:14)
Mflj Skrevet 25. desember 2025 Forfatter Skrevet 25. desember 2025 Vokteren skrev (3 timer siden): Hvorfor bruke totalt unødvendig energi på å bekymre seg over uværet som kanskje kommer i morgen, når man kan glede seg over dagen i dag og mulighetene til uken ? Pessimisme og skjebnebestemt defaitisme er ikke hva vi trenger nå…. Hvorfor ta på seg dykkerdrakt og alt som hører med hvis du skal dykke 300 meter. Kan du ikke bare tenke at det går bra? 1
Mflj Skrevet 25. desember 2025 Forfatter Skrevet 25. desember 2025 Wall Dorf skrev (38 minutter siden): Hmm...? Jeg tror ikke man tar i mot denne på den måten. Det heter i Joh.1.18 at ingen har noen gang sett Gud, Joh.5.37: Ja, Far som har sendt meg, har selv vitnet om meg. Hans røst har dere aldri hørt, hans skikkelse har dere aldri sett - Ja, endog i Jes.42.14 sier Gud: Jeg har vært taus i lange tider, har tidd og holdt meg tilbake. Nå skriker jeg som en fødende kvinne, jeg stønner og snapper etter pusten. I Joel 1.1 heter det jo som i Ap.2.16 f: En gang skal det skje at jeg øser ut min Ånd over alle mennesker. Deres sønner og døtre skal profetere, de gamle skal drømme drømmer og de unge skal se syn. Selv over slaver og slavekvinner vil jeg i de dager øse ut min Ånd. Jeg setter varsler på himmel og jord, blod og ild og røyksøyler. Tror ikke noen historier han vise til hendelser som dette? Hva mener du? At ikke mennesker i dag har syn, drømmer og kan profetere? 1
Vokteren Skrevet 25. desember 2025 Skrevet 25. desember 2025 Mflj skrev (6 minutter siden): Hvorfor ta på seg dykkerdrakt og alt som hører med hvis du skal dykke 300 meter. Kan du ikke bare tenke at det går bra? For en tøvete sammenligning. Folk som tror på «skremmerne» vil nok aldri våge å til badestranden i frykt om at det plutselig blir kuldegrader, selv om kalenderen viser juli…. 3
Lexie Skrevet 25. desember 2025 Skrevet 25. desember 2025 (endret) podcarsten skrev (5 timer siden): Jeg sier som filosofen Pete Townsend: I don't need to fight To prove I'm right I don't need to be forgiven Ja de er heldige de som er feilfri og aldri har såret andre så de skulle trenge tilgivelse. Selv har jeg nok gjort mange feil i livet jeg gjerne skulle ha gjort annerledes om jeg fikk muligheten. Men mye lærdom gir et slikt liv også. Man blir faktisk klokere av å gjøre feil, om man lærer noe av dem. Det minner meg om et dikt av Kahlil Gibran, om jeg tolker det rett: Said a sheet of snow-white paper "Pure was I created, and pure will I remain for ever. I would rather be burnt and turn to white ashes than suffer darkness to touch me or the unclean to come near me." The ink-bottle heard what the paper was saying, and it laughed in its dark heart; but it never dared to approach her. And the multicoloured pencils heard her also, and they too never came near her. And the snow-white sheet of paper did remain pure and chaste for ever -- pure and chaste -- and empty. Endret 25. desember 2025 av Lexie
Wall Dorf Skrevet 25. desember 2025 Skrevet 25. desember 2025 Mflj skrev (1 time siden): Hva mener du? At ikke mennesker i dag har syn, drømmer og kan profetere? Tror du misforstår litt. Bibelen handler ikke om menneskeheten som sådann, men de den handler om - alle som blir kalt ved navn i bibelen. Eks. kan gis fra profeten Daniel 1.6-7 (hoffsjefen gav dem nye navn, Daniel fikk navnet Beltsasar osv.) Navnet Beltsasar har en mening slik alle navn pleier å ha. I Dan.10.1 kommer navnets betydning frem, det handlet om hard strid. (kamp - mest sannsynlig se Luk.12.49-51 / Apg.2.16f.) I Dan.2 får Nebukadnesar en drøm som han ikke skjønte og ville at Daniel skulle tyde. Daniel var lederen for de andre stjernetyderne som fikk navneendringer. De skulle drepes hvis ikke drømmen ble tydet, de sa: Stjernetyderne tok til orde og sa til kongen: «Det finnes ikke det menneske på jorden som kan fortelle kongen dette. For aldri har noen konge, hvor stor og mektig han enn var, krevd noe slikt av en drømmetyder, åndemaner eller stjernetyder. 11 Det kongen krever, er så vanskelig at ingen kan fortelle ham det, bortsett fra gudene, som ikke har sin bolig blant de dødelige.» 16 Daniel gikk da inn og ba kongen om å gi ham en frist, så skulle han fortelle ham tydningen. 17 Så gikk Daniel hjem og forklarte saken for vennene sine, Hananja, Misjael og Asarja. 18 De skulle be Gud i himmelen om å vise barmhjertighet og åpenbare dette mysteriet, så Daniel og vennene hans ikke skulle gå til grunne sammen med resten av vismennene i Babel. 19 Da ble mysteriet åpenbart for Daniel i et syn om natten. Og Daniel velsignet himmelens Gud. 27 Daniel tok til orde og svarte kongen: «Mysteriet som kongen spør om, kan ingen vismann eller åndemaner, drømmetyder eller tegntyder fortelle kongen. 28 Men det finnes en Gud i himmelen som åpenbarer mysterier. Han har kunngjort for kong Nebukadnesar hva som skal skje i de siste dager. Dette er drømmen og synene du hadde i hodet mens du lå i sengen: Resten finner du selv, dette blir for langt å legge ut om. Om ildovnen i Matt.13.49- 52 kan lese mer om i Dan.3.1 ff (Daniels 3 venner i ildovnen: Da ble kong Nebukadnesar forskrekket. Han reiste seg brått og spurte rådsherrene sine: «Var det ikke tre menn vi bandt og kastet ned i ilden?» «Jo visst, konge», svarte de. 25 Han sa: «Men jeg ser fire menn gå fritt omkring i ilden, og det finnes ikke skade på dem. Den fjerde ser ut som en gudesønn.» ) Bibelen er altså ikke satt sammen i sammenheng, finner man sammenheng blir historiene enklere å forstå. Og bibelen oppklarer ting selv. Dette har ikke noe å gjøre med vårt syn, evne til å profetere eller forstå dem, det handler rett og slett om de som er nevnt i Bibelen og er satt til å oppfylle dens profetier. (Joh,5.37-39: Ja, Far som har sendt meg, har selv vitnet om meg. Hans røst har dere aldri hørt, hans skikkelse har dere aldri sett, og hans ord lar dere ikke bli værende i dere, for dere tror ikke på den han har sendt. Dere gransker skriftene, for dere mener at dere har evig liv i dem – men det er de som vitner om meg!
Lexie Skrevet 25. desember 2025 Skrevet 25. desember 2025 (endret) podcarsten skrev (6 timer siden): ...dersom man vil forstå denne guden, må man aller først godta at guden har rett. Jeg sliter litt med den rekkefølgen. selv har jeg lest det meste av gudens publikasjoner, og er rimelig sikker på atdet er feil, skikkelig feil, men jeg har likevel ingen problemer med å se hvor de forskjellige tekstene "vil hen", så jeg forstår, men jeg er bare genuint uenig Som når jeg leser koranen. Mulig jeg var heldig og vokste opp i et hjem hvor "kritisk tenking" var det nærmeste vi noen gang kom religion, men hele ideen om at den eneste måten å komme "nær" materien er å godta dens ekthet virker på meg personlig som oppskrift på hjernevask. Nå var ikke denne kommentaren til meg, men jeg er helt enig med deg. Kritisk tenkning er viktig, og spesielt når man leser bibelen som er bygget på lange muntlige overleveringer, gjerne over flere generasjoner, før de ble skrevet ned av helt andre personer. I tillegg finnes det et utall manuskripter, oversettelser, også til forskjellige språk. I tillegg synes hver oversettelse å gjenspeile oversetterens syn og tilbøyeligheter, tiden det er skrevet i, og hvem som hersket. Hva er egentlig rett? Det er ikke uten grunn at kristenheten kjegler om hva som er rett og at det stadig vekk kommer nye menigheter selv om at Jesus formante om å være ett, en sann menighet, (Advarsel mot splittelse 1.kor 1,10) men jeg vil tro de fleste vil komme til tro uten bibelen. Det er noe i våre liv og vårt indre som drar oss. Den er likevel en svært viktig bok, om man lærer seg å forstå den. Det er et krevende og gjerne livslangt studie. Selv Einstein og mange store tenkere og vitenskapsmenn med ham, mener at livet ikke er tilfeldig. Det ligger en vilje bak. «Alle som er seriøst involvert i jakten på vitenskap, blir overbevist om at en ånd er manifestert i universets lover, en som er langt overlegen menneskets. På denne måten fører jakten på vitenskap til en religiøs følelse av en spesiell type, som sikkert er ganske forskjellig fra religiøsiteten til noen mer naive» - Albert Einstein What did Einstein say about the mind of God? "I want to know how God created this world. I'm not interested in this or that phenomenon, in the spectrum of this or that element. I want to know His thoughts; the rest are just details." Endret 25. desember 2025 av Lexie
Vokteren Skrevet 26. desember 2025 Skrevet 26. desember 2025 Lexie skrev (11 timer siden): Nå var ikke denne kommentaren til meg, men jeg er helt enig med deg. Kritisk tenkning er viktig, og spesielt når man leser bibelen som er bygget på lange muntlige overleveringer, gjerne over flere generasjoner, før de ble skrevet ned av helt andre personer. I tillegg finnes det et utall manuskripter, oversettelser, også til forskjellige språk. I tillegg synes hver oversettelse å gjenspeile oversetterens syn og tilbøyeligheter, tiden det er skrevet i, og hvem som hersket. Dvs en seiglivet form for hviskelek hvor det som kommer ut i andre enden blir helt tilfeldig og helt avhengig av de forskjellige leddenes egne oppfatninger. En lek som har overlevd fordi maktmennesker har adoptert vandrehistoriene for å befeste egen posisjon, dominere undersåtter for å sikre egne inntekter og ekspandere på bekostning av annerledestenkende. Da må man selvfølgelig pleie «markedet» med mystisisme og dommedagsprofetier. Kort sagt billig psykologi og menneskelig ondskap satt i system….
PÃ¥inter Skrevet 26. desember 2025 Skrevet 26. desember 2025 Vokteren skrev (17 timer siden): Pessimisme og skjebnebestemt defaitisme er ikke hva vi trenger nå…. Vokteren skrev (21 minutter siden): Kort sagt billig psykologi og menneskelig ondskap satt i system…. Hva tenker du menneskene trenger nå, håp? 1
Vokteren Skrevet 26. desember 2025 Skrevet 26. desember 2025 PÃ¥inter skrev (55 minutter siden): Hva tenker du menneskene trenger nå, håp? Mennesker trenger kunnskap, optimisme, håp og trygghet. Mennesker trenger ikke en handlingslammende frykt for at alt går til helvete….. 1
PÃ¥inter Skrevet 26. desember 2025 Skrevet 26. desember 2025 Vokteren skrev (Akkurat nå): Mennesker trenger kunnskap, optimisme, håp og trygghet. Har ikke kunnskapen økt enormt de siste 150 årene, det burde vel gitt optimisme, trygghet og håp? 1
Vokteren Skrevet 26. desember 2025 Skrevet 26. desember 2025 PÃ¥inter skrev (8 minutter siden): Har ikke kunnskapen økt enormt de siste 150 årene, det burde vel gitt optimisme, trygghet og håp? Optimisme, trygghet og håp har vært gjennomgangsmelodien siden 2ww i den vestlige verden. Noe som har medført både positive og negative konsekvenser. Noen av de negative handler om psykisk uhelse, overfladisk materialisme og en dekadent livsstil.
PÃ¥inter Skrevet 26. desember 2025 Skrevet 26. desember 2025 Vokteren skrev (7 minutter siden): Optimisme, trygghet og håp har vært gjennomgangsmelodien siden 2ww i den vestlige verden. Noe som har medført både positive og negative konsekvenser. Noen av de negative handler om psykisk uhelse, overfladisk materialisme og en dekadent livsstil. Så kunnskapen uteble? 1
Vokteren Skrevet 26. desember 2025 Skrevet 26. desember 2025 PÃ¥inter skrev (18 minutter siden): Så kunnskapen uteble? Noe av kunnskapen, jordnærheten og den kritiske tenkningen har tydeligvis blitt skadelidende når man begynner å analysere navlelo….
PÃ¥inter Skrevet 26. desember 2025 Skrevet 26. desember 2025 Vokteren skrev (9 minutter siden): Noe av kunnskapen, jordnærheten og den kritiske tenkningen har tydeligvis blitt skadelidende når man begynner å analysere navlelo…. Ja, enkelte har tydeligvis erfaring med navlelo. Burde ikke 👇🏼 PÃ¥inter skrev (55 minutter siden): Har ikke kunnskapen økt enormt de siste 150 årene, det burde vel gitt optimisme, trygghet og håp? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå