Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vil USB-tastatur og -mus virke før OS er starta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å kunne oppdatere Win 11 har eg oppgradert min stasjonære PC med nytt hovedkort, CPU, PSU og skjermkort.

Etter å ha kopla til HDD med win 10 hadde eg eit håp om at UEFI skulle finne OS og starte opp. Det skjedde ikkje.

I staden fekk eg melding om at "ny prosessor er funnen, press F5 for å laste inn firmware for deretter å gå inn i UEFI for å konfigurere oppstart av OS frå HDD". Systemet responderte ikkje på trådlaus (blåtann) tastatur og mus. Grunnen er vel at dei treng drivar, som treng OS for installasjon. 

Vil ein tur i butikken for å kjøpe USB-tastatur og mus løyse problemet, for dei fungerer vel utan drivar? Hvis ikkje, kva kan eg gjera?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det vil virke med de fleste mus og tastatur (alle med USB), men ikke blåtann utstyr som trenger installasjon.

Endret av Svein M
Skrevet

Både Clas Ohlson og Jula har tastatur til under 200 kroner som vil løse problemet ditt. Eventuelt låne med noen andre siden du bare trenger det i 5 min.

Skrevet
Thor. skrev (1 minutt siden):

Både Clas Ohlson og Jula har tastatur til under 200 kroner som vil løse problemet ditt. Eventuelt låne med noen andre siden du bare trenger det i 5 min.

Samt det trengs kun tastatur, selv om mus kan gjøre ting kjappere i enkelte tilfeller.

Skrevet

Takk igjen for gode svar

Eg støtte på et problem til: litt for uoppmerksom då eg kjøpte skjermkort, det har bare display- og HDMI-utgangar, ingen VGA.       Så på vei til hytta (der eg har gjort PC-oppgraderinga) kjøpte eg med meg eit HDMI til VGA adapter. Det treng jo ikkje drivarinstallasjon, så vidt eg veit. Allikevel blei det svart skjerm. Først da eg sette inn det gamle skjermkortet med VGA kopling var det forbindelse med skjermen. 

Koss kan det forklarast?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...