Gå til innhold

Trygdesvindel. Hvordan få has på det?

Gjest f9b4d...6e0

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er jo lett å vera etterpåklok med sjukemeldinger, men det blir litt stygg praksis og hvis eg melder at eg er sjuk, og så skal fastlege stå og flisespikke på det tre dager senere. Hvis fastlege skal bestride sjukemelding så må det vera i forsvarlig tid. Problemet er da at om det skal utgjøres på forsvarlig tid så har ikkje fastlege tid til å følge opp resten av pasientene om alle sjukemeldinger må vurderes fortløpende på dagen.

Også sjølvsagt... korleis skal fastlege vurdere om du har COVID, migrene, osv? Diagnoser kor du ikkje bør møte til fastlegekontoret i det heila tatt er dumt, og mange andre problemer rett og slett veldig midlertidige, og lite testbare.

Eg slit sjølv med migrene, og eg føle meg ganske ukomfortabel kvar gong eg har måtte ta ut sjukemelding pga det. Skulle eg i tillegg gått i fleire dager i tvil om sjukemelding blir godkjent eller ei (uavhengig om eg er på jobb etter første dag, merk) så ville det ikkje vore eit fungerende forhold til legen.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Drunkenvalley skrev (5 timer siden):

Det er jo lett å vera etterpåklok med sjukemeldinger, men det blir litt stygg praksis og hvis eg melder at eg er sjuk, og så skal fastlege stå og flisespikke på det tre dager senere. Hvis fastlege skal bestride sjukemelding så må det vera i forsvarlig tid. Problemet er da at om det skal utgjøres på forsvarlig tid så har ikkje fastlege tid til å følge opp resten av pasientene om alle sjukemeldinger må vurderes fortløpende på dagen.

Også sjølvsagt... korleis skal fastlege vurdere om du har COVID, migrene, osv? Diagnoser kor du ikkje bør møte til fastlegekontoret i det heila tatt er dumt, og mange andre problemer rett og slett veldig midlertidige, og lite testbare.

Eg slit sjølv med migrene, og eg føle meg ganske ukomfortabel kvar gong eg har måtte ta ut sjukemelding pga det. Skulle eg i tillegg gått i fleire dager i tvil om sjukemelding blir godkjent eller ei (uavhengig om eg er på jobb etter første dag, merk) så ville det ikkje vore eit fungerende forhold til legen.

Godt poeng. Det man bør gjøre er å ta en avveining mellom risiko for misbruk og ressursbruken ved å undersøke det nærmere. I ditt tilfelle så hørtes det rimelig ut at legen bare legger til grunn det du sier når det er vanskelig/umulig å teste om du faktisk har vært syk, så lenge det er ingen ting som tyder på at det bør bli undersøkt nærmere.

Så er spørsmålet hva bør en lege gjøre hvis en pasient kommer inn og sier at hen har hatt migrene og ønsker sykemelding og har aldri tidligere nevnt dette til legen. Vil det finnes tilfeller hvor legen kan finne ut at pasienten ikke har hatt migrene eller ikke bør ha sykemelding? Er det andre ting røde flagg som legen eller Nav bør følge med på?

Det som gjør slike diskusjoner vanskelige er at det kan fort kreve detaljkunnskap, som i noen tilfeller kan være umulig å få tak i.

Skrevet (endret)

Problemet er jo fort at hvis eg kikke på helsejournalen min så finn eg ikkje hint av migrene nemnt heller - sjølv om det var nøyaktig det som har blitt peikt ut når eg var til legevakt ved to anledninger.

Så mykje rart her så må løses for at ein skal byrje flagge migrene som mistenkelig, og heilt ærlig syns eg det er skikkelig rævva å forestille seg å bli gransket for noko du ikkje kan bevise håndfast fordi... det er migrene, ikkje hjerneinfarkt ein kan sjå på ein CT scan.

Og skal pasienter som slit med meir tåkete problemer bli etterfulgt av helsevesenet når smerten eller problemet er veldig reellt, men også vegen til ein diagnose er enda lengre?

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...