Gå til innhold

Søndagsåpne butikker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Drunkenvalley skrev (13 minutter siden):

Forøvrig trur eg ikkje det strekk seg til eit behov for full butikk, men at dagens kiosk ordninger egentlig er store nok?

Det er denne typen tankegang som i sin tid ledet til Brustadbua. For veldig mange butikker vil det være to på jobb, enten man har Brustadbu eller om man har en vanlig dagligvarebutikk, kanskje supplert med noen selvbetjentkasser. Om man har to på jobb, og de jobber i en butikk på 100 kvadratmeter eller på 1000 kvadratmeter, det går jo på det samme for de som er på jobb. Kanskje det til og med er mindre stressende, fordi man har kundene spredd ut over et større areal, og man slipper å drive med etterfylling i samme grad, fordi en stor butikk gjerne har større lagringsplass i hyllene enn en på 100 kvadratmeter.

Skrevet
Nukleosid skrev (14 timer siden):
Malvado skrev (22 timer siden):

men personlig mener jeg at det er utrolig kjekt å ha en butikk som er åpen for å kjøpe matvarer.  Man slipper til og med at andre foreldre og skolen stiller spørsmål til deg når matpakka er tom på mandager fordi man var litt uheldig i helga eller planlegginga.

Selvsagt. Kanskje har jeg "bortskjemt" meg selv litt på den måten at jeg har et nødlager med mat, sånn i tilfelle det skulle skje noe litt mer alvorlig, som gjør at butikkene stenger ned noen dager (hvis strømmen går i et stort område en lengre stund, kan det ta tid før alternative løsninger kommer på plass). Jeg bruker innimellom av dette nødlageret, for å bytte ut de eldste matvarene, så det går en slags automatikk i alt dette så jeg behøver egentlig ikke tenke på om jeg har nok mat til helgen.

Når det er sagt, burde alle ha et nødlager av mat, drikke og andre nødvendigheter. Hvis man får problemer fordi butikkene er lukket én dag, hvordan skal det da gå om de er lukket i flere dager?

Det blir en annen diskusjon, men kan også hjelpe i tilfeller hvor man ellers plutselig kunne gått tomt for mat.

Det er nok ikkje utan grunn at myndigheitene satser stort på kampanjer om at folk må ha ein eigenberedskap for å kunne klare seg sjølv i 7 dagar, om alle lever frå hånd til munn og det er krise i heimen etter berre ein dag så er det heilt nødvendig å ha fokus på dette.

Og ja, eg skjønner at det innimellom skjærer seg med planlegginga. Men eg hadde eigentleg forventa at det du plutseleg må handle på ein søndag er slike ting som poteter fordi potetene viste seg å være rotne på innsida, eller ein ny pakke med fløyte fordi den du var uheldig og brente sausen. Men hyllestabile ting som mjøl og bleier burde ein ikkje trenge å kjøpe dagleg. Til ei viss grad er også mjølk eit produkt som folk flest kan alltid ha ein uopna kartong eller to av i kjøleskapet som inngår i rulleringa. Det er ikkje så kort holdbarheit på mjølk.

Største "behovet" for søndagsopne butikkar er for å kunne "snope", altså å kjøpe meir godis og snacks for å kunne kose seg også på søndagskvelden, eller å kunne kjøpe grillpølser når ungane ikkje vil ha søndagssteik til middag, osv.
Altså at ein handlar ting som ein eigentleg ikkje treng, men som ein av ulike grunnar har lyst på.
Eg tenker at dette behovet dekker bensinstasjonar, kioskar og gatekjøkken heilt fint i dag, der dei som har råd og lyst på ting får kjøpt dette til ein høgare pris på bensinstasjonen. Eg ser ikkje kvifor det skal være eit fullverdig søndagstilbod som berre driv matvareprisane oppover også på kvardagar, særleg når type 2/3 av alle varene som er tilgjengelege i Brustadbua er snop/snacks samt usunne matvarer. Utvalget av frukt og grønnsaker er vanlegvis både lite og dårleg.

Søndagsopne dagligvarebutikkar har blitt til lav-pris kioskar, og er dermed heilt unødvendige. Hadde dei berre solgt grønsaker, mjølk, brød og bleier så hadde eg sett behovet, men om folk ikkje klarer å kjøpe seg ein ekstra frossenpizza eller sjokoladeplate på ein av dagane før søndagen, så skjønner eg at det blir katastrofe om vi får ei uventa hending som fører til at butikken må være stengt to dagar på rad.

• Hjerte 1
Skrevet
Malvado skrev (På 12.10.2025 den 10.04):

Man slipper til og med at andre foreldre og skolen stiller spørsmål til deg når matpakka er tom på mandager fordi man var litt uheldig i helga eller planlegginga.

Litt uheldig i planleggingen? Du skal bomme ganske grovt for å være skåltom for mat. Da får du heller gå til naboen og låne et par brødskiver i stedet for å la barnet ditt gå sulten...

• Liker 2
Skrevet

De fleste har en plan B ++. I tillegg til beredskapslagret man skal ha i følge DSB.

Argumentet "kjekt å ha i tilfelle .." virker å være en gjenganger og tilrettelegger for ennå dårligere planlegging.

• Liker 1
Skrevet
20 hours ago, Cascada81 said:

...

Veldig kunstig problemstilling syns eg. Bensinstasjoner har eksistert i fred og ro i mange tiår. Ein kan alltids debatere kva dei burde ha i butikken sin, men det er stort sett ganske søvnig på bensinstasjoner flest.

Skrevet (endret)

En ting er sikkert. Søndagsåpne butikker kommer, spørsmålet er når, ikke om.

Butikkbransjen er også en sektor som vil gjennomgå store endringer de nærmeste årene. AI og automatisering vil med tiden føre til en kraftig reduksjon i antall årsverk som det vil være behov for.

Endret av Føniks
Skrevet
6 hours ago, Føniks said:

AI og automatisering vil med tiden føre til en kraftig reduksjon i antall årsverk som det vil være behov for.

Neppe. Er nok meir sannsynlig at bobla sprekk før det, etter kor mykje suksess bedrifter som McDonalds, Burger King og andre har med å faktiskt bruke AI i praksis.

Eg hadde Amazon i lista og, men deiras forsøk var jo "Actual Indians" i staden; all "AI" dei brukte i butikken viste seg å vera ansatte med haukeauge som følgte med, outsourcet til India sjølvsagt. https://www.businessinsider.com/amazons-just-walk-out-actually-1-000-people-in-india-2024-4

Skrevet
Føniks skrev (18 timer siden):

AI og automatisering vil med tiden føre til en kraftig reduksjon i antall årsverk som det vil være behov for.

Tja...

Flere butikker lanserte selvbetjente kasser i den tro at det de sparte på å ha mindre betjening ville forsvare det økte svinnet disse kassene ville medføre. Det viste seg å ikke stemme. Flere og flere butikker kutter ut de selvbetjente kassene... Jeg tror ikke noen butikker i nærområdet her fortsatt bruker dem.

Løsningen er kanskje en RFID brikke i hvert produkt, samt en RFID brikke som betalingsenhet, så scannes alt du tar med ut av butikken og betalingsenheten automatisk mens det ligger i vognen/i poser når du kommer til "kassa", og du må godkjenne betalingen før porten åpner seg. Men å få med seg alle produsenter på et slikt prosjekt, kommer til å ta lang tid. For skal det fungere, må det implementeres i absolutt alle produkter. Og spørsmålet er om noen ser nytten i å starte med det, når "ingen" andre gjør det. Og hva med varer i løsvekt?

Samt at det er en mange andre oppgaver i en butikk, som nødvendigvis må gjøres av mennesker med beiner og armer. Så innen vi får selvgående, intelligente roboter med like god motorikk som et menneske, må det fortsatt være mange mennesker involvert i en butikks drift.

Skrevet

I praksis så er det og viktig å hugse at butikker allereie har ganske tynt med ansatte, og sjølv då bruke dei ganske mykje tid på gulvet til å fylle hyller, osv. AI og automasjon vil neppe løse meir enn kasse i teorien på lang tid.

Heilt ærlig er det meir sannsynlig å sjå ein overgang til å handle mat på nett, og få automatisk forberedt pakke klar for når du kjem og henter. Me er jo allereie delvis der forøvrig.

• Liker 1
Skrevet
Nukleosid skrev (9 timer siden):

Tja...

Flere butikker lanserte selvbetjente kasser i den tro at det de sparte på å ha mindre betjening ville forsvare det økte svinnet disse kassene ville medføre. Det viste seg å ikke stemme. Flere og flere butikker kutter ut de selvbetjente kassene... Jeg tror ikke noen butikker i nærområdet her fortsatt bruker dem.

Mange selvbetjente kasser har forsvunnet, pga svinn antar jeg, men det finnes fremdeles nattåpne butikker der man identifiserer seg med en app, jeg tror det kan funke med ai og automatisering, men det klart identifisering å overvåkning må være god nok, så svinninga ikke overgår vinninga eller noe lignende...

Skrevet
skaftetryne32 skrev (58 minutter siden):

Mange selvbetjente kasser har forsvunnet, pga svinn antar jeg

Min nærmeste butikk sa det rett ut på Facebook. De hadde bestemt seg for å stenge ned igjen de selvbetjente kassene pga så enormt mye svinn/tyveri.

• Hjerte 1
Skrevet

@Nimrad Det sier jo litt om ditt nabolag... ;)

@skaftetryne32 Identifisering før man går inn i butikken løser jo ingenting. Det hverken avslører tyverier eller varsler noen som kan komme å stoppe det. Man ender bare opp med en lang liste over kunder som har vært innom siden sist varetelling og kan ikke peke ut hvem som stakk av med hva eller om det var lovlig svinn (råtne epler som havner i søpla o.l.).

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Identifisering før man går inn i butikken løser jo ingenting. Det hverken avslører tyverier eller varsler noen som kan komme å stoppe det.

Det er der overvåkninga kommer inn i bildet. 

Skrevet
18 minutes ago, Simen1 said:

Nja, eg veit Walmart i Amerika visstnok påsto liknande, men ein må jo alltids undres om det egentlig er unormalt svinn. Det er ikkje som om ledelse i bedrifter ikkje er utsatt for sporadisk hysteri.

Skrevet
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Vet ikke hva jeg skal si, men jeg bor i et nytt nabolag hvor "alle" boliger er bygd de siste 15 årene. Føles som 90% unge småbarnsfamilier 😅

Jeg har alltid sett for meg at det burde være mulig å bruke vekt som en ekstra sikkerhet. Forhindrer kanskje ikke stjeling, men kan hjelpe på de som bare gjør noe feil.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Nimrad skrev (39 minutter siden):

Min nærmeste butikk sa det rett ut på Facebook. De hadde bestemt seg for å stenge ned igjen de selvbetjente kassene pga så enormt mye svinn/tyveri.

Her må det være store regionale forskjellar. I mitt nærområde har alle butikkane sjølvbetjeningskasser, det er berre ein handfull butikkar som ikkje har det og det er dei butikkane som aldri oppgraderte til sjølvbetjente kasser. Eg veit ikkje om ein einaste butikk i mitt nærområde som har fjerna sjølvbetjente kasser.

Likevel så er ikkje sjølvbetjente kasser løysinga for meir effektive butikkar, største gevinsten er med sjølvbetjente kasser er reduksjon i kø slik at betalinga går fortare, som igjen gir eit betre tilbod til kundane som ønsker å handle raskt. Det må fortsatt være tilsette som ordner i hyllene og assisterer kundar som skal kjøpe varer med alderskontroll.

Eg er likevel einig i premisset om at dersom ein lagar butikkar som fungerer som store sjølvbetjente automatar så omgår ein heile problematikken med søndagsopne butikkar (om ein ikkje er så konservativ at det er sjølve handlinga av å gjere noko anna enn å kvile på søndagen som er problemet).

Sjølv om enkelte butikkar har problem med svinn så kan ein nok også tole eit større svinn på søndagsopne butikkar utan betjening ettersom ein i staden for å betale 100% overtid har ein 0 kr i lønnsutgifter. Så dette handler nok vel så mykje om vilje.

Eg mistenker at butikksjefar som tek vekk sjølvbetjeningskassene gjer det av heilt andre grunnar enn svinn, eg trur nok at mange butikksjefar gjer det utifrå ein tanke om at det gir eit betre servicetilbod til kundane ved å ha mennesker i kassene, og dermed ikkje er villige til å betale for å også ha sjølvbetjeningskasser. Den enklaste måten å forhindre tjuveri på er ved å innføre nokre perioder med intensiv kontroll for å luke ut dei uærlege kundane.
Eg har også ein teori om at svært mykje av svinnet frå sjølvbetjeningskasser skyldes brukarfeil, dårlige brukargrensesnitt, og at ordinært svinn blir feilaktig tildelt sjølvbetjeninga sjølv om det er heilt legitime grunnar for svinnet som at datovarer blir kasta utan å bli elektronisk registrert som svinn, men det blir litt vel off-topic.

• Liker 2
Skrevet
The Avatar skrev (2 timer siden):

Her må det være store regionale forskjellar.

Jeg kan ikke helt forstå det. Dette er i Stavangerområdet, ikke i et område som skiller seg særlig ut(hvis noe skiller det seg i "positiv" forstand mtp annen kriminalitet). Jeg tror dette spesifikke caset har mest med butikksjefen å gjøre, pluss at Rema 1000 som dette var hadde veldig lite tilfeldige kontroller og heller ikke at man måtte scanne kvittering for å passere ut.

Skrevet
The Avatar skrev (2 timer siden):

Likevel så er ikkje sjølvbetjente kasser løysinga for meir effektive butikkar, største gevinsten er med sjølvbetjente kasser er reduksjon i kø slik at betalinga går fortare, som igjen gir eit betre tilbod til kundane som ønsker å handle raskt.

Enig. Som en som snuser savner jeg selvbetjeningen når jeg kun skulle innom og ha en pakke snus. Ukeshandling til familien gjør jeg jo ikke selvbetjent uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...