Zeph Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Nei, eg synest ikkje nokon skal bli fødd inn i den type stilling. Det fungerer greit nok så lenge ein har oppegåande personar der, men det er ikkje gitt at det alltid går den veien. Märtha vart fødd i 1971 og i 1990 endra dei lovverket til at jenter/kvinner kan bli tronarving. Er ein riktig uheldig kunne me fått Kong Durek. Kan framleis få det om alle over Märtha i arverekka skulle falle frå: Hans Kongelige Høyhet Kronprins Haakon Hennes Kongelige Høyhet Prinsesse Ingrid Alexandra Prins Sverre Magnus Prinsesse Märtha Louise Maud Angelica Behn Leah Isadora Behn Emma Tallulah Behn https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=27590
Drunkenvalley Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Meir bekymra for Märtha enn Durek slikt sett. Durek er stort sett ganske misbehandlet i media, kor mykje av kontroversen i praksis berre er at han er svart. Eg veit forferdelig lite om Durek enn at han har klagt på den behandlingen, og kan ikkje sei meg stort anna enn enig at språket rundt han ofte sentrerer rundt at han er svart heller enn kven han er. Problemet er jo då at eg heller ikkje veit stort om kven han er, så vanskelig å ta veldig stilling til hans person. 🫠 Forøvrig trur eg det ville vera meir aktuelt å fjerne kongehuset om me skulle ha ein katastrofe kor 3-7 kongemedlemmer dauet på kort tid.
Wheeljack Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 16 minutes ago, Drunkenvalley said: Meir bekymra for Märtha enn Durek slikt sett. Durek er stort sett ganske misbehandlet i media, kor mykje av kontroversen i praksis berre er at han er svart. Eg veit forferdelig lite om Durek enn at han har klagt på den behandlingen, og kan ikkje sei meg stort anna enn enig at språket rundt han ofte sentrerer rundt at han er svart heller enn kven han er. Problemet er jo då at eg heller ikkje veit stort om kven han er, så vanskelig å ta veldig stilling til hans person. 🫠 Skal ikke gå inn på det siden det er en 42-siders lang tråd her om sjarlatan Durex allerede, men det er HAN som prøver å vri all kritikken mot han som rasisme. Folk flest liker han ikke fordi han er en svindler som selger medaljonger som kurerer covid og mener at barn som har kreft har valgt det sjøl.... 2
KantHerre Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Sjorren skrev (4 timer siden): Jeg har tenkt en del på hvilken rolle kongen egentlig har i Norge nå. Vi kaller oss et konstitusjonelt monarki, men etter at parlamentarismen kom i 1884, er det jo Stortinget og regjeringen som har all reell makt. Kongens oppgaver i dag er stort sett symbolske. Han signerer lover, åpner Stortinget og utnevner statsråder, men alt skjer på regjeringens vegne. Han kan ikke bestemme noe selv, og har ingen reell påvirkning på politikken. Så da kommer spørsmålet: Trenger vi egentlig et monarki? Norge ville jo fungert helt likt uten et kongehus. Stortingspresidenten kunne tatt seg av de formelle signeringene og representert landet ved høytidelige anledninger. Statsministeren kunne håndtert det diplomatiske arbeidet utad. Mange sier at vi “må ha noe annet” om vi fjerner kongen, men egentlig fungerer jo systemet vårt allerede uten at kongen har noen reell rolle. Vi kunne hatt alt akkurat som i dag. Bare uten en kongefamilie på toppen? Jeg sier ikke dette fordi jeg misliker kongefamilien. Jeg synes faktisk de virker både hyggelige, pliktoppfyllende og engasjerte. Men de er helt vanlige mennesker som tilfeldigvis er født inn i en rolle som gir dem status, trygghet og oppmerksomhet resten av oss aldri får. De har ikke valgt dette livet selv, men arver det. Det er ikke deres feil, men det viser hvor tilfeldig systemet egentlig er. I et moderne demokrati som bygger på likhet og rettferdighet, bør vi kanskje tørre å spørre om det er riktig at en offentlig rolle går i arv. Vi har fjernet arv som prinsipp fra alle andre maktposisjoner i samfunnet, kanskje det er på tide å gjøre det samme her også. Jeg mener ikke at vi må kvitte oss med monarkiet i morgen, men det hadde vært sunt å ta en ærlig diskusjon om hva vi faktisk beholder, og hvorfor. Kanskje handler dette ikke om å være imot kongefamilien, men om å være for et demokratisk system som står helt på egne ben, der alle stiller likt. Får du og meg kjør med de splitter nye jagerflyene - Neppe. Får Prinsessen det fordi hun er prinsessen - mest sannsynlig. Dansketyskekongen vår m/ familie er i mine øyne landets største trygdesnyltere, og et gufs fra føydalismen som vi overhodet ikke har noe behov for i hva jeg skulle ønske var et fornuft-basert samfunn i 2025. At kongefamilien i året skal koste oss allerede tungt beskattede 552 mill. for å være "samlende" er helt latterlig, spesielt så lenge ikke all annen velstand, helsetilbud og infrastruktur i samfunnet er 100% på plass. 1
Wheeljack Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Hvordan ser du for deg at et alternativt system vil være billigere? 1
arne22 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 2 hours ago, Drunkenvalley said: Problemet er jo då at eg heller ikkje veit stort om kven han er, så vanskelig å ta veldig stilling til hans person. 🫠 Nå har han vel gitt ut sin egen bok der han presenterer seg selv?! 1
paatur Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Har sansen for Harald, men den dagen han dør bør vi ha avstemming ang om vi trenger kongefamilien. Jeg hadde stemt nei Endret 2 timer siden av paatur
Cascada81 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Zeph skrev (3 timer siden): Nei, eg synest ikkje nokon skal bli fødd inn i den type stilling. Det fungerer greit nok så lenge ein har oppegåande personar der, men det er ikkje gitt at det alltid går den veien. Märtha vart fødd i 1971 og i 1990 endra dei lovverket til at jenter/kvinner kan bli tronarving. Er ein riktig uheldig kunne me fått Kong Durek. Kan framleis få det om alle over Märtha i arverekka skulle falle frå: Hans Kongelige Høyhet Kronprins Haakon Hennes Kongelige Høyhet Prinsesse Ingrid Alexandra Prins Sverre Magnus Prinsesse Märtha Louise Maud Angelica Behn Leah Isadora Behn Emma Tallulah Behn https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=27590 Durek kan ikke bli konge, uansett hva som skjer. Prinsesse Märtha Louise har arverett, og hvis hun skulle arve tronen, vil hennes eventuelle ektefelle på det aktuelle tidspunktet bli prinsgemal, og ikke konge. Må si jeg håper på rask avvikling av monarkiet hvis de foran Märtha Louise av en eller annen grunn ikke skulle kunne overta, da prinsesse Märtha Louise ikke virker egnet i det hele tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå