Griever Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Grønn420 skrev (6 minutter siden): Denne såkalte tradwife bølgen er propaganda Ordet er teit, men veldig mange, spesielt kvinner, ønsker mer tid med hus og barn. Gjerne fulltid, om økonomien tillater det. Jeg har vanskelig med å se hvorfor slikt i seg selv er pisspreik og propaganda. Ikke at jeg har sett noen som faktisk kaller seg for tradwife snakke om det, så dette er altså basert på antagelsen om at ordet og "bølgen" omhandler de som vil ordne hjemme fremfor å ha et yrke.
leticia Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Griever skrev (1 minutt siden): Jeg ser ikke noen grunn til at dette skal være en del av ordningen. Jeg ville tro at felles økonomi er veien å gå for de fleste i et slikt scenario. Eksempelvis var min mor hjemmeværende mens min far arbeidet ute. Jeg tror ikke han har betalt en regning i hele sitt liv. Min mor har full kontroll på økonomien, og hver krone han tjente gikk rett til familien. Dette er en ordning jeg ville sagt passet best der begge parter er enige om at de går "all in" for familien med denne ordningen. Sure, om noen har veldig lyst på en ordning der som voksne må komme med lua i hånda om de vil på kino, så for all del. Men jeg kan ikke skjønne hva som er fristende med det 😅 Det kommer helt an på hvert enkelt par. Jeg har sett de mannfolka som kommer hjem med pengene, og pent må levere de fra seg og hun styrer alt. (slik du beskriver). Men, og det er viktig. Han kan ta hele styringen hvis han vil, hvis det er han som tjener, og han som eier boligen de bor i. Kvinnen setter seg i en særdeles sårbar situasjon ved å ikke tjene egne penger. Ikke at slike forhold er spesielt utbredt i Norge, men det er viktig å advare mot slike ordninger. De fleste opplever tross alt samlivsbrudd eller blir enslige i løpet av livet (pga partneren faller fra). Alle bør ha kontroll over egen økonomi, og også være opplært i alle oppgaver som følger med det å ha et hjem, både det som menn oftest utfører og det som kvinner oftest utfører. Hvis man ikke lærer seg dette, så kan det bli kostbart, hvis man alltid må kjøpe inn tjenester man ikke selv får til å utføre. 1
Grønn420 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Griever skrev (2 minutter siden): Ordet er teit, men veldig mange, spesielt kvinner, ønsker mer tid med hus og barn. Gjerne fulltid, om økonomien tillater det. Jeg har vanskelig med å se hvorfor slikt i seg selv er pisspreik og propaganda. Ikke at jeg har sett noen som faktisk kaller seg for tradwife snakke om det, så dette er altså basert på antagelsen om at ordet og "bølgen" omhandler de som vil ordne hjemme fremfor å ha et yrke. Så da skal vi som jobber betale lønna til disse damene? Og spare til pensjonen deres? Eller skal denne fantastiske mannen betale kvinnen lønn og spare til hennes pensjon og samtidig betale for hus, bil, hytte, hund og et par ferier i året? For de færreste menn gidder knapt å legge arbeid i en lengre utdannelse, ikke vil de jobbe fullt heller. De sitter og sutrer over at damer har for mange rettigheter i stedet. Skal husmor bli en jobbtittel og lønnet arbeid av stat? Hvordan skal denne livsstilen fungere i praksis? Om mannen tjener nok til å forsørge, vær så god... 1
Griever Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden leticia skrev (1 minutt siden): men det er viktig å advare mot slike ordninger Helt klart. Man må være klar over risikoen og forsøke å minske den så mye som mulig. Jeg kjenner eksempelvis ei som i sine pensjonistdager i praksis sitter igjen med en alkoholisert og ubrukelig ektemann hun ikke har råd til å reise fra, og hun eier absolutt ingenting. Tragiske greier. Men jeg kjenner langt flere som dette har gått veldig bra for. leticia skrev (5 minutter siden): Jeg har sett de mannfolka som kommer hjem med pengene, og pent må levere de fra seg og hun styrer alt. Det høres så hardt ut når du sier det sånn 😅 De var et team som dro i samme retning. Skikkelig fint, var det. 😊 1
leticia Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Griever skrev (9 minutter siden): Man kan, men det er jo ingen tvil om at man kan ta seg mye lettere og ofte bedre av hus og barn om man ikke er en del av arbeidslivet. Ja, men jeg ser ingen årsak til at dette kun skal falle på kvinnene. Hvis man ikke greier både hus, barn og arbeidsliv (folk har forskjellig energinivå) så er det bedre at begge foreldrene går noe ned i stilling i en periode. Da beholder de begge kontakten med arbeidslivet. 60 - 80 % stilling på hver f.eks. Griever skrev (15 minutter siden): Jeg har aldri kalt det det, men jeg ser at det er et bedre ord for det. Ja, det kan være mer slitsomt å være hjemme med små som skal følges en hel dag, enn å ha en 8 - 16 kontorjobb f.eks . Så de som gjør dette fortjener at man kaller det hjemmearbeid fremfor hjemmeværende selv om det ikke er lønnet. Når vi har barnebarnet på besøk så har vi "12 timers vakter", så det er klart mye mer slitsomt å gå hjemme med småtasser enn å være i jobb (syns jeg). 1
Griever Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Grønn420 skrev (5 minutter siden): Eller skal denne fantastiske mannen betale kvinnen lønn og spare til hennes pensjon og samtidig betale for hus, bil, hytte, hund og et par ferier i året? Korrekt 👍 Som er urealistisk for de fleste i dag, men jeg og min kone hadde garantert ordnet oss slik om jeg hadde hatt råd til det. Grønn420 skrev (11 minutter siden): De sitter og sutrer over at damer har for mange rettigheter i stedet. Det var da voldsomt. Er du virkelig av oppfatningen at dette er holdningen menn flest sitter med? 1
leticia Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Grønn420 skrev (9 minutter siden): Skal husmor bli en jobbtittel og lønnet arbeid av stat? Hvordan skal denne livsstilen fungere i praksis? Om mannen tjener nok til å forsørge, vær så god... Staten har mer enn nok å bruke penger på om ikke den skal inn og lønne folk for å ikke jobbe. Det ville ikke gå opp. Om mannen eller kvinnen i forholdet ønsker å forsørge hele familien får de bare gjøre det. Men det er likevel viktig å advare mot fallgruvene. Det er nok ikke så mange av oss som er villige til å betale ekstra skatt for at folk som har tatt dårlige økonomiske valg, og så blir skilt og står på bar bakke skal få penger til livsopphold. Folk som inngår i slike forhold må bli flinkere til å sikre seg økonomisk. Ved å eie halvdelen av bolig, ved å ha satt vekk penger i fond og til pensjon. 1
Griever Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden leticia skrev (6 minutter siden): Ja, men jeg ser ingen årsak til at dette kun skal falle på kvinnene. Hvis man ikke greier både hus, barn og arbeidsliv (folk har forskjellig energinivå) så er det bedre at begge foreldrene går noe ned i stilling i en periode. Da beholder de begge kontakten med arbeidslivet. 60 - 80 % stilling på hver f.eks Ikke jeg heller. Vi er faktisk i tenkeboksen nå på om vi skal gjøre nettopp dette, eller om kona mi skal gå ned alt, gitt at vi får avklart det på arbeidsplassen(e). leticia skrev (12 minutter siden): Ja, det kan være mer slitsomt å være hjemme med små som skal følges en hel dag, enn å ha en 8 - 16 kontorjobb f.eks . Så de som gjør dette fortjener at man kaller det hjemmearbeid fremfor hjemmeværende selv om det ikke er lønnet. Ja, jeg var hjemmearbeidende i over et år, pluss månedene fra fedrekvoten med førstemann. Det var bare ett barn da, så det var ikke så stress. Blir mye mer greier når det er flere barn 😅 Men jeg for min del synes jobb var langt mer slitsomt(selv om det absolutt er en jobb å være hjemme med hus og barn), og savner den tiden veldig. Hadde jeg vunnet eurojackpot eller noe slikt hadde vi gått hjemme her begge to =P 2
leticia Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Griever skrev (15 minutter siden): Det høres så hardt ut når du sier det sånn 😅 De var et team som dro i samme retning. Skikkelig fint, var det. 😊 Det var endel matroner i den generasjonen der. Jeg er bare tydelig, ikke hard. Man er bare et team som drar i samme retning til man plutselig ikke er det lenger. 1
leticia Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Griever skrev (2 minutter siden): Ja, jeg var hjemmearbeidende i over et år, pluss månedene fra fedrekvoten med førstemann. Det var bare ett barn da, så det var ikke så stress. Blir mye mer greier når det er flere barn 😅 Ikke nødvendigvis. Ved flere barn så underholder de hverandre / leker med hverandre. Vi har 4 barn hvor det er 5 år mellom eldste og yngste. 1
Griever Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) leticia skrev (22 minutter siden): Ikke nødvendigvis. Ved flere barn så underholder de hverandre / leker med hverandre. Vi har 4 barn hvor det er 5 år mellom eldste og yngste. Ja, det er jo sant 😃 Men jeg synes det er vanskeligere. Det satte vel større krav til min evne til multitasking, og da rakner det fort 😅 Endret 3 timer siden av Griever 2
leticia Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Griever skrev (18 minutter siden): Ja, det er jo sant 😃 Men jeg synes det er vanskeligere. Det satte vel større krav til min evne til multitasking, og da rakner det fort 😅 Ja, LOL (Hadde nesten glemt at dere menn kun greier å ha fokus på en oppgave om gangen ❤️ ) 1 1
BadCat Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Jeg er på femte året med 21 år yngre tradwife og vi greier oss godt. 1
BadCat Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Vi møttes på bedehuset og hun hadde kvaliteter lik min bestemors.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå