Gå til innhold

Burde vi tenkte nytt i likestillingskampen.

Anbefalte innlegg

Skrevet
leticia skrev (4 minutter siden):

Hva er det feminismen fornekter? Feminisme handler om kvinnefrigjøring og at kvinner og menn skal ha like rettigheter og muligheter. Mener du at de ikke skal ha det? 

Feminisme er en fellesbetegnelse for ideologi, idétradisjon, etikk, politikk, og akademisk virksomhet som handler primært om kvinnefrigjøring, men også om frihet, likestilling og rettferdighet for alle.

feminisme – Store norske leksikon

Feminismen har mange retninger, og utfall. Like mange som det er kvinner. Her holder vi oss nærmere tema, som var bør vi akseptere i større grad at vi er forskjellige, som mann og kvinne. 

Selvsagt mener jeg at alle skal ha like rettigheter, ikke bare det, men også en mye større frihet. Frihet er for meg langt viktigere enn rettigheter. Å kunne velge noe selv er for meg mye mer verdifullt enn å ha rettigheter. Jeg vil heller ha et blankt ark enn et ark fullt av rettigheter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Klote skrev (25 minutter siden):

Kort sagt, menn er menn, det kan ikke kvinner gjøre mye med. Det var det jeg forsøkte å forklare.

Og? Jeg tror vi legger noe forskjellig i hva det vil si å være mann, og hva som forventes av en mann (eller kvinne). 

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (Akkurat nå):

Og? Jeg tror vi legger noe forskjellig i hva det vil si å være mann, og hva som forventes av en mann (eller kvinne). 

Ja, vi gjør sikkert det. Det er både sannsynlig og ikke unormalt. I tillegg prater vi forbi hverandre. Så det får bare ligge.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Klote skrev (24 minutter siden):

Jeg mener det er feil å plassere inn noen pga kjønn og ikke kompetanse.

Det gjør jeg også. Men "gutteklubben grei" er ikke bare en myte. Og de har jo i årevis plassert inn folk pga kjønn når det kan finnes folk der ute som kan ha bedre kompetanse. Er gutteklubben Grei virkelig bare en myte? | NHH Hadde det ikke vært for slike mekanismer så hadde det vært unødvendig med kvotering. (Kvotering foregår jo andre veien også, at i kvinnedominerte yrker er det menn som blir kvotert). 

For the record, så er jeg imot kvotering. 

• Liker 1
Skrevet
Klote skrev (18 minutter siden):

Selvsagt mener jeg at alle skal ha like rettigheter, ikke bare det, men også en mye større frihet. Frihet er for meg langt viktigere enn rettigheter. Å kunne velge noe selv er for meg mye mer verdifullt enn å ha rettigheter. Jeg vil heller ha et blankt ark enn et ark fullt av rettigheter.

Ok. Da er vi enige angående rettigheter. Men likevel så møter vi endel fordommer / fforventninger slik at vi ikke har de samme "muligheter". Eller frihet, som du kaller det. (gjelder begge kjønn, for det er områder hvor menn trenger å få større frihet (likestilling) på, og også områder hvor kvinner trenger større frihet (likestilling). Det er det som er det "fine" med likestilling, vi kan ikke si at vi er likestilt før denne friheten oppnås av begge kjønn. 

Likevel så virker det som om du syns det er greit å få forventninger rettet mot seg pga kjønnet man har, og det er jo ikke fullstendig frihet da.

• Liker 1
Skrevet
Klote skrev (51 minutter siden):

Grunnlaget er jo at du har din identitet. Du høres ut som en glassmanet. Som mange andre. Det er vel derfor vi åpner alle dører for hvem som helst til dette landet. Stoltheten og identiteten er ikkeeksisterende. Arabere er stolte av å være til, fra dem har vi noe å lære. Alt starter med å være stolt av den du er. Det er en god begynnelse, det er du selv som gir denne stoltheten innhold, og begrunnelse. Men dette blir nok for komplisert. 

Glassmaneter er vakre de 😜

Jeg har selvsagt min identitet jeg også. Den sammenfaller bare ikke helt med hva du tenker at den bør være,  eller hvordan du identifiserer deg selv. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, leticia said:

Det gjør jeg også. Men "gutteklubben grei" er ikke bare en myte. Og de har jo i årevis plassert inn folk pga kjønn når det kan finnes folk der ute som kan ha bedre kompetanse. Er gutteklubben Grei virkelig bare en myte? | NHH Hadde det ikke vært for slike mekanismer så hadde det vært unødvendig med kvotering. (Kvotering foregår jo andre veien også, at i kvinnedominerte yrker er det menn som blir kvotert). 

For the record, så er jeg imot kvotering. 

Tror allt du skriver er överdrivet också detta om gutteklubben grei som du har brukt i många sammanhang men hvis jag tror det finns en del av näringslivet där den förekommer så skulle jag si finansbransjen, som artikeln handlar om. 

Personligen blir jag mest lei når snakket om gutteklubben grei kommer upp som en förklaring angående styren etc eftersom jag vet att rätt stora bransjer, med många bedrifter, på alla nivåer er veldigt mannsdomminerad. Det beror självklart ikke på gutteklubben grei eller diskriminering utan om att kvinner i snitt ikke verkar vara så intresserade av att skaffa relevant utdanning eller jobba i bransjen.   

Skrevet
Klote skrev (18 timer siden):

Jeg ser at det er umulig å overbevise deg. Du ser deg i speilet, mens jeg ser på samfunnet. Det blir bare dine påstander mot mine. Listen over hvor dårlig offentlige tjenester og offentlig forvaltning er, den er veldig lang. Og finnes stadig omtalt av flere enn meg. Om du ikke tror noe som helst på dette da har du en annen motivasjon enn å vite hva som er riktig.

Listen er lang ja. Men listen over like dårlige private tjenester og forvaltning er like lang. Problemet her er bare at det private ikke blir offer for den samme overvåkingen som det offentlige.

Sitat

Velferdsgarantier er bombesikker jobb, og maks omplassering som worst case, sikre og gode pensjonsordninger og lavt arbeidspress uten betydningsfulle konsekvenser om jobb blir middels utført. Det er ikke privat sektor. At det er frynsegoder som en del av godtgjørelse i privat sektor det vet jo alle, men det forutsetter at arbeidsgiver tjener tilstrekkelig med penger. Den forutsetningen er ikke der i offentlig sektor. Selv den minst lønnsomme offentlige virksomheten tilbyr velferdsgoder, fordi der trenger en ikke ta hensyn til overskudd og drift, bare budsjett og rettigheter. 

Det må i såfall være i rolige kontorer på kommunehuset. De fleste andre stillinger i det offentlig der man faktisk har flest kvinner har et stort arbeidspress.

Sitat

At du virkelig tror på at statlige jobber stiller større krav til effektivitet enn private sier egentlig alt om din agenda. Det blir litt som vegvesenet som vedtar at spordybden i veiene skal være maks 10 mm, strenge krav altså, deretter tror de jobben er gjort. Og går videre til neste vedtak. Du er fornøyd, og jeg ikke. Det er forskjellen. At du ikke merker noe til krav i din private jobb tilsier at bedriften er så solid at det er gode marginer, eller kanskje mer sannsynlig, at du er langt unna der den virkelige jobben gjøres. 

Anbefaler deg til å prøve noen måneder i helsevesenet og se hvordan du synes arbeidsmengden og effektivitetskrav påvirker deg. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...