Svein M Skrevet 28. oktober Skrevet 28. oktober Som du viser i posten over. Heat AC er standard, mens Cool AC er standard kun på Plus utgaven. 1
Habla Møberg Skrevet 28. oktober Forfatter Skrevet 28. oktober (endret) Svein M skrev (12 minutter siden): Som du viser i posten over. Heat AC er standard, mens Cool AC er standard kun på Plus utgaven. Ja, men det var det at de brukte begrepet "Heat AC" som fikk meg til å undres. Men mer graving i servicemanualen avslører at kompressoren er kun for kjøling, og til varme så er det et AC 70V PTC-element av ukjent kapasitet. Han kineseren som kjørte i x antall minusgrader (15 minus i kupeen når han startet) sa han fikk 20 plussgrader i kupeen etter en tids kjøring, det er jo et løft på minst 30 grader, så det PTC-elementet virker til å være rikelig kraftig. Det går jo utover batterikapasiteten, men det er ikke noe utfordring for oss. Den vil bli kjørt 14-20KM daglig på det meste, så selv med bare halv rekkevidde av oppgitt så kan man kjøre 2-3 dager mellom hver lading om vinteren, om jeg gjetter riktig. Det er såvidt jeg kan se ikke "klimaanlegg" i den forstand, dvs det blir enten å velge kjøling, og styrke på det, eller varme, og styrken på det. Man kan ikke kjøre varme med avfuktning, iallefall kan det ikke velges i betjeningen. Det er faktisk kupeluftfilter på den, samme løsning som på personbiler. Det er og resirkulering. Forvarming av batteriet er også elektrisk. Ingen kjølesystem på batteripakken, det er luftkjølt. Greit nok det. Det er faktisk helningssensor også. Og sånn lyd-generator for lave hastigher (hehe, da må den lage lyd nesten hele tiden). Og elektronikken kommuniserer via CanBus. Endret 28. oktober av Habla Møberg 1 1
Svein M Skrevet 28. oktober Skrevet 28. oktober Om en skal ha vinterdekk så kan det være at en må velge 155/70-13 heller enn 165/65-13. Det er vel en mer tilgjengelig dimmensjon.
Habla Møberg Skrevet 28. oktober Forfatter Skrevet 28. oktober Svein M skrev (8 minutter siden): Om en skal ha vinterdekk så kan det være at en må velge 155/70-13 heller enn 165/65-13. Det er vel en mer tilgjengelig dimmensjon. Jau, vi får se hva det blir til. Forhandler selger vinterhjul på alufelg, med pigg, til rundt 7.000,-. Uten at jeg har spurt om dimensjon, merke elns. 155 må da og være mer enn rikelig på denne lille saken.
Simen1 Skrevet 28. oktober Skrevet 28. oktober (endret) Apropos sammenligningen med Renault Twitzy tidlig i tråden så bør man være klar over forskjellen i test-regime og godkjenninger. Twitzy er en "vanlig" bil og har et fullt normalt testregime med NCAP og hele pakka. Eli Zero er en mopedbil med sterkt redusert testregime og påtvunget lav vekt. Begge deler gir ekstremt stor forskjell i sikkerhetsnivå. Hvis du har tenkt til å sette dine håpefulle inn i en sånn så bør du tenke deg om to ganger. Er det svigermor så trenger du ikke tenke så mye på det.. Endret 29. oktober av Simen1 Begge er visst testet og sikret som mopedibiler
sedsberg Skrevet 28. oktober Skrevet 28. oktober (endret) 1 hour ago, Simen1 said: Apropos sammenligningen med Renault Twitzy tidlig i tråden så bør man være klar over forskjellen i test-regime og godkjenninger. Twitzy er en "vanlig" bil og har et fullt normalt testregime med NCAP og hele pakka. Sikker? Jeg leser at den registreres som motorsykkel men kan kjøres med B-sertifikat. Edit: Og de har kun 4 siffer i registreringsnummeret. Endret 28. oktober av sedsberg 1
kremt Skrevet 29. oktober Skrevet 29. oktober Twizy er såvidt meg bekjent registrert som 4-hjuls motorsykkel klasse A. Den krever derimot førerkort klasse B. Det sies at denne har ganske dårlige og dyre bremser. Ellers er den sikkert ganske smart i bystrøk, liten og smidig, fritatt fra bomavgift.
Nimrad Skrevet 29. oktober Skrevet 29. oktober (endret) Simen1 skrev (8 timer siden): Twitzy er en "vanlig" bil og har et fullt normalt testregime med NCAP og hele pakka. Eli Zero er en mopedbil med sterkt redusert testregime og påtvunget lav vekt. Begge deler gir ekstremt stor forskjell i sikkerhetsnivå. Twizy er en firehjuls motorsykkel og har ikke normalt testregime, nei. Endret 29. oktober av Nimrad 1 2
Simen1 Skrevet 29. oktober Skrevet 29. oktober (endret) Der har helt rett - jeg blingset. Twitzy er også en mopedbil i form av testregime og sikkerhet. Uansett, jeg er veldig skeptisk til at disse ikke testes og godkjennes som ordentlige biler når de tross alt skal dele vei med ordentlige biler. Mopedbilene kommer ut som tapende part nesten uansett type ulykke. Møteulykker, utforkjøringer, påkjøringer fra siden eller bakfra. Jeg husker spesielt denne ulykka som skal ha skjedd i en hastighet som man forventer er veldig overlevbart i en vanlig bil. https://www.nrk.no/trondelag/carmen-_16_-dode-av-skadane-etter-ulukka-i-steinkjer-1.16484963 Endret 29. oktober av Simen1 2
sedsberg Skrevet 29. oktober Skrevet 29. oktober 4-hjuls "motorsykler" er et slags smutthull i mange land. Har sett videoer om mange slike i bl.a. USA.
Habla Møberg Skrevet 29. oktober Forfatter Skrevet 29. oktober Korrekt konkludert at Twizy og Zero begge er unntatt PKK, selvom de stiller i 2 forskjellige klasser: Twizy som MC med 4 hjul og krever B-lappen, Zero som moped og krever A-lappen. Jeg vet lite om Twizy fordi den er uinteressant siden den krever B-lappen, det som kan være interessant er å sammenligne Zero med andre mopebiler som Citroen Ami / Opel Rocks, Aixam og lignende. Grunnen til at jeg har sett på Zero som mest aktuell er fordi det er den nyeste konstruksjonen av alle, såvidt jeg klarer å finne ut. Den har aluminiumchassis, noe jeg tenker er veldig smart ift kollisjon. Alu tar imot voldsomt mye mer energi enn stål og plastikk. Ami/Rocks er uaktuell siden de er laget i en tynn firkantstål-ramme med støpte plastdeler festet på dette. En titt på rammen inne i bilen der er nok til å snu i døren. Det ser ut som det er konstruert i rødvinsfylla. Skikkelig skuffende, jeg hadde tro på at Citroen ville lage noe som iallefall ga et hint om overlevelsesmuligheter. At den mangler varmeapparat gjør den om mulig enda mindre aktuell. Så får den være så billig som mulig. Zero virker mer moderne med støpt og sveist aluminiumschassis, med limt glass og glassdør som lukker tett til rammen (nevner det fordi Ami har plastdører som er så flimsete at du kan presse hånden ut mellom chassis og dørblad). Aixam virker til å ha lengst erfaring med å lage slike biler. De virker litt gammeldags i konstruksjonen men ellers kan det være noe å se på. Negativt er prisen. Skal man ha en slik med utstyr som er på Zero blir det rundt 50.000,- mer. Fordelen er at man kan få den med ABS. Om det er bedre eller dårligere sikkerhet på en Aixam vs en Zero?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå