Gå til innhold

Søndagsåpne butikker

Anbefalte innlegg

Skrevet
skaftetryne32 skrev (7 minutter siden):

Men det er jo ikke på et lavt nivå, søndag er ikke en magisk dag der sykdom plutselig tar ferie, bøndene er alltid på vakt, brann venter ikke til mandag, kriminelle venter ikke til mandag, de pleietrengende venter ikke med bleia full, er det virkelig et lavt nivå?

Ja, det er et lavt og fint nivå. Det er et godt bevis på hvordan ulike hensyn vektes mot hverandre når man vedtar lover om arbeidstider. Det er viktig at bleiene på pleiehjemmet tømmes også på søndager osv. Det er uviktig at dagligvaren holder åpent på søndager osv.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Det er uviktig at dagligvaren holder åpent på søndager osv.

Da kan vi like greit si at vi har kun det ytterst mest nødvendige, alt annet er søndagsstengt, for det er ikke viktig at et museum er åpent på en søndag, heller ikke en kino, restaurant, skiheis, eller bensinstasjoner, alt dette kan man ta på en annen dag.  

• Liker 1
Skrevet
LD93 skrev (23 minutter siden):

Jeg vil dog kunne lene meg på en bekjent som driver 2 butikker over grensa, ikke på storsenter men i en gågate.

Etter at hun åpnet for Søndager så har hun økt omsetning tilsvarende det hun omsatte normalt for lørdagene også.
Kostnadene er litt høyere riktignok for å holde åpent på Søndagene i form av mer lønnskostnad.

Hvilken type butikker er dette? Har du spurt hvor mye omsetningen sank de andre dagene eller ser hun seg blind på søndags-omsetningen alene uten å se at det har en kostnad i andre enden?

Hvis det er sånn at total-omsetningen for hele uka økte, har hun filosofert over hvilke butikker hun tar markedsandeler fra? Og hva det gjør med deres motivasjon til å ta tilbake markedsandeler på samme måte? Og hva det i så fall vil bety for alle butikker av samme slag, sin omsetning i det området? Og lønnskostnadene? For hvis dette ender opp som jeg tror, nemlig at konkurrentene følger etter med søndagsåpent og markedsandelene flyter tilbake til gammelt mønster så har hennes søndagsåpning utløst at hele bransjen i det området har økt kostnadene, forverret arbeidstidene, ikke økt omsetning og ingen har tatt markedsandeler fra noen.

• Liker 2
Skrevet
skaftetryne32 skrev (23 minutter siden):

Jeg skjønner virkelig ikke logikken med at det er nettopp butikkmedarbeidere som på død og liv skal ha fri på søndagen, men samtidig så er det greit at bensinstasjonene er åpne? Ja absolutt alt annet egentlig, kino, teater kafe, restaurant, så mange forskjellige typer fritidstilbud, skiheiser, jeg kan sikkert fortsette, men butikk ansatte, de må få fri, hvorfor? 

Logikken er egentlig veldig enkel å forstå. Søndagsåpen dagligvare er helt unødvendig. Det finnes ikke et reelt behov for dette. Kun negative sider for arbeistakere, deres familier og venner, og alle som må betale for dette. Det raserer søndagstradisjonen.

Søndagsåpen kino, restaurant, teater og skiheiser er viktig fordi det styrker søndagstradisjonen.

• Liker 4
Skrevet
37 minutes ago, Simen1 said:

Hvis man ikke har venner, ikke har familie og ikke "et liv" så kan man vel jobbe 8-23 alle 7 dagene i uka?

Hvorfor alle disse stråmenen? 

37 minutes ago, Simen1 said:

Men hva skjer om den ansatte plutselig får barn i vente? Melde seg arbeidsledig? Tigge om å få bytte vakter med en kollega som har 8-16 jobb?

Sier du att man ikke kan ha barn hvis man jobber på söndagar eller fortsätter du på din stråman och vill att jag ska svara på den?

Jag tycker helt enkelt ikke att det er så viktigt att alla ska ha fri samma dagar. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Hvilken type butikker er dette? Har du spurt hvor mye omsetningen sank de andre dagene eller ser hun seg blind på søndags-omsetningen alene uten å se at det har en kostnad i andre enden?

som jeg svarte på side 3; søndagsåpen grensebutikk i Sverige er som turiststed å regne, derfor tjener de nok på søndagsåpent og norske "turister".

altså ikke sammenlignbart med et vanlig norsk tettsted/by, som har statisk befolkning/omsetning.

Endret av Mr.M
  • Liker 2
Skrevet
27 minutes ago, Mr.M said:

med all respekt, men kan ikke sammenligne grensebutikker i Sverige, som i praksis er nærmest som turiststeder å regne, med tanke på tilstrømningen av tilfeldige norske kunder. Ikke overrasket over at søndagsåpent i dette scenario kan være lønnsomt.

Men på et vanlig tettsted/by i Norge, som har et fast nedslagsfelt/område med et visst antall mennesker, så er omsetningen ganske statisk, så der bare sprer man omsetningen fra 6 dager til 7 dager ved å åpne på søndag.

Finns många söndagsöppna butikker i Sverige långt fra grensen. Tror de flesta dagligvarubutikerna er det förutom i väldigt små sted. 

Finns en del söndagsöppet på turistdestinationer i Norge också. Verkar ha en del kunder trots att det egentligen ikke er så enormt mye folk. 

• Liker 1
Skrevet
Mr.M skrev (Akkurat nå):

som jeg svarte på forrige på side 3; søndagsåpen grensebutikk i Sverige er som turiststed å regne, derfor tjener de nok på søndagsåpent og norske "turister".

altså ikke sammenlignbart med et vanlig norsk tettsted/by, som har statisk befolkning/omsetning.

Takk, det svaret gikk meg vist hus forbi.

Det svarer delvis på spørsmålet mitt om hvor disse markedsandelene tas fra: norske butikker. Som bidrar ennå dyrere mat i Norge.

Skrevet
Mr.M skrev (3 minutter siden):
skaftetryne32 skrev (57 minutter siden):

jeg ser ingen beviser for at dette er sånn folk flest vil ha det, det mistenker jeg er synsing. 

n1Cyqlb.png

https://hk-nytt.no/nyheter/dette-mener-nordmenn-om-sondagsapne-butikker-6.40.1144988.292213699f

Så folk flest vil ha søndagsåpne butikker da? Slenger vi på de 9 % som ikke bryr seg så kan det tolkes sånn, de siste 3 kan ta en side etterhvert og ikke minst👇

Folk under 30 år er mest positive til søndagsåpne butikker.

Med andre ord vil trenden anatagelivis snu enda mer med tid og stunder. 

Via chat gpt fant jeg ut at det var 67% imot i 2015, dessverre sliter jeg litt med å få linken ut av denne ki'en, så litt tvilsomt. 

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Logikken er egentlig veldig enkel å forstå. Søndagsåpen dagligvare er helt unødvendig. Det finnes ikke et reelt behov for dette. Kun negative sider for arbeistakere, deres familier og venner, og alle som må betale for dette. Det raserer søndagstradisjonen.

Søndagsåpen kino, restaurant, teater og skiheiser er viktig fordi det styrker søndagstradisjonen.

Jeg har ikke engang hørt om noen søndagstradisjon, og mat er mye viktigere enn denne fiktive greia som må opprettholdes på bekostning av alle de som må jobbe på søndagen fordi noen mener at søndagstradisjonen deres er mer viktig enn andre sin fridag, eller gjelder dette fremdeles bare for butikkarbeidere? Det er ingenting viktig med kino, og det opprettholder ingen søndagstradisjon jeg er kjent med. 

Skrevet (endret)
Mr.M skrev (22 minutter siden):

Interessant!

Her ryker også søndagsåpent-tilhengernes stråmann om at det er hovedsaklig kristenreligiøs motstand.

Screenshot2025-09-25at14-43-55Nordmennersplittaisynetpsndagspnebutikker.png.a6d4a903a43c4e121b455920a95ef5eb.png

Jeg kan ikke forstå hvorfor H og Frp er så mye for søndagsåpent, for av rent økonomiske grunner så gir det bare økte kostnader for butikk-kjedene og ikke økt omsetning. Høyresiden er jo vanligvis sterkt i mot tapsprosjekter, så merkelig at de plutselig er for akkurat denne gangen. Økt arbeidsbehov for samme omsetning kan jo på mange måter sidestilles med unødvendig offentlig byråkrati og tullestillinger.

Edit: Det hadde vært interssant å vite hvordan diskusjon.no brukerne stiller seg i det samme spørsmålet som Handel og Kontor-leserne tok stilling til. Og ikke minst: Hva mener butikkansatte selv?

Endret av Simen1
Skrevet
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Det er riktig som du sier, for mange familier er søndagen en dag hvor du senker tempoet og gjør noe hyggelig med familie og venner. De som ikke er så heldige at de har familie og venner de kjenner ikke til slike fine tradisjoner. 

• Liker 2
Skrevet
fredrik2 skrev (7 minutter siden):

Finns många söndagsöppna butikker i Sverige långt fra grensen. Tror de flesta dagligvarubutikerna er det förutom i väldigt små sted.

ja, men knappast nogon av dom omsetter i storleken av Svinesund, Norby-senter, Strømstad, etc. på søndagar.

• Liker 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (12 minutter siden):

Med andre ord vil trenden anatagelivis snu enda mer med tid og stunder. 

det er nok godt mulig.

samfunn er i evig forandring.

Skrevet
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Jeg kan ikke forstå hvorfor H og Frp er så mye for søndagsåpent

man kan mistenke at det er fordi AP og LO er imot, og dermed blir det et "våpen" for å svekke arbeiderrettigheter. De samme partiene har vel også stemt imot at fagforeningskontinent skal kunne trekkes av på skatten/selvangivelse.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Edit: Det hadde vært interssant å vite hvordan diskusjon.no brukerne stiller seg i det samme spørsmålet som Handel og Kontor-leserne tok stilling til. Og ikke minst: Hva mener butikkansatte selv?

Jeg tar saken i egne hender og lager en meningsmåling. Klikk og stem:

Endret av Simen1
Skrevet

Folk bør spørre seg selv: Ønsker jeg dyrere varer? Det er hva som kommer til å skje med butikker åpent 7 dager i uken. Hvis varesalget og kundegruppen holder seg helt likt vil mengden varer solgt per uke være helt lik men salget er spredd over flere dager.

I løpet av noen tiår tror jeg nok det vil presse seg frem, dessverre. Av ulike krefter i samfunnet som hver har sine interesser. Jeg tror også delvis ubemannede butikker vil øke fremover, det finnes allerede døgnåpne butikker for dagligvare der vanlig åpningstid er begrenset til f.eks 9-18. 

Skrevet
36 minutes ago, Mr.M said:

ja, men knappast nogon av dom omsetter i storleken av Svinesund, Norby-senter, Strømstad, etc. på søndagar.

Är alltså rätt många butiker som er öppna i Stockholm på en söndag och många er der. Tror nog de omsätter mer. 

Klart att de der butikerna er speciella eftersom norrmän som er imot söndagsöppna butiker i Norge tar söndagsturen till Sverige men vanliga söndagsöppna butikker har faktiskt en massa kunder på söndagarna i Sverige överallt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...