torbjornhb Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) Hei 🙂 Vurderer å kjøpe min første elbil. Kort bakgrunn. Kjører i dag en Ford Focus 2013-modell som kun har kjørt 78k kilometer. Har kostet på bilen ganske mye enkelt og greit fordi den blir kjørt for lite. Diesel-biler trives med langt flere kilometer... I utgangspunktet er det dårlig timing å kjøpe ny bil nå, så jeg ønsker å holde med under 400k. I tillegg ønsker jeg leasing. Hyundai har en fin kampanje på Kona med 1.99% rente på leasing og avslag i veil pris. Det eneste jeg tenker er negativt, er treg lade hastighet, selv om det ikke akkurat er ekstremt tregt. Er det noen som har synspunkter rundt denne modellen, eller kan foreslå andre aktuelle modeller i denne prisklassen? Jeg bor for øvrig på Vestlandet med mye snø på vinteren, og bruker bil for å komme meg på turer i nærmiljøet. Slik sett er det fint om bilen har litt ekstra høyde. Takknemlig for alle svar 🙂 Endret 16 timer siden av torbjornhb
*F* Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Kona er grei bil det, men hvorfor leasing? Du får kjøpt Kona kliss ny for under 400k. Ellers har vi kjøpt oss en Hyundai IONIQ 5 som er en mye mer "premium" bil, vi ga rett over 300k for AWD, 3 år gammel. Men viktige faktorer er hva du skal bruke den til. Skal du bare tur-retur jobb som er 10km unna gjør en 10 år gammel Leaf jobben knall. Kjører en 2014 mod til vanlig på slike turer.
torbjornhb Skrevet 16 timer siden Forfatter Skrevet 16 timer siden *F* skrev (14 minutter siden): Kona er grei bil det, men hvorfor leasing? Du får kjøpt Kona kliss ny for under 400k. Ellers har vi kjøpt oss en Hyundai IONIQ 5 som er en mye mer "premium" bil, vi ga rett over 300k for AWD, 3 år gammel. Men viktige faktorer er hva du skal bruke den til. Skal du bare tur-retur jobb som er 10km unna gjør en 10 år gammel Leaf jobben knall. Kjører en 2014 mod til vanlig på slike turer. Takk for svar. Leasing fordi jeg ønsker 100% forutsigbarhet og trygghet. Jeg driver en nettside alene som har kostet meg enormt mye de siste to årene på grunn av inkompetente utviklere. Jeg orker ikke flere smeller, så leasing er foretrukket. Bruken slik den er nå, er kun småturer til hytta (25 km), og turer i en omkrets av 50 km. Hender seg at jeg må kjøre Molde-Trondheim og Molde-Oslo, men det hører til sjeldenhetene. Setter pris på et stort bagasjerom. Kjører i hovedsak alene.
torbjornhb Skrevet 16 timer siden Forfatter Skrevet 16 timer siden kremt skrev (1 minutt siden): Leasing til 4990 per måned, 0 i forskudd Dette er vel enda bedre? 3790 kr per måned. 0 kr i innskudd. https://www.auto8-8.no/car/hyundai-kona/
kremt Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Det var såpass mye rimeligere at jeg kanskje tviler litt på at det er samme modellen. Jeg ville undersøkt om det er Exclusive long range som den andre er. 1
Hanhijnn Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden torbjornhb skrev (43 minutter siden): I utgangspunktet er det dårlig timing å kjøpe ny bil nå, så jeg ønsker å holde med under 400k. I tillegg ønsker jeg leasing. Mange førstegangskjøpere av elbil velger leasing. Hvorfor det? Føles det tryggere på noen måte? Det eneste som er helt sikkert er vel at det er den dyreste finansieringmåten du kan velge.
torbjornhb Skrevet 16 timer siden Forfatter Skrevet 16 timer siden Hanhijnn skrev (4 minutter siden): Mange førstegangskjøpere av elbil velger leasing. Hvorfor det? Føles det tryggere på noen måte? Det eneste som er helt sikkert er vel at det er den dyreste finansieringmåten du kan velge. Det er mulig, men ikke alle har råd til å kjøpe ny bil. Jeg hadde god råd for et år siden, men en million har forsvunnet ut i luften.  1
torbjornhb Skrevet 16 timer siden Forfatter Skrevet 16 timer siden kremt skrev (7 minutter siden): Det var såpass mye rimeligere at jeg kanskje tviler litt på at det er samme modellen. Jeg ville undersøkt om det er Exclusive long range som den andre er. Stemmer. Det er nok standard utgaven. Venter på at butikken tar kontakt for et tilbud🙂
AndersT2 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden torbjornhb skrev (37 minutter siden): Hyundai har en fin kampanje på Kona med 1.99% rente på leasing og avslag i veil pris. Det eneste jeg tenker er negativt, er treg lade hastighet, selv om det ikke akkurat er ekstremt tregt. Når du nevner treg ladehastighet så regner jeg med du tenker på hurtiglading. Det er ikke noe å tenke på i det daglige. Når det kommer til langturer, så må man beregne litt ekstra tid, men så lenge man skjønner hvordan bilen fungerer, så tar det kortere tid enn hvis man ikke gjør det. Den har litt skuffende med kun 100kW lading, men starter man med 100% batteri, og over tid finner ut hvor den minsker hastigheten, så er det kjappere å kjøre videre til neste ladestasjon, enn å bli sittende i lang tid på en. Anslått så er det å lade fra 10-50/60% mye raskere for så å lade en ekstra gang, enn å sitte til den er på 80%. Det samme også å ikke gi full gass på motorveiene, men heller å spare litt der man kan så får man legger rekkevidde, men man kan ta det igjen med en ekstra ladestopp og bruke ca samme tid. Har selv Ioniq 5, men hadde Kona i ett par uker når min var på verksted. Det var mindre forskjell i kjøreegenskaper enn jeg hadde trodd. Bilen var veldig god å kjøre. 2 negative ting for min del med Konaen er at ladeporten er i front. Ser veldig mange med det som ikke greier å lukke porten. Og den blir da utsatt for mye møkk i portene hvis man ikke setter i proppene også. Det kan fort bli dyrt å bytte. Det andre var at jeg ikke fant noen måte å få av overvåkningen på at jeg følger med på veien. Den var irriterende. Det var ikke ett krav det året Ioniq 5en min er fra, så har ikke det der. Andre biler så kan man skru det av så vidt jeg har skjønt (Selv om det må gjøres ved hver eneste start, slik som med lane assist osv også) Har en nabo, eldre herremann, som kjøpte seg Kona for ett par år siden når han skulle ha ny bil. Planen var å få testet elbil, og eventuelt kvitte seg med en igjen hvis det ikke funket, og fortsatt få kjøpt ny bensin/diesel bil før det som på den tiden var snakk om at man ikke fikk lov å kjøpe slik mer fra starten av 2025. Han har hatt mye biler opp igjennom årene, og Konaen er den han er mest fornøyd med. Han ble ikke mindre fornøyd når jeg hjalp han å regne ut hvor mye han har spart på drivstoff også, sparte noe over 20.000,- i året   1
torbjornhb Skrevet 16 timer siden Forfatter Skrevet 16 timer siden AndersT2 skrev (5 minutter siden): Når du nevner treg ladehastighet så regner jeg med du tenker på hurtiglading. Det er ikke noe å tenke på i det daglige. Når det kommer til langturer, så må man beregne litt ekstra tid, men så lenge man skjønner hvordan bilen fungerer, så tar det kortere tid enn hvis man ikke gjør det. Den har litt skuffende med kun 100kW lading, men starter man med 100% batteri, og over tid finner ut hvor den minsker hastigheten, så er det kjappere å kjøre videre til neste ladestasjon, enn å bli sittende i lang tid på en. Anslått så er det å lade fra 10-50/60% mye raskere for så å lade en ekstra gang, enn å sitte til den er på 80%. Det samme også å ikke gi full gass på motorveiene, men heller å spare litt der man kan så får man legger rekkevidde, men man kan ta det igjen med en ekstra ladestopp og bruke ca samme tid. Har selv Ioniq 5, men hadde Kona i ett par uker når min var på verksted. Det var mindre forskjell i kjøreegenskaper enn jeg hadde trodd. Bilen var veldig god å kjøre. 2 negative ting for min del med Konaen er at ladeporten er i front. Ser veldig mange med det som ikke greier å lukke porten. Og den blir da utsatt for mye møkk i portene hvis man ikke setter i proppene også. Det kan fort bli dyrt å bytte. Det andre var at jeg ikke fant noen måte å få av overvåkningen på at jeg følger med på veien. Den var irriterende. Det var ikke ett krav det året Ioniq 5en min er fra, så har ikke det der. Andre biler så kan man skru det av så vidt jeg har skjønt (Selv om det må gjøres ved hver eneste start, slik som med lane assist osv også) Har en nabo, eldre herremann, som kjøpte seg Kona for ett par år siden når han skulle ha ny bil. Planen var å få testet elbil, og eventuelt kvitte seg med en igjen hvis det ikke funket, og fortsatt få kjøpt ny bensin/diesel bil før det som på den tiden var snakk om at man ikke fikk lov å kjøpe slik mer fra starten av 2025. Han har hatt mye biler opp igjennom årene, og Konaen er den han er mest fornøyd med. Han ble ikke mindre fornøyd når jeg hjalp han å regne ut hvor mye han har spart på drivstoff også, sparte noe over 20.000,- i året   Hjertelig takk for godt svar. Fint du nevner det om lading. Jeg kjøpte ny bolig for ett år siden, og det er allerede installert lader, så det er et pluss. For øvrig har jeg hørt flere som mener bilen piper i hytt og gevær blant annet for den overvåkningen du nevner.
Sjørøver Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden torbjornhb skrev (41 minutter siden): Leasing fordi jeg ønsker 100% forutsigbarhet og trygghet. Jeg driver en nettside alene som har kostet meg enormt mye de siste to årene på grunn av inkompetente utviklere. Jeg orker ikke flere smeller, så leasing er foretrukket. Leasing er nok det mest fornuftige på elbil. Om jeg kjøper meg en relativt ny elbil igjen, blir det garantert leasing. Det høres for meg ut som en Model Y hadde vært noe for deg. 1
torbjornhb Skrevet 16 timer siden Forfatter Skrevet 16 timer siden (endret) Sjørøver skrev (1 minutt siden): Leasing er nok det mest fornuftige på elbil. Om jeg kjøper meg en relativt ny elbil igjen, blir det garantert leasing. Det høres for meg ut som en Model Y hadde vært noe for deg. Takk for innspill. Ja, vurderte Tesla, meg så forsvant det helt igjen. Faktisk glemt å undersøke den. Endret 16 timer siden av torbjornhb
Simen1 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Akkurat nå før nyttår er det er veldig fint tidspunkt å kjøpe bil. Det skyldes at regjeringen øker mva på elbiler ganske kraftig ved nyttår. En bil til 400 000 kr vil bli 25 000 kr dyrere over natta. En bil til 500 000 eller mer vil bli 50 000 dyrere over natta. Biler under 300 000 blir ikke dyrere. 1
torbjornhb Skrevet 16 timer siden Forfatter Skrevet 16 timer siden Simen1 skrev (1 minutt siden): Akkurat nÃ¥ før nyttÃ¥r er det er veldig fint tidspunkt Ã¥ kjøpe bil. Det skyldes at regjeringen øker mva pÃ¥ elbiler ganske kraftig ved nyttÃ¥r. En bil til 400 000 kr vil bli 25 000 kr dyrere over natta. En bil til 500 000 eller mer vil bli 50 000 dyrere over natta. Biler under 300 000 blir ikke dyrere. Takk for info. Ja det er en grunn til at jeg begynte Ã¥ tenke pÃ¥ dette nÃ¥. Man kan jo si at det er dumt Ã¥ kjøpe ny bil nÃ¥r jeg har kjørt under 80k pÃ¥ 12 Ã¥r (inkludert at jeg har lÃ¥nt bort bilen en god del), men jeg vet aldri nÃ¥r bilen plutselig vil koste meg en stor sum i verkstedutgifter. Jeg tenker ogsÃ¥ sikkerhet.Â
torbjornhb Skrevet 15 timer siden Forfatter Skrevet 15 timer siden Fikk tilbud på en Premium Long Range nå. 4998 kr per måned, med dagens bil som innskudd (verdi 50k). Det blir for mye. Har strengt tatt ikke behov for alt Premium utgaven tilbyr.
kremt Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Hva med en MG ZS EV 0 forskudd, 4290 per måned 1
torbjornhb Skrevet 15 timer siden Forfatter Skrevet 15 timer siden kremt skrev (1 minutt siden): Hva med en MG ZS EV 0 forskudd, 4290 per måned Denne virker meget fin. Men jeg holder til i Molde, så det er litt langt unna for oppfølging og service.
torbjornhb Skrevet 15 timer siden Forfatter Skrevet 15 timer siden Toyota Urban Cruiser virker ikke dum. Erfaringer?
Svein M Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Ut fra registreringsstatistikk finnes der f.eks Tesla model Y og model 3 Toyota Volkswagen ID.3 og ID.4 Nissan Skoda Volvo EX30 og EX40 Ford I tillegg er der merker som: Hyundai, KIA, MG, Polestar, Peugeot, Opel. Også er det noen for meg ukjente merker (BYD, XPeng). https://ofv.no/registreringsstatistikk edit: Jeg hoppet over BMW, Audi, Lexus og Mercedes da de vel er over kr 400000. Endret 9 timer siden av Svein M 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå