Gå til innhold

Rasjonelle argumenter for å tro på Jesu oppstandelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Klote skrev (13 minutter siden):

Dette tror jeg er grunnleggende feil. Du forveksler frihet med maktesløshet.
Feilen ligger i at du ikke vet hvilken mening du skal gi livet ditt, og hvordan du selv kan påvirke det i en eller annen retning. Fordi det er nemlig du som skaper ditt liv, det er dine valg og handlinger som avgjør hvordan ditt liv blir. Selvsagt kan en påberope seg uflaks, en kan skylde på andre av og til, likevel er det dine egne valg i forkant som hele tiden bestemmer både flaks og uflaks og hvordan andre påvirker ditt liv. Og hva som er uflaks og flaks er ikke alltid like enkelt å se for oss mennesker som er veldig nærsynte mht vår egen skjebne. Uflaks kan godt være flaks, og motsatt, noen år fram i tid. 
Meningen med livet er å hele tiden være nysgjerrig, og hele tiden utvikle seg, bli dyktigere på noe, lære av erfaring, og dermed stå så sterkt som mulig når motgangen øker i det livet og livskraften ebber ut. Det er hvordan du takler denne utviklingen andre vil lære av, spesielt dine nærmeste. Det er dette du formidler til dine barn, til neste generasjon. 

Mmm, jeg vet jo hvilken mening jeg vil gi livet mitt og lever (eller forsøker i hvert fall å leve) det etter de momentene du beskriver der. Men jeg mener samtidig at det ikke finnes noen universell, objektiv mening - derav at livet egentlig er grunnleggende meningsløst. Så jeg ser ikke helt hvor du mener feilen i resonnementet mitt ligger.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Baranladion skrev (59 minutter siden):

Du må fortsette i all evighet. Det du skriver her viser egentlig bare at du ikke forstår hva uendelighet egentlig betyr

Da er vi nok to, og det er det nok de færreste som kan forstå hva evighet er pr. nå, men noen begrep om det har vi jo.

Baranladion skrev (1 time siden):

En evighet som kunne vært kul, hadde vært om den ble resatt hvert 80.år

Hvorfor resette, minner er er fantastisk funksjon, og se hva vitenskapen vet med det utstyret vi har i dag.

New imaging method developed at Stanford reveals stunning details of brain connections

In particular, the cerebral cortex - a thin layer of tissue on the brain's surface - is a thicket of prolifically branching neurons. "In a human, there are more than 125 trillion synapses just in the cerebral cortex alone," said Smith. That's roughly equal to the number of stars in 1,500 Milky Way galaxies…

Du kan jo prøve å telle stjernene i vår eget solsystem og å navngi dem å se hvor langt du kommer og hvor mange du husker.

Jesaja treffer godt:

Løft blikket mot det høye og se. Hvem har skapt alt dette? Han som teller stjerners hær, fører dem ut og kaller dem alle ved navn.
Hans kraft er så stor og hans styrke så veldig at ikke én skal mangle.

• Liker 1
Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (9 minutter siden):

Da er vi nok to, og det er det nok de færreste som kan forstå hva evighet er pr. nå, men noen begrep om det har vi jo.

Ja, jeg endret det etterpå i forrige post, det ble litt feil å bare si du ikke hadde peiling når jeg ikke har peiling selv, sånn egentlig. 

PÃ¥inter skrev (9 minutter siden):

Hvorfor resette, minner er er fantastisk funksjon, og se hva vitenskapen vet med det utstyret vi har i dag.

New imaging method developed at Stanford reveals stunning details of brain connections

In particular, the cerebral cortex - a thin layer of tissue on the brain's surface - is a thicket of prolifically branching neurons. "In a human, there are more than 125 trillion synapses just in the cerebral cortex alone," said Smith. That's roughly equal to the number of stars in 1,500 Milky Way galaxies…

Du kan jo prøve å telle stjernene i vår eget solsystem og å navngi dem å se hvor langt du kommer og hvor mange du husker.

Jesaja treffer godt:

Løft blikket mot det høye og se. Hvem har skapt alt dette? Han som teller stjerners hær, fører dem ut og kaller dem alle ved navn.
Hans kraft er så stor og hans styrke så veldig at ikke én skal mangle.

Hvis jeg forstår dette riktig så blir vel dette i praksis en resett (?), samtidig så har jeg på en måte tenkt at en evighet, der man kan gjøre så mye forskjellig på rundgang, slik at det man kan kjøre en ny runde etterhvert som man blir lei, så vil dette muliggjøre et liv i evighet som ikke blir ulidelig kjedelig, men allikevel, jeg kommer ikke over paradokset om at det aldri, noensinne vil ha en slutt og på den måte uansett må bli repetitivt og kjedelig. 

Eksempelet med stjerner er dog et godt eksempel, det er vanskelig å tenke seg at en selv i en evighet, vil kunne lære seg navnene på alle stjernene, men... hvor gøy er akkurat det? Altså hvis du er lei av alt annet, og det er siste løsning, så må du sitte å memorere stjerner i all evighet. Så kan en argumentere for at det finnes uendelig mange stjerner, og forsåvidt uendelig masse hobbyer også... Uansett, helt håpløst å ikke bli gal av å tenke på det

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (53 minutter siden):

Det ligger jo også en slags frihet i det å mene at livet er grunnleggende meningsløst og har en slutt

Meh. Jeg skjønner godt hva du mener, men jeg kan virkelig ikke fordra tanken på at jeg nok er over halvveis på reisa. Eller at jeg, om jeg blir gammel, skal være skrøpelig store deler av tiden jeg har igjen. Når jeg tenker ti år tilbake er det som et blaff. Om ti år vil ikke kroppen min fungere som i dag. Det føles ikke befriende i det minste 😅

• Liker 1
Skrevet
Baranladion skrev (7 minutter siden):

så vil dette muliggjøre et liv i evighet som ikke blir ulidelig kjedelig

Hør bare med de som har levd et godt og langt liv, de verdsetter livet mer og mer, og tenk på alle eldre som er unge til sinns og er full av livsglede, de ønsker ikke å dø, hvorfor?

Baranladion skrev (9 minutter siden):

jeg kommer ikke over paradokset om at det aldri, noensinne vil ha en slutt og på den måte uansett må bli repetitivt og kjedelig. 

Jeg kan forstå det. Men jeg tror det har med ens egen fantasi å gjøre.

Baranladion skrev (10 minutter siden):

Uansett, helt håpløst å ikke bli gal av å tenke på det

Igjen, hvorfor tror du mennesker har drømmer om fremtiden? Ingen mennesker som er glad i livet og er forskånet for sykdom ønsker å dø.

Skrevet (endret)
Hugo_Hardnuts skrev (1 time siden):

et ligger jo også en slags frihet i det å mene at livet er grunnleggende meningsløst og har en slutt

Tja, er det ikke det som gjør at enkelte få panikk? Forsøker å gjøre seg selv udødelig (aka Peter Thiel https://www.nrk.no/norge/er-evig-liv-innen-rekkevidde_-1.17570906 ) eller skape et utslettelig minne om seg selv? 

Selv kan jeg ikke tenke meg noe så meningsløst som å være et resultat av evolusjon og en virkelighet som består av fyrende synapser i hjernen for så å dø og bli til intet.... med så mye lidelse som er i verden er det nesten det verste jeg kan tenke meg

Og med det sier jeg god natt 

Endret av Tussi
Skrevet
PÃ¥inter skrev (1 minutt siden):

Hør bare med de som har levd et godt og langt liv, de verdsetter livet mer og mer, og tenk på alle eldre som er unge til sinns og er full av livsglede, de ønsker ikke å dø, hvorfor?

Samtidig, så er man mindre og mindre redd for døden jo eldre man blir, hvis du hører med de eldre. Dette er uavhengig av om man tror på et liv etter døden eller ei

PÃ¥inter skrev (2 minutter siden):

Jeg kan forstå det. Men jeg tror det har med ens egen fantasi å gjøre.

Ja, og det gjelder uavhengig av tro eller ei. Akkurat det der har vi alle til felles, vi må selv gjøre oss opp en mening av om hva etterlivet har å tilby,- eller ikke har å tilby. Det finnes ingen fasit. 

PÃ¥inter skrev (3 minutter siden):

Igjen, hvorfor tror du mennesker har drømmer om fremtiden? Ingen mennesker som er glad i livet og er forskånet for sykdom ønsker å dø.

Vi kan her godt sitere en svensk rapper " Alle vil til himmelen, men ingen vil jo dø". Jeg tror ikke det handler om å ville dø, men jeg tror mange eldre kan kjenne seg igjen i at man har fått nok av livet... Jeg tror fullt og helt på, at man kan gå litt lei livet, uavhengig av om man er forskånet for sykdom eller kjipe ting eller ei

Skrevet
Baranladion skrev (2 minutter siden):

men jeg tror mange eldre kan kjenne seg igjen i at man har fått nok av livet..

Absolutt, og det har nok med en trett og sliten kropp å gjøre. Tenk om kroppen var Peak i en alder av 140. Igjen, hvorfor prøver stadig vitenskapen å forlenge livet vårt?

Skrevet
Tussi skrev (5 minutter siden):

Selv kan jeg ikke tenke meg noe så meningsløst som å være et resultat av evolusjon og en virkelighet som består av fyrende synapser i hjernen for så å dø og bli til intet

Har du noen tanker om hvorfor?

Jeg for min del kunne ikke brydd meg mindre, så det er litt interessant å høre fra noen i den andre enden av skalaen.

Bortsett fra "dø" delen. Det er noe dritt 😅

Skrevet
Griever skrev (2 minutter siden):

Har du noen tanker om hvorfor?

Jeg for min del kunne ikke brydd meg mindre, så det er litt interessant å høre fra noen i den andre enden av skalaen.

Bortsett fra "dø" delen. Det er noe dritt 😅

Jeg skal svare på det imorgen 🙂

• Liker 1
Skrevet
PÃ¥inter skrev (2 minutter siden):

Absolutt, og det har nok med en trett og sliten kropp å gjøre. Tenk om kroppen var Peak i en alder av 140. Igjen, hvorfor prøver stadig vitenskapen å forlenge livet vårt?

Ikke nødvendigvis? Det går an å bare få nok også,altså bli livslei. 

Skrevet
1 hour ago, Jobs said:

Tull,det er satans løgn,du finner ingen steder i Bibelen som forsvarer det du hevder. Evangelisenteret gjør som den barmhjertige samaritan derfor har de store undere og tegn. Hva svarte Jesus når Han ble spurt av en hva han måtte gjøre for og arve det evige liv ? Jesus svarte gjør som den barmhjertige samaritan. Snåsamannen ble tidelig frelst og fikk nådegaven og helbrede som er omtalt i Bibelen,og 50 tusen har fått hjelp av han,flere kjente personer vitner om dette.

Du er tydeligvis også en kjetter.

Dette var Jesus syn på Evangeliesenteret og snåsamannen:

Så gikk Jesus inn på tempelplassen og jaget ut alle dem som solgte og kjøpte der. Han veltet pengevekslernes bord og duehandlernes benker og sa til dem: «Det står skrevet: Mitt hus skal kalles et bønnens hus. Men dere gjør det til en røverhule.»

• Liker 2
Skrevet
PÃ¥inter skrev (4 minutter siden):

Ja, men det er grunner til det. 

Hvilke grunner skulle det være? at livet ikke bare har vært tipp topp, ikke vært tipp topp nok, eller for lite tipp topp? 
Jeg har som et premiss, tenkt at guds evighet, kun er tipp topp hele tiden. 
Det er ingen sannsynlighet for at noen har hatt ett 100% tipp topp liv, slik at vi uansett ikke får sammenlignet dagens livsløp mot et livsløp i herlighet, i all evighet, men selv da, tenker jeg at en evighet vil bli kjedelig. 

Skrevet
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Hvilke grunner skulle det være?

Det må nesten de som er lei av livet svare på.

Baranladion skrev (1 minutt siden):

Det er ingen sannsynlighet for at noen har hatt ett 100% tipp topp liv

Ikke når kroppen er befestet med sykdom og alderdom nei.

slik at vi uansett ikke får sammenlignet dagens livsløp mot et livsløp i herlighet, i all evighet,

Jeg synes man kan sammenligne, en kan kan tenke seg til hvor deilig det blir å slippe sykdom, alderdom og ikke minst død ja.

Skrevet
PÃ¥inter skrev (1 minutt siden):

Jeg synes man kan sammenligne, en kan kan tenke seg til hvor deilig det blir å slippe sykdom, alderdom og ikke minst død ja.

Basert på hvor lenge man har levd til nå, pluss x-antall år, ja. Men det er noe helt annet enn i all evighet

Skrevet (endret)
Baranladion skrev (3 minutter siden):

Basert på hvor lenge man har levd til nå, pluss x-antall år, ja. Men det er noe helt annet enn i all evighet

Som du sa, det kan du ikke vite.

Men jeg ser evigheten lyst i møte, og, what a waste of space, hvis det ikke er en mening fra en skaper å bruke plassen universet. (synd man ikke er astronom) 

Endret av PÃ¥inter
Skrevet
PÃ¥inter skrev (7 minutter siden):

Som du sa, det kan du ikke vite.

Men jeg ser evigheten lyst i møte, og, what a waste of space, hvis det ikke er en mening fra en skaper å bruke plassen universet. (synd man ikke er astronom) 

Og jeg har inget ønske om å ta fra deg det, men jeg takker for en god og ryddig meningsutveksling, og har fått et par gode innspill å tygge på hva angår evigheten. God natt! 

Skrevet

Og jeg har inget ønske om å ta fra deg det, men jeg takker for en god og ryddig meningsutveksling, og har fått et par gode innspill å tygge på hva angår evigheten. God natt! 

Takk det samme, og sov godt.

Skrevet

Evig liv høres slitsomt ut, puh. 70-90 år eller de årene man får tildelt får være nok. Jeg foretrekker Evig kvile

Det som er spennende med livet, er at man ikke vet på forhånd hvordan det vil bli, og når og hvilken måte man kommer til å dø på. 

God natt!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...