Gå til innhold

Arbeidsgiver har rapportert inn feil sum på personalforsikringen


Gjest 8d578...12a

Anbefalte innlegg

Gjest 8d578...12a
Skrevet

Hei,

Håper på litt hjelp her. Arbeidsgiver har rapportert inn feil sum på personalforsikringen til Skatteetaten for 2024. På lønnsslippen og årsoppgaven for 2024 var alt tilsynelatende riktig så ingenting ble gjort i selvangivelsen. Nå har dermed de ansatte fått en uventet restskatt.

Jeg lurer på hvem som er ansvarlig for dette og kan de ansatte be arbeidsgiver om kompensasjon for dette? En kollega mener at vi ikke har fått noe økonomisk tap, da denne restskatten ville vi ha måttet betale uansett, bare tidligere og litt hver måned. Men jeg la inn casen i ChatGPT som konkluderer med noe annet, kort fortalt at de ansatte kan ha et legitimt krav.

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 8d578...12a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din kollega har rett, i alle fall for selve beløpet som skal skattes. Du har betalt for lite skatt, arbeidsgivers feil har ikke ført til annet enn at skatten må betales senere. Skatteregninga blir den samme som om arbeidsgiver hadde opptrådt korrekt, altså har ikke arbeidsgivers feil påført deg noe tap. 

Dersom du blir ilagt restskatt, eller pådrar deg andre merkostnader som følge av feilen, så vil imidlertid arbeidsgiver kunne holdes ansvarlig for dette. 

  • Liker 1
Skrevet
Gjest 8d578...12a skrev (2 timer siden):

Arbeidsgiver har rapportert inn feil sum på personalforsikringen til Skatteetaten for 2024. På lønnsslippen og årsoppgaven for 2024 var alt tilsynelatende riktig

Dette høres merkelig ut. Hva er rapportert feil? Har arbeidsgiver trukket for lite skatt?

 

Skrevet
2 hours ago, Guest 8d578...12a said:

Hei,

Håper på litt hjelp her. Arbeidsgiver har rapportert inn feil sum på personalforsikringen til Skatteetaten for 2024. På lønnsslippen og årsoppgaven for 2024 var alt tilsynelatende riktig så ingenting ble gjort i selvangivelsen. Nå har dermed de ansatte fått en uventet restskatt.

Jeg lurer på hvem som er ansvarlig for dette og kan de ansatte be arbeidsgiver om kompensasjon for dette? En kollega mener at vi ikke har fått noe økonomisk tap, da denne restskatten ville vi ha måttet betale uansett, bare tidligere og litt hver måned. Men jeg la inn casen i ChatGPT som konkluderer med noe annet, kort fortalt at de ansatte kan ha et legitimt krav.

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 8d578...12a

Ikke stol på ChatGPT med noe som helst som skal ligne fakta. ChatGPT er en språkmodell som er laget for å produsere sammenhengende setninger - men ikke nødvendigvis sanne.

  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...