Tussi Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Jeg trodde det var en tråd om dette, men fant den ikke. Så da lager jeg en Personlig så tenker jeg man kan se på hvilkenordnkngermsom er mulig for foreldre med små barn. Men her altså en kvinne som tar tradwife-greia til det ekstreme Hun er gift, men har ingen barn. Og mener rett ut at staten bør betale henne for å bære hjemme.... Sitat Linn Therese Solheim har ikkje barn, er ikkje i jobb, men kallar seg husmor. Ho ber staten legge til rette for å vere husmor. Skal staten betale ein vaksen person utan barn for å stelle heime? – Når ein skapar trivsel og gjer arbeid heime, så tenkjer eg det, ja. Eg vil understreke at kvar heim må stå fritt i kva verdiar dei satsar på. I ein slik samanheng er det naturleg å kombinere med anna arbeid og eventuelt omsorg for sjuke pårørande, seier ho. https://www.firda.no/husmordebatten-kvinner-burde-ikkje-tape-pengar-pa-a-vere-heime-nokre-ar/s/5-15-1950892 Da er det ikke 50-tallet vi skal tilbake til, men simpelthen snylting på alle som jobber For ikke å legge til, her er det stor vanskeligheter for syke mennesker å få uføretrygd, og så skal friske kvinner uten barn betales for å gå hjemme? Selv med barn bør det være en viss begrensing Endret 2 timer siden av Tussi 5
Baranladion Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Nå til dags så er det forkastelig å akseptere noe sånt som dette... Allikevel, ser man tilbake på det nettopp nevnte 50-tall, så kunne en familie altså leve gode liv med kun en inntekt.... Idag, må begge forelde være i arbeid for å oppnå gode liv. VI kaller det fremskritt, men rent økonomisk så er det vel egentlig ikke det? 2
Fatninja Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Tja, dette kan finanseres med en skatt rettet mot ugifte og / eller barnløse.
Tussi Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden Baranladion skrev (1 minutt siden): Nå til dags så er det forkastelig å akseptere noe sånt som dette... Allikevel, ser man tilbake på det nettopp nevnte 50-tall, så kunne en familie altså leve gode liv med kun en inntekt.... Idag, må begge forelde være i arbeid for å oppnå gode liv. VI kaller det fremskritt, men rent økonomisk så er det vel egentlig ikke det? Nei, hadde det vært økonomisk mulig å overleve på en inntekt, slik som da jeg var barn, så go for it hvis man vil, men som andre har påpekt så er det en økonomisk krise for kvinnen hvis noe skjer. Men at staten skal betale kvinner for å være hjemme med husarbeid, altså, jeg har ikke ord... 3
Tussi Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden Fatninja skrev (Akkurat nå): Tja, dette kan finanseres med en skatt rettet mot ugifte og / eller barnløse. Neitakk 3
Fatninja Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) 6 minutes ago, Tussi said: Neitakk Å røyke eller drikke alkohol er avgiftsbelagt fordi det er skadelig for samfunnet. De som likevel velger å gjøre dette, bidrar til fellesskapet igjennom skatter og avgifter for å kompensere den økte belastningen på helsevesenet. På samme måte er det skadelig for samfunnet at folk velger å ikke ha familier og barn. Burde ikke de som velger å ikke bidra til samfunnet ved å ikke være gift og ha barn betale ekstra, da de bidrar mindre til fellesskapet? Endret 2 timer siden av Fatninja
Baranladion Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Tussi skrev (7 minutter siden): Nei, hadde det vært økonomisk mulig å overleve på en inntekt, slik som da jeg var barn, så go for it hvis man vil, men som andre har påpekt så er det en økonomisk krise for kvinnen hvis noe skjer. Men at staten skal betale kvinner for å være hjemme med husarbeid, altså, jeg har ikke ord... Det er liksom poenget mitt da... Før så kunne mannen jobbe og kvinnen være hjemme. Idag må begge jobbe, og så ser vi negativt på de sammensetninger der èn er hjemme og èn sørger for inntekt. Idag jobber både kvinner og menn, men begge "må" være forsørgere. Det er ikke lenger rom for at kun èn er forsørger. Det beste hadde vel vært om en hver familie kunne overlevd med èn forsørger slik det var før i tida, uavhengig om det var mann eller kvinne som forsørget, men det er ikke mulig lenger. Så er jeg selvsagt grunnleggende uenig i at staten skal forsørge noen som velger å ikke jobbe. Endret 2 timer siden av Baranladion 3
Tussi Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden (endret) Fatninja skrev (3 minutter siden): Å røyke eller drikke alkohol er avgiftsbelagt fordi det er skadelig for samfunnet. De som likevel velger å gjøre dette, bidrar til fellesskapet igjennom skatter og avgifter for å kompensere den økte belastningen på helsevesenet. På samme måte er det skadelig for samfunnet at folk velger å ikke ha familier og barn. Burde ikke de som velger å ikke bidra til samfunnet ved å ikke være gift og ha barn betale ekstra, da de bidrar mindre til fellesskapet. Man kan gjerne gi fordeler til de med barn, det gjør vi jo allerede ved at samfunnet betaler et år fri med lønn, samt barnetrygd etc. Man kan gi skattelette per barn, og øke støtten til mødre uten permisjonsrett Men man skal ikke spesifikt straffes for å ikke gifte seg eller ha barn. Endret 2 timer siden av Tussi 3
wampster Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Fatninja skrev (2 minutter siden): Å røyke eller drikke alkohol er avgiftsbelagt fordi det er skadelig for samfunnet. De som likevel velger å gjøre dette, bidrar til fellesskapet igjennom skatter og avgifter for å kompensere den økte belastningen på helsevesenet. På samme måte er det skadelig for samfunnet at folk velger å ikke ha familier og barn. Burde ikke de som velger å ikke bidra til samfunnet ved å ikke være gift og ha barn betale ekstra, da de bidrar mindre til fellesskapet. Skal de som spiser seg feite betale en "usunn" skatt og da eller i så fall? 1
Fatninja Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 1 minute ago, Tussi said: Men man skal ikke spesifikt straffes for å ikke gifte seg eller ha barn. Da får vi være enige om å være uenige om det. Jeg mener at statusen ved å være gift og ha barn bør økes. En straffeskatt for å ikke bidra på den måten kan være en god måte å gjøre det på.
Tussi Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden Fatninja skrev (Akkurat nå): Da får vi være enige om å være uenige om det. Jeg mener at statusen ved å være gift og ha barn bør økes. En straffeskatt for å ikke bidra på den måten kan være en god måte å gjøre det på. Å få barn er allerede kraftig subsidiert, av oss andre. Og det er greit. Det er ikke gret å moralisere over de av oss som ha mer eller mindre gode grunner til ikke å få barn. Eller ikke kan få barn 3 1
wampster Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Fatninja skrev (Akkurat nå): Da får vi være enige om å være uenige om det. Jeg mener at statusen ved å være gift og ha barn bør økes. En straffeskatt for å ikke bidra på den måten kan være en god måte å gjøre det på. Når mener du den skatten skal inntreffe i så fall? Når man er 18år? 25 år? 30 år? Skal man ta i betraktning hvor bra foreldre en er også, eller er det bare å "få" en kid for å ikke betale skatten? Er et barn nok eller må man få flere? Er man bare fritatt for skatten i x antall år eller resten av livet? Må man ta vare på kidden selv, eller kan man overlate det til noen andre? Hva hvis noen skiller seg, Straffeskatt? Hva hvis noen blir sammen med noen som er skilt/har barn fra før, teller det? 2
Drunkenvalley Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Stygt når samme personene som gråter om friheter heile tida ynskje ta ein hammer til den friheten. 4
Duriello Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Fatninja skrev (19 minutter siden): Tja, dette kan finanseres med en skatt rettet mot ugifte og / eller barnløse. Hva med dem som er gift men barnløse? 🙂 1
Duriello Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Jeg var reservepappa noen år, da er jeg fritatt skatt? 😁 2
Abigor Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 8 minutes ago, Fatninja said: Da får vi være enige om å være uenige om det. Jeg mener at statusen ved å være gift og ha barn bør økes. En straffeskatt for å ikke bidra på den måten kan være en god måte å gjøre det på. Hvorfor gift?
Fatninja Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 2 minutes ago, Duriello said: Hva med dem som er gift men barnløse? 🙂 Tja, betal din straffeskatt med glede? 1
Drunkenvalley Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Blir eg fritatt skatt om eg passer niesen min nokre gonger? 👀 2
Duriello Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Fatninja skrev (1 minutt siden): Tja, betal din straffeskatt med glede? Hva med "Nein!"? 👌🙂
Krig og fred Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 25 minutes ago, Baranladion said: Nå til dags så er det forkastelig å akseptere noe sånt som dette... Allikevel, ser man tilbake på det nettopp nevnte 50-tall, så kunne en familie altså leve gode liv med kun en inntekt.... Idag, må begge forelde være i arbeid for å oppnå gode liv. VI kaller det fremskritt, men rent økonomisk så er det vel egentlig ikke det? Vi har i dag en levestandard de på 50-tallet ikke kunne forestille seg. Det var enklere kår, og hvis du leser gamle noveller ser du at f.eks. barn fikk enkle ting som skjerf og votter i julegave. Eller skøyter. Og det var det. 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå