Stepbobby Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Hei Jeg har en HP Z2 G9 Workstation Tower Tidligere så har jeg kun hatt PC'er som er custom builds med litt mer frihet i BIOS, men her føler jeg det er veldig begrenset. Når jeg Googler blir jeg også sittende igjen med flere spørsmål enn svar. Det meste jeg blir sendt til er IT-forum for administratorer eller andre fagpersoner. Naturlig nok, da dette er en PC som etter hva jeg har forstått er mest rettet mot bedrifter. Jeg er ikke ute etter å overclocke eller tweake, men jeg ønsker å deaktivere typisk enterprise-funksjoner og få den mest mulig forbruker-vennlig. Det kan være det ikke er noe spesielt å gjøre i bios, men kanskje i Windows. Tror jeg gjorde en liten bommert der jeg installerte alt som var av drivere/software for PC'en fra HP sine sider. Som for eksempel Intel Rapid Storage Technology VMD. Når jeg da forsøkte å deaktivere det, så fant ikke lenger Windows diskene mine. Det var i orden igjen når jeg aktiverte det, men det gjorde meg mer usikker på hva jeg faktisk kan deaktivere eller avinstallere nå uten at det byr på ubehagelige overraskelser. Når jeg leser i manualen for bios, så må jeg si at det meste er ganske ukjent for meg, og blir litt vel teknisk. Spørsmålene mine blir vel som følge: Er det noen som kunne kommet med typisk HP software som burde / kan avinstalleres? Og om noen kunne gitt meg en pekepinn på typiske intel / HP tjenester i bios som jeg fint kan deaktivere? Igjen, for å få den forbrukervennlig og bli kvitt alt jeg mistenker er helt unødvendig for meg. PC'en arvet jeg etter et dødsfall, og ikke en jeg kjøpte selv. (Om noen skulle lure hvorfor jeg har valgt å ha den) Håper noen kan føre meg på rett spor! (Vedlagt PDF-dokumenter om modellen) c08154354.pdf c08109687.pdf
*F* Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Er det funksjoner i BIOS du forsøker å deaktivere? For meg høres det ut som du legger unødvendig mye energi og innsats i noe som ikke vil gi deg en bedre maskin/brukeropplevelse. Skal du ha en optimal opplevelse kan du: Sette factory defaults i BIOS Kjøre en clean install av Windows fra f.eks en USB Du kan så installere det du trenger av drivere fra HIPA. Bare se til at det er drivere og ikke programvare du installerer. 1
joandreas Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) Finnes program for rense en ny pc da hp pleier å ha mye bloatware. https://github.com/Klocman/Bulk-Crap-Uninstaller Endret 7 timer siden av joandreas
barfoo Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 3 minutes ago, joandreas said: Finnes program for rense en ny pc da hp pleier å ha mye bloatware. https://github.com/Klocman/Bulk-Crap-Uninstaller Stortsett relevant for consumer-markedet. For enterprise-hw så gidder ingen bundle, fordi ingen kjører windowsinstallen som følger med uansett.
Svein M Skrevet 13 minutter siden Skrevet 13 minutter siden En kan oppdaterer bios til siste versjon, og resetter innstillingene til defalt. Windows kan også settes til default/factory. Eller installeres på nytt fra USB (laste ned Windows fra Microsoft)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå