Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ny peis, drastisk dårligere etter kort tid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått installert ny peis og det startet helt topp. Lett å fyre i, brant som bare pokker og rent. 

men, etter en ukes tid og noen sekker har den endret karakter helt.

fortsatt grei å tenne, men den brenner ikke rent. Selve peisen fyller seg opp med røyk og det siver ut med en gang en åpner og huset lukter bål.

kan det være så enkelt at temperaturen har gått ned? Eller bør jeg sjekke med firma som har installert at alt er som det skal?

for øvrig er det nytt og tett hus og vet at en må lufte godt. Men i starten var det mer enn nok å sette ventilasjon på peis og ha døren åpen de første minuttene. 

nå lufter jeg med gjennomtrekk men fortsatt siver det ut. Å ha døren åpen er uaktuelt da det siver ut røyk. 

Jeg har tømt for aske og renset så godt jeg kan, sjekket at ved er tørr og prøvd med forskjellige sekker osv. 

skikkelig nedtur da den var helt perfekt i starten! Nå frister det lite å fyre..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er litt merkelig her er at den har fungert fint i en uke hvis huset har vært like tett hele tiden og veden har vært like tørr hele tiden.

Virker logisk litt som dette er knyttet til ved-kvaliteten, men sannsynlig litt vanskelig å sjekke allerede brent ved med mindre du har spart noe ubrent av den du kan sjekke fuktigheten i.

Hva sier peis-selger om saken?

Har du modell på peisen?

Skrevet
vidor skrev (Akkurat nå):

Det som er litt merkelig her er at den har fungert fint i en uke hvis huset har vært like tett hele tiden og veden har vært like tørr hele tiden.

Virker logisk litt som dette er knyttet til ved-kvaliteten, men sannsynlig litt vanskelig å sjekke allerede brent ved med mindre du har spart noe ubrent av den du kan sjekke fuktigheten i.

Hva sier peis-selger om saken?

Har du modell på peisen?

Ja det er dette jeg finner så rart også, men temperaturen har jo gått ned. Men så stor forskjell? Jeg sliter med å tro det. 

Jeg har ikke kontaktet peis-selger enda. 

Peisen er ME fra nordpeis uten side vinduer, hengt på veggen med stålpipe på utsiden opp to etasjer. tilluft er etter hva jeg kan se rett inn i peisen og ikke nedover pipen. 

Skrevet
Jobs skrev (Akkurat nå):

Har du sjekket at det ikke har kommet noe ned i piperøret ?

For å være ærlig har jeg ingen aning hvordan jeg sjekker dette 😛

Skrevet
likferd skrev (7 minutter siden):

Bare for å sjekke alt det åpenbare og dumme, blåste det ute for en uke siden, og er det vindstille nå?

Tja, vestlandet så blåser konstant men ingen store endringer og jeg fyrte konstant i en uke eller noe slikt så varierte.

så tror ikke det er tilfellet

Skrevet

Du har vel en feieluke som du kan åpne og se inn i ? Eller så får du gå på taket med sterk lykt og lyse ned pipa. Siste utvei ring feieren. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...