DukeRichelieu Skrevet i går, 20:49 Forfatter Skrevet i går, 20:49 Oppdatering av databasen i dag. Første skript: 100 % suksess, men tok 19 sekunder å kjøre. Både Chat og Claude synes jeg skulle være fornøyd med det - det var jo "ganske raskt" med tanke på datasettet og antall beregninger. Jeg var ikke fornøyd. Optimalisering neste. Ned til 7 sekund. Fortsatt ikke fornøyd. Så tilbake igjen til min standard på 0.165 sekund på tredje forsøk. Den første løsningen Claude implementerte (og som ChatGPT var enig i) var egentlig ganske idiotisk. Så man kan jo lure på hvorfor den gikk for den i utgangspunktet.
Camlon Skrevet i går, 21:37 Skrevet i går, 21:37 (endret) 12 hours ago, strike_ said: Nå vet jeg at jeg har skrytt AI opp i skyene her, men at den blir så god at den kan lage et produkt bare på 1 beskrivelse alene er vel litt for optimistisk. Jeg tror man må fortsatt jobbe med den som i dag med flere iterasjoner. Også kommer man på nye ideer og funskjoner uderveis som kanskje gjør at hele koden må endres for å tilpasses den nye bedre koden. Så jeg tror det forstatt vil ta tid å lage et produkt (og tid er penger), men den vil i større grad både lage,teste og fixe sine egne feil. Noe den også gjør i dag til en viss grad. Det er ikke noe grunn til å ha et menneske som ser på resultatet og sier "Nei, søkefunksjonen fungerer ikke, jeg får en 500 error". AI-en kan sjekke det selv og fortsette videre til den er fornøyd. Det kan godt ta en time, så det vil ikke ligne på AI-ene du er vant til som Copilot CLI eller chatbotter. Dette finnes allerede idag: https://replit.com/agent3 Teknologien er ikke ferdig utviklet, men når den blir det, så blir det mindre behov for leie inn konsulenter og vibe-kodere. Skal man fortsatt jobbe med utvikling så må man enten være veldig dyktig til å gi AI-en instruksjoner eller ha nok kodekunnskap at du kan gjøre oppgaver som AI ikke klarer. 12 hours ago, strike_ said: Det er en selvfølge, en profesjonell utvikler kan triks og har ting i sin verktøykasse som ikke jeg har og det kan føre til enda mer effektivitet og bedre kode i jobben med AI. Og en dyktig utvikler vil selvsagt kunne ferdigstille et produkt raskere enn meg siden han kan alle triksene. Men det er ikke dermed sagt at jeg som en vibe koder ikke kan få til et produkt som fungerer på samme måte eller til og med bedre. Fordi jeg har en klarere visjon, har bedre ideer og klarer å formidle dette til en AI på en bedre måte. Ikke misforstå meg, jeg tror ikke koden til vibe-kodere er søppel og jeg tror vibe-koding kan være svært nyttig for individer som TS som har gode ideer, men som ikke er villig til å bruker flere hundretusen for en profesjonell utvikler. 12 hours ago, strike_ said: Dette er klassisk symptom på hallusinasjoner, og løses ofte ved å starte en ny chat pga grunner jeg nevnte i en post litt tidligere. Men ja, det er en selvfølge at en erfaren utvikler vil gjøre en god jobb med AI (om man vet hvordan man bruker den) og vil ta høyde for forkjellige scenarioer på forhånd som en vibe koder ikke ser for han kommer dit. Men ikke kom å si at jeg som vibe koder bare spyr ut søppel, jeg har flere prosjekter som sier noe annet, uten at jeg kan å skrive en linje med kode. Det er mange utviklere der ute som IKKE bruker AI pga enten de ikke kan å bruke den på rett måte eller at de mener de gjør en bedre jobb selv. Selvsagt på bekostning av tid da en som hadde brukt AI ville løst det mye raskere. Så for å konkludre; en erfaren utvikler som bruker AI vil sannsynligvis løse saken mer effektivt og bedre en en vibe koder. Men en vibe koder kan nok i mange tilfeller løse saken på en like god måte og mer effektivt enn en utvikler som ikke bruker AI. Jeg er enig at en god vibe-koder er trolig bedre enn en utvikler som nekter å bruke AI. Problemet jeg beskrev var ikke på grunn av hallusinasjoner, det var ikke en lang chat og det var i Powershell hvor tidligere chat ikke er veldig relevant. Det som skjedde var at den manglet kontekst og den var overfokusert på hvordan man kan løse problemet. Den sjekket derfor bare modell mappen uten å vurdere om det finnes andre modeller i namespaces. Når jeg korrigerte den, så visste den ikke hvordan man skulle løse problemet med kode, og siden den hadde tilgang til alle filer så valgte den å søke etter alle modeller og vurderte ikke de langsiktige konsekvensene av sitt valg. AI løser problemer med å prøve og feile, ikke med høy intelligens. Hvis den ikke feiler så antar den at den har løst problemet. Det er derfor nødvendig å ha noen som forstår kode til å gjøre code review og guide den i riktig retning. Endret 12 timer siden av Camlon
Kajac Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Denne tråden er kjempefascinerende! De som vibe-koder og er tydelig på at de ikke kan kode, påstår at AI lett kan utkonkurrere de fleste utviklere. De som har lang erfaring med både koding og AI, som lett ser hvilket oppgulp vibe-koding produserer, blir latterliggjort av nyfrelste AI-evangelister. Er dere like arrogante ovenfor fagfolk i andre bransjer, eller bare i IT-bransjen? IT må være det fagområdet som er mest utsatt for folk lidende av Dunning–Kruger-effekten 😂 2
Salvesen. Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Kajac skrev (9 minutter siden): Denne tråden er kjempefascinerende! De som vibe-koder og er tydelig på at de ikke kan kode, påstår at AI lett kan utkonkurrere de fleste utviklere. De som har lang erfaring med både koding og AI, som lett ser hvilket oppgulp vibe-koding produserer, blir latterliggjort av nyfrelste AI-evangelister. Er dere like arrogante ovenfor fagfolk i andre bransjer, eller bare i IT-bransjen? IT må være det fagområdet som er mest utsatt for folk lidende av Dunning–Kruger-effekten 😂 Enig, ganske fasinerende! De tar nok rett i mye, men overdriver kraftig. Jeg har enda ikke sett ett seriøst firma som søker etter vibe kodere. Tror ikke jeg ser det med det første heller. At en ender opp med "dårlig" kode er en ting som kan skje, for "viberen"(kalles de det?) kan jo ikke sjekke. Kan bruke flere AI som det er nevnt her i tråden for å prøve men fortsatt ikke mulig å verifisere. Men ett annet punkt er data validitet. Jeg opplever iallefall at dette er det værste. Ikke tekniske personer vibe koder veldig teknsike ting for å vise til kunde og bare tar tallene en får ut for god fisk. Sjekker ikke faktiske data fra API kall, sjekker ikke hvordan beregninger og hvilke metoder som blir brukt osv. Da begynner en å rote seg ut på dypt vann. Og bare som det er sagt, jeg refererer ikke til "viberne" i denne tråden, men personlige erfaringer med dette i mitt liv. 2
DukeRichelieu Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden (endret) Kajac skrev (50 minutter siden): Denne tråden er kjempefascinerende! De som vibe-koder og er tydelig på at de ikke kan kode, påstår at AI lett kan utkonkurrere de fleste utviklere. De som har lang erfaring med både koding og AI, som lett ser hvilket oppgulp vibe-koding produserer, blir latterliggjort av nyfrelste AI-evangelister. Er dere like arrogante ovenfor fagfolk i andre bransjer, eller bare i IT-bransjen? IT må være det fagområdet som er mest utsatt for folk lidende av Dunning–Kruger-effekten 😂 Falt litt av lasset under gårsdagens diskusjon, men jeg lytter i hvert fall til fagfolk og er forsiktig med å påstå noe som helst. Men jeg deler mine erfaringer hittil med AI og kan trygt si at: - Jeg kommer trolig aldri til å bruke utviklere fra UpWork igjen. AI gjør etter hva jeg kan se jobben bedre og kommunikasjonen er mye bedre. Det rette er vel egentlig at det er jeg som gjør jobben ved hjelp av en AI-agent. Derfor er det faktisk sant at AI har utkonkurrert utviklere for mitt bruksområde (ikke til å forveksle med større prosjekter hos bedrifter og lignende). - Jeg har fått utrettet mer på 60 timer enn hva en profesjonell utvikler her i Norge fikk til på et helt år og garantert mer enn 60 timer. Personlig har jeg ingen forutsetning for å vurdere kvaliteten på koden, men når jeg beregner et stort datasett på under et halvt sekund med 100 % nøyaktighet mot originalt datasett er det vel lite som tilsier at dette er oppgulp? Eller hva tenker du? Presiseringer: - Prosjektet jeg jobber med er selvsagt ikke enormt, men det er stort nok til at det tok måneder å utvikle for et profesjonelt firma med flere utviklere på laget. Så man skal ikke undervurdere omfanget heller. - Det bygger seg ikke selv. Det er jo jeg som gjør jobben ved hjelp av en AI agent. Min fordel er at jeg har en god visjon og forståelse av hvordan ting bør henge sammen – mye på grunn av svakhetene i det originale systemet. I tillegg har jeg et solid datasett å validere mot og kan gjøre stikkprøver siden logikken bak beregningene er kjent for meg. Jeg laget denne tråden mest av nysgjerrighet og hadde lave forventninger. Derfor er jeg fortsatt litt sjokkert over at AI er så bra som det er i dag og hva jeg faktisk har fått til. Endret 13 timer siden av DukeRichelieu
Salvesen. Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden DukeRichelieu skrev (6 minutter siden): Falt litt av lasset under gårsdagens diskusjon, men jeg lytter i hvert fall til fagfolk og er forsiktig med å påstå noe som helst. Men jeg deler mine erfaringer hittil med AI og kan trygt si at: - Jeg kommer trolig aldri til å bruke utviklere fra UpWork igjen. AI gjør etter hva jeg kan se jobben bedre og kommunikasjonen er mye bedre. Det rette er vel egentlig at det er jeg som gjør jobben ved hjelp av en AI-agent. Derfor er det faktisk sant at AI har utkonkurrert utviklere for mitt bruksområde (ikke til å forveksle med større prosjekter hos bedrifter og lignende). - Jeg har fått utrettet mer på 60 timer enn hva en profesjonell utvikler her i Norge fikk til på et helt år og garantert mer enn 60 timer. Personlig har jeg ingen forutsetning for å vurdere kvaliteten på koden, men når jeg beregner et stort datasett på under et halvt sekund med 100 % nøyaktighet mot originalt datasett er det vel lite som tilsier at dette er oppgulp? Eller hva tenker du? Presiseringer: - Prosjektet jeg jobber med er selvsagt ikke enormt, men det er stort nok til at det tok måneder å utvikle for et profesjonelt firma med flere utviklere på laget. Så man skal ikke undervurdere omfanget heller. - Det bygger seg ikke selv. Det er jo jeg som gjør jobben ved hjelp av en AI agent. Min fordel er at jeg har en god visjon og forståelse av hvordan ting bør henge sammen – mye på grunn av svakhetene i det originale systemet. I tillegg har jeg et solid datasett å validere mot og kan gjøre stikkprøver siden logikken bak beregningene er kjent for meg. Jeg laget denne tråden mest av nysgjerrighet og hadde lave forventninger. Derfor er jeg fortsatt litt sjokkert over at AI er så bra som det er i dag og hva jeg faktisk har fått til. Hvor mange TB? 1
DukeRichelieu Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden Salvesen. skrev (22 minutter siden): Hvor mange TB? Databasen?
Salvesen. Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden DukeRichelieu skrev (23 minutter siden): Databasen? Datasettet du snakket om, du sa det var stort men nevnte ikke noe spesefikt. Så det blir veldig vanskelig å svare på spørsmålet. Jeg regner med det er langt i fra 1TB som da ikke er å anse som stort. ift tiden du nevner.
DukeRichelieu Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden Salvesen. skrev (22 minutter siden): Datasettet du snakket om, du sa det var stort men nevnte ikke noe spesefikt. Så det blir veldig vanskelig å svare på spørsmålet. Jeg regner med det er langt i fra 1TB som da ikke er å anse som stort. ift tiden du nevner. Usikker siden jeg ikke er hjemme akkurat nå, men er en *.csv fil med 4 års intradag-data (tidsserie). 77 766 linjer.
Salvesen. Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden DukeRichelieu skrev (52 minutter siden): Usikker siden jeg ikke er hjemme akkurat nå, men er en *.csv fil med 4 års intradag-data (tidsserie). 77 766 linjer. Det er ett veldig lite datasett.. 1
Kajac Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden DukeRichelieu skrev (1 time siden): Falt litt av lasset under gårsdagens diskusjon, men jeg lytter i hvert fall til fagfolk og er forsiktig med å påstå noe som helst. Men jeg deler mine erfaringer hittil med AI og kan trygt si at: - Jeg kommer trolig aldri til å bruke utviklere fra UpWork igjen. AI gjør etter hva jeg kan se jobben bedre og kommunikasjonen er mye bedre. Det rette er vel egentlig at det er jeg som gjør jobben ved hjelp av en AI-agent. Derfor er det faktisk sant at AI har utkonkurrert utviklere for mitt bruksområde (ikke til å forveksle med større prosjekter hos bedrifter og lignende). - Jeg har fått utrettet mer på 60 timer enn hva en profesjonell utvikler her i Norge fikk til på et helt år og garantert mer enn 60 timer. Personlig har jeg ingen forutsetning for å vurdere kvaliteten på koden, men når jeg beregner et stort datasett på under et halvt sekund med 100 % nøyaktighet mot originalt datasett er det vel lite som tilsier at dette er oppgulp? Eller hva tenker du? Presiseringer: - Prosjektet jeg jobber med er selvsagt ikke enormt, men det er stort nok til at det tok måneder å utvikle for et profesjonelt firma med flere utviklere på laget. Så man skal ikke undervurdere omfanget heller. - Det bygger seg ikke selv. Det er jo jeg som gjør jobben ved hjelp av en AI agent. Min fordel er at jeg har en god visjon og forståelse av hvordan ting bør henge sammen – mye på grunn av svakhetene i det originale systemet. I tillegg har jeg et solid datasett å validere mot og kan gjøre stikkprøver siden logikken bak beregningene er kjent for meg. Jeg laget denne tråden mest av nysgjerrighet og hadde lave forventninger. Derfor er jeg fortsatt litt sjokkert over at AI er så bra som det er i dag og hva jeg faktisk har fått til. Du sammenligner AI med en freelance utvikler fra det som nesten må kalles IT-verdens Fiverr 😂 Du har aldri hatt med en profesjonell utvikler å gjøre. Det kan jeg nesten garantere. La meg komme med en anekdote her. At AI kan gulpe opp kode som teknisk sett fungerer er jeg helt enig med. At AI kan lage kode som ser imponerende ut for et utrent øye kan den også. Men at noe teknisk sett fungerer betyr ikke at det er bra. For et par år siden åpnet jeg et av mine første prosjekter. Sist jobbet på i 2006 eller deromkring. Programmet fungerte helt fint utad. Men når jeg så på koden, 18 år etter jeg skrev den, ble jeg sjokkert over hvor dårlig den var. Idéen min var å lage en liten jubileums-utgave av programmet, men det slo jeg raskt fra meg. Koden min var så dårlig at det i praksis ville vært umulig å gjøre noen større endringer uten å måtte skrive om det aller meste. Poenget mitt er at når jeg skrev dette programmet i 2006, hadde jeg veldig lite erfaring med koding. Det meste er copy-pasted fra diverse kilder, og jeg har åpenbart hatt for lite forståelse for hva jeg drev med. Jeg så ikke at det var dritt, bare at det fungerte. Vibe-koding er nøyaktig det samme, og resulterer i like dårlig kode. Du må ikke tro at Claude, Lovable, ChatGPT og Copilot vet hva de driver med. De "copy-paster" fra sine lærte kilder, klasker det sammen, og ofte fungerer det. Sånn passe i hvert fall. Men kodekvaliteten er så dårlig at man ofte trenger full refaktorering før første alfa-versjon er klar. Om du lærer deg å kode, som forøvrig aldri har vært enklere, så vil du selv oppdage hvor dårlig koden fra selv de beste LLMene er. Forøvrig, en CSV-fil på under 100k linjer er ikke en stor fil. Det er en bitteliten. Selv en dårlig løkke i Visual Basic 6 parser slikt på millisekunder. 1
DukeRichelieu Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden (endret) Kajac skrev (33 minutter siden): Du sammenligner AI med en freelance utvikler fra det som nesten må kalles IT-verdens Fiverr 😂 Du har aldri hatt med en profesjonell utvikler å gjøre. Det kan jeg nesten garantere. Mitt første oppdrag som kunde var med et profesjonelt firma hvor alle var profesjonelle utviklere. Det var disse som utviklet applikasjonen jeg har i dag. Siste utvikler jeg jobbet med var en norsk utvikler med mastergrad og som jobbet fulltid som utvikler i et norsk firma. Så her tar du nok feil. Det du kan ha rett i er at jeg ikke har hatt med dyktige profesjonelle utviklere å gjøre. Sitat La meg komme med en anekdote her. At AI kan gulpe opp kode som teknisk sett fungerer er jeg helt enig med. At AI kan lage kode som ser imponerende ut for et utrent øye kan den også. Men at noe teknisk sett fungerer betyr ikke at det er bra. For et par år siden åpnet jeg et av mine første prosjekter. Sist jobbet på i 2006 eller deromkring. Programmet fungerte helt fint utad. Men når jeg så på koden, 18 år etter jeg skrev den, ble jeg sjokkert over hvor dårlig den var. Idéen min var å lage en liten jubileums-utgave av programmet, men det slo jeg raskt fra meg. Koden min var så dårlig at det i praksis ville vært umulig å gjøre noen større endringer uten å måtte skrive om det aller meste. Poenget mitt er at når jeg skrev dette programmet i 2006, hadde jeg veldig lite erfaring med koding. Det meste er copy-pasted fra diverse kilder, og jeg har åpenbart hatt for lite forståelse for hva jeg drev med. Jeg så ikke at det var dritt, bare at det fungerte. Vibe-koding er nøyaktig det samme, og resulterer i like dårlig kode. Du må ikke tro at Claude, Lovable, ChatGPT og Copilot vet hva de driver med. De "copy-paster" fra sine lærte kilder, klasker det sammen, og ofte fungerer det. Sånn passe i hvert fall. Men kodekvaliteten er så dårlig at man ofte trenger full refaktorering før første alfa-versjon er klar. Om du lærer deg å kode, som forøvrig aldri har vært enklere, så vil du selv oppdage hvor dårlig koden fra selv de beste LLMene er. Hadde vært morsomt med en menneskelig review av prosjektet mitt når jeg er ferdig for å se hvor dårlig det faktisk er. Om det fungerer så raskt som det gjør nå uten bugs er jeg egentlig fornøyd. Sitat Forøvrig, en CSV-fil på under 100k linjer er ikke en stor fil. Det er en bitteliten. Selv en dårlig løkke i Visual Basic 6 parser slikt på millisekunder. Har ikke sagt at den er stor heller. Svarte bare på spørsmålet til @Salvesen. Forøvrig ligger vi nå på under 0,5 sekund for å beregne (ikke lese det inn) hele datasettet med rundt 50 ulike og uavhengige (et kriterie jeg har bestemt) kalkulatorer/bereginger. Endret 10 timer siden av DukeRichelieu
Kajac Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden DukeRichelieu skrev (12 minutter siden): Mitt første oppdrag som kunde var med et profesjonelt firma hvor alle var profesjonelle utviklere. Det var disse som utviklet applikasjonen jeg har i dag. Siste utvikler jeg jobbet med var en norsk utvikler med mastergrad og som jobbet fulltid som utvikler i et norsk firma. Så her tar du nok feil. Det du kan ha rett i er at jeg ikke har hatt med dyktige profesjonelle utviklere å gjøre. Hadde vært morsomt med en menneskelig review av prosjektet mitt når jeg er ferdig for å se hvor dårlig det faktisk er. Om det fungerer så raskt som det gjør nå uten bugs er jeg egentlig fornøyd. Har ikke sagt at den er stor heller. Svarte bare på spørsmålet til @Salvesen. Forøvrig ligger vi nå på under 0,5 sekund for å beregne (ikke lese det inn) hele datasettet med rundt 50 ulike og uavhengige (et kriterie jeg har bestemt) kalkulatorer/bereginger. Det finnes mange dårlige profesjonelle utviklere dessverre (akkurat som i andre yrker). Spesielt etter covid, når alt som kunne krype og gå fikk utviklerjobb på dagen. Jeg tror du har vært uheldig med dine utviklere rett og slett. Ellers vil jeg fremdeles anbefale deg å faktisk lære deg å kode selv 😄 2
Salvesen. Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden DukeRichelieu skrev (26 minutter siden): Mitt første oppdrag som kunde var med et profesjonelt firma hvor alle var profesjonelle utviklere. Det var disse som utviklet applikasjonen jeg har i dag. Siste utvikler jeg jobbet med var en norsk utvikler med mastergrad og som jobbet fulltid som utvikler i et norsk firma. Så her tar du nok feil. Det du kan ha rett i er at jeg ikke har hatt med dyktige profesjonelle utviklere å gjøre. Hadde vært morsomt med en menneskelig review av prosjektet mitt når jeg er ferdig for å se hvor dårlig det faktisk er. Om det fungerer så raskt som det gjør nå uten bugs er jeg egentlig fornøyd. Har ikke sagt at den er stor heller. Svarte bare på spørsmålet til @Salvesen. Forøvrig ligger vi nå på under 0,5 sekund for å beregne (ikke lese det inn) hele datasettet med rundt 50 ulike og uavhengige (et kriterie jeg har bestemt) kalkulatorer/bereginger. Jo det var akkurat det du sa, og derfor jeg spurte om størrelse. Sitat men når jeg beregner et stort datasett på under et halvt sekund med 100 % nøyaktighet mot originalt datasett er det vel lite som tilsier at dette er oppgulp? Men ingenting galt i det Synes det er et kult prosjekt jeg, og kult at du får det til å virke bra til din bruk
Salvesen. Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Kajac skrev (26 minutter siden): Det finnes mange dårlige profesjonelle utviklere dessverre (akkurat som i andre yrker). Spesielt etter covid, når alt som kunne krype og gå fikk utviklerjobb på dagen. Jeg tror du har vært uheldig med dine utviklere rett og slett. Ellers vil jeg fremdeles anbefale deg å faktisk lære deg å kode selv 😄 Enig, jeg er en av de selv(urelatert til covid da). Jeg får typisk ting til å fungere uansett hva det er, eller fikse ett problem. Innenfor det jeg holder på med. Men jeg er ikke personen til å lage det på best måte. Men nå er ikke hoved geskjeften min å utvikle heller og har aldri vært det. Har vært en bi-rolle og i all hovedsak interne verktøy eller ad-hoc krise fiks 😛 Ikke har jeg noe fancy utvikler utdanning heller, stort sett entry/mid level studiepoeng i fra universitetet i diverse programmerings fag. Men jeg har jobbet med vanvittig mange flinke utviklere og lest mye god kode, samt dårlig 😛 Og det er ikke chatgpt eller annen AI som har vist meg de mest imponerende snuttene av kode. Langt der i fra. Men, jeg bruker det aktivt. Både for hjelp, men mest for å spare tid på enkle ting som gjerne tar litt tid å lage som klasser til parsing og annet tjafs Hadde vært kult å gått igjennom ett totalt vibe kodet prosjekt og sett hvordan det var bygget opp og med hva.
fredrik2 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Tycker projektet er intressant men eftersom jag ikke har sett koden och vet vad som görs så kan jag ikke si noe sikkert. Når du kan jämföra med andra beräkningar och om du ikke har noe rare håll i datan och sånt så bör det vara greit att jämföra med gamla beräkningar. Några tankar. Har fått intryck av att det nog egentligen ikke er noe speciellt vanskligt program för noen som kan utföra diverse beregningar i python (pandas, numpy etc) Var nog bra mye vanskligare å bra mye mer jobb at göra detta i C# för 10-15 år sen än vad det är i dagens python.
Salvesen. Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden fredrik2 skrev (7 minutter siden): Tycker projektet er intressant men eftersom jag ikke har sett koden och vet vad som görs så kan jag ikke si noe sikkert. Når du kan jämföra med andra beräkningar och om du ikke har noe rare håll i datan och sånt så bör det vara greit att jämföra med gamla beräkningar. Några tankar. Har fått intryck av att det nog egentligen ikke er noe speciellt vanskligt program för noen som kan utföra diverse beregningar i python (pandas, numpy etc) Var nog bra mye vanskligare å bra mye mer jobb at göra detta i C# för 10-15 år sen än vad det är i dagens python. Egentlig litt rart at AI velger å gjøre det i Python. Det er jo i mange tilfeller bare ett wrapper for å gjøre det lettere for utviklere(og gjerne uerfarne) til å lage avanserte ting. Stort sett er det helt annen kode i bakgrunnen som C++ osv. no offence til Python altså, men slik er det jo😅 og ikke bare Python.
Kajac Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Salvesen. skrev (36 minutter siden): Men jeg har jobbet med vanvittig mange flinke utviklere og lest mye god kode, samt dårlig 😛 Og det er ikke chatgpt eller annen AI som har vist meg de mest imponerende snuttene av kode. Langt der i fra. Men, jeg bruker det aktivt. Både for hjelp, men mest for å spare tid på enkle ting som gjerne tar litt tid å lage som klasser til parsing og annet tjafs Dette tror jeg er den beste tilnærmingen til AI-bruk for programmering. Det er mange ting hvor det kan være bra å bruke AI. Jeg bruker det selv mange ganger i uken, men jeg vet også hva AI er god til, og hvilke oppgaver man absolutt ikke bør sette til AI. Og jeg kan kvalitetssikre dataen den spytter ut. Så det fungerer best som et hjelpemiddel som kan få deg på rett spor spør du meg.
Salvesen. Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Kajac skrev (3 minutter siden): Dette tror jeg er den beste tilnærmingen til AI-bruk for programmering. Det er mange ting hvor det kan være bra å bruke AI. Jeg bruker det selv mange ganger i uken, men jeg vet også hva AI er god til, og hvilke oppgaver man absolutt ikke bør sette til AI. Og jeg kan kvalitetssikre dataen den spytter ut. Så det fungerer best som et hjelpemiddel som kan få deg på rett spor spør du meg. Helt enig! En annen ting jeg bruker den til er når jeg setter meg fast i noe, typisk etter en lang dag der noe bare ikke vill fungere og jeg klarer ikke å se det. Da har jeg blitt så åpen med meg selv at det er langt bedre å la AI se over koden for å finne feilen 😛 Kanskje en av de store "problemene" med oss mennesker mot AI, vi blir slitne, ufokusert til tider osv. Dette sliter ikke AI med. Eller, det virker iallefall ikke slik 😛
fredrik2 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 18 minutes ago, Salvesen. said: Egentlig litt rart at AI velger å gjøre det i Python. Det er jo i mange tilfeller bare ett wrapper for å gjøre det lettere for utviklere(og gjerne uerfarne) til å lage avanserte ting. Stort sett er det helt annen kode i bakgrunnen som C++ osv. no offence til Python altså, men slik er det jo😅 og ikke bare Python. Du får alltså gärna implementera alla beräkningar i c++ eller fortran hvis du vill det. Själv ser jag en del fördelar med att noen har implementerat en väldigt massa algoritmer och beräkningar med ett enkelt grensnitt i python där man enkelt kan göra alla steg som er nödvändiga. Vad är fördelen av att for eksempel implementera detta i c++? 0.1 sekunder raskare körning med 100+ gånger längre utviklingstid?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå