PÃ¥inter Skrevet 24. desember 2025 Skrevet 24. desember 2025 skaftetryne32 skrev (2 minutter siden): Finnes det ikke en eneste tråd der du ikke kan legge fra deg den evinnelige sytinga Det er han ikke aleine om. Følger du han? 1 1
DukeNukem3d Skrevet 24. desember 2025 Skrevet 24. desember 2025 skaftetryne32 skrev (8 minutter siden): Finnes det ikke en eneste tråd der du ikke kan legge fra deg den evinnelige sytinga om mena land og den onde venstresiden? Disse konstante stråmennene dine begynner å bli litt slitsomme, prøv å delta i debatten i stedet for stemple en hel gruppe som venstrevridd bare fordi du selv ikke liker en mening? Er ikke det en taktikk du stadig vekk snakker negativt om, du vet woke? Venstresiden er stort sett god den. Spesielt AP. Selv MDG, R og SV har folk jeg har sansen for. Disse debattene dog tiltrekker seg folk fra ytre-venstre som virkelig HATER kristendom og som i andre tråder prater opp naiv og feilet innvandringspolitikk/Islam etc. Derfor blir agendaen veldig åpenbar mener jeg. Neida, det gjelder ikke alle i tråden her. Men flere. God jul forresten 1
DukeNukem3d Skrevet 24. desember 2025 Skrevet 24. desember 2025 (endret) PÃ¥inter skrev (7 minutter siden): Følger du han? Det virker slik. Det er alltid han som oppsøker meg i diverse tråder (woke og innvandring), aldri omvendt 🤭 God jul!! Og takk for fine meningsutvekslinger i 2025. Endret 24. desember 2025 av DukeNukem3d 1
skaftetryne32 Skrevet 24. desember 2025 Skrevet 24. desember 2025 DukeNukem3d skrev (2 minutter siden): Disse debattene dog tiltrekker seg folk fra ytre-venstre som virkelig HATER kristendom Det er din påstand, og ja jeg misliker religion, men neppe noe mer enn du hater islam, og jeg stemmer borgerlig så ro litt ned på ytre venstre beskyldningene, beskyldningene sier nok mer om deg enn om de du beskylder. DukeNukem3d skrev (3 minutter siden): g som i andre tråder prater opp naiv og feilet innvandringspolitikk/Islam etc. Derfor blir agendaen veldig åpenbar mener jeg. Din agenda er også ganske åpenbar, du snakker ikke opp kristendommen fordi du er så glad i kristendommen du bare bruker den som ett våpen. DukeNukem3d skrev (8 minutter siden): Det virker slik. Det er alltid han som oppsøker meg i diverse tråder, aldri omvendt 🤭 Vi er i de samme emnene, og du har svart meg mange ganger. 3 1
PÃ¥inter Skrevet 24. desember 2025 Skrevet 24. desember 2025 DukeNukem3d skrev (11 minutter siden): Det virker slik. Det er alltid han som oppsøker meg i diverse tråder (woke og innvandring), aldri omvendt 🤭 God jul!! Og takk for fine meningsutvekslinger i 2025. Riktig god jul til deg også🙂I like måte 2
HasuUser Skrevet 24. desember 2025 Skrevet 24. desember 2025 35 minutes ago, skaftetryne32 said: jeg stemmer borgerlig Det er underlig hvor mange wokeforkjempere på forumet her som angivelig stemmer borgerlig. Disse er svært sjeldne å møte i virkerligheten. I call BS. Eller er MDG liksom borgerlig? 1
HasuUser Skrevet 24. desember 2025 Skrevet 24. desember 2025 En rasjonell debatt om kristendom kunne ellers vært interessant. Men det er litt for toxic her etter min smak
skaftetryne32 Skrevet 24. desember 2025 Skrevet 24. desember 2025 HasuUser skrev (3 minutter siden): . Eller er MDG liksom borgerlig? Jeg vet ikke helt hva de har bestemt seg for. HasuUser skrev (3 minutter siden): Det er underlig hvor mange wokeforkjempere på forumet her som angivelig stemmer borgerlig. Er jeg en wokeforkjemper mener du? For jeg er på ingen måte enig i det, jeg antar du må mene det ellers hadde du vel ikke svart meg, men det er jeg ikke. Det jeg dog er er en forkjemper for er fri vilje, jeg er ingen fan av såkalte "portvoktere", eller kansellering av medier som jeg selv ikke nødvendigvis liker, jeg har ikke et problem med dem, fordi jeg ikke bruker dem selv, der mener jeg den dedikerte kulturkrigeren uavhengig av valgt side har et større problem, de vil veldig gjerne kansellere alt som krenker dem på et eller annet vis, mange av dem mener de ikke er woke, jeg trur jeg ringer okseskit sjel jeg gitt, for woke og anti-woke er to sider av samme autoritære mynt. 2
PÃ¥inter Skrevet 24. desember 2025 Skrevet 24. desember 2025 skaftetryne32 skrev (20 timer siden): Det er umulig for din gud å gi oss fri vilje, denne guden er omnipotent, han vet alt som er og alt som var og alt som vil bli, stemmer ikke det? Det gjør det umulig med fri vilje, det gjør vår fremtid forutbestemt, og da har vi åpenbart ingen fri vilje, jeg skjønner ikke hvorfor dere kristne fremdeles påstår dette, Jeg gjentar med den guden dere har valgt så kan dere umulig ha fri vilje,… 👇🏼👆🏼 skaftetryne32 skrev (4 minutter siden): …Det jeg dog er er en forkjemper for er fri vilje, jeg er ingen fan av såkalte "portvoktere", eller kansellering av medier.. Bra du er en forkjemper for fri vilje👍🏼 1
Mflj Skrevet 25. desember 2025 Forfatter Skrevet 25. desember 2025 (endret) tsetsefluen skrev (På 24.12.2025 den 6.54): Mener det at i bibelen nt står det at Gud har gjort enkelt mennesker slik at de ikke kan tro på budskapet Nei, det er ikke det jeg mener. Det står at Gud ikke ønsker at noen skal gå fortapt, og at han ikke viser bort en eneste en som kommer til han. Men hvis en ikke er interessert i å gi Gud en sjanse en gang, så blir det jo vanskelig. Gud elsker oss høyere enn vi kan forstå. Men han er også interessert i å bli elsket tilbake. Ville du blitt sammen med noen som ikke elsket deg eller var interessert i deg i det hele tatt? Det står vel også i bibelen: "How can two go together if they dont agree?" Ett ekteskap krever enighet fra to parter. For her snakker vi ikke om tvangsekteskap. Dette med Gud og oss er som en kjærlighetsrelasjon og ett ekteskap, (som bla Paulus skriver om) Vi trenger en åpenbaring om Guds kjærlighet til oss og det kan vi få hvis vi gir han en sjanse. Det handler om at vi gir han vårt "ja". For han har allerede dødd for oss of fridd til oss. Når vi får denne åpenbaringen kan vi forstå mer om hva det handler om. Desverre ønsker djevelen å gjøre denne verden så kald at det blir vanskeligere og vanskeligere å tro på Guds kjærlighet. Og kaldere skal det bli i denne tiden rett før Jesus kommer tilbake. Noen våkner kanskje opp og ser at noe ikke stemmer, mens andre kan bli kaldere. Ville du invitert noen hjem til deg, og gitt de av de av det fineste du hadde, dersom de hatet deg med lidenskap og egentlig helst ville ha deg ut av ditt eget hus, og deretter fylle huset ditt med alt du hater? I de siste dager skal ikke folk tåle å høre sann doktrine, står det. Jeg snakker kanskje strengt, men det gjorde også Jesus også. Candycane religion kan en finne hvor som helst i denne verden hvis man heller ønsker det. Men candycane religion leder ikke til repentance, og derfor heller ikke til frelse. Siden repentance er nødvendig for frelse. Candycanereligion har ingen annen funksjon enn å gi en følense av behag en kort stund. Jeg ønsker selv og bli frelst og jeg ønsker det samme for alle andre. Hvorfor skulle jeg da kaste bort tiden på tull, og spre ett behagelig men utsant evangelie. For et jeg selv skal være populær i andres øyne en LITEN stund eller for at andre skal ha det behagelig en LITEN stund? Veldig mange kirker tør ikke snakke om tingene Jesus snakker om. Bla synd, helvete, dåpen ovenifra av ånden (å bli født på ny), og den hellige ånd. Hvis du ønsker kunnskap om disse tingene bør du nok lese selv og ikke stole på andre mennesker. Man tar heller inn synd og underholding i kirken, fremfor bibelord som utfordrer oss. fordi det er viktig at man har det gøy og behagelig. Det er jo ikke rart en ikke ser Guds kraft i en kirke som ikke formidler Guds ord. Endret 25. desember 2025 av Mflj
PÃ¥inter Skrevet 25. desember 2025 Skrevet 25. desember 2025 tsetsefluen skrev (På 24.12.2025 den 6.54): Mener det at i bibelen nt står det at Gud har gjort enkelt mennesker slik at de ikke kan tro på budskapet Kanskje dette du tenker på? «For denne verdens gud har blindet de vantros sinn, så de ikke ser lyset som stråler fram fra evangeliet om Kristi herlighet, han som er Guds bilde.» 1
Vokteren Skrevet 25. desember 2025 Skrevet 25. desember 2025 Mflj skrev (På 29.10.2025 den 13.02): Vi lever i de siste dager, og trist er det at mange ikke vet om det viktigste som er å vite angående dette. Lite snakket om er det, til tross for at det er ett gjennomgående tema i bibelen. I alle tilfeller burde alle vite hva som står i bibelen om dette. Jeg har samlet bibelvers fra ulike steder i bibelen angående dette temaet. Dette er bare noen av de. Daniel fikk flere syn angående de siste dager. Alvorligheten av det han så gjorde at han besvimte og ble syk i flere dager. Daniel 8:27 KJ21 And I, Daniel, fainted and was sick several days. Afterward I rose up and did the king’s business; and I was astonished at the vision, but none understood it. Matteus 24 Jesus taler om de tider som skal komme Tempelet skal ødelegges 1 Jesus forlot nå tempelet. Da han var på vei ut, kom disiplene til ham og pekte på tempelbygningene. 2 Men han sa: «Ja, ser dere alt dette? Sannelig, jeg sier dere: Her skal det ikke bli stein tilbake på stein, alt skal rives ned.» Trengselstiden begynner 3 Da han satt på Oljeberget og disiplene var alene med ham, kom de og spurte: «Si oss: Når skal dette skje, og hva er tegnet på ditt komme og verdens ende?» 4 Jesus tok til orde og sa: «Pass på at ikke noen fører dere vill! 5 For mange skal komme i mitt navn og si: ‘Jeg er Messias!’ Og de skal villede mange. 6 Dere skal høre om kriger, og det skal gå rykter om krig. Se da til at dere ikke lar dere skremme! For dette må skje, men ennå er ikke enden kommet. 7 Folk skal reise seg mot folk og rike mot rike, og det skal være hungersnød og jordskjelv mange steder. 8 Men alt dette er bare begynnelsen på fødselsriene. 9 Da skal de utlevere dere til forfølgelse og slå dere i hjel; ja, dere skal hates av alle folkeslag for mitt navns skyld. 10 Da skal mange falle fra, og de skal angi hverandre og hate hverandre. 11 Mange falske profeter skal stå fram og føre mange vill. 12 Og fordi lovløsheten tar overhånd, skal kjærligheten bli kald hos de fleste. 13 Men den som holder ut til enden, skal bli frelst. 14 Og dette evangeliet om riket skal forkynnes i hele verden til vitnesbyrd for alle folkeslag, og så skal enden komme. Den store trengsel 15 Når dere ser at det motbydelige som ødelegger, det som profeten Daniel har talt om, står på hellig sted – la den som leser opp, tyde det! 16 – da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene. 17 Den som er på taket, må ikke gå ned for å ta med seg noe i huset, 18 og den som er ute på markene, må ikke vende hjem for å hente kappen sin. 19 Ve dem som venter barn og dem som gir bryst i de dager! 20 Men be om at dere slipper å flykte om vinteren eller på sabbaten. 21 For da skal det komme en trengselstid så stor som det aldri har vært fra verdens begynnelse og til nå, og som det heller aldri skal bli. 22 Om disse dagene ikke ble forkortet, ville ikke noe menneske bli frelst. Men for de utvalgtes skyld skal disse dagene forkortes. Når Menneskesønnen kommer 23 Om noen da sier til dere: ‘Se, her er Messias’ eller: ‘Der er han’, så tro det ikke! 24 For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre store tegn og under, for om mulig å føre selv de utvalgte vill. 25 Nå har jeg sagt dere det på forhånd! 26 Om de altså sier til dere: ‘Se, han er ute i ødemarken’, så gå ikke dit ut, eller: ‘Se, han er i et rom der inne’, så tro det ikke. 27 For slik som lynet går ut fra øst og lyser like til vest, slik skal det være når Menneskesønnen kommer. 28 Hvor åtselet er, vil gribbene samles. 29 Så snart denne trengselstiden er over, skal solen bli formørket og månen miste sitt lys. Stjernene skal falle ned fra himmelen, og himmelens krefter skal rokkes. 30 Da skal Menneskesønnens tegn vise seg på himmelen, da skal alle folkeslag på jorden bryte ut i klagerop, og de skal se Menneskesønnen komme på himmelens skyer med stor makt og herlighet. 31 Når basunen lyder, skal han sende ut sine engler, og de skal samle hans utvalgte fra de fire verdenshjørner, fra den ene enden av himmelen til den andre. Lær av fikentreet 32 Lær en lignelse av fikentreet: Når det får sevje i greinene og skyter blad, da vet dere at sommeren er nær. 33 Slik skal også dere vite, når dere ser alt dette, at han er nær og står for døren. 34 Sannelig, jeg sier dere: Denne slekten skal ikke forgå før alt dette skjer. 35 Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldri forgå. 36 Men den dagen og timen kjenner ingen, ikke englene i himmelen og heller ikke Sønnen, bare Faderen. Våk 37 Som i Noahs dager, slik skal det være når Menneskesønnen kommer. 38 For i tiden før storflommen spiste og drakk de, giftet seg og giftet bort, helt til den dagen Noah gikk inn i arken, 39 og de skjønte ingenting før flommen kom og tok dem alle. Slik skal det være når Menneskesønnen kommer. 40 Da skal to menn være ute på markene; én blir tatt med, én blir igjen. 41 To kvinner skal male sammen på kvernen; én blir tatt med, én blir igjen. 42 Så våk da! For dere vet ikke hvilken dag deres Herre kommer. 43 Men det skal dere vite: Dersom husherren visste når på natten tyven kom, ville han våke og ikke la ham bryte seg inn i huset. 44 Derfor må også dere være forberedt! For Menneskesønnen kommer i den time dere ikke venter det. 45 Hvem er da den tro og kloke tjeneren som herren har satt over de andre tjenerne for å gi dem mat i rett tid? 46 Lykkelig er den tjeneren som herren finner i arbeid med dette når han kommer tilbake! 47 Sannelig, jeg sier dere: Herren skal sette ham over alt han eier. 48 Men sett at dette er en dårlig tjener som sier til seg selv: ‘Det varer lenge før herren min kommer’, 49 og så gir seg til å slå de andre tjenerne og spise og drikke sammen med drukkenbolter. 50 Da skal tjenerens herre komme en dag han ikke venter og en time han ikke kjenner, 51 og hugge ham ned og la ham dele skjebne med hyklerne, der de gråter og skjærer tenner. 2 Timoteus 3 Menneskene i de siste tider 1 Du skal vite at i de siste dager skal det komme vanskelige tider. 2 For da skal menneskene være selvopptatte og pengegriske, brautende, hovmodige og spottende, ulydige mot foreldre, utakknemlige og uten respekt for det hellige, 3 ukjærlige og uforsonlige, baktalende, ubeherskede, rå og ondsinnede, 4 svikefulle, oppfarende og innbilske. De elsker nytelser høyere enn de elsker Gud. 5 I det ytre har de gudsfrykt, men de fornekter gudsfryktens kraft. Vend deg bort fra slike folk! 6 Blant dem er også de som sniker seg inn i hjemmene og får makt over svake kvinner som er nedlesset i synder, slike kvinner som lar seg drive av all slags begjær, 7 og som stadig får undervisning, men aldri kan lære sannheten å kjenne. 8 Som Jannes og Jambres satte seg opp mot Moses, setter disse mennene seg opp mot sannheten. Deres dømmekraft er ødelagt, og deres tro holder ikke mål. 9 Men nå skal de ikke ha mer fremgang. For det skal bli klart for alle hvor vettløse disse er, slik det skjedde med de to andre. Apostlenes gjerninger 2:17-21 NB Det skal skje i de siste dager, sier Gud, da vil jeg utgyte av min Ånd over alt kjød. Deres sønner og deres døtre skal tale profetiske ord. Deres unge menn skal se syner, og de gamle blant dere skal ha drømmer. Selv over mine treller og trellkvinner vil jeg i de dager utgyte av min Ånd, og de skal tale profetiske ord. Jeg skal gjøre under oppe på himmelen og tegn nede på jorden, blod og ild og røkskyer. Solen skal bli forvandlet til mørke og månen til blod, før Herrens dag kommer, den store og herlige. Og det skal skje: Hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst. 1 Jeg vitner for Gud og Kristus Jesus, som skal dømme levende og døde, og ved hans komme og hans rike: 2 Forkynn Ordet! Vær rede i tide og utide. Overbevis, irettesett og trøst, med all tålmodighet og lære. 3 For det skal komme en tid da de ikke skal tåle den sunne lære, men etter sine egne lyster skal de ta seg lærere i mengdevis, etter som det klør i øret på dem. 4 De skal vende øret bort fra sannheten, og vende seg til eventyr. 5 Men vær du edru i alle ting. Lid ondt, gjør en evangelists gjerning, fullfør din tjeneste. 6 For jeg blir alt ofret, og tiden for min bortgang forestår. 7 Jeg har stridd den gode strid, fullendt løpet, bevart troen. 8 Så ligger nå rettferdighetens krans rede for meg, den som Herren, den rettferdige dommer, skal gi meg på den dagen – ja, ikke bare meg, men alle som har elsket hans komme. Paulus’ andre brev til Timoteus 4:1-8 1 Men dette skal du vite, at i de siste dager skal det komme farlige tider. 2 For menneskene skal da være egenkjærlige, pengekjære, skrytende, overmodige, spottende, ulydige mot foreldre, utakknemlige, uten aktelse for det hellige, 3 uten naturlig kjærlighet, uforsonlige, baktalende, umåtelige, voldsomme, uten kjærlighet til det gode, 4 svikefulle, oppfarende, oppblåste, slike som elsker sine lyster høyere enn Gud. 5 De har skinn av gudsfrykt, men fornekter dens kraft. Slike skal du vende deg fra. 6 Til dem hører også de som sniker seg inn i husene og fanger kvinnfolk som er nedtynget av synder og drives av mange slags lyster, 7 som alltid vil lære, men aldri kan komme til sannhets erkjennelse. 8 Som Jannes og Jambres sto Moses imot, slik står også disse sannheten imot. De er fordervet i sitt sinn og holder ikke mål i troen. Det er med andre ord ikke klimakrisen vi har å bekymre oss for. Isteden for å fokusere å redde verden som er som ett falleferdig skur, uten mulighet får å repareres. Bør vi heller fokusere på det evige liv. Beistets merke Johannes åpenbaring 13 11 Og jeg så et annet dyr stige opp av jorden. Det hadde to horn som et lam, men talte som en drage. 12 All den makt det første dyret har, bruker det andre dyret i tjeneste for det første. Det får jorden og dem som bor der, til å tilbe det første dyret – det som hadde fått banesåret sitt leget. 13 Det gjør store tegn, det lar til og med ild fra himmelen fare ned på jorden, midt for øynene på folk. 14 Det forfører dem som bor på jorden, med tegnene det får gjøre i dyrets tjeneste. Og det sier til jordens folk at de skal lage et bilde til ære for dyret – det som var såret med sverd, men livnet til igjen. 15 Det fikk makt til å blåse liv i dyrets bilde, så det kunne tale, og til å få drept alle som ikke tilba dyrets bilde. 16 Det tvinger alle – små og store, rike og fattige, frie og slaver – til å ha et merke på sin høyre hånd eller på pannen. 17 Og ingen kan kjøpe eller selge noe uten å ha dette merket: dyrets navn eller det tall som svarer til navnet. 18 Her gjelder det å ha visdom. La den som har forstand, regne ut dyrets tall! For det er et menneskes tall, og tallet er 666. Johannes' åpenbaring 14 8 En annen engel fulgte etter og sa: «Falt, falt er Babylon den store, hun som har skjenket alle folkeslag med vredens vin fra sitt horeri.» 9 En tredje engel fulgte etter dem og ropte med høy røst: «Om noen tilber dyret og bildet av det og tar imot merket på pannen eller hånden, 10 skal han få drikke av Guds vredes vin som er skjenket opp ublandet i hans harmes beger, og han skal pines med ild og svovel for øynene på de hellige engler og Lammet. 11 Røyken fra deres pinsel stiger opp i all evighet – verken natt eller dag får de ro, de som tilber dyret og dyrets bilde og tar imot dets navn til merke.» 12 Her må de hellige ha utholdenhet, de som holder seg til Guds bud og troen på Jesus. 13 Fra himmelen hørte jeg nå en røst som sa: «Skriv: Salige er de døde som fra nå av dør i Herren.» «Ja», svarer Ånden, «de skal få hvile fra sitt strev, for deres gjerninger følger med dem.» Mange kristne vil bli tatt bort fra jorden før dette skjer. Det vil deretter bli 7 år med en forferdelig kald og ondskapsfull tid på jorden før Jesus kommer tilbake. De som er igjen kan bli frelst dersom de ikke tilber dyret/ beistet og ikke tar beistets merke. Dersom en tilber dyret/ beistet, eller tar merket finnes det ikke frelse. For at de som er igjen på jorden skal klare å unngå å tilbe beistet og ikke ta beistets merke må de være villige til å dø. Teknologien er her allerede. Jeg sier ikke at akkurat disse utgavene er beistets merke men teknologien er her. En microchip under huden er ikke noe noen burde ta uansett: https://www.nrk.no/norge/laser-opp-dorer-med-en-chip-under-huden-1.13637732 https://m.youtube.com/watch?v=yuhz133G8gs https://moderndiplomacy.eu/2024/01/10/cash-now-extinct-as-citizens-use-implanted-microchips-instead/ https://m.youtube.com/watch?v=gunkpxLND38 Hvorfor enda en tråd med pessimistiske dommedagsprofetier ? Dette er middelaldersk tøv som kun er egnet for å gjødsle psykisk uhelse. Religioners maniske behov for å skremme er ikke annet enn ondsinnet misjonering/jag etter penger og dominans. Hvorfor ikke fokusere på at vi går mot lysere tider og et nytt år med nye muligheter ? 1
Mflj Skrevet 25. desember 2025 Forfatter Skrevet 25. desember 2025 (endret) Vokteren skrev (13 minutter siden): Hvorfor enda en tråd med pessimistiske dommedagsprofetier ? Dette er middelaldersk tøv som kun er egnet for å gjødsle psykisk uhelse. Religioners maniske behov for å skremme er ikke annet enn ondsinnet misjonering/jag etter penger og dominans. Hvorfor ikke fokusere på at vi går mot lysere tider og et nytt år med nye muligheter ? Synes du det er kjærlighet å stryke noen på kinnet, si at alt kommer til å gå bra, og busselulle de inn i søvn, når sannheten er at det ikke kommer til å gå bra hvis de ikke våkner opp. Endret 25. desember 2025 av Mflj 1
skaftetryne32 Skrevet 25. desember 2025 Skrevet 25. desember 2025 Mflj skrev (3 minutter siden): Synes du det er kjærlighet å stryke noen på kinnet, si at alt kommer til å gå bra, og busselulle de inn i søvn, når sannheten er at det ikke kommer til å gå bra hvis de ikke våkner opp. Sannheten du snakker om har du aldri greid å bevise, så det er egentlig bare en sannhet for deg og dine eventuelle meningsfeller, diktning for alle andre, du kan tro hva du vil, men din tro er ikke alle andre sin sannhet, bibelen er mytologi og ethvert omen du eventuelt ser om ragnarok må behandles som det, bibelen snakker eventuelt om problemer aktuelle på bibelens tid ikke i noen fremtid eller vår presens. 2
Lexie Skrevet 25. desember 2025 Skrevet 25. desember 2025 (endret) PÃ¥inter skrev (1 time siden): Kanskje dette du tenker på? «For denne verdens gud har blindet de vantros sinn, så de ikke ser lyset som stråler fram fra evangeliet om Kristi herlighet, han som er Guds bilde.» Det er, av mange, et missforstått vers. "Denne verdens gud" er ikke sannheten og kjærlighetens gud som jo ønsker alle skal vende om. I Bibelen er det flere steder der Satan eller hans krefter kalles "denne verdens gud" eller "fyrste over denne verden" (Johannes 12:31, Johannes 14:30), og det kan forstås som en påminnelse om at det finnes krefter som aktivt hindrer mennesker fra å erkjenne og forstå Guds sanne natur og frelse gjennom sannheten i Jesus Kristus. Det står flere steder i Bibelen at Gud ønsker at alle mennesker skal vende om og bli frelst. Et sentralt vers er 1. Timoteus 2:3-4, hvor det står: "Dette er godt og velbehagelig for Gud, vår frelser, som vil at alle mennesker skal bli frelst og komme til sannhets erkjennelse." En annen viktig vers er 2. Peter 3:9, som også uttrykker Guds ønske om at ingen skal gå tapt: "Herren er ikke sen med løftet, slik noen mener, men han er tålmodig med dere, for han vil ikke at noen skal gå tapt, men at alle skal komme til omvendelse." En annen vers som understreker dette, finner vi i Lukas 19:10, når Jesus sier: "For Menneskesønnen er kommet for å søke og frelse det som var fortapt." Så Gud er tålmodig og gir mennesker tid til å vende om og finne veien til frelse, fordi hans ønske er at alle skal bli frelst. Denne ideen om Guds ønske om omvendelse og frelse for alle er et gjennomgående tema i Bibelen. Endret 25. desember 2025 av Lexie
Lexie Skrevet 25. desember 2025 Skrevet 25. desember 2025 cuberen skrev (På 23.12.2025 den 15.13): Tipper du også tenker at iallefall denne er bra ikke finnes i NT? "Simon Peter said to him, "Let Mary leave us, for women are not worthy of life." Jesus said, "I myself shall lead her in order to make her male, so that she too may become a living spirit resembling you males. For every woman who will make herself male will enter the kingdom of heaven." Dette er helt motsatt det vi ser i NT når det gjelder kvinner og livet/nåde/evig liv osv. 1 Peter "Likeså dere ektemenn: Lev med forstand sammen med deres hustruer som det svakere kar, og vis dem ære, da de og er medarvinger til livets nåde, forat eders bønner ikke skal hindres." Paulus "alle er dere jo Guds barn ved troen på Kristus Jesus; for dere, så mange som er døpt til Kristus, har iklædd dere Kristus. Her er ikke jøde eller greker, her er ikke træl eller fri, her er ikke mann og kvinne; for dere er alle én i Kristus Jesus." Joh evg "Jesus svarte og sa til henne: Kjente du Guds gave, og visste du hvem det er som sier til deg: Gi meg å drikke! da hadde du bedt ham, og han(Jesus) hadde gitt deg levende vann." Jeg liker både Thomasevangeliet og Filipevangeliet. De har mye bra i seg og det er spesielt at det er Peter som sier dette. Han som angivelig kirken er bygget på og som fornektet "sannheten" tre ganger før hanen gol.( Matteus 26:69-75) Kirken valgte å gå bort fra det faktum at Jesus brukte kvinner også Gud. Jeg kan nevne i fleng: Profetene Mirjam, Hulda, Debora som var både dommer og fører for Israel, profeten Anna som forkynte i tempelet på Jesu tid, og Herrens tjenere, Priskilla og Føbe. Paulus kvinnefiendelighet ble normen for kirken helt til i våre dager... Det er verdt å ta innover seg. 1
PÃ¥inter Skrevet 25. desember 2025 Skrevet 25. desember 2025 Lexie skrev (2 timer siden): Det er, av mange, et missforstått vers. Gratulerer med ny profil på selveste julaften.🙂 1
Wall Dorf Skrevet 25. desember 2025 Skrevet 25. desember 2025 Mflj skrev (5 timer siden): Det står at Gud ikke ønsker at noen skal gå fortapt, og at han ikke viser bort en eneste en som kommer til han. Men hvis en ikke er interessert i å gi Gud en sjanse en gang, så blir det jo vanskelig. Gud elsker oss høyere enn vi kan forstå. Men han er også interessert i å bli elsket tilbake. Ville du blitt sammen med noen som ikke elsket deg eller var interessert i deg i det hele tatt? Det står vel også i bibelen: "How can two go together if they dont agree?" Ett ekteskap krever enighet fra to parter. For her snakker vi ikke om tvangsekteskap. Det står veldig mye i den boken der som mange prøver å skjønne seg på men ikke gjør det. Som f.eks 1.Kor.15.12-19: Men når det blir forkynt at Kristus er reist opp fra de døde, hvordan kan noen blant dere da si at det ikke finnes noen oppstandelse fra de døde? For hvis de døde ikke står opp, er heller ikke Kristus stått opp. Men er ikke Kristus reist opp, da er vårt budskap tomt, og deres tro er også tom. Da står vi som falske vitner om Gud. For da har vi vitnet imot Gud når vi sier at han har oppreist Kristus, noe han ikke har gjort hvis døde ikke står opp. 16 For hvis døde ikke står opp, er jo heller ikke Kristus reist opp. Men hvis Kristus ikke er reist opp, da er deres tro uten mening, og dere er fremdeles i deres synder. Da er også de tapt som har sovnet inn i Kristus. 19 Hvis vårt håp til Kristus gjelder bare for dette livet, er vi de ynkeligste av alle mennesker. Det kan umulig være vanskelig å skjønne dette tekst bidraget som anskueliggjør at Bibelen kanskje prøver å vise frem mulige fremtidige hendelser? (Se Åp.22.6-7) Når det gjelder samhold og kjærlighet kommer det litt an på i hvilken tid man lever under, i Matt. 24.11-12 under forførelsens dager skal kjærligheten bli kald. Etter denne tid blir det nok endringer ettersom de som holder ut til enden kommer vil bli frelst og evangeliet bli forkynt. (13-14) Eller som i Åp.3.1-6.
podcarsten Skrevet 25. desember 2025 Skrevet 25. desember 2025 Mflj skrev (På 23.12.2025 den 23.40): Men jeg har jo aldri påstått at man kan kjenne DHÅ hvis man ikke har tatt imot Gud, bedt om tilgivelse, vender seg bort fra synd og er villig til å betale det det koster å følge Jesus. Og hvis man ønsker dette må man mene det med HELE sitt hjerte. Da står det at Gud ikke viser bort en eneste en som kommer til han. Det er umulig å kjenne Gud utenfor Gud. For å kjenne Gud må man gi han en sjanse, og det er ikke vi som setter premissene. Vi snakker ikke om hodekunnskap, men om hjertekunnskap. Og kjennskapen kommer ikke før vi har gitt han en sjanse. Markus 4 9Og han sa: «Den som har ører å høre med, hør!» 10Da han var blitt alene med de tolv og de andre som var med ham, spurte de ham om lignelsene. 11Han svarte: «Til dere er hemmeligheten om Guds rike gitt! Men til dem som er utenfor, blir alt gitt i lignelser, 12for at de skal se og se, men ikke skjelne, høre og høre, men ikke forstå, så de ikke vender om og får tilgivelse.» Jeg sier som filosofen Pete Townsend: I don't need to fight To prove I'm right I don't need to be forgiven Hovedproblemet med logikken din , fra mitt enkle standpunkt, er at dersom man vil forstå denne guden, må man aller først godta at guden har rett. Jeg sliter litt med den rekkefølgen. selv har jeg lest det meste av gudens publikasjoner, og er rimelig sikker på atdet er feil, skikkelig feil, men jeg har likevel ingen problemer med å se hvor de forskjellige tekstene "vil hen", så jeg forstår, men jeg er bare genuint uenig Som når jeg leser koranen. Mulig jeg var heldig og vokste opp i et hjem hvor "kritisk tenking" var det nærmeste vi noen gang kom religion, men hele ideen om at den eneste måten å komme "nær" materien er å godta dens ekthet virker på meg personlig som oppskrift på hjernevask. En annen fyr som leste bibelen jevnlig, men inntok et annet synspunkt, var Dave Allen: 3
podcarsten Skrevet 25. desember 2025 Skrevet 25. desember 2025 skaftetryne32 skrev (På 24.12.2025 den 8.19): Det er din påstand, og ja jeg misliker religion, men neppe noe mer enn du hater islam, og jeg stemmer borgerlig så ro litt ned på ytre venstre beskyldningene, beskyldningene sier nok mer om deg enn om de du beskylder. Brukeren har inntatt et standpunkt hvor ny ateisme = woke = alt som er galt i verden. Han burde sjekket ut Richard Dawkins, en av ny ateismens 4 mest kjente profiler, "the 4 horsemen", og sjekket ut hans synspunkter til den delen av woke som dreier seg om trans f.eks. og fått en litt større innsikt i hvor politisk korrekt ny ateisme egentlig er. (eller lese hva som helst av Christopher Hitchens, en annen av the four horsemen, for den sakens skyld) 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå