ole_marius Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Smule8o skrev (9 minutter siden): Men hvorfor skal staten betale for sånne fritidssysler for voksne mennesker? For å gjøre det mer overkommelig å delta for ikke-rike mennesker. I tillegg sikre diversitet i tilbudet. 3
obygda Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden ole_marius skrev (26 minutter siden): Kultur er rekreasjon som har til hensikt å gi en impuls som er noe annet enn dagligdagse handlinger aka jobb, carl og co på kvelden, og pub innimellom. Ved å bli eksponert for noe som er annet enn rutiner er hensikt å gi deg noe nytt å reflektere på. At man har mye dårlig kunst er jeg enig i, derimot når jeg går på galleri og div. musikaler etc, så prøver jeg å se det tekniske bak de gode kunstverkene. Om det er mallerier, så kan jeg sette pris på at noen har mestret en spesifikk material og teknikk bak maling. For opera, ev. musikaler er det kostymer, scene kunst, musikk etc. En annen diskusjon som jeg derimot mener er at kunst er elitisk. Med dette legger jeg i en mening at mye er dyrt å betale seg inn til, noe som distanserer det å oppleve kultur til dem med penger. Jeg bruker kun naturen som rekreasjon..alt annet er helt uinteressant.
obygda Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden ole_marius skrev (2 minutter siden): For å gjøre det mer overkommelig å delta for ikke-rike mennesker. I tillegg sikre diversitet i tilbudet. Kan ikke rike betale dette selv? Bare bortkastede penger spør du meg. Bruk penger på skole,eldre helse og infrastruktur..Alt annet trenger vi jo ikke. Som nevnt før...aldri vært på ett eneste kulturarrangement..foruten Kino da..men kino likte jeg heller ikke 1
obygda Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Snikpellik skrev (45 minutter siden): Aldri vært på kino, konsert, show, utstilling eller teater? Tror jeg ikke på. Med tanke på hvor mye befolkningen benytter seg av kultur så tenker jeg at hva søren skal vi med slikt besvarer seg selv. Det er faktisk sant. Kino har jeg dog vært på. Likte det ikke.
obygda Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden mandodiao skrev (1 time siden): Jeg går ikke i kirken, eller moskeen heller for den del. Så jeg synest vi burde kutte alle penger som går til den norske kirken, og ikke minst alle de andre tros- og livssynsamfunn. De kan betale for seg selv si... Men men sånn er livet i et samfunn Vet det..går heller ikke i kirken..eller på pub,restaurant osv..og klarer meg fint uten. Skulle ønske man satset mer på skole,helse,eldre og infrastruktur. Alt annet oppleves som totalt bortkastede penger.
Drunkenvalley Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Igjen må eg nesten spørje. Er ikkje ein del av dei som er kritiske her til kulturtilbud også samme gjeng som klager over "white genocide" i andre tråder? Kor dei er bekymret for utrydning av norsk kultur? Så skal me samtidig ikkje støtte norsk kultur? Minner meg eit bilete... 4
Atib Azzad Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 4 minutes ago, obygda said: Alt annet oppleves som totalt bortkastede penger. Men du forstår at du ikke representerer et tverrsnitt av befolkningen, sant? At du ikke har dette behovet betyr ikke at ingen har det. 3
obygda Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Atib Azzad skrev (5 minutter siden): Men du forstår at du ikke representerer et tverrsnitt av befolkningen, sant? At du ikke har dette behovet betyr ikke at ingen har det. Ja
freedomseeker Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Snikpellik skrev (48 minutter siden): Tallet på kvoteflyktninger går ned fra 500 til 100. Under Solberg-regjeringen var tallet på 3000. Nåværende regjering senket først tallet til 2000, så 1000, så 500 og nå er altså forslaget 100. En kvoteflyktning er rn for mye, da vi allerede har så enormt, enormt mange flyktninger og innvandrere her. Selv om vi tar imot færre flyktninger, er innvandringen til Norge, inkludert flyktninger nå langt høyere enn under Solberg. Det var også Venstre og KrF som presset på for en økning i antall kvoteflyktninger, og det var også en av grunnene til at FrP gikk ut av regjeringen. 2
obygda Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Salvesen. skrev (1 time siden): Vi med små barn er på slikt hele tiden, vi skal på kulturnatt i helgen feks. Jeg ha ett barn. Hun har vært med på noe..men hun liker ikke slikt hun heller.
Smule8o Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 33 minutes ago, Snikpellik said: Fritidssysler? Rundt 100.000 er sysselsatt innenfor kultur i Norge. Og alle er 100% avhengig av statsstøtte for dette? Og produktet deres er som regel fritidssysler, ja. 1
Smule8o Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 26 minutes ago, ole_marius said: For å gjøre det mer overkommelig å delta for ikke-rike mennesker. I tillegg sikre diversitet i tilbudet. Men hva med rally-løp, soppkurs, basehopping og andre fritidssysler da? Skal de være reservert for rike mennesker? 1
Smule8o Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 35 minutes ago, Drunkenvalley said: Også er det vanskelig å drifte ein del av disse uten offentlig støtte, samtidig som det er ønskelig at tilbudet eksisterer. Ønskelig av hvem? Og hvorfor? 1
Vokteren Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden Vokteren skrev (5 timer siden): Flere usunnhetstegn som budsjettet for 2026 burde fokusere mer på. Ikke-vestlige lands påstander om at Europa i realiteten er i forfall og resesjon, burde vært møtt med kraftfulle tiltak. Kraftfulle tiltak som kan skape ny optimisme og fremtidstro. Påstandene har grobunn i virkeligheten når psykisk uhelse og antall unge arbeidsuføre øker. Når mange jenter ønsker å være gutter og mange gutter ønsker å være jenter, er det ikke merkelig at fødselstallene synker. Når uønsket og lite bærekraftige holdninger blir møtt med snillisme er det ikke merkelig at kriminaliteten øker og normene fordamper. Et stort oljefond hvor 3% av totalverdien ved årsskiftet kan brukes etter styringspartienes ønsker, er en farlig sovepute. 2
Smule8o Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 17 minutes ago, Drunkenvalley said: Igjen må eg nesten spørje. Er ikkje ein del av dei som er kritiske her til kulturtilbud også samme gjeng som klager over "white genocide" i andre tråder? Kor dei er bekymret for utrydning av norsk kultur? Så skal me samtidig ikkje støtte norsk kultur? Minner meg eit bilete... Vil norsk kultur forsvinne uten at vi betaler nordmenn bosatt i Berlin for å sprute maling ut av rumpa? Uten at Kulturrådet bevilger store penger til egne medlemmer så de kan stå på konto? 2 1
Smule8o Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 7 minutes ago, obygda said: Jeg ha ett barn. Hun har vært med på noe..men hun liker ikke slikt hun heller. Barn bør selvsagt ha et greit tilbud innen mange områder for å unngå at det blir avhengig av foreldres inntekt/prioriteringer.
obygda Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Smule8o skrev (3 minutter siden): Barn bør selvsagt ha et greit tilbud innen mange områder for å unngå at det blir avhengig av foreldres inntekt/prioriteringer. Men er det statens oppgave å gi slike tilbud?
Atib Azzad Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 4 minutes ago, obygda said: Men er det statens oppgave å gi slike tilbud? Ja 6
Drunkenvalley Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Kven andre enn det offentlige apparatet kan støtte eit bredt kulturtilbud? Sjølv USA bruke mykje offentlige midler for deiras kulturtilbud. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå