wampster Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden leticia skrev (2 timer siden): Hehe, ja, jeg skjønner hvor du vil. Men husk, det er forskjell på menn også. Deilig med en som bare tar tak i husarbeidet uten man trenger å si noe 😁👏 Det som er litt merkelig er hvordan enkelte greier slikt når de bor alene. Men med en gang de får en dame i hus så har de visst glemt hvordan man gjør husarbeid Deilig når dama bare tar tak i dekkskifte, utbæring/bytte av hvitevarer som slutter å fungere, kapper trær/hekk, maler huset, vet hvor stoppekranen og hovedsikringen er om noe skulle skje, har lagret nummer til rørlegger/elektriker man har brukt tidligere osv uten at man trenger å si noe også. Det som er litt merkelig er hvordan enkelte greier slikt når de bor alene. Men med en gang de får en kar i hus så har de visst glemt hvordan man gjør slikt Jeg regner med at du skjønner poenget mitt her...
wampster Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Krig og fred skrev (1 minutt siden): Det er avslørende når gjengen som ellers prater om viktigheten av at folk er i arbeid (og hvordan innvandrere ikke er det) plutselig argumenterer for at halve befolkningen ikke skal være det. Det er akkurat som om eldrebølgen ikke eksisterer så lenge man kan gå tilbake til tradisjonelle kjønnsroller, hvor kvinner skal være under mannens «beskyttelse». Nå er ikke jeg den "gjengen" du referer til riktignok, men... Mener du at kvinner som ønsker å være hjemmeværende når barna er små (som ikke er i nærheten av halve befolkningen) mottar stønader og ytelser på lik linje med innvandrere som ikke er i arbeid og i like lang tid som innvandrere som ikke er i arbeid? I så fall hvor tar du det fra?
leticia Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) wampster skrev (17 minutter siden): Deilig når dama bare tar tak i dekkskifte, utbæring/bytte av hvitevarer som slutter å fungere, kapper trær/hekk, maler huset, vet hvor stoppekranen og hovedsikringen er om noe skulle skje, har lagret nummer til rørlegger/elektriker man har brukt tidligere osv uten at man trenger å si noe også. Det som er litt merkelig er hvordan enkelte greier slikt når de bor alene. Men med en gang de får en kar i hus så har de visst glemt hvordan man gjør slikt Jeg regner med at du skjønner poenget mitt her... Du skårer ikke noen poeng hos meg. Jeg syns det er like naturlig å gjøre disse oppgavene som kvinne uavhengig av om man er enslig eller samboer / gift. Endret 3 timer siden av leticia endret i 1
wampster Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden leticia skrev (1 minutt siden): Du skårer ikke noen poeng hos meg. Jeg syns det er like naturlig å gjøre disse oppgavene som kvinne som det er hvis jeg hadde vært mann uavhengig av om man er enslig eller samboer / gift. Jeg prøver definitivt ikke å "skåre poeng" hos deg. Interessant at du vet at det ville vært like naturlig å gjøre disse oppgavene hvis du var mann.. Hva bygger du det på, din tidligere erfaring som mann? Jeg påpeker bare at det går begge veier. Så ut som du glemte det i posten jeg siterte. At du synes det er like naturlig å gjøre er fint for deg, gratulerer. 🥇 1
leticia Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden wampster skrev (6 minutter siden): Jeg prøver definitivt ikke å "skåre poeng" hos deg. Interessant at du vet at det ville vært like naturlig å gjøre disse oppgavene hvis du var mann.. Hva bygger du det på, din tidligere erfaring som mann? Endret i setningen, gikk litt fort, tok bort det om mann. wampster skrev (7 minutter siden): Jeg påpeker bare at det går begge veier. Så ut som du glemte det i posten jeg siterte. At du synes det er like naturlig å gjøre er fint for deg, gratulerer. 🥇 Ja, det går forsåvidt begge veier. Men når man lever i et likestilt forhold så tenker man ikke på sånt, man bare gjør det som trengs å gjøres, uavhengig av hvilke oppgaver det er snakk om. Jeg ser viktigheten av å kunne holde hele huset og oppgavene som følger med. Man vil bli alene på et tidspunkt, (enten ved samlivsbrudd eller pga dødsfall) da er det greit at man som du skriver vet hvor stoppekrana og hovedsikringen er 1
wampster Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden leticia skrev (1 minutt siden): Ja, det går forsåvidt begge veier. Men når man lever i et likestilt forhold så tenker man ikke på sånt, man bare gjør det som trengs å gjøres, uavhengig av hvilke oppgaver det er snakk om. Jeg ser viktigheten av å kunne holde hele huset og oppgavene som følger med. Man vil bli alene på et tidspunkt, (enten ved samlivsbrudd eller pga dødsfall) da er det greit at man som du skriver vet hvor stoppekrana og hovedsikringen er Nettopp. og i et betydelig flertall av "likestilte" forhold vil disse oppgavene naturlig falle på samme måte (Mannen fikser bil/båt/hus/tomt/montering/etc og damen/kona/samboeren/whatever gjør mer "husarbeid-slige" ting.) Ja det finnes selvfølgelig unntak... Å diskutere dette blir litt som å diskutere at det snør på Sørlandet i mai. Ja det er mulig, men langt fra normalt/naturlig 1
cuberen Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 15 minutes ago, wampster said: dekkskifte Det er en ting som er relativt lett, dog kan være vanskelig nok for flere hvis en kommer på fastsittende bolter/muttere, men prøv å skru på bil e.l som er delvis rusta og trangt med plass uten hjelp av varme. Hvor noen ganger en mutter kan få en "sterk mann" til slite med den i en time eller mer. Der tenker jeg nok mange flotte og sterke kvinner (sikkert noen unntak) hadde spurt fint om mannen kunne ta den oppgaven. (evnt sende til verksted selvsagt, men det er ikke poenget, siden en kan også leie folk til andre av tinga du nevnte inkl dekkskift).
leticia Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden wampster skrev (15 minutter siden): Nettopp. og i et betydelig flertall av "likestilte" forhold vil disse oppgavene naturlig falle på samme måte (Mannen fikser bil/båt/hus/tomt/montering/etc og damen/kona/samboeren/whatever gjør mer "husarbeid-slige" ting.) Ja det finnes selvfølgelig unntak... Å diskutere dette blir litt som å diskutere at det snør på Sørlandet i mai. Ja det er mulig, men langt fra normalt/naturlig Den beskrivelsen du her gir ville jeg ikke kalt for likestilte forhold. 1
Griever Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden leticia skrev (2 timer siden): Det er her vi er mest uenige Griever. Kanskje å sette livet på vent er et feil ordvalg av meg. Alle lever jo livet sitt her og nå. Jeg tenker mer på at man "ofrer" livet sitt for alle andre, og tenker ikke på de konsekvensene det vil ha for en selv i det lange løp. Å ikke ha selvstendig økonomisk frihet, er å ikke å ha frihet i det hele tatt slik jeg ser det. Det er fint at man har en enighet og løsninger som fungerer her og nå. Jeg mener likevel at friheten ikke er der Ja, det er vi 😅 Jeg skulle ønske du kunne se at det ikke ville vært at man ofrer livet for alle andre, men at man lever som man ønsker. Det er faktisk mange mennesker der ute som ønsker å sette noe annet enn seg selv først, og ikke bryr seg om egne penger og selvstendig økonomisk frihet, for det er ikke relevant for hvordan vi lever. Vi har fullstendig felles økonomi. At vi gikk over til det er uten tvil den beste avgjørelsen vi har gjort økonomisk, og det viser seg også i forholdet. Det er ikke noe jeg og du, det er oss. Vi eier alt vi har sammen, og skjærer det seg med oss, som ikke kommer til å skje, så vil jeg bokstavelig talt ha tapt millioner. I don't care. Ikke en gang bittelitt. Det var ikke mine penger i utgangspunktet, for alt jeg bryr meg. Om vi hadde hatt penger til det hadde ikke kona mi arbeidet. Da måtte vi selvsagt spart opp mye mer i pensjon, men utover det ville det ikke vært noe problemer med penger. Det er ikke som at ho hadde fått lønn av meg eller noe. Om jeg hadde hatt 50 millioner, hadde hun hatt 50 millioner. Hadde vi reist fra hverandre hadde vi hatt 25 hver. 🤷♂️ Bare det at du tenker jeg ikke respekterer kona mi som menneske basert på disse ønskene sier hvor langt ut på viddene du er på akkurat dette området, for det kunne ikke vært lengre fra sannheten. Jeg sier ikke at du er på viddene når det kommer til risiko og slike ting, for det er du åpenbart ikke, men når det gjelder menneske- og verdisynet og motivasjonen som ligger bak. Sure, det finnes råtne mennesker overalt, men at du har eksempler på det betyr ikke at det er et mindset som rettferdig kan tilskrives alle eller flesteparten som lever/ønsker å leve på denne måten. Man kan ikke tillegge en hel gruppe råtne baktanker på grunn av noen råtne epler. Sånn by the way, så er kona mi svært høyt utdannet. Vi hadde hatt vanvittig mye bedre økonomi hvis hun hadde valgt å fokusere på karriere. Hun vil heller ha fokus på familien, og det er jeg veldig glad for.
Griever Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Grønn420 skrev (2 timer siden): Løsningen jeg presenterer om fullstendig økonomisk trygghet for henne i tilfelle brudd, samt oppsparing til hennes pensjon? Ja, da klapper jeg i hendene, sånn oppriktig. For da er det jo ikke noe problem med den livsstilen i det hele tatt. Ingen taper. Begge vinner. Likestilling. Så bra 😁 Da er vi enige der.
leticia Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Griever skrev (9 minutter siden): Jeg skulle ønske du kunne se at det ikke ville vært at man ofrer livet for alle andre, men at man lever som man ønsker. Det er faktisk mange mennesker der ute som ønsker å sette noe annet enn seg selv først, og ikke bryr seg om egne penger og selvstendig økonomisk frihet, for det er ikke relevant for hvordan vi lever. Jeg beklager så mye at jeg ikke greier å oppfylle ønsket ditt. Det vil bli relevant etterhvert når han (for ja det er oftest han som blir borte først) og hun blir sittende igjen som minstepensjonist. Eller når han finner noen andre, eller når hun vil ut av et voldelig ekteskap, men ikke kan, fordi hun ikke har råd til det. Griever skrev (12 minutter siden): Vi har fullstendig felles økonomi. At vi gikk over til det er uten tvil den beste avgjørelsen vi har gjort økonomisk, og det viser seg også i forholdet. Det er ikke noe jeg og du, det er oss. Vi eier alt vi har sammen, og skjærer det seg med oss, som ikke kommer til å skje, så vil jeg bokstavelig talt ha tapt millioner. I don't care. Ikke en gang bittelitt. Det var ikke mine penger i utgangspunktet, for alt jeg bryr meg. Og vi har fullstendig separat økonomi. Det betyr ikke at vi ikke kan spandere ting på hverandre av og til. Men det betyr at vi er ansvarlige for oss selv og også har økonomisk frihet til å gjøre det vi vil, uten å måtte høre med den andre om det er greit. (Jeg kjøpte f.eks egen bil og båt uten å spørre, fordi det ikke var hans penger, og det gikk heller ikke ut over han på noen måte at jeg gjorde det). Vi drar også på separate ferier pga vi liker forskjellige ting. Vi reiser selvsagt også sammen utenom det, men har altså friheten til å dra på egne turer. Griever skrev (18 minutter siden): Om vi hadde hatt penger til det hadde ikke kona mi arbeidet. Da måtte vi selvsagt spart opp mye mer i pensjon, men utover det ville det ikke vært noe problemer med penger. Det er ikke som at ho hadde fått lønn av meg eller noe. Om jeg hadde hatt 50 millioner, hadde hun hatt 50 millioner. Hadde vi reist fra hverandre hadde vi hatt 25 hver. 🤷♂️ Jeg kunne aldri forestilt meg å ha hatt et liv hvor jeg ikke arbeidet. Jeg mener jobb har en egenverdi i seg selv, ved å føle at man gjør noe samfunnsnyttig. I noen forhold er det kvinnen som tjener mest. Jeg tror ikke du ville funnet så mange menn som kunne tenkt seg å bare gå hjemme. Heller ikke kvinner for den saks skyld. Det er likevel en fin tanke om at du ville delt de 25 millionene med henne. Men jeg tviler på at godviljen hadde vært like sterk når bruddet var et faktum. Det vises i rettssakene som følger etter samlivsbrudd. Griever skrev (25 minutter siden): Bare det at du tenker jeg ikke respekterer kona mi som menneske basert på disse ønskene sier hvor langt ut på viddene du er på akkurat dette området, for det kunne ikke vært lengre fra sannheten. Jeg sier ikke at du er på viddene når det kommer til risiko og slike ting, for det er du åpenbart ikke, men når det gjelder menneske- og verdisynet og motivasjonen som ligger bak. Sure, det finnes råtne mennesker overalt, men at du har eksempler på det betyr ikke at det er et mindset som rettferdig kan tilskrives alle eller flesteparten som lever/ønsker å leve på denne måten. Man kan ikke tillegge en hel gruppe råtne baktanker på grunn av noen råtne epler. Vel, jeg mener at kvinner har en større verdi i seg selv og for samfunnet enn å bare gå hjemme og stelle hus og passe barn. Og det er der det med respekt kommer inn. Jeg tviler ikke på at du er glad i henne og verdsetter henne. Du er tydelig på at du gjør dette. Men hvis jeg hadde truffet på en mann som hadde sagt at han ville at jeg skulle bare gå hjemme så hadde jeg tenkt at han ikke respekterte meg som fullverdig menneske. Fordi jeg er så mye mer enn mor og kone. Griever skrev (32 minutter siden): Sånn by the way, så er kona mi svært høyt utdannet. Vi hadde hatt vanvittig mye bedre økonomi hvis hun hadde valgt å fokusere på karriere. Hun vil heller ha fokus på familien, og det er jeg veldig glad for. Det går faktisk fint an å ha fokus på begge deler. Det er egentlig her det skurrer mest hos meg. Den tankegangen om at man enten fokuserer på karriere, eller på familien. Ja takk, begge deler. 1
Griever Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden leticia skrev (12 minutter siden): Og vi har fullstendig separat økonomi. Det betyr ikke at vi ikke kan spandere ting på hverandre av og til. Men det betyr at vi er ansvarlige for oss selv og også har økonomisk frihet til å gjøre det vi vil, uten å måtte høre med den andre om det er greit. (Jeg kjøpte f.eks egen bil og båt uten å spørre, fordi det ikke var hans penger, og det gikk heller ikke ut over han på noen måte at jeg gjorde det). Vi drar også på separate ferier pga vi liker forskjellige ting. Vi reiser selvsagt også sammen utenom det, men har altså friheten til å dra på egne turer Og jeg ville ikke kritisert dere for å leve på den måten, eller for å sette verdi på å kunne reise å kjøpe båt uten å spørre. Jeg sier bare at jeg personlig ikke bryr meg om slike ting. leticia skrev (14 minutter siden): og hun blir sittende igjen som minstepensjonist. Det er mye som har gått alvorlig galt om jeg ikke har noe å etterlate min kone når jeg dør. leticia skrev (16 minutter siden): Eller når han finner noen andre, eller når hun vil ut av et voldelig ekteskap, men ikke kan, fordi hun ikke har råd til det Og mange ganger går det veldig bra. leticia skrev (18 minutter siden): Jeg kunne aldri forestilt meg å ha hatt et liv hvor jeg ikke arbeidet. Det kunne jeg. Jeg trenger heller ikke en jobb for å føle meg samfunnsnyttig. leticia skrev (19 minutter siden): Men jeg tviler på at godviljen hadde vært like sterk når bruddet var et faktum Tvil alt du vil. =P Det handler ikke om godvilje, men hva som er rett. Jeg tar ikke ting som ikke er mine. Nå har ikke jeg 50 millioner, men alt jeg har, har jeg allerede gitt. Vi har bygd dette sammen, går vi hver for oss deler vi det i to. 🤷♂️ leticia skrev (28 minutter siden): Men hvis jeg hadde truffet på en mann som hadde sagt at han ville at jeg skulle bare gå hjemme så hadde jeg tenkt at han ikke respekterte meg som fullverdig menneske. Jeg ser mer hva du mener her. Jeg ville ikke forlangt noe slikt på noen måte. Det må være er genuint ønske fra den som skal gå hjemme. leticia skrev (35 minutter siden): Det går faktisk fint an å ha fokus på begge deler. Det er egentlig her det skurrer mest hos meg. Den tankegangen om at man enten fokuserer på karriere, eller på familien. Ja takk, begge deler. Det kommer jo an på hva man mener med at det går fint an. Det er mulig, men er det ønskelig? Bruker du timer og energi på noe blir det mindre tid til annet. Det er individuelt hvor mye man er villig til å ofre av det ene eller det andre. Det er nok av dem som mener karrieren ikke gir tid til barn også. Det er bare noen få år man har små barn, og så er den tiden borte for alltid. Ja takk til så mye av den tiden som mulig. 😊 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå