Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ja, uføre kan få seg kjæreste

Gjest 6d083...fa1

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minute ago, Drunkenvalley said:

Eg trur du må roe deg ned, @Maabren, for eg kjenner meg ikkje igjen i kva du skriv @leticia har tilsynelatende påstått.

Degradering av uføre til noko di ikkje er, hjelper jaffal ikkje på at di skal kunne få seg kjæreste. Mulig du ikkje er klar over at uføre kan jobbe, sjølv om di er 100% ufør. Kva du kjenner deg igjen i har eg ingen formeininger om...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Maabren skrev (1 time siden):

Degradering av uføre til noko di ikkje er, hjelper jaffal ikkje på at di skal kunne få seg kjæreste. Mulig du ikkje er klar over at uføre kan jobbe, sjølv om di er 100% ufør. Kva du kjenner deg igjen i har eg ingen formeininger om...

Ingen her som har sagt at 100 % uføre ikke kan jobbe. At det er veldig få av de 100 % uføre som faktisk jobber, (rundt 19 %)  både pga egen helse, og dårlig tilrettelegging hos arbeidsgivere er en annen sak. 

Men si hvis du tar deg en 20 % stilling som 100 % ufør, men  du blir nødt til å slutte i den. Hvorfor, hvis du da er  arbeidsledig,  får du ikke hevet arbeidsledighetstrygd? Kanskje fordi du ikke var arbeidsledig i utgangspunktet når du mottar 100 % uføretrygd... Her har du kjernen i hva jeg vil ha frem, det økonomiske regelverket. 

Om det er en "degradering" her så tenker jeg at den kommer isåfall fra TS som forsterker begrepet hva det vil si å være ufør,  med å legge ordet arbeidsledig foran. (Det var iallefall den kombinasjonen som fikk meg til å reagere negativt). Det høres ut som når man legger de ordene sammen at man ikke duger til noe som helst. Det mener jeg er feil. Mange uføre utgjør en sterk ressurs i samfunnet, selv de uføre som ikke jobber noe, kan bistå samfunnet på andre måter, spesielt med tanke på frivillig arbeid, men også i forhold til hjelp i egen familie. 

Jeg tenker som @Drunkenvalley, at du overreagerer her på hva jeg skriver / vil ha frem. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
21 hours ago, Griever said:

"De fleste", som var ordlyden jeg brukte, gir rom for "kan". Så jeg har aldri sagt at det ikke "kan" være det. 

Åpenbart kan mennesker bli genuint glad i hverandre til tross for store aldersforskjeller og skjevt maktforhold, men det er ikke kjærlighet som gjør at eldre menn generelt har ganske lett for å finne seg en ung kone i fattige land.

Det blir det samme som å si at det generelt ikke er kjærlighet når "vakre individer utseendsmessig" har ganske lett for å finne partner. Ser du ikke hvor dumt det blir å konkludere på en sånn måte?

21 hours ago, Griever said:

Da tenker du feil. Det er veldig lett å bygge et argument for at det er kvalmende at tusenvis av menn drar til fattige land for å finne seg en kone man aldersmessig kunne vært faren til, selv om man har en fantasisk familie selv. Det er ingen grunn til at sjalusi eller råtten tankegang skal være involvert for å bygge det argumentet.

Så hva er argumentet for at det er kvalmende? Jeg ser absolutt null grunn til at det er kvalmende at to voksne mennesker ut av egen fri vilje velger hverandre. For det er det det snakkes om her. Så lenge man er oppriktig, seriøs og respektfull mot de man møter, ser jeg ikke problemet. Det der whatabout-argumentet blir det samme som å si at hadde jeg vært høy og millionær, så hadde jeg også hatt mulighet her på berget. Realiteten er som den er, og det må man akseptere, og finne den beste løsningen på tilværelsen.

Men, hvis du fortsatt vil stå på din oppfatning av at det er kvalmende, så skulle jeg gjerne visst hva du tenkte om de som ONS-et rundt. Du vet jo like godt som meg, at det kan være mye negativt med ONS-ing.

Endret av Colin.
Gjest f7d69...b89
Skrevet

Jeg opplever daglig folk fra NAV da jeg arbeider et sted som ofte har folk derfra på arbeidsutprøving hvor dem for oss jobber gratis mot at vi følger dem opp og gir dem arbeid i en periode, med tett kontakt med personens rådgiver. 

Mange mener at arbeidsgivere spekulerer i dette, noe jeg kan skjønne, men sannheten vertfal her jeg jobber er at de mtrenger MYE veiledning og ofte tilrettelegging ut over det vanlige. 

Det tar i det hele tatt mye tid for folk rundt dem for å yte tilnærmet like bra som de som er fast ansatt. Å ikke bare det, men plutselig blir dem borte. Dem har en haug med legetimer og dialogen mellom rådgiver og arbeidsgiver er ikke alltid på topp. Det gjør at jobben som var planlagt må utsettes eller overlates til andre etc. 

Så skal man ha slik folk som arbeidsgiver må det være en type jobb som er greit å få utført men som ikke er viktig. Altså en såkalt "drittjobb" som mange vil kalle det. 

Vi har hatt sikkert 30-40 stk. fra NAV på utprøvning de siste 20 årene og kun EN har fått fast jobb, å det var en 21 år gammel afrikaner som var et skikkelig rivjern til å jobbe og grunnen til at han var på NAV var ikke grunnet tidligere sykdom etc. men fordi det handlet mer om integrering. 

Han har jobbet her nå i tre år og klarer seg utmerket. Alle de norske som har vært her har hatt alle muligheter til å få fast 100% stilling, men ingen av dem viste spesiell interesse for det da dem var livredde for å dette ut av NAV sin klamme og trygge hånd. Det har flere av dem sagt til meg direkte. 

Frykten av at en evt. fast stilling ikke ville vare var større siden dem da evt. måtte gjennom et tunggrodd system på nytt. Jeg har selv vært i navsystemet grunnet arbeidsledighet i nesten 3 år for mange år siden og vet hvordan det er. Min mening er at veldig ofte gjør NAV folk sykere. 

Det var veldig mye jeg kunne gjøre mens jeg gikk arbeidsledig. jeg var ikke syk. Men dem klarte ikke å finne en eneste ting til meg. Alt fra å klippe gress for kommunen, plukke søppel, etc. kunne jeg gjort, men alt dem kom med av tilbud var jobber på slike callsentere (telefonsalg). Da plukker jeg jaggu meg heller søppel eller klipper gress. 

Anonymous poster hash: f7d69...b89

Skrevet
Colin. skrev (11 timer siden):

Det blir det samme som å si at det generelt ikke er kjærlighet når "vakre individer utseendsmessig" har ganske lett for å finne partner. Ser du ikke hvor dumt det blir å konkludere på en sånn måte?

Så hva er argumentet for at det er kvalmende? Jeg ser absolutt null grunn til at det er kvalmende at to voksne mennesker ut av egen fri vilje velger hverandre. For det er det det snakkes om her. Så lenge man er oppriktig, seriøs og respektfull mot de man møter, ser jeg ikke problemet. Det der whatabout-argumentet blir det samme som å si at hadde jeg vært høy og millionær, så hadde jeg også hatt mulighet her på berget. Realiteten er som den er, og det må man akseptere, og finne den beste løsningen på tilværelsen.

Men, hvis du fortsatt vil stå på din oppfatning av at det er kvalmende, så skulle jeg gjerne visst hva du tenkte om de som ONS-et rundt. Du vet jo like godt som meg, at det kan være mye negativt med ONS-ing.

Hvis noen forelsker seg pga utseende er det fordi de har en personlig egenskap. At fattige Thai-damer later som de forelsker seg i relativt sett rike nordmenn er fordi de vil ha noe fra dem som ikke har noe med deres person å gjøre.

Du sutrer jo i ett om "fasadiske krav", men noe mer "fasadisk" enn at en trygdet nordmann skal bruke uføretrygd for å virke tiltrekkende på asiatiske kvinner får du ikke.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
41 minutes ago, knopflerbruce said:

Hvis noen forelsker seg pga utseende er det fordi de har en personlig egenskap. At fattige Thai-damer later som de forelsker seg i relativt sett rike nordmenn er fordi de vil ha noe fra dem som ikke har noe med deres person å gjøre.

Hvordan vet du de later som?

43 minutes ago, knopflerbruce said:

Du sutrer jo i ett om "fasadiske krav", men noe mer "fasadisk" enn at en trygdet nordmann skal bruke uføretrygd for å virke tiltrekkende på asiatiske kvinner får du ikke.

Har jeg heller aldri sagt, at man skal bruke uføretrygd for å virke tiltrekkende.

Gjest eaf42...bb9
Skrevet
knopflerbruce skrev (På 14.10.2025 den 22.30):

Vi er forbi den tiden da det ble et stort selling point å dra folk ut på dyre restauranter. I dag blir det gjerne sett på som tryharding og showoff. Hvis det er sommer er det jo mye mer ålreit å grille i hagen til noen enn å sitte på Egon...

Jeg tviler på at særlig mange normale mennesker synes det er ‘tryharding og showoff’ å bli invitert på restaurant. Tvert imot er det ganske vanlig blant voksne mennesker. 

Om du derimot har for vane å invitere til Egon og tror du imponerer med ‘dyr restaurant’ skjønner jeg at noen trekker litt på smilebåndet :p 

Anonymous poster hash: eaf42...bb9

Skrevet
Gjest eaf42...bb9 skrev (Akkurat nå):

Om du derimot har for vane å invitere til Egon og tror du imponerer med ‘dyr restaurant’ skjønner jeg at noen trekker litt på smilebåndet :p 

Har du sett prisene på Egon? 

Selv inviterer jeg kun med dersom de har pizzabuffe. 😁😁 /s

• Liker 1
Skrevet
Gjest eaf42...bb9 skrev (36 minutter siden):

Jeg tviler på at særlig mange normale mennesker synes det er ‘tryharding og showoff’ å bli invitert på restaurant. Tvert imot er det ganske vanlig blant voksne mennesker

Anonymous poster hash: eaf42...bb9

Med mindre en gjør det for tidlig* så er det som du sier, ingen normale oppegående mennesker som
ser på restaurant som "tryhard" eller ufint. Tvert imot er dette respektabelt, classy og omtenksomt.

*der finnes alltids unntak

Skrevet
Duriello skrev (59 minutter siden):

Har du sett prisene på Egon? 

Selv inviterer jeg kun med dersom de har pizzabuffe. 😁😁 /s

Prisene på Egon er dyre i forhold til hva man får. Men jeg foretrekker Egon foran fancy skalldyrrestaurant anytime, så du må gjerne invitere meg med på pizzabuffet, Duriello 😊

Under forutsetning av at jeg betaler for meg selv og at du gjør det samme for deg såklart 😘

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (5 minutter siden):

Prisene på Egon er dyre i forhold til hva man får. Men jeg foretrekker Egon foran fancy skalldyrrestaurant anytime, så du må gjerne invitere meg med på pizzabuffet, Duriello 😊

Under forutsetning av at jeg betaler for meg selv og at du gjør det samme for deg såklart 😘

Lenge siden jeg var på Egon, sikkert mer en 10 år siden, og det var dyrt dengang. Vil ikke tenke på hvordan det er nå. 😃

Pizza'ene er såpass gode da, at jeg fint kan vurdere å sende en melding dersom jeg er i nærområdet ditt. (Ikke at jeg vet det da, men)(De var iallefall gode for 10 år siden😂)

• Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (4 minutter siden):

Lenge siden jeg var på Egon, sikkert mer en 10 år siden, og det var dyrt dengang. Vil ikke tenke på hvordan det er nå. 😃

Pizza'ene er såpass gode da, at jeg fint kan vurdere å sende en melding dersom jeg er i nærområdet ditt. (Ikke at jeg vet det da, men)(De var iallefall gode for 10 år siden😂)

Jeg spiser som regel på Egon kun hvis jeg er ute og reiser, så det kan være hvor som helst i landet det kan passe 😅  Jeg liker også de pizzaene veldig godt. 

Ellers så er Jensens bøfhus i Danmark et godt alternativ for min del 😂 

Jeg er jo ganske kresen, som jeg har sagt i den middagstråden, så dyr restaurant er ikke helt min greie. 

Men til denne tråden da, jeg skjønner godt at en uføretrygdet ikke har så mye penger å bruke på dyre måltider for seg selv og en dame han skal invitere ut. 

• Liker 1
Skrevet

Egon er dyr, men ikkje heilt "dyr restaurant" i mitt hode. Med det sagt er det absolutt god ide å lære seg korleis lage god mat heima i staden om du skal servere nokon og har smal lommebok. Eller hvis du berre ikkje har lyst til å betale Egon store penger for ok mat.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
leticia skrev (1 time siden):

Du er gift. Keep your pants on

Skrevet
leticia skrev (48 minutter siden):

Men til denne tråden da, jeg skjønner godt at en uføretrygdet ikke har så mye penger å bruke på dyre måltider for seg selv og en dame han skal invitere ut. 

Litt spøk fra min side, men er potensiell partner feminist så er jo mye spart allerede der. 😉👍

Så lenge man ikke inviterer med noen ut annenhver dag, så burde det jo la seg gjøre om man er flink til å budsjettere. Og noen av de triveligste stedene å ta med noen ut for å spise er jo ofte de som er hakket rimeligere. 👌😉

• Liker 1
Skrevet

Ein treng jo ikkje gå eit dyrt sted for å imponere. Bla gjennom lokale nyheter for spenstige anledninger så er det mykje rart der ute, og sjølv vafler og kaffe er heilt innafor om det er ein flott (og veldig mogleg gratis) opplevelse.

• Liker 2
Skrevet
Martelè skrev (10 minutter siden):

Du er gift. Keep your pants on

Nei, jeg er samboer. Var ikke i Cap d Agde (hvor man kan sitte naken på visse restauranter) jeg hadde tenkt å ta en matbit med @Duriello😂

Du vet, menn og kvinner kan faktisk være venner, og gå ut på restaurant uten noe mer enn et måltid og hyggelig sosialt samvær 😉

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...