Gå til innhold

Skulle kjøre på tvers av USA med Teslas «autopilot»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fortsatt akkurat det samme som AutoDrive i Cyberpunk 2077 altså. :thumbup:

Som jeg skrev på GoG-forumet tidligere i dag:

Sitat

So maybe CDPR took inspiration from that. The self-driving feature is anyway what Tesla would call a Level 5, but is in reality only level 2 - so let go of the steering wheel, relax, listen to some music and BE READY TO HIT THE BRAKES AT ANY TIME!!!

Jeg kan forstå at selvkjøring vil til slutt bli en realitet, men vi er ikke der ennå. Ikke på langt nær. Og alle slike forsøk må bli behandlet som det - ett forsøk. Hvor man på et øyeblikk er klar til å ta over kontrollen selv. Evt. bare godta kollisjonen, og så lære av det i etterkant. Men da gjerne på en lukket bane...

Og hvis passasjeren oppdaget hindringen, hvorfor ble ikke kjøretøyet forsøkt stoppet av "føreren"? Etter hva jeg kan se av videoen så gikk det både ganske fort, og...jeg ser ingen forsøk på å bremse.

Skrevet
PaladinNO skrev (30 minutter siden):

Og hvis passasjeren oppdaget hindringen, hvorfor ble ikke kjøretøyet forsøkt stoppet av "føreren"? Etter hva jeg kan se av videoen så gikk det både ganske fort, og...jeg ser ingen forsøk på å bremse.

De ville vel se om bilen kom til å håndtere det, og ventet litt for lenge med å finne det ut.

PaladinNO skrev (31 minutter siden):

Jeg kan forstå at selvkjøring vil til slutt bli en realitet, men vi er ikke der ennå. Ikke på langt nær. Og alle slike forsøk må bli behandlet som det - ett forsøk. Hvor man på et øyeblikk er klar til å ta over kontrollen selv. Evt. bare godta kollisjonen, og så lære av det i etterkant. Men da gjerne på en lukket bane...

Jeg tror faktisk ikke nivå 5 selvkjøring kommer til å bli en realitet. Ikke i vår levetid i hvert fall. Det er så utrolig mange nyanser som skal håndteres. Mengden data et menneske prosesserer hvert sekund er helt insane. Mesteparten prosesseres "automatisk" av instinktene våre, som har blitt finjustert igjennom hundretusener av år. Tanken på at vi skal klare å lage en datamaskin som kan gjøre denne prosesseringen er egentlig helt absurd.

Skrevet
2 hours ago, PaladinNO said:

Og hvis passasjeren oppdaget hindringen, hvorfor ble ikke kjøretøyet forsøkt stoppet av "føreren"? Etter hva jeg kan se av videoen så gikk det både ganske fort, og...jeg ser ingen forsøk på å bremse.

Om du ser på videoen, så trodde de at det var "roadkill", altså ikke farlig å kjøre på. At det faktisk var en bit av rent stål ble ikke oppdaget før det var for sent. Med andre ord, FSD feilet på samme måte som mennesket feilet her. 

Skrevet
John-B skrev (48 minutter siden):

Om du ser på videoen, så trodde de at det var "roadkill", altså ikke farlig å kjøre på. At det faktisk var en bit av rent stål ble ikke oppdaget før det var for sent. Med andre ord, FSD feilet på samme måte som mennesket feilet her. 

Et hvert menneske som fortjener å ha førerkort forsøker å unngå ting som ligger i veien før man vet hva det er. Et menneske hadde ikke feilet her, med mindre det var tidendes mest udugelige sjåfør.

Skrevet
20 minutes ago, Kajac said:

Et menneske hadde ikke feilet her

Videoen viser jo bokstavelig talt et menneske som feiler.

Jeg er enig i at en god sjåfør ikke bare antar at det er mulig å kjøre over, men nå er det jo sånn at det er mange dårlige sjåfører, for påkjørsler av objekter i veibanen skjer jo konstant.

Skrevet
19 minutes ago, John-B said:

Videoen viser jo bokstavelig talt et menneske som feiler.

Videoen viser at hele konseptet FSD (Supervised) er en 'recipe for disaster'. Fra sjåføren blir gjort oppmerksom på at det ligger noe i veibanen til vedkommende tar tak i rattet, er det allerede for sent. Automatikken sender bilen inn i en faresituasjon, og sjåføren har altfor kort tid på seg til å forhindre smellen.

En sjåfør som selv må styre bilen vil være nødt til å følge med på veien, og vil dermed ha mer tid på seg til å vurdere hva som er lurest å gjøre. Å kjøre over en ukjent gjenstand i veibanen er ikke alltid lurt.

Forskning viser tydelig at mennesker er dårlige på å utføre oppgaver som handler om at de skal følge med på et annet system og så gripe inn når systemet gjør eller har gjort en feil. I slike situasjoner mister mennesker lett fokus etter kort tid, de kjeder seg, og de blir lett distrahert. Konsekvensen er at reaksjonstiden blir lenger. Å be et menneske om å passe på at en bil ikke gjør noen feil, er å be om trøbbel. (En Formel 1-fører kunne kanskje klart det i 2 timer i strekk, men de gutta vil jo uansett helst styre bilen selv.)

  • Liker 2
Skrevet

Han kom jo veldig langt før det smalt. Nesten 100km. En norsk gjennomsnitts bilist kjører 500 millioner km mellom hver dødsulykke. Men det er en gjennomsnitts fører. Ikke en god

For litt perspektiv. Om man hadde sendt 100 000FSD teslaer fra øst til veskyst og alle utenom en hadde krasjet alvorlig(dødsulykke) så hadde fsd vert like bra som en gjennomsnitts fører i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...