Gå til innhold

Rasjonelle argumenter for å tro på Jesu oppstandelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Gratax skrev (Akkurat nå):

Hva gjør at Kristendommen er den mest overbevisende religionen i forhold til alle andre religioner som har eksistert de siste 30.000 årene?

Hvis du med "overbevisende" mener "mest utbredt", så vil jeg si det skyldes en kombinasjon av å være den første monoteistiske og evangeliserende religionen i Romerriket, kombinert med et nesten helt unikt budskap om et himmelrike etter dette miserable livet.

Islam haler stadig innpå, men har jo mange lignende salgspunkter.

Gratax skrev (3 minutter siden):

Religion er generelt sett en form for kontroll av større mengder mennesker.

Dette synes jeg er alt for snevert. Religion er så mye mer, og de første par århundrene var dette i svært liten grad grunn til kristendommens spredning.

Sitat

Da mennesker har tendens til å vanskelighet for å samarbeide uten noe form for felles tro eller verdier.

Jeg hørte for litt siden gjennom den mer enn 200 episoder lange podkasten om Romerrikets historie. En av konklusjonene der var at en av hovedårsakene til Romerrikets fall, var at kristendommen fikk grep, og gjorde det mye vanskeligere å samarbeide. Før det, hadde folk kunnet samarbeide på tvers av forskjellig tro, så lenge de godkjente keisernes guddommelighet. Da kristendommen fikk makt, fulgte en kamp for å utrydde all annen tro, inkludert andre retninger innen kristendommen, noe som gjorde samarbeid mye vanskeligere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenkte meg det.

La oss se hva noen sier om king James versjonen.

Boka The Bible and the Anglo-Saxon People sier:

«Med tiden var det den som var blitt ’den autoriserte oversettelsen’, selv om dens eneste autorisasjon var dens egen fortreffelighet.»

Så du har helt rett Jobs.

Jobs skrev (3 timer siden):

Det er derfor mange kristne bruker King James av 1611 den er helt nøyaktig lik dødehavrullene som de fant rundt 1930.

Verket The Cambridge History of the Bible konkluderer kanskje rettmessig:

«Teksten oppnådde en hellighet som med rette bare kan tilskrives Guds egen røst; mange engelsktalende kristne har betraktet det som intet mindre enn  blasfemi å forandre på ordene i King James Version.»

Skrevet (endret)
  12 minutes ago, Gratax said:

Religion er generelt sett en form for kontroll av større mengder mennesker.

Dette synes jeg er alt for snevert. Religion er så mye mer, og de første par århundrene var dette i svært liten grad grunn til kristendommens spredning.

Kan hende jeg tok litt vell godt i ja.
Religion er mye mer som du sier, Men historisk vil jeg si religion hjelper på å kontrollere store mengder mennesker.

Litt som Penger i dag. Hadde ingen hatt tro på penger, ville veldig få mennesker vært villige til å gjøre jobben de gjør i dag. Uten å blitt kompensert på enn eller annen form for valuta.

Problemet er når andre begynner å mene sin religion er den eneste og sanne, Da får vi ekstremister, slik som Kristendommen en gang var, og vil utrydde alt annet som ikke kommer til enighet...

Kristendommen har modernisert seg til dagens samfunn, men så har ikke alle religion gjort det da...

Endret av Gratax
Utfylling
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (12 timer siden):

Jo, men jeg tror man må skille mellom angst i psykiatrisk betydning og normalpsykologisk angst. Følelsene våre får først et sykdomsstempel i det de er overdrevne og irrasjonelle. Det er generelt ikke tilfelle når man kjenner på angst fordi man vet at man en dag skal dø.

Jo, takk. Jeg har selv både snakket med psykosepasienter som har hatt vrangforestillinger og hallusinasjoner knyttet opp mot religiøse tema, og jeg har overværet religiøse sammenkomster i frikirkelige menigheter med tungetale og hele sulamitten. Det er en hårfin linje til tider mellom syk og "normal"...

Grandtanten min kunne tale i tunger. Ingen i familien visste om det før i begravelsen hennes, fortalt av noen som deltok i den. Psykisk diagnose har jeg ikke hørt noe om, bare at hun var ugift uten barn og leste i Bibelen hver dag.

Tidligere var det jo ingen som var psykisk psyke. De hadde enten nerver, eller bodde på mentalsykehus/var satt bort på landet. Det at hun bodde i leiligheten sin, taler til hennes fordel, hadde jeg nær sagt

Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (31 minutter siden):

Så du har helt rett Jobs.

Kristne apologeter er artige. For dem er det visst "helt rett" at Dødehavsrullene som har 30% av GT og 0% av NT og er skrevet på et annet språk, er "helt nøyaktig lik"  Bibelen. Jeg lurer på hvilken artig definisjon av "helt nøyaktig lik" som brukes her... 🤪

Endret av Capitan Fracassa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...