Gå til innhold

Norgespris, men hvilken leverandør?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jarmo skrev (1 time siden):
  • Finansavtaleloven er endret for å beskytte forbrukerne bedre. 

• Et gebyr på 10 kroner eller mer kan være ulovlig for en forbruker, siden kostnadene for elektroniske fakturaer er svært lave. 

• «Administrasjonsgebyr» eller andre lignende uttrykk på en faktura kan også være ulovlige fakturagebyrer. 

Dette er et abonnement, ikke et gebyr

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nimrad skrev (11 minutter siden):

Dette er et abonnement, ikke et gebyr

Sitat

og det å håndtere en faktura i mnd bør koste maks 10 kr spør du meg

Ja, fikk begge deler med meg.

Skrevet
kremt skrev (14 minutter siden):

Tegner nok ikke Størespris umiddelbart her. Får se an kraftsituasjonen fremover et par måneder. 

Jeg er enig at det ikke er kult å akseptere et AP-designet tiltak, men om du bor i sør så vil du vel spare på det fra dag en? Strømprisene ligger jo nå jevnt over Norgespris uansett og jeg tipper du bruker mest strøm nå når det blir kaldere. Det lønner seg ikke om sommeren, men da bruker folk flest minst strøm.

Skrevet

Flott med mye engasjement,  men har noen en anbefaling for leverandører? 😅

Som var meningen med tråden forøvrig. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tegnet nettopp fastpris-avtale med strømselskapet mitt, til 99 øre/kWt og 39kr/mnd i abonnementsavgift. Bindingstid 12mnd (Prisområde NO1).
Dette skal jeg kombinere med Norgespris så snart man kan aktivere dette. Så krysser jeg fingrene for høye strømpriser i vinter 😄

Endret av Sjulimann
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Beyma skrev (1 time siden):

Flott med mye engasjement,  men har noen en anbefaling for leverandører? 😅

Som var meningen med tråden forøvrig. 

Jeg ga deg en anbefaling(har ikke prøvd, men bestilte nettopp jærkraft). Men for å si det sånn. Hva er det egentlig å anbefale utenom bytt.no? Finn en med rimelig pris, betal regningen din. Er ikke mer hokus pokus. Det er den samme strømmen du får, resten er bare å få opp på en avtalegiro. Men hvis du går inn på et lokketilbud så forvent å sjekke igjen om et års tid.

Skrevet
Sjulimann skrev (20 minutter siden):

Jeg tegnet nettopp fastpris-avtale med strømselskapet mitt, til 99 øre/kWt og 39kr/mnd i abonnementsavgift. Bindingstid 12mnd (Prisområde NO1).
Dette skal jeg kombinere med Norgespris så snart man kan aktivere dette. Så krysser jeg fingrene for høye strømpriser i vinter 😄

Hvordan er det mulig?

• Liker 1
Skrevet
Sjulimann skrev (23 minutter siden):

Inkludert nettleie dette da?

Skrevet
Tussi skrev (1 minutt siden):

Hvordan er det mulig?

Du får samme støtten uansett hva slags avtale du har. Støtten beregnes fra spotprisen. Så med fastprisavtale på 1 kr, hvis spotprisen er 1,50 kr så får du 1 kr støtte fra staten og gratis strøm(sett bort fra forbruksavgiften til nettleverandøren din).

• Liker 1
Skrevet (endret)
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Du får samme støtten uansett hva slags avtale du har. Støtten beregnes fra spotprisen. Så med fastprisavtale på 1 kr, hvis spotprisen er 1,50 kr så får du 1 kr støtte fra staten og gratis strøm(sett bort fra forbruksavgiften til nettleverandøren din).

Men hvis du har tegnet Norgespris så får du jo ikke flere kroner i støtte om spotprisen er høy, du får ikke både Norgespris og strømstøtte 

Og norgespris er jo ift spitpris, ikke det du har  bundet deg til. Jeg forstår ikke

Endret av Tussi
  • Liker 1
Skrevet
5 minutes ago, Tussi said:

Hvordan er det mulig?

Fordi Norgespris er en strømstøtte-ordning som aktiveres på målepunktet ditt, og administreres av nettselskapene. Du må fortsatt ha en strømavtale med et strømselskap, som før. Norgespris-støtten tar ikke hensyn til hva slags strømavtale man har med strømselskapet, den baserer seg kun på markedsspotpris time for time.

Inkludert nettleie dette da?

Nei, nettleie kommer i tillegg

• Liker 1
Skrevet (endret)
Sjulimann skrev (4 minutter siden):

Fordi Norgespris er en strømstøtte-ordning som aktiveres på målepunktet ditt, og administreres av nettselskapene. Du må fortsatt ha en strømavtale med et strømselskap, som før. Norgespris-støtten tar ikke hensyn til hva slags strømavtale man har med strømselskapet, den baserer seg kun på markedsspotpris time for time.

Nei, nettleie kommer i tillegg

Men vil ikke det bety at han må betale 99 øre pr kwt? Det er rart hvis man kan binde seg til en høyere pris for å få fordeler av Norgespris...

Endret av Tussi
Skrevet
Tussi skrev (5 minutter siden):

Men vil ikke det bety at han må betale 99 øre pr kwt? Det er rart hvis man kan binde seg til en høyere pris for å få fordeler av Norgespris...

Man får de samme fordelene. Man bare vedder på at gjennomsnittsprisen blir høyere enn fastprisavtalen man inngår. Når strømmen er billig betaler de med fastprisavtale og Norgespris mer enn alle oss andre med spotprisavtale og Norgespris. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Man får de samme fordelene. Man bare vedder på at gjennomsnittsprisen blir høyere enn fastprisavtalen man inngår. Når strømmen er billig betaler de med fastprisavtale og Norgespris mer enn alle oss andre med spotprisavtale og Norgespris. 

Ok...

Skrevet
Tussi skrev (Akkurat nå):

Ok...

Det du eventuelt sparer på Norgespris trekkes fra fakturaen fra nettleverandøren din(og har ingenting å gjøre med strømavtalen din i utgangspunktet). Så uavhengig av om du har fastprisavtale eller spotprisavtale hos strømleverandør får du samme fratrekk på fakturaen fra nettleverandør(den som eier nettet i området ditt).

Forskjellen er bare hva du betaler til strømleverandør.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
23 minutes ago, Tussi said:

Men hvis du har tegnet Norgespris så får du jo ikke flere kroner i støtte om spotprisen er høy, du får ikke både Norgespris og strømstøtte 

Og norgespris er jo ift spitpris, ikke det du har  bundet deg til. Jeg forstår ikke

18 minutes ago, Tussi said:

Men vil ikke det bety at han må betale 99 øre pr kwt? 

Norgespris er en strømstøtte-ordning på lik linje med den vanlige strømstøtten vi har hatt til nå (Såkalt Strømstønad).

Man må aktivt velge Norgespris, hvis ikke beholder man den gamle støtteordningen. Begge administreres gjennom nettselskapene (altså netteier, Elvia osv). Du må fortsatt ha en valgfri strømavtale hos et strømselskap - De fleste har en spotprisavtale.

Staten dekker differansen mellom 50 øre/kWh (inkl. mva) og spotprisen, dersom spotprisen er høyere. Denne støtten får du tilbake via nettleieregningen.
Hvis spotprisen er lavere enn 50 øre/kWh, betaler du i stedet differansen mellom spotpris og 50 øre, også via nettleien.

Eksempel høy spotpris
Hvis spotpris er 200 øre/kWh en hel måned og du bruker 2000 kWh, vil du med en vanlig spotavtale først betale strømregning til strømselskapet på 4000 kr (pluss evt. påslag/abonnement).
På nettleieregningen vil du da få kreditert differansen ned til 50 øre/kWh, altså 150 øre/kWh × 2000 kWh = 3000 kr.
Etter at nettleien er betalt, ender du i praksis opp med å ha betalt 1000 kr for strømmen, altså 50 øre/kWh.

Fastpris for dette eksempelet
Har du i stedet en fastprisavtale (f.eks. 99 øre/kWh), så betaler du kun 1980 kr til strømselskapet for 2000 kWh. Likevel får du samme støtte på 3000 kr via nettleien, fordi Norgespris alltid tar utgangspunkt i spotprisen. Netto blir da −1020 kr.

Eksempel lav spotpris
Hvis spotpris er 25 øre/kWh en hel måned og du bruker 2000 kWh, vil du med en vanlig spotavtale først betale strømregning til strømselskapet på 500 kr (pluss evt. påslag/abonnement).
På nettleieregningen vil staten så kreve inn differansen opp til 50 øre/kWh, altså 25 øre/kWh × 2000 kWh = 500 kr.
Etter at dette er trukket via nettleien, ender du i praksis opp med å ha betalt 1000 kr for strømmen, altså 50 øre/kWh.

Har du en fastprisavtale (f.eks. 99 øre/kWh), så betaler du 1980 kr til strømselskapet for 2000 kWh, men fordi spotprisen ligger under referansen, blir du trukket 500 kr ekstra via nettleien. Netto kostnad blir dermed 2480 kr, som tilsvarer 124 øre/kWh – altså et sted mellom 99 øre og 149 øre, avhengig av hvor lav spotprisen ligger.

---

Hvis du har spotprisavtale men ikke gjennomfakturering av nettleie (altså både strøm fra strømselskapet og nettleie fra nettselskapet på samme regning), så kan du risikere å få veldig høy strømregning om spotprisen er høy en måned, før du får tilbake differansen i form av støtte over nettleiefakturaen.

Endret av Sjulimann
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Sjulimann skrev (6 minutter siden):

Norgespris er en strømstøtte-ordning på lik linje med den vanlige strømstøtten vi har hatt til nå (Såkalt Strømstønad).

Man må aktivt velge Norgespris, hvis ikke beholder man den gamle støtteordningen. Begge administreres gjennom nettselskapene (altså netteier, Elvia osv). Du må fortsatt ha en valgfri strømavtale hos et strømselskap - De fleste har en spotprisavtale.

Staten dekker differansen mellom 50 øre/kWh (inkl. mva) og spotprisen, dersom spotprisen er høyere. Denne støtten får du tilbake via nettleieregningen.
Hvis spotprisen er lavere enn 50 øre/kWh, betaler du i stedet differansen mellom spotpris og 50 øre, også via nettleien.

Eksempel høy spotpris
Hvis spotpris er 200 øre/kWh en hel måned og du bruker 2000 kWh, vil du med en vanlig spotavtale først betale strømregning til strømselskapet på 4000 kr (pluss evt. påslag/abonnement).
På nettleieregningen vil du da få kreditert differansen ned til 50 øre/kWh, altså 150 øre/kWh × 2000 kWh = 3000 kr.
Etter at nettleien er betalt, ender du i praksis opp med å ha betalt 1000 kr for strømmen, altså 50 øre/kWh.

Har du i stedet en fastprisavtale (f.eks. 99 øre/kWh), så betaler du kun 1980 kr til strømselskapet for 2000 kWh. Likevel får du samme støtte på 3000 kr via nettleien, fordi Norgespris alltid tar utgangspunkt i spotprisen. Netto blir da −1020 kr.

Eksempel lav spotpris
Hvis spotpris er 25 øre/kWh en hel måned og du bruker 2000 kWh, vil du med en vanlig spotavtale først betale strømregning til strømselskapet på 500 kr (pluss evt. påslag/abonnement).
På nettleieregningen vil staten så kreve inn differansen opp til 50 øre/kWh, altså 25 øre/kWh × 2000 kWh = 500 kr.
Etter at dette er trukket via nettleien, ender du i praksis opp med å ha betalt 1000 kr for strømmen, altså 50 øre/kWh.

Har du en fastprisavtale (f.eks. 99 øre/kWh), så betaler du 1980 kr til strømselskapet for 2000 kWh, men fordi spotprisen ligger under referansen, blir du trukket 500 kr ekstra via nettleien. Netto kostnad blir dermed 2480 kr, som tilsvarer 124 øre/kWh – altså et sted mellom 99 øre og 149 øre, avhengig av hvor lav spotprisen ligger.

---

Hvis du har spotprisavtale men ikke gjennomfakturering av nettleie (altså både strøm fra strømselskapet og nettleie fra nettselskapet på samme regning), så kan du risikere å få veldig høy strømregning om spotprisen er høy en måned, før du får tilbake differansen i form av støtte over nettleiefakturaen.

Takk, jeg må lese det noen ganger tror jeg, matte er lettere mår det en pille inni det...

Skrevet (endret)
13 minutes ago, Jarmo said:

Kan jeg ha både Norgespris og strømstøtte på samme strømmåler? 

Du kan ikke ha både Norgespris og strømstøtte på den samme strømmåleren. Dersom du velger Norgespris, mister du rett til strømstøtte på denne strømmåleren i avtaleperioden.  

Nei det er riktig det. Vi har to støtteordninger nå: Norgespris og Strømstønad. Du kan kun ha en av dem. Støtten Strømstønad har du automatisk. Støtten Norgespris må du aktivt velge, og da mister du Strømstønad.

Uansett hvilken av støtteordningene du går for, MÅ du fortsatt ha en strømavtale med et strømselskap. 

Ingen av støtteordningene tar hensyn til hvilken strømavtale du har med strømselskapet ditt.

Du kan for eksempel ha

• Spotprisavtale hos strømselskapet + Norgespris som støtteordning
  • Spotprisavtale hos strømselskapet + Strømstønad som støtteordning
  • Fastprisavtale hos strømselskapet + Norgespris som støtteordning
  • Fastprisavtale hos strømselskapet + Strømstønad som støtteordning
  • Og eventuelt andre typer strømavtaler + hvilken som helst av støtteordningene (men kun èn av dem)
Endret av Sjulimann
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...