Kahuna Skrevet søndag kl 20:26 Skrevet søndag kl 20:26 obygda skrev (6 timer siden): Jeg fikk lyst til eksemplifisere galskapen ved å bruke meg selv som referanse. Jeg eier en bolig med markedsverdi 6 millioner - det er null gjeld på denne. Jeg har egenkapital i banken på ca 10 millioner - og betaler litt over 100.000 kroner i formueskatt hvert år. Det høres da ut som du har råd til dette? Hvor lang tid har du brukt på legge deg opp så mye penger? Om det har tatt deg 30 år har du altså hatt minst 300k til overs hvert år, *etter* skatt og utgifter.. Med mindre du har pensjonert deg allerede eller på annen måte redusert inntekten vil formueskatten kun dempe spareraten din.. Jeg betaler skatt av lønna mi, også legges det moms på alle varene jeg kjøper, fyren som jobber i butikken, betaler også skatt av sin lønn, selv om den baseres på penger jeg allerede har skattet av.. Økonomi er per definisjon penger i bevegelse. Og i det noen heller gnukker på pengene sånn som deg(kalt drage tidligere i tråden) så skader det økonomien. Så at du får en mild 'straff' for å ha mye på konto er helt greit. Vi kan selvfølgelig diskutere satser og innslagspunkt men prinsippet er fornuftig. Det er en utfordring at mange andre land ikke har formueskatt, mest av alt tyder det på at 'den internasjonale kampanjen mot formueskatt' har vært altfor vellykket og at vi nå befinner oss i en 'race to the bottom' vi vil slite med å vinne. Kanskje exit-skatt ville vært noe, om det var utformet riktig. På et personelig plan burde du kanskje kjøpe en leilighet for utleie? Da reduserer du effektivt likningsverdien på formuen din. Og du har noe å tilby eventuelle barn(hybel under studiene?) 2
obygda Skrevet mandag kl 05:17 Skrevet mandag kl 05:17 (endret) Kahuna skrev (9 timer siden): Det høres da ut som du har råd til dette? Hvor lang tid har du brukt på legge deg opp så mye penger? Om det har tatt deg 30 år har du altså hatt minst 300k til overs hvert år, *etter* skatt og utgifter.. Med mindre du har pensjonert deg allerede eller på annen måte redusert inntekten vil formueskatten kun dempe spareraten din.. Jeg betaler skatt av lønna mi, også legges det moms på alle varene jeg kjøper, fyren som jobber i butikken, betaler også skatt av sin lønn, selv om den baseres på penger jeg allerede har skattet av.. Økonomi er per definisjon penger i bevegelse. Og i det noen heller gnukker på pengene sånn som deg(kalt drage tidligere i tråden) så skader det økonomien. Så at du får en mild 'straff' for å ha mye på konto er helt greit. Vi kan selvfølgelig diskutere satser og innslagspunkt men prinsippet er fornuftig. Det er en utfordring at mange andre land ikke har formueskatt, mest av alt tyder det på at 'den internasjonale kampanjen mot formueskatt' har vært altfor vellykket og at vi nå befinner oss i en 'race to the bottom' vi vil slite med å vinne. Kanskje exit-skatt ville vært noe, om det var utformet riktig. På et personelig plan burde du kanskje kjøpe en leilighet for utleie? Da reduserer du effektivt likningsverdien på formuen din. Og du har noe å tilby eventuelle barn(hybel under studiene?) Hva har råd til det med dette å gjøre? Jeg har råd til å kjøpe en leilighet til 15 millioner og på den måten kvitte meg med all formueskatt samtidig som jeg drar stigen etter meg på boligmarkedet..Jeg finner det uforsvarlig at man skal bidra til noe slikt. Hvorvidt man sitter på pengene i banken eller overinvesterer i eiendom burde da ikke bety noe som helst for formueskatten. Men det gjør det jo i dag. Staten vil at jeg hopper ut i boligmarkedet eller hyttemarkedet og oppgraderer/kjøper. Dette selv om jeg ikke ser noe behov for å kjøpe noe større og dyrere eller skaffe meg hytte. Det siste er jo ekstremt uansvarlig mhp miljø..og det første er også bare helt unødvendig. Nei,denne formueskatten er galskap satt i system. Folk oppfordres til å kaste penger inn i eiendom og leve på forskudd med gjeld. Uansvarlig og lite bærekraftig over tid. Og om jeg skulle kaste penger inn i eiendom..så møter jeg kanskje en utenlandsk investor i andre enden som tar pengene ut av landet og bidrar null til fellesskapet både mhp formue og forbruk Endret mandag kl 05:29 av obygda
Uderzo Skrevet mandag kl 05:38 Skrevet mandag kl 05:38 "LLM innlegg" er fjernet, minner om at LLM brukes på eget iniativ, ikke for å skape innhold. Dette innlegget skal ikke kommenteres, tilbakemeldinger tas på PM.
Vokteren Skrevet mandag kl 06:36 Skrevet mandag kl 06:36 obygda skrev (1 time siden): Hva har råd til det med dette å gjøre? Jeg har råd til å kjøpe en leilighet til 15 millioner og på den måten kvitte meg med all formueskatt samtidig som jeg drar stigen etter meg på boligmarkedet..Jeg finner det uforsvarlig at man skal bidra til noe slikt. Hvorvidt man sitter på pengene i banken eller overinvesterer i eiendom burde da ikke bety noe som helst for formueskatten. Men det gjør det jo i dag. Staten vil at jeg hopper ut i boligmarkedet eller hyttemarkedet og oppgraderer/kjøper. Dette selv om jeg ikke ser noe behov for å kjøpe noe større og dyrere eller skaffe meg hytte. Det siste er jo ekstremt uansvarlig mhp miljø..og det første er også bare helt unødvendig. Nei,denne formueskatten er galskap satt i system. Folk oppfordres til å kaste penger inn i eiendom og leve på forskudd med gjeld. Uansvarlig og lite bærekraftig over tid. Og om jeg skulle kaste penger inn i eiendom..så møter jeg kanskje en utenlandsk investor i andre enden som tar pengene ut av landet og bidrar null til fellesskapet både mhp formue og forbruk Gode poenger og en årsak til at «utleiebaronene» har gode tider. At dette skaper et opphypet boligmarked, større forskjeller og hindrer unge nyetablerte å skaffe seg bolig, er tydeligvis ikke så viktig hos styringspartiene.
obygda Skrevet mandag kl 06:41 Skrevet mandag kl 06:41 Vokteren skrev (Akkurat nå): Gode poenger og en årsak til at «utleiebaronene» har gode tider. At dette skaper et opphypet boligmarked, større forskjeller og hindrer unge nyetablerte å skaffe seg bolig, er tydeligvis ikke så viktig hos styringspartiene. AP er hyklersk..dessverre er det realiteten. Formueskatten er usosial fordi den inviteter de rikeste til å løfte boligprisene. Folk nærmest dyttes ut i eiendomsmarkedet fordi her skjermes formuen mest. 4
Kahuna Skrevet mandag kl 06:53 Skrevet mandag kl 06:53 obygda skrev (1 time siden): Hva har råd til det med dette å gjøre? Du blir helt åpenbart ikke 'skattet til døde'. Det er med andre ord ikke synd på deg, annet enn at du helst skulle sittet og gnukket på *alle* pengene dine. At du har betalt skatt på pengene da du tjente dem er ikke vesentlig. Om du kjøper en nye klær må du fortsatt betale mva på beløpet selv om du bruker penger du allerede har skattet av. Siden bolig skattes etter likningsverdi får du i praksis ekstra bunnfradrag på formueskatten. At du kan bruke boliginvesteringer som skattemanøvrering er vel heller grunn til gjøre noe med akkurat den biten. obygda skrev (9 minutter siden): AP er hyklersk..dessverre er det realiteten. Hvorfor hyklersk? Du betaler formueskatt fordi du er rik. Høres veldig lite hyklersk ut spør du meg. obygda skrev (10 minutter siden): Formueskatten er usosial fordi den inviteter de rikeste til å løfte boligprisene. Folk nærmest dyttes ut i eiendomsmarkedet fordi her skjermes formuen mest. Samtidig er den sosial fordi folk flest sin viktigste formue er boligen. Om du fjerner formueskatten vil det først og fremst gange de rikeste, jeg ser ikke hvordan det skal gi reduserte boligpriser. 4
Vokteren Skrevet mandag kl 06:53 Skrevet mandag kl 06:53 obygda skrev (8 minutter siden): AP er hyklersk..dessverre er det realiteten. Formueskatten er usosial fordi den inviteter de rikeste til å løfte boligprisene. Folk nærmest dyttes ut i eiendomsmarkedet fordi her skjermes formuen mest. Helt rett og resultatene av det langvarige hykleriet ser jeg i min egen hjemkommune. Her ligger nå kvadratmeterprisene for moderne leiligheter langt høyere enn for en normal enebolig med selveiertomt, egen garasje og god beliggenhet. 1
obygda Skrevet mandag kl 06:54 Skrevet mandag kl 06:54 (endret) Påstand: Effekten av at "rikinger" kaster seg inn i boligmarkedet og overinvesterer her gir større skadelig effekt for førstegangskjøpere enn verdien av formueskatten har for omfordeling Poenget er at verdien i boliger blir kunstig høy og dermed må førstegangskjøpere strekke strikken unødvendig langt Endret mandag kl 06:56 av obygda 1
obygda Skrevet mandag kl 06:59 Skrevet mandag kl 06:59 Kahuna skrev (3 minutter siden): Du blir helt åpenbart ikke 'skattet til døde'. Det er med andre ord ikke synd på deg, annet enn at du helst skulle sittet og gnukket på *alle* pengene dine. At du har betalt skatt på pengene da du tjente dem er ikke vesentlig. Om du kjøper en nye klær må du fortsatt betale mva på beløpet selv om du bruker penger du allerede har skattet av. Siden bolig skattes etter likningsverdi får du i praksis ekstra bunnfradrag på formueskatten. At du kan bruke boliginvesteringer som skattemanøvrering er vel heller grunn til gjøre noe med akkurat den biten. Hvorfor hyklersk? Du betaler formueskatt fordi du er rik. Høres veldig lite hyklersk ut spør du meg. Samtidig er den sosial fordi folk flest sin viktigste formue er boligen. Om du fjerner formueskatten vil det først og fremst gange de rikeste, jeg ser ikke hvordan det skal gi reduserte boligpriser. Er ikke enig. Jeg vil kunne løfte boligprisene i et helt område ved å by ekstra på en bolig. Det vil innvirke på boligverdien til andre i området. Så jeg kan enkelt løfte stigen etter meg slik at inngangsbiletten for neste generasjon blir høyere
Kahuna Skrevet mandag kl 07:12 Skrevet mandag kl 07:12 obygda skrev (6 minutter siden): Er ikke enig. Jeg vil kunne løfte boligprisene i et helt område ved å by ekstra på en bolig. Det vil innvirke på boligverdien til andre i området. Så jeg kan enkelt løfte stigen etter meg slik at inngangsbiletten for neste generasjon blir høyere Neppe. Så mye penger har du ikke. Effekten på markedet av ditt boligkjøp påvirker i liten grad neste boligen som selges. Dessuten kommer du kanskje til å selge nåværende bolig? Eller leie den ut? Med mindre du lar en bolig stå tom vil du ikke påvirke størrelsen på boligmarkedet. Det er mest et spørsmål om du skal betale formueskatt eller bo unødvendig fint for å slippe å betale den formueskatten. 4
Kahuna Skrevet mandag kl 07:24 Skrevet mandag kl 07:24 Dyre boliger er et fenomen som er, om ikke globalt, i det minste noe som angår store deler av vesten. Noe av problemet er at bygging av boliger har i liten grad blitt effektivisert siste tiårene, på toppen av det kommer strengere krav til energibruk, universell utforming pluss alle mulige og umulige lokale krav og reguleringer. Så en fotballkamp her forleden, på splitter nytt kunstgress og ny tribune. Betalt som spleiselag mellom kommunen og utbygger av feltet rundt stadion. Kjapt regnestykke tilsa 500k i ekstra kostnad per boenhet for idrettsanlegget. 😐 2
Jarmo Skrevet mandag kl 07:52 Skrevet mandag kl 07:52 (endret) Kahuna skrev (1 time siden): Om du fjerner formueskatten Har ingen tro på at formueskatten blir fjernet i sin helhet. Det har også FRP innsett nå. Men at det kommer noen justeringer, ja. Bla. bunnfradrag. Osv.. Endret mandag kl 07:54 av Jarmo
obygda Skrevet mandag kl 07:55 Skrevet mandag kl 07:55 Kahuna skrev (36 minutter siden): Neppe. Så mye penger har du ikke. Effekten på markedet av ditt boligkjøp påvirker i liten grad neste boligen som selges. Dessuten kommer du kanskje til å selge nåværende bolig? Eller leie den ut? Med mindre du lar en bolig stå tom vil du ikke påvirke størrelsen på boligmarkedet. Det er mest et spørsmål om du skal betale formueskatt eller bo unødvendig fint for å slippe å betale den formueskatten. Må nesten le. Du bør snakke med en megler og bli opplyst om hvordan markedet fungerer.. Om en bolig omsettes høyere en takst så vil det innvirke på andre boligers takstverdi. Det er bare å spørre en megler..Megler vil nemlig opplyse takstmann om utviklingen i prisene i det området man legger ut boliger. Skjer det et løft..så vil megler orientere takstmann om dette og således påvirke dennes takst. Dette har jeg sett mange ganger.. Så byr jeg 10% over takst så bidrar jeg til å dytte prisene opp på alle andre objekter i samme område etterpå.
Kahuna Skrevet mandag kl 07:58 Skrevet mandag kl 07:58 obygda skrev (1 minutt siden): Må nesten le. Du bør snakke med en megler og bli opplyst om hvordan markedet fungerer.. Om en bolig omsettes høyere en takst så vil det innvirke på andre boligers takstverdi. Det er bare å spørre en megler..Megler vil nemlig opplyse takstmann om utviklingen i prisene i det området man legger ut boliger. Skjer det et løft..så vil megler orientere takstmann om dette og således påvirke dennes takst. Dette har jeg sett mange ganger.. Så byr jeg 10% over takst så bidrar jeg til å dytte prisene opp på alle andre objekter i samme område etterpå. Kanskje du skal snakke mindre med meglere? En enkeltsalg representerer ikke et løft. Derimot så ønsker nok meglerne å fremstille det slik.. 6
oophus Skrevet mandag kl 08:00 Skrevet mandag kl 08:00 obygda skrev (3 minutter siden): Må nesten le. Du bør snakke med en megler og bli opplyst om hvordan markedet fungerer.. Om en bolig omsettes høyere en takst så vil det innvirke på andre boligers takstverdi. Det er bare å spørre en megler..Megler vil nemlig opplyse takstmann om utviklingen i prisene i det området man legger ut boliger. Skjer det et løft..så vil megler orientere takstmann om dette og således påvirke dennes takst. Dette har jeg sett mange ganger.. Så byr jeg 10% over takst så bidrar jeg til å dytte prisene opp på alle andre objekter i samme område etterpå. Det er fremdeles kjøper som bestemmer pris. Vi har nettopp vært innom en periode der meglere har bommet på takstverdi, og dermed en nedgangsperiode. Så selv om megler kan justere opp pris pga nylig salg i området, så er det jo ikke slik at folk kaster penger på gata for å kjøpe en overpriset bolig ved neste salg? 4
obygda Skrevet mandag kl 08:59 Skrevet mandag kl 08:59 (endret) oophus skrev (1 time siden): Det er fremdeles kjøper som bestemmer pris. Vi har nettopp vært innom en periode der meglere har bommet på takstverdi, og dermed en nedgangsperiode. Så selv om megler kan justere opp pris pga nylig salg i området, så er det jo ikke slik at folk kaster penger på gata for å kjøpe en overpriset bolig ved neste salg? Nei,men takstverdien styrer veldig. Det er jo utgangsverdien for en budrunde. Dermed er megler og selger interessert i en så høy pris som mulig. Så de vil garantert se nøye mot de høyest omsatte prisene i markedet. Og en "riking" som meg sparer jo 100.000 kroner i skatt årlig ved å oppgradere. Så jeg vil jo være villig til å løfte prisen...i likhet med alle andre i samme situasjon som ønsker å skjule formue Endret mandag kl 09:06 av obygda
oophus Skrevet mandag kl 09:05 Skrevet mandag kl 09:05 obygda skrev (3 minutter siden): Nei,men takstverdien styrer veldig. Det er jo utgangsverdien for en budrunde. Dermed er megler og selger interessert i en så høy pris som mulig. Så de vil garantert se nøye mot de høyest omsatte prisene i markedet. Og en "riking" som meg sparer jo 100.000 kroner i skatt årlig ved å oppgradere. Så jeg vil jo være villig til å løfte prisen. Trur aldri jeg har vært i en budrunde hvor budet startet direkte på takst. Så nei, kjøper bestemmer pris, og det er ikke uvanlig at kjøp foregår under takst. Uansett er dette en sideeffekt man heller kunne diskutert forandringer på. Formueskatten er ikke perfekt, men tanken bak burde man beholde.
Kahuna Skrevet mandag kl 09:05 Skrevet mandag kl 09:05 Jarmo skrev (1 time siden): Har ingen tro på at formueskatten blir fjernet i sin helhet. Det har også FRP innsett nå. Men at det kommer noen justeringer, ja. Bla. bunnfradrag. Osv.. Har ikke satt meg inn i detaljene men det eneste som i mine øyne trengs å gjøres noe med er forskjellsbehandlingen mellom norske og uenlandske eiere. 2
Jarmo Skrevet mandag kl 09:08 Skrevet mandag kl 09:08 Kahuna skrev (2 minutter siden): Har ikke satt meg inn i detaljene men det eneste som i mine øyne trengs å gjøres noe med er forskjellsbehandlingen mellom norske og uenlandske eiere. Sysselsetting: Nesten hver fjerde ansatt i næringslivet arbeider i en bedrift eid fra utlandet, noe som tilsvarer 23,5 % av alle sysselsatte i 2023. Omsetning: Utenlandskontrollerte selskaper står for en stor del av total omsetning, spesielt i store bedrifter. I 2023 sto de for 28,2 % av den totale omsetningen i norsk næringsliv.
mandodiao Skrevet mandag kl 09:20 Skrevet mandag kl 09:20 obygda skrev (15 minutter siden): Nei,men takstverdien styrer veldig. Det er jo utgangsverdien for en budrunde. Dermed er megler og selger interessert i en så høy pris som mulig. Så de vil garantert se nøye mot de høyest omsatte prisene i markedet. Og en "riking" som meg sparer jo 100.000 kroner i skatt årlig ved å oppgradere. Så jeg vil jo være villig til å løfte prisen...i likhet med alle andre i samme situasjon som ønsker å skjule formue Sett vekk i fra inntektene du har, eller har mulighet for på egenkapitalen din når den ikke er bundet i bolig. Samt om du er økonomisk klok ønsker å betale minst mulig for objektet du byr på av åpenbare grunner. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå