Jarmo Skrevet 26. september Skrevet 26. september NAF-test er også et alternativ. De liker ikke å tabbe seg ut..
kremt Skrevet 27. september Skrevet 27. september 14 hours ago, Simen1 said: Det var mye på bare 9 mnd. Hvis bilen skal godkjennes mars neste år 03.26, betyr det at den var godkjent den 03.24, altså 1.5 år siden nå, ikke 9 mnd. Det viktigste er vel egentlig at olje har blitt skiftet ofte nok, gjerne hver 10-15 tusen km. Jeg ser mange biler som har gått 30 tusen på oljeskiftet og mange av de får dyre problemer når de passerer 100-150 tusen km. Oil sludge er ganske vanlig og for tidlig utslitt registerkjede og turbo. 1
Svein M Skrevet 27. september Skrevet 27. september (endret) EU kontroll er ganske rimelig, og det kan tas før tiden, så jeg synes det er greit å ta i dette tilfellet. Burde ikke alle bruktbiler ha en form for testrapport ved salg? Endret 27. september av Svein M
Drunkenvalley Skrevet 27. september Skrevet 27. september Hos ein bilforhandler ville det ikje vore urimeilg å be om ein sjekk og godkjenning syns eg. Dei skal da kunne levere bilen i forsvarlig stand. Om det var ein privatperson ville det vore urimelig, for der er terskelen vesentlig lavere for kompetansen involvert. 1
Darkbill Skrevet 28. september Skrevet 28. september Jeg ville aldri 'krevd' noe, da starter du med en dårlig tone. Du kan derimot 'be' om det aller meste. Bruktbilforhandler vil tjene mest mulig, og du vil betale minst mulig. Du kan prøve å hyggelig forhandle om det meste. 'Jeg tar bilen for prisantydning om du ordner fersk EU' for eksempel. Det verste du får er et nei. Du blir ikke akkurat kjeftet ut av butikken. Hilsen bruktbilforhandler 2
SpecialForce Skrevet 28. september Skrevet 28. september Fremfor å be om PKK så er det en mye bedre side å insistere på en NAF-test som er en mer utvidet kontroll av bilen. Det er også bedre ressursbruk. 4
Darkbill Skrevet 29. september Skrevet 29. september Jarmo skrev (På 27.9.2025 den 0.56): NAF-test er også et alternativ. De liker ikke å tabbe seg ut.. Hva mener du med at de ikke liker å tabbe seg ut? Jeg ser på noen hundre NAF- og tilstandsrapporter ukentlig, og må ærlig innrømme jeg syn Viking sine holder en mye høyere standard.
Svein M Skrevet 29. september Skrevet 29. september (endret) Darkbill skrev (2 timer siden): Hva mener du med at de ikke liker å tabbe seg ut? Jeg ser på noen hundre NAF- og tilstandsrapporter ukentlig, og må ærlig innrømme jeg syn Viking sine holder en mye høyere standard. NAF og Viking er uavhengig av selger, så det følers i hvertfall tryggere enn bare selgers påstand. Men kanskje en relativt fersk EU eller service også føles som nok. Endret 29. september av Svein M 1
John-B Skrevet 29. september Skrevet 29. september Du kan selvfølgelig ikke kreve noe, men du kan selvfølgelig si at du kjøper bilen med forbehold om at de ordner EU-kontroll. Med mindre bilen er svært lettsolgt vil de nok godta det.
Hanhijnn Skrevet tirsdag kl 11:12 Skrevet tirsdag kl 11:12 (endret) muummi skrev (På 26.9.2025 den 22.01): Ser på bruktbil hos forhandler. Fristen for EU godkjenning er i mars neste år. Er det innafor å kreve å få bilen EU godkjent før kjøp, selv om det er 6 mnd til fristen? Leveres den med standard tilstandsrapport? Hvis ikke så bør du vurdere NAF-test el. tilsv. Endret tirsdag kl 11:15 av Hanhijnn 2
Hanhijnn Skrevet tirsdag kl 11:14 Skrevet tirsdag kl 11:14 (endret) endret Endret tirsdag kl 11:14 av Hanhijnn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå