Gå til innhold

Kjørelærer på oppkjøring

aa00

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
SpecialForce skrev (17 timer siden):

Personlig har jeg aldri hørt om at det har vært et tema. Man kjører med sensor som foretar en vurdering. Det er til fordel for både sensor og eleven å unngå potensielle forstyrrelser når man skal gjennomføre en eksamen.  

Det er mange som sliter med angst, og i slike tilfeller trolig prestasjonsangst. Samme personene kan være intelligente og får til ting, men når de er i grupper eller i situasjoner med autoriteter som kan kan evaluere slår angsten inn. Dessverre blir slike personer ofte mistolket i sosiale situasjoner og dømt som "mindre intelligente". Rett og slett fordi de gjør lite av seg, tar lite plass og forsvinner litt i mengden. Dessverre lett å overse i en verden som konstant snakker og aldri holder kjeft. Det finnes heldigvis gode behandlingsmetoder som kognitiv terapi og mange får bedre livskvalitet etter 10-15 timer med angsteksponering.

Endret av Boing_80
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
aa00 skrev (13 timer siden):

Bare en tanke som slo meg. Tenkte det kanskje var mer beroligende å ha med lærer, spesielt hvis man ikke består for da har læreren observert hva som må øves på..?

Ta de helt med ro. Jeg antar at du er flink til mange ting, men sliter med å prestere foran andre? I så fall er det ikke ulovlig å be om at kjørelæreren blir med i bilen under oppkjøringen. Om noe ikke forstås som noe vanlig trenger ikke å bety at det er unormalt.

• Liker 1
Skrevet
Boing_80 skrev (10 minutter siden):

Det er ganske normalt. Og godt er det at mennesker med angstlidelser ikke stigmatiseres når det gjelder bilkjøring. 

Tror det hadde vært mer stressende å ha 2 personer i bilen under oppkjøring, ikke bare 1. 

Du ser ikke for deg at folk med angstlidelser kan være utrygge sjåfører fordi de er så redd for å gjøre feil at de dermed kan utgjøre en fare for seg selv og andre i trafikken? Det er mange grader av angst, og prestasjonsangst foran andre som du beskriver er noe annet enn hvis f.eks angsten blir så altoppslukende at man ikke reagerer i tide under situasjoner som kan oppstå i trafikken. 

Det er mange tilstander som ikke lar seg kombinere med bilkjøring. Jeg sier ikke at  angst er en av disse, men det er faktisk ingen menneskerett å kjøre bil... 

Skrevet
Boing_80 skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde også kjørelæreren min med i bilen under oppkjøringen. Slet mye med angst som ung. Har hatt førerkortet siden 2004, aldri mistet det. Kjørelæreren ble en trygghet som min egen far aldri har vært i nærheten av å bli. 

Jeg prøvde også å øvelseskjøre med faren min, men det fungerte ikke. Han ble nervøs av at jeg var nervøs.

Jeg synes det var et godt valg av kjørelæreren å bli med ved 2. oppkjøring. Og jeg slapp å spørre selv. Jeg kjørte så bra at jeg fikk ros av sensor.

Med nervene i høyspenn kan det for gå galt. Ellers er det ikke uvanlig å stryke første gangen. Og man lærer enda mer av å gå opp 2. ganger. Ikke minst har man vært i situasjonen en gang før, og har fått øvd seg. Eksponeringsterapi, kan man kanskje kalle det.

• Hjerte 1
Skrevet
Boing_80 skrev (14 minutter siden):

vet ikke så mye om angstlidelser du?

Jo, kjenner utmerket godt til det. Det er som du sier noe de fleste vil måtte jobbe seg gjennom. 

Er ikke snakk om sykdomstegn i samfunnet,

Jo det er et sykdomstegn. Snakk med folk som har jobbet med ungdom en stund så får du høre det samme. 

Skrevet (endret)
leticia skrev (17 minutter siden):

Tror det hadde vært mer stressende å ha 2 personer i bilen under oppkjøring, ikke bare 1. 

Du ser ikke for deg at folk med angstlidelser kan være utrygge sjåfører fordi de er så redd for å gjøre feil at de dermed kan utgjøre en fare for seg selv og andre i trafikken? Det er mange grader av angst, og prestasjonsangst foran andre som du beskriver er noe annet enn hvis f.eks angsten blir så altoppslukende at man ikke reagerer i tide under situasjoner som kan oppstå i trafikken. 

Det er mange tilstander som ikke lar seg kombinere med bilkjøring. Jeg sier ikke at  angst er en av disse, men det er faktisk ingen menneskerett å kjøre bil... 

Nei. Fordi mange personer med angslidelser har normalt gode kognitive evner, de presterer godt på skolen og er dyktige medarbeidere. Men for eks. angst for autroiteter kan hemme de i situasjoner der de kan bli evaluert slik at de kan fremstå utydelige. Samme personen kan ha forstått og kan bruke teorien for førerkortet på en god måte, men blir angstaktiverte når det sitter en sensor ved siden av. 

Den angsten du beskriver er mer i retning av panikkangst eller reaktivering som i PTSD. Det vil uansett bli gjort førerkortvurderinger av både fastlege og psykolog.

Det er strenge regler for biljøring. For eks. må personer med ADHD må gjennom en grundig evaluering hos legen før de kan kjøre bil. Personer som har altoppslukende angst og må stå på medisiner som Sobril har kjøreforbud i den tiden medisinen er i kroppen. 

Endret av Boing_80
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Sjørøver skrev (33 minutter siden):

Jo, kjenner utmerket godt til det. Det er som du sier noe de fleste vil måtte jobbe seg gjennom. 

Jo det er et sykdomstegn. Snakk med folk som har jobbet med ungdom en stund så får du høre det samme. 

Da må du nesten definere hva som er samfunnsmessige sykdomstegn i første omgang. Deretter hvordan angst passer inn i denne definisjonen og hvilke dimensjoner som kan spille inn.

Jeg jobber i helsevesenet og har daglig kontakt med pasienter som sliter med både depresjoner og angst så jeg har belegg for det jeg sier. Og vi er opptatte av å bryte fordommene hvermansen har om psykiske lidelser. Noen gang jobbet med mennesker med schizofreni? Disse er det mange som har fordommer om! Men når vi snakker med disse menneskene ser vi konturene av noe friskt og som mange av oss kan kjenne oss igjen i. Selv bak psykosen er det en logikk, men den kreves innlevelse og forståelse. 

Endret av Boing_80
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Subara skrev (11 minutter siden):

Jeg prøvde også å øvelseskjøre med faren min, men det fungerte ikke. Han ble nervøs av at jeg var nervøs.

Jeg synes det var et godt valg av kjørelæreren å bli med ved 2. oppkjøring. Og jeg slapp å spørre selv. Jeg kjørte så bra at jeg fikk ros av sensor.

Med nervene i høyspenn kan det for gå galt. Ellers er det ikke uvanlig å stryke første gangen. Og man lærer enda mer av å gå opp 2. ganger. Ikke minst har man vært i situasjonen en gang før, og har fått øvd seg. Eksponeringsterapi, kan man kanskje kalle det.

Jeg er enig med deg. Er det noe unge mennesker med angstproblemer (egentlig personer i alle aldre) trenger så er det forståelse og støtte. Ikke fordommer, moralisering og et behov for å definere noe som normalt-unormalt som vi kan se noe av i denne tråden.

Endret av Boing_80
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Tenker at kjørelæreren ikke anbefaler TS å ta lappen før hen er klar for det. Og at det sikkert vil gå bra. Hvis ikke, er det bare å kjøre opp en gang til.

Men spør om å ha kjørelæreren med, hvis det er med på å roe nervene. (Før var det nervene, i dag sier man angst). Har man panikkangst er det en lidelse man kan gå til behandling for.

Endret av Subara
  • Liker 2
Skrevet
Boing_80 skrev (10 minutter siden):

Nei. Fordi mange personer med angslidelser har normalt gode kognitive evner, de presterer godt på skolen og er dyktige medarbeidere. Men for eks. angst for autroiteter kan hemme de i situasjoner der de kan bli evaluert slik at de kan fremstå utydelige. Samme personen kan ha forstått og kan bruke teorien for førerkortet på en god måte, men blir angstaktiverte når det sitter en sensor ved siden av. 

Jeg har ikke nevnt noe om kognitive evner, eller antydet at det er mangel på det området. 

Boing_80 skrev (11 minutter siden):

Den angsten du beskriver er mer i retning av panikkangst eller reaktivering som i PTSD. Det vil uansett bli gjort førerkortvurderinger av både fastlege og psykolog.

Ja, mer som dette. Men å ha panikkangst er ikke noe man nødvendigvis har gått til fastlege eller psykolog med, f.eks pga som du nevner, stigma. Kommer selvsagt an på hvor hemmende panikkangsten er i hverdagen.

Det er strenge regler for biljøring. Personer med ADHD må gjennom en grundig evaluering hos legen før de kan kjøre bil. Personer som har altoppslukende angst og må stå på medisiner som Sobril har kjøreforbud i den tiden medisinen er i kroppen. 

Det er bra. Men det kunne sikkert vært strammet enda mer inn på visse områder. 

Skrevet
Boing_80 skrev (41 minutter siden):

Poenget er at det er noen mennesker som sliter med angstproblemer (for eks. prestasjonsangst) og føler det trygt å ha med kjørelæreren i baksetet under oppkjøringen. Kjørelæreren vil ikke kunne gripe inn eller hjelpe på noe som helst vis, men har en mer støttende funksjon.

Ja det er absolutt bare positivt at det er mulig å få ha med kjørelæreren for de som har behov eller ønske om det. 👍

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri hørt om å ha med kjørelæreren i baksetet på oppkjøringa, som en slags støttekontakt. Det virker veldig rart. Og tyder på at sjåføren ikke er mentalt forberedt på å kjøre selvstendig i trafikken.

Sensoren gir uansett kopi av et skjema der det står dokumentert hvilke feil som er begått og hvilken alvorlighetsgrad hver av disse har. De har helt konkrete regler å følge for å sikre nøytral og lik vurdering over hele landet. Hvis du prøver å samle beviser for en sak mot en sensor som stryker deg, så tror jeg du er mentalt på ville veier og neppe moden for sertifikatet.

Skrevet
Boing_80 skrev (35 minutter siden):

Det er mange som sliter med angst, og i slike tilfeller trolig prestasjonsangst. Samme personene kan være intelligente og får til ting ting, men når de er i grupper eller i situasjoner med autoriteter som kan kan evaluere slår angsten inn. Dessverre blir slike personer ofte mistolket i sosiale situasjoner og dømt som "mindre intelligente". Rett og slett fordi de gjør lite av seg, tar lite plass og forsvinner litt i mengden. Dessverre lett å overse i en verden som konstant snakker og aldri holder kjeft. Det finnes heldigvis gode behandlingsmetoder som kognitiv terapi og mange får bedre livskvalitet etter 10-15 timer med angsteksponering.

Uten å gå i dybden på tema så har jeg forståelse for alt dette. Men da er det viktig å sparre med sensor og kjørelærer i dybden som en del av opplæringen. Alt man skal gjøre er å bruke en maskin, vise autonomi og forståelse for spillereglene i trafikken. 

Skrevet (endret)
leticia skrev (20 minutter siden):

Jeg har ikke nevnt noe om kognitive evner, eller antydet at det er mangel på det området. 

Ja, mer som dette. Men å ha panikkangst er ikke noe man nødvendigvis har gått til fastlege eller psykolog med, f.eks pga som du nevner, stigma. Kommer selvsagt an på hvor hemmende panikkangsten er i hverdagen.

Det er bra. Men det kunne sikkert vært strammet enda mer inn på visse områder. 

Jeg nevnte kognitive evner fordi det er en utbredt misforståelse om at folk med angst er mindre intelligente. Dette skjer ofte fordi disse personene gjør lite av seg, er ofte emosjonelt lukkede og kan bli opplevd som utydelige av omgivelsene. Men når de føler seg trygge kan man bli overrasket over de gode refleksjoner de har å komme med. Det er egentlig en selvforsterkende ond sirkel; en person med angst som i en samtale sier lite gjør at den andre får mange tanker og antakelser. Antakelser er meninger basert på minimal kunnskap og fører oftere til mistolkninger og misforståelser. Når en angstaktivert person stadig beklager seg så vil det gjøre noe med den andre. 

De aller fleste angstlidelsene kommer i forkledning, enten som depresjon eller angst. Det er en ond sirkel; en person blir deprimert fordi det er vanskelig å komme seg ut av huset og handle i matbutikken. Personen prøver opptil flere ganger, men får det ikke til og kjenner på nederlagsfølelse som i sin tur er med på å skape depressive tanker. Så får man angst fordi det er ting man ikke rekker å gjøre. I noen tilfeller kan disse tilstandene være toppen av et isfjell og bestå av underliggende problemer som for eks. traumer.

Angst for autoriteter betyr at et eller annet skjedde i personens liv som har skapt fobi for mennesker i autoritetsposisjoner. I situasjoner med en autoritet til stede vil trolig kognitive skjema bli aktivert slik at en begynner å handle etter det. For eks. at en får underkastende stil.

Endret av Boing_80
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (5 minutter siden):

Ja det er absolutt bare positivt at det er mulig å få ha med kjørelæreren for de som har behov eller ønske om det. 👍

Enig. Sensoren vil uansett gjøre sine vurderinger og så lenge man klarer å bruke teorien til å navigere i trafikken som en god og trygg fører, så har man gjort en god jobb. Kjørelæreren har kun en støttende funksjon og vil uansett sitte taus i baksetet vel vitende om at eleven kan stryke dersom alle andre enn sensoren griper inn.

Endret av Boing_80
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...