Jarmo Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) JornHansen skrev (1 time siden): Du kan takke "sosialistene" for at du har noe i det hele tatt. Hadde det ikke vært for sosialdemokratiet så hadde Norge solgt all oljen til USA på 60 tallet og vi ville fortsatt levd av fiske og tømmer. https://www.nrk.no/norge/xl/volvo-skulle-bli-norsk-og-oljen-i-nordsjoen-svensk-1.13900153 Der var Norge heldig, småaksjonærer i Sverige stoppet hele saken, Endret 2 timer siden av Jarmo 1
DukeNukem3d Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) JornHansen skrev (56 minutter siden): Du kan takke "sosialistene" for at du har noe i det hele tatt. Hadde det ikke vært for sosialdemokratiet så hadde Norge solgt all oljen til USA på 60 tallet og vi ville fortsatt levd av fiske og tømmer. Det jeg gjør er mulig å gjøre i hele vesten. Jeg er først og fremst heldig for at jeg er født i vesten vil jeg si. Norge ser litt akterutseilt ut etter oljen, forøvrig. Det kan jo hende det er en "blessing in disguise" for våre andre nordiske venner at de ble tvunget til å finne på noe annet å leve av. Her er det dataen plukker ut av aksjer i toppen for et Norden Indeks fond Endret 2 timer siden av DukeNukem3d 2 1
Vokteren Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Vokteren skrev (6 timer siden): Hvis man har jobb i hele yrkesaktiv alder, havner man raskt med formueskatt. Verdier i bolig eller hytte som man allerede har betalt skatt av i form av inntektsskatt og mva Ekstra ille blir det for bedriftseiere som sitter på store materielle verdier og som ikke tar utbytte når markedet er svakt. For egen del betalte jeg rundt 15 000 i formueskatt i 2024. Sure penger når man har jobbet hardt og uten sykefravær flere tiår. Å nedbetale gjeld, besørge familien, leve sparsommelig og sette av litt til dårligere tider straffer seg… 2
Krig og fred Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 4 minutes ago, Vokteren said: Å nedbetale gjeld, besørge familien, leve sparsommelig og sette av litt til dårligere tider straffer seg… Kun folk med et tvilsomt forhold til etikk og moral vil hevde at det å følge lover og regler, vil straffe seg. 2
Vokteren Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Krig og fred skrev (4 minutter siden): Kun folk med et tvilsomt forhold til etikk og moral vil hevde at det å følge lover og regler, vil straffe seg. Straffen min er at jeg betaler mange tusen i formueskatt av verdier jeg har betalt skatt av flere ganger. Samfunnet er innrettet på at hjulene skal gå rundt så fort at man skal sitte igjen med 0 når man ligger i pennalet…. 4
halnes1 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Jarmo skrev (46 minutter siden): https://www.nrk.no/norge/xl/volvo-skulle-bli-norsk-og-oljen-i-nordsjoen-svensk-1.13900153 Der var Norge heldig, småaksjonærer i Sverige stoppet hele saken, Det var snakk om 2 oljefelt, altså en veldig liten del av den norske sokkelen.
obygda Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Vokteren skrev (33 minutter siden): For egen del betalte jeg rundt 15 000 i formueskatt i 2024. Sure penger når man har jobbet hardt og uten sykefravær flere tiår. Å nedbetale gjeld, besørge familien, leve sparsommelig og sette av litt til dårligere tider straffer seg… Akkurat...Det er oss slavene - vi som faktisk arbeider hardt uten å belaste samfunnet en skitt som skal betale for gildet til de som løper til banken og tar opp gjeld....Vanlige arbeidere som kanskje er litt mer effektive enn normalen. Folk som står opp 0500 og faktisk står på og ikke kaster bort penger på reiser,kafe,teater og annet man ikke trenger..folk som vet å arbeide hardt uten å bli syk...Og derfor..gjennom hardt arbeid og lite forbruk..som da skal sitte igjen å betale en ekstra skatt.... 2
Jarmo Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden halnes1 skrev (Akkurat nå): Det var snakk om 2 oljefelt, altså en veldig liten del av den norske sokkelen. Og hvordan hadde utviklingen gått videre, det vet vi ingenting om. Jeg er klar over saken så..
Abigor Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) 7 hours ago, wampster said: Hei Stalin, hvordan gikk det med kommunismen sist du forsøkte den igjen? Førte det til gode tider og god stemning, husker ikke helt er jo så fryktelig lenge siden. Hvis du synes det er en god modell, kan ikke du starte en bedrift, gå inn med kapital selv, ansette mange også gi bort eierskapet til de du har ansatt etterpå. Link meg gjerne bedriften det gjelder (proff.no f.eks) i etterkant. Stalin var vel diktator der han skulle ha all makt. Omtrent som en eier av en bedrift? Men hvordan sammenligner du det med en mer demokratisk fordeling av bedriften? Endret 1 time siden av Abigor 1
Jarmo Skrevet 52 minutter siden Skrevet 52 minutter siden (endret) Abigor skrev (16 minutter siden): Stalin var vel diktator der han skulle ha all makt. Omtrent som en eier av en bedrift? Men hvordan sammenligner du det med en mer demokratisk fordeling av bedriften? I 1930-årene iverksatte han omfattende utrenskninger, som toppet seg i 1937. Ettersom mange bønder motsatte seg tvangskollektiviseringen av landbruket, satte Stalins regime inn brutale maktmidler mot «kulakkene», og sultet millioner til døde. I hungersnøden i 1932–1933 mistet omtrent seks millioner mennesker livet. Antall døde under Josef Stalins regime er estimert til å variere betydelig, fra titalls millioner til flere titalls millioner, avhengig av omfanget som inkluderes, som sult, deportasjoner, tvangsarbeid og henrettelser. Mens offisielle tall er lave, anslår historikere at mellom 20 og 80 millioner mennesker forsvant eller døde som følge av Stalins politikk. Endret 49 minutter siden av Jarmo
wampster Skrevet 51 minutter siden Skrevet 51 minutter siden (endret) Abigor skrev (18 minutter siden): Stalin var vel diktator der han skulle ha all makt. Omtrent som en eier av en bedrift? Men hvordan sammenligner du det med en mer demokratisk fordeling av bedriften? Sammenligner du det å være diktator for et helt land med å være eier av en bedrift du selv har startet og jobbet iherdig for å bli profitabel? (Som ble startet under/i et fritt marked og som forholder seg til og skatter etter landets lover og regler) Er du seriøs? Edit: i så fall sier jeg i hvert fall "Hei Stalin" Endret 48 minutter siden av wampster 1
Vokteren Skrevet 42 minutter siden Skrevet 42 minutter siden obygda skrev (55 minutter siden): Akkurat...Det er oss slavene - vi som faktisk arbeider hardt uten å belaste samfunnet en skitt som skal betale for gildet til de som løper til banken og tar opp gjeld....Vanlige arbeidere som kanskje er litt mer effektive enn normalen. Folk som står opp 0500 og faktisk står på og ikke kaster bort penger på reiser,kafe,teater og annet man ikke trenger..folk som vet å arbeide hardt uten å bli syk...Og derfor..gjennom hardt arbeid og lite forbruk..som da skal sitte igjen å betale en ekstra skatt.... Og da er det ekstra provoserende at myndighetene importerer stadig nye og kostnadskrevende individer som attpå til stjeler fra fellesskapet og skaper utrygghet, fordi vi har såkalt internasjonale forpliktelser. På høy tid at vi tar kontrollen over egen fremtid og økonomi….. 1
Drunkenvalley Skrevet 28 minutter siden Skrevet 28 minutter siden Jesus til dårlig dykk er til å holde dykk til virkeligheten. Stalin drev eit diktatur i USSR - og forøvrig gjorde også Lenin det, sjølv om dei to hadde ganske dramatisk forskjellige regjeringer. Eg trur ikkje det er nokon her som egentlig ved fulle fem kan påstå anna. 👀 Skal dykk påstå at Nord-Korea er demokrati også neste, sida dei framleis kalle seg Democratic People's Republic of Korea, eller ynskje noko lire av seg at Nazistene var Nasjonal Sosialister? Eller har dykk tanker om å forbli her i virkeligheten? Forøvrig, kva relasjon har dei med sosialister i Norge som jobbet og framleis jobber for arbeidernes rettigheter? Visste ikkje at Stalin levde enda, ei eller at han styrte sosialister verden over. 2
obygda Skrevet 28 minutter siden Skrevet 28 minutter siden Vokteren skrev (13 minutter siden): Og da er det ekstra provoserende at myndighetene importerer stadig nye og kostnadskrevende individer som attpå til stjeler fra fellesskapet og skaper utrygghet, fordi vi har såkalt internasjonale forpliktelser. På høy tid at vi tar kontrollen over egen fremtid og økonomi….. Det blir en helt annen debatt.
Jalla21 Skrevet 9 minutter siden Skrevet 9 minutter siden Denne tråden og spesielt trådstart hører til i søppelbøtta. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå