Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem skal betale denne fakturaen etter samlivsbrudd?

Gjest c70da...611

Anbefalte innlegg

Gjest c70da...611
Skrevet

Hei.

Håper noen her inne kan hjelpe meg med denne saken.

Jeg har vært igjennom et samlivsbrudd nå i sommer. Saken er som følger. Vi hadde et hus som vi har holdt på å pusset opp over lengre tid. Vi hadde en felleskonto med lånte penger som vi brukte til oppussing. I januar/februar bestilte jeg nytt el-skap og sikringer som vi skulle ha i kjelleren, da hoved el-skapet var fult. Dette ble montert samt. ny el-bil lader i mars/april. 

Men før vi har fått regning fra elektriker har hun slått opp med meg, jeg har flyttet ut og hun overtok huset. Vi tok verdivurdering av huset og hun betalte meg halve av verdistigningen. Hun overtok også oppussings-kontoen med de lånte pengene.

Nå 3-4 måneder etterpå kommer fakturaen fra elektriker til meg. Jeg gir denne til henne, for jeg mener hun skal betale denne siden hun overtok oppussings pengene. Men hun mener jeg skal betale halve, siden da dette ble gjort hadde vi "felles økonomi".

Jeg betaler gjerne halve hvis dette er det riktige, men jeg klarer ikke å se hvorfor det skal være det?

Hva tenker dere? Noen som har vært borti noe lignende? 

Anonymous poster hash: c70da...611

Videoannonse
Annonse
Gjest 449a6...6c6
Skrevet

Dette var vel en del av investeringen i huset og bidro til verdivurderingen. Blir helt riktig å dele denne

Anonymous poster hash: 449a6...6c6

Skrevet (endret)

Hvem står som lånetaker og betjener lånet nå?

Står det penger som ikke stammer fra lånet, og ikke er fordelt i etterkant på den tidligere felleskontoen?

Endret av MailMan13
Skrevet (endret)

Hvis oppussingspengene var felles oppsparte midler ville det stilt seg annerledes, men siden det var et lån, (som jeg antar hun betjener) arbeidet er gjort og du har fått oppgjøret for verdistigningen ville jeg nok sagt at jeg er enig med henne. 

Endret av Griever
Skrevet

Litt vanskelig å si uten alle detaljene her. Men siden dere har gjort opp og du sannsynligvis har fått ekstra penger for denne oppgraderingen så tenker jeg det er fair at dere deler regningen.

Skrevet
Rune_says skrev (Akkurat nå):

Siden fakturaen er fra et tidspunkt dere hadde felles økonomi virker det riktig å ta dette som en regning dere er solidarisk ansvarlig for.  Dvs 50/50

Når pengene som skulle betale var lånt og han har fått oppgjøret som inkluderer verdistigningen fra arbeidet?

Skrevet

Elektrikeren har krav på at du betaler, fordi det er du som har bestilt håndverkertjenester. Du har ikke noe rettslig grunnlag for å bestride fakturaen fra elektrikeren. 

Et samlivsbrudd påvirker i seg selv ikke forpliktelsene mellom sameiere. I utgangspunktet skal altså denne fakturaen deles 50/50 mellom de to (tidligere) sameierne, med mindre noe annet er avtalt. Dette gjelder også når en sameier har trådt ut og denne sameieren senere får regninger knyttet til sameieobjektet.

Hvis det er satt av en egen pott penger til summen er dette et ganske sterkt argument for at "noe annet er avtalt", nemlig at oppussingsutgifter skal dekkes av de midlene. Hvor midlene kommer fra - lån eller egenkapital - er ikke spesielt relevant i denne sammenhengen. Hadde regningen kommet før samlivsbruddet eller utkjøpet ville den blitt dekket av de midlene. 

Den kompliserende faktoren her er utkjøpet, ikke samlivsbruddet. Begge parter vil vanligvis regne et utkjøp som en endelig avslutning av sameieforholdet, og ved beregningen av utkjøpssum er det sjelden man beregner inn verdien av regninger som forfaller i fremtiden. Eksen din kan altså med en viss forventning om suksess påstå at den "noe annet er avtalt"-avtalen falt bort med utkjøpet - og da er man tilbake på 50/50-hovedregelen. 

Gjest c70da...611
Skrevet

TS

Si vi hadde igjen 50,000kr igjen på felleskontoen (dette var lånte penger fra bank). Hvis fakturaen kom når jobben var gjort og vi fortsatt var sammen, så hadde det vært kanskje 20,000kr igjen på fellekontoen. 

Jeg hadde jo fortsatt fått samme sum etter bruddet, om fakturaen var betalt da enn nå. Forskjellen er jo at hun hadde sittet igjen med 20K i stede for 50K av de lånte pengene.

Jeg spurte ChatGPT også, ikke at det er fasit. Men fikk følgende svar:

(Hva som taler for at du ikke skal betale:

Dere hadde en felleskonto som skulle dekke oppussing. Fakturaen var knyttet til dette formålet. Hvis pengene fra felleskontoen ble igjen hos den andre parten da dere gjorde opp, så har han/hun i praksis også overtatt ansvaret for utgiftene som hører til kontoen.

Utgiften gjaldt oppgradering av huset, som den andre parten nå eier alene og har fått verdistigningen av (nytt sikringsskap og elbillader er verdiforbedringer).

Når du ble kjøpt ut, har du i prinsippet gjort opp med din andel av eiendommen og investeringene i den.)

Gjest c70da...611
Skrevet

Hvis jeg lager 2 scenarier da om fakturaen hadde kommet med en gang.

Scenarie 1 (faktura kommer med en gang)

Si det er 50K igjen på oppussingkontoen, det kommer faktura fra elektriker på 20K og denne blir betalt med oppussing pengene.

Hun slår opp, tar over lånet og betaler meg 200K. Da sitter hun igjen med 30K av lånet.

Scenarie 2 (slik som det er nå)

Det er 50K igjen på oppussingkontoen. 

Jobben blir utført, hun slår opp, tar over lånet og betaler meg 200K.

Det kommer faktura på 20K, jeg betaler henne 10K, da sitter hun igjen med 40K av lånet. Og jeg 190K.

Er jeg virkelig på bærtur her?

Om fakturaen kom rett etter jobben ble gjort hadde jeg fortsatt fått 200K og ikke 190K hvis jeg skal betale halve nå.

Skrevet

Poenget er at forutsetningen for at hun betaler deg 200k er at det er et endelig sluttoppgjør. Hadde hun visst om at det kom en regning på 20k så hadde hun kanskje betalt deg bare 180k. Det er altså ikke slik at du kan ta for gitt at hun hadde betalt deg det samme. Hennes betalingsvilje er ikke uavhengig av denne fakturaen. 

Gjest c70da...611 skrev (36 minutter siden):

Hvis pengene fra felleskontoen ble igjen hos den andre parten da dere gjorde opp, så har han/hun i praksis også overtatt ansvaret for utgiftene som hører til kontoen.

Dette er ikke slik norsk rett fungerer. 

Skrevet
Gjest c70da...611 skrev (33 minutter siden):

TS

Si vi hadde igjen 50,000kr igjen på felleskontoen (dette var lånte penger fra bank). Hvis fakturaen kom når jobben var gjort og vi fortsatt var sammen, så hadde det vært kanskje 20,000kr igjen på fellekontoen. 

Jeg hadde jo fortsatt fått samme sum etter bruddet, om fakturaen var betalt da enn nå. Forskjellen er jo at hun hadde sittet igjen med 20K i stede for 50K av de lånte pengene.

Jeg spurte ChatGPT også, ikke at det er fasit. Men fikk følgende svar:

(Hva som taler for at du ikke skal betale:

Dere hadde en felleskonto som skulle dekke oppussing. Fakturaen var knyttet til dette formålet. Hvis pengene fra felleskontoen ble igjen hos den andre parten da dere gjorde opp, så har han/hun i praksis også overtatt ansvaret for utgiftene som hører til kontoen.

Utgiften gjaldt oppgradering av huset, som den andre parten nå eier alene og har fått verdistigningen av (nytt sikringsskap og elbillader er verdiforbedringer).

Når du ble kjøpt ut, har du i prinsippet gjort opp med din andel av eiendommen og investeringene i den.)

Hvis du tenker litt annerledes på det.

Regningen står faktisk i ditt navn. Det er du som får inkassokrav, betalingsanmerkning osv hvis du hadde sendt hele regningen til henne og hun ikke hadde betalt. Jeg skjønner det er en kjip regning nå etter bruddet. Hun vil betale halvparten, bli ferdig med saken, og gå videre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...