Colin. Skrevet 16. november Skrevet 16. november 1 minute ago, Hugo_Hardnuts said: Nei, jeg tror du må lese de siste trådene her om igjen. @Colin. bruker "religiøs ateisme" om @Capitan Fracassa, på tross av at sistnevnte tydelig har gitt uttrykk et agnostisk ståsted når det kommer til spørsmålet om guder kan eksistere. Det er beviselig feil bruk av begrepet, selv om man måtte mene at noen former for ateisme blir så ekstrem at den blir en form for religion. Så hvorfor er han frekk mot meg, og sier jeg syter og preker? Hvorfor er han da frekk når jeg henviser til steder han kan fordype seg i andres opplevelser? Nei du, en agnostiker er ikke frekk og jobber iherdig imot andres personlige tro for å bevise at de tar feil. De er mer åpne, omgjengelige og høflige. Har du i det hele tatt lest postene til denne brukeren?
podcarsten Skrevet 16. november Skrevet 16. november PÃ¥inter skrev (50 minutter siden): Den tragiske historien om Job viser at kjærligheten og ulasteligheten kan være ubrytelig selv om man møter motstand. Den viser også at satan er og alltid har vært en løgner. Så nei, det var satan som herjet med Job, skaperen tillot at det skjedde. Det får stå som din tolkning. Jeg leser mer om en gud som ikke har oversikt over hva sønnen driver med, så lar ham herje med den fyren han egentlig liker best, bare for å få inn et poeng på sønnen sin. Tror han burde oppdratt sønnen sin bedre i stedet. 5
Capitan Fracassa Skrevet 16. november Skrevet 16. november Colin. skrev (17 minutter siden): Så hvorfor er han frekk mot meg, og sier jeg syter og preker? Fordi du er frekk, preker, of syter når jeg eller andre ber deg begrunne eller bevise påstandene dine, og skriker opp om mobbing når du får svar med samme mynt som du gir selv. Colin. skrev (19 minutter siden): Hvorfor er han da frekk når jeg henviser til steder han kan fordype seg i andres opplevelser? Mener du din beskjed om å se YT-vidoer, helt uten referanse til en eneste troverdig? Hvis du ikke selv skjønner hvorfor det ikke er god dokumentasjon, bør du tenke litt over hvorfor du tror på alt mulig rart Jeg tror på hva som helst som kan dokumenteres med gode nok bevis, og er åpen for at det er mye i verden vi ennå ikke aner noe om, men tiden å påstå at noe er sannheten er ikke før vi har gode bevis for det. Måtte visdommen gud Odin, velsigne deg med litt kunnskap 😉 4 2
Colin. Skrevet 16. november Skrevet 16. november 3 minutes ago, Capitan Fracassa said: Fordi du er frekk, preker, of syter når jeg eller andre ber deg begrunne eller bevise påstandene dine, og skriker opp om mobbing når du får svar med samme mynt som du gir selv. Mener du din beskjed om å se YT-vidoer, helt uten referanse til en eneste troverdig? Hvis du ikke selv skjønner hvorfor det ikke er god dokumentasjon, bør du tenke litt over hvorfor du tror på alt mulig rart Jeg tror på hva som helst som kan dokumenteres med gode nok bevis, og er åpen for at det er mye i verden vi ennå ikke aner noe om, men tiden å påstå at noe er sannheten er ikke før vi har gode bevis for det. Måtte visdommen gud Odin, velsigne deg med litt kunnskap 😉 Hvis du ikke er fornøyd med mine svar, bare å slutte å quote meg. 🤷♂️
PÃ¥inter Skrevet 16. november Skrevet 16. november podcarsten skrev (1 minutt siden): Det får stå som din tolkning. Ok. podcarsten skrev (1 minutt siden): Jeg leser mer om en gud som ikke har oversikt over hva sønnen driver med Det får stå som din tolkning. podcarsten skrev (2 minutter siden): Tror han burde oppdratt sønnen sin bedre i stedet. Sønnen var helt fin han, inntil han ønsket 👉🏼(fri vilje) å herske over menneskene.
Capitan Fracassa Skrevet 16. november Skrevet 16. november (endret) Subara skrev (3 timer siden): Hvis Gud er god, skulle ikke verden se ut som den gjør med krig, lidelse og ondskap. De fleste kristne skylder på menneskers frie vilje, uten å helt kunne forklare hvorfor fri vilje må innebære så mye lidelse, og hvorfor Gud kan ha fri vilje uten lidelse i himmelen, men ikke her. Men det de ikke på noen måte kan forklare, er hvordan en god allmektig Gud med vilje kan skape helt unødvendig lidelse i form av sykdom, naturkatastrofer og lignende. Dette er bare en av mange grunner til at jeg er skråsikker på at en allmektig, fullstendig god gud ikke finnes. Sitat Det er det rasjonelle beviset for at Gud ikke eksisterer- og ikke andre guder heller- som vel også har som kjenntegn å være en overnaturlig kraft eller et vesen med stor makt (AL) og som står for godhet. Jeg ser for meg at alle guder er den samme, bare farget av tid og sted, muligens i et hierarki som hjelpere under en øverste Gud. Men her tar du helt feil, antagelig sterk farget av det kristne syn på Gud. Det er absolutt ingenting i vanlige definisjoner av gud som tilsier at hen skal være god eller allmektig. Bare tenk på greske eller norrøne guder. Ikke en, verken Odin, Zevs eller andre var allmektige, fullstendig gode eller allvitende. Sitat Derfor trenger man ikke ta for seg én og én Gud etter min mening. Men det er fordi du kan for lite om andre enn den kristne troen. Mange tror på en deistisk gud som skapte universet, men som er amoralsk og ikke bryr seg. Denne er umulig å bevise eller motbevise. Sitat Og makten kan det se ut som Gud ikke benytter seg av. Hen overlater istedenfor til menneskene å ordne opp. Det stemmer ikke. Bibelen har et utall av eksempler hvor Gud griper direkte inn, gjerne på urettferdig og grusomt vis. Dette viser at han umulig kan være rettferdig. Sitat Bibelen forklarer ondskap med at det er mennesker som er årsaken til den, fordi de er født syndige. Ved å praktisere religionen og å tro på budskapet får mennesker sjansen til å forbedre seg og evig liv. Men den forteller også at det er Gud som valgte å gjøre mennesker slik at de er født syndige, slik at det er han som er årsaken til synd hos mennesker. Uansett, takk for et solid innlegg. 😀 Endret 16. november av Capitan Fracassa 3 1
podcarsten Skrevet 16. november Skrevet 16. november PÃ¥inter skrev (15 minutter siden): Sønnen var helt fin han, inntil han ønsket 👉🏼(fri vilje) å herske over menneskene. @Colin. hører du? Satan var helt fin! 4
PÃ¥inter Skrevet 16. november Skrevet 16. november podcarsten skrev (1 minutt siden): @Colin. hører du? Satan var helt fin! Tror du bør lese bibelen en ekstra gang, navnet fikk han idet han valgte, av fri vilje, og lyve for menneskene. Satan …fra hebraisk, grunnbetydning 'motstander, fiende' Djevel …grunnbetydning 'bakvasker';(baktaler)
podcarsten Skrevet 16. november Skrevet 16. november (endret) PÃ¥inter skrev (8 minutter siden): Tror du bør lese bibelen en ekstra gang, navnet fikk han idet han valgte, av fri vilje, og lyve for menneskene. Satan …fra hebraisk, grunnbetydning 'motstander, fiende' Djevel …grunnbetydning 'bakvasker';(baktaler) Dette endrer da ingenting, det er jo snakk om samme gudesønn, en av Jesus storebrødre. I min norske bibel står det faktisk Satan allerede i Job. (måtte sjekke) Endret 16. november av podcarsten presisering 3
Hugo_Hardnuts Skrevet 16. november Skrevet 16. november Colin. skrev (42 minutter siden): Så hvorfor er han frekk mot meg, og sier jeg syter og preker? Hvorfor er han da frekk når jeg henviser til steder han kan fordype seg i andres opplevelser? Nei du, en agnostiker er ikke frekk og jobber iherdig imot andres personlige tro for å bevise at de tar feil. De er mer åpne, omgjengelige og høflige. Har du i det hele tatt lest postene til denne brukeren? Det må du jo nesten spørre hen om, selv om jeg ikke er enig i hvordan du fremstiller dette. Det er etter min mening vel så frekt å melde seg på i en diskusjon og påberope seg å ha sannheten og bevis, og samtidig nekte å argumentere på den måten du gjør. Det er som å forsøke å diskutere med noen som stikker fingrene i ørene og bare messer frem den samme påstanden om og om igjen. Og det er nå heller ikke slik at livssynet til en person dikteres av hvordan de opptrer ovenfor andre. Jeg kjenner flere kristne, og de er alt fra noen rævhøl til svært sympatiske mennesker. På samme måte kan en agnostiker komme i flere utgaver. Fyren har sagt hen ikke kan utelukke at en eller annen gud kan eksistere, og det er agnostisisme, samme hvilke følelser diskusjonen din med vedkommende utløser i seg. 4 2
PÃ¥inter Skrevet 16. november Skrevet 16. november (endret) «Men her tar du helt feil, antagelig sterk farget av det kristne syn på Gud» «Men det er fordi du kan for lite om andre enn den kristne troen.» «Det stemmer ikke.» Virkelig innbydende å høre at man tar feil i det meste👍🏼, men enda godt man retter det opp igjen med den her👇🏼 «Uansett, takk for et solid innlegg. 😀» podcarsten skrev (17 minutter siden): Dette endrer da ingenting, det er jo snakk om samme gudesønn, en av Jesus storebrødre. Joda, navnet fikk han etter å ha driti seg ut. Sitatene over i innlegget her har ingenting med @podcarsten å gjøre. Det er en annen debattant sin delikate debattskikk. Endret 16. november av PÃ¥inter
podcarsten Skrevet 16. november Skrevet 16. november PÃ¥inter skrev (2 minutter siden): Joda, navnet fikk han etter å ha driti seg ut. Det var muligens en gudetradisjon å gi nye navn til de som dummet seg ut, men det var snakk om samme gudesønn, som gud ikke hadde oversikt over, som gud lot herje med Job med alle midler så lenge han ikke drepte ham, og som var helt fin. Gudesønnen også kjent som Satan 2
PÃ¥inter Skrevet 16. november Skrevet 16. november podcarsten skrev (1 minutt siden): Det var muligens en gudetradisjon å gi nye navn til de som dummet seg ut, men det var snakk om samme gudesønn, som gud ikke hadde oversikt over, som gud lot herje med Job med alle midler så lenge han ikke drepte ham, og som var helt fin. Gudesønnen også kjent som Satan Han som var den opprinnelige slangen: Den store drake ble styrtet, den gamle slange, han som kalles djevelen og Satan og som forfører hele verden; han ble kastet ned på jorden og hans engler med ham. Hvis skaperen ville ha skapt sin familie uten fri vilje, kunne han like godt skapt roboter, så hadde vi sluppet den diskusjonen her, mener du skaperen skulle drept satan så Job hadde fått fred? 👇🏼 På jorden finnes ingen som ham, en from og rettskaffen mann som frykter Gud og unngår alt ondt. Fortsatt står han fast i sin gudsfrykt. Du har utfordret meg til å ødelegge ham uten grunn.»
Capitan Fracassa Skrevet 16. november Skrevet 16. november PÃ¥inter skrev (Akkurat nå): Han som var den opprinnelige slangen: Det er absolutt ingenting i GT som tyder på at slangen i historien om Adam og Eva var mer enn en slange. At noen kristne fant på det 1000 år senere har like lite sannhetsinnhold som det Mormonerne fant på om NT. 3 1
podcarsten Skrevet 16. november Skrevet 16. november PÃ¥inter skrev (1 minutt siden): Han som var den opprinnelige slangen: Den store drake ble styrtet, den gamle slange, han som kalles djevelen og Satan og som forfører hele verden; han ble kastet ned på jorden og hans engler med ham. Hvis skaperen ville ha skapt sin familie uten fri vilje, kunne han like godt skapt roboter, så hadde vi sluppet den diskusjonen her, mener du skaperen skulle drept satan så Job hadde fått fred? 👇🏼 På jorden finnes ingen som ham, en from og rettskaffen mann som frykter Gud og unngår alt ondt. Fortsatt står han fast i sin gudsfrykt. Du har utfordret meg til å ødelegge ham uten grunn.» Tror det blir litt problemer med tidslinjen her, hvis han var fin på Jobs tid, men allikevel var slangen i syndefallet(slange fursona kaller vel kidsa det) 1 1
PÃ¥inter Skrevet 16. november Skrevet 16. november podcarsten skrev (5 minutter siden): Tror det blir litt problemer med tidslinjen her, hvis han var fin på Jobs tid, men allikevel var slangen i syndefallet(slange fursona kaller vel kidsa det) Ja, som sagt, det var først når han løy til de første menneskene han ble til løgneren og motstanderen.
podcarsten Skrevet 16. november Skrevet 16. november jjkoggan skrev (2 timer siden): Men også motstand til uttrykket «religiøs ateist» som er helt mulig på engelsk. Tok meg litt tid å oppdage denne, men er ikke religious atheist kun betegnelse på noen som er så slapp ateist at de fortsetter å være med på kristne tradisjoner i større og mindre grad? Er jo uansett oksymoron. 1
podcarsten Skrevet 16. november Skrevet 16. november PÃ¥inter skrev (10 minutter siden): Ja, som sagt, det var først når han løy til de første menneskene han ble til løgneren og motstanderen. Men gud brukte han jo fortsatt som "rådgiver for å tyne Job til hans ytterste grenser" lenge etterpå? 1
PÃ¥inter Skrevet 16. november Skrevet 16. november (endret) podcarsten skrev (1 minutt siden): Men gud brukte han jo fortsatt som "rådgiver for å tyne Job til hans ytterste grenser" lenge etterpå? Hvor står dette hen? (At skaperen brukte satan som rådgiver) Endret 16. november av PÃ¥inter
jjkoggan Skrevet 16. november Skrevet 16. november podcarsten skrev (1 minutt siden): Tok meg litt tid å oppdage denne, men er ikke religious atheist kun betegnelse på noen som er så slapp ateist at de fortsetter å være med på kristne tradisjoner i større og mindre grad? Er jo uansett oksymoron. Ikke når folk bruker ordet religiøs til å bety fanatiske som er vanlige på engelsk
Anbefalte innlegg