Gå til innhold

Attentatet på Charlie Kirk

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minute ago, Jojimbo said:

Først maser du om at jeg gjengir deg feil, så når jeg setter opp sitatene ord for ord, svarer du med "Mer av dette?". Du kan ikke både etterlyse presisjon og klage når du får det.

Jeg trodde det skulle være helt åpenbart at avsnittet hvor jeg hevdet meg gjengitt feil, var det jeg viste til, at når jeg sier dette var ikke det jeg sa, her har du gjengitt meg feil, så mener jeg akkurat dette, og ikke at du gjengir meg feil helt generelt.

Jeg beklager at du følte du måtte bruke masse tid på vise at du generelt sett forstår hva jeg sier, og gjengir det riktig, men jeg føler ikke for å ta eierskap til hvorfor du gjorde det.

Jeg trodde ikke vi måtte bruke fem poster på dette.

Og når det gjelder presisjon: jeg har hele tiden snakket om ideologien bak, ikke om å telle opp detaljer i klasserommet. Det er ikke poenget, og jeg har svart deg på det flere ganger allerede.

Jeg vet du snakker om ideologien bak, jeg klager på at det er vagt og ber deg vise til hvordan den gjenspeiler seg i klasserommet, hvilke eksempler finner vi på ideologien bak i undervisningen?

Er det mulig å konkretisere seg bittelitt mer, at noe er ideologisk er ikke i seg selv diskvalifiserende, hele skolen er ideologisk, den baserer seg på idésystemet at barn trenger undervisning fra en statlig instituson, som definert av utdanningsdirektoratet:

[...]Direktoratet skal sikre at norsk utdanningspolitikk iverksettes slik at barn, unge og voksnes rettigheter til likeverdig tilbud i barnehage, skole og opplæring blir ivaretatt.

Denne ideologien er jo også den som fordrer spesielt vern for marginaliserte grupper, da diskriminering av fks. deres kjønnsutrykk eller legning, lett havner i konflikt med likeverdig tilbud til opplæring.
Så kan man invende at tilbudet er likeverdig, det er de som feiler i å benytte seg av det, men hvis en elev får masse fravær som direkte følge av mobbing, feiler jo skolen i å levere et likeverdig tilbud i praksis, selv om det kanskje er likeverdig i teorien.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 hours ago, Drunkenvalley said:

Forøvrig så må eg peike ut noko eg hugse blei gjentatt mykje. Påstander om at ideologien involverte "bestemte ideer" rundt transkjønnede og behandling.

La meg berre sei det rett ut:

Det er ingen effektiv behandling for kjønnsinkongruens enn kjønnsbekreftende behandling. Kjønnsbekreftende behandling er assosiert med enormt positive utfall, ofte allereie når ein kun er i sosial kjønnsbekrefting. Det einaste negative er transfobiske holdninger mot pasienten - sjølve behandling er så sjokkerende effektiv at ein nesten må anta at behandlingen er for avgrenset i dag om du spør meg.

Transkjønnede har gjerne andre diagnoser også å beherske, men kjønnsinkongruens er særskilt, gjenkjennelig og tydelig, og å behandle dette punktet kan i stor grad påvirke pasientens andre diagnoser på positive vis.

Det er ikkje ein "ideologi" med "bestemt ideer" på gang rundt pride-flagget som er på gang der - det er berre dagens vitenskap og fakta.

Problemet med kjønnsbekreftende behandling er i stor grad at me avgrenser kjønnsbekreftende behandling grovt, sjølv om tilsvarende behandling blir gitt til andre pasienter flittig med vesentlig mindre problem. Eksempelvis...

• Hormonblokkere er flittig brukt når barn har for tidlig pubertet, men er vanskelig for transkjønnede barn å nå.
  • Også hormonerstatning er flittig brukt for ein rekke andre diagnoser, men for transkjønnede er det ein skikkelig kamp for å få tilgang.
  • Gutter som identifiserer og er komfortabel med å vera gutt, men som veks bryster i pubertet kan lett få kirurgi for dette, men me slåss for å nekte transkjønnede barn tilgang til tilsvarende behandling.

Tilgang til behandling er vanskelig for transkjønnede, og det medfører ganske naturlig at behandlingene har unaturlig høy tilfredsstillhet. Det er meg bekjent ingen annen behandling som kjem i nærleiken av graden av tilfreds i dag.

Fant denna igår før ett annat perspektiv.

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/en-feilslatt-drom-om-et-annet-kjonn-1.14606077

• Liker 3
Skrevet

En annan länk med en psykolog som har jobbat med transpersoner. Tycker det er lite vansklig att höra vad han sier och jag har bara sett halva. Han kommer med ett annat perspektiv än vad man hör fra transideologerna som överenstämmer med det i artikeln över angående en viss type transpersoner.  

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
fredrik2 skrev (23 minutter siden):

...

Og det Tomine gjennomgikk, da hun var 22, er hva som skjer med alle som ungdommer som ikke får hormonblokkere når de skulle hatt det.

Det er noe rart som gjør at folk ikke forstår at det ikke er verre at noen veldig få klarer å lure seg til å få feilbehandling -- enn at de som behøver behandling ikke får det.

De som ikke får behandling, som trengte det, er feilbehandlet -- noe Wæhre ved Rikshospitalet sliter noe grusomt å ta inn over seg;

De har feilbehandlet tusener for å 'redde' et lite dusin fra feilbehandling.

Endret av Red Frostraven
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
22 minutes ago, fredrik2 said:

Ok? Våg å sei meiningane dine sjølv syns nå eg. 

Tomine / Tom har blitt møtt med ein real tragedie når dei ikkje traff blink, og dei blei møtt med utfrysning av tåkete omstendigheter. Kjønnsbekreftende behandling er beklagelig nok ikkje ein mirakelkur for alle - spesielt under ein del av begrensningene som er satt.

Eksempelvis er det jo gråtende openbart at når Tomine fant kjønns-ekstasen trengte ho neppe meir behandling. Det var heilt greit å vera intetbinær, og finna seg sjølv der. Det er heilt ok, men er noko helsevesenet støtter dårlig. For helsevesenet har kjønnsinkongruens oftest vært intet eller alt, og lite i mellom.

I tillegg er det og openbart at ho ramla inn i fleire feller som mange unge gjør: Eit desperat behov for å følgje kjønnsroller sjølv når dei er direkte ukomfortable med dei.

Dette er virkelig ikkje ein historie om nokon "tragisk trans agenda gone wrong," men at puritanske ideer om kjønn og kjønnsroller framleis rår mykje av dialogen, og forgifter ein frå å finna eige lykke.

– Jeg har funnet fred med at jeg har et fysisk utgangspunkt som kvinne. Men hvem jeg er? Jeg er Tomine. Et menneske som aldri trenger å forklare hva dét betyr, igjen.

💖

Endret av Drunkenvalley
Skrevet
1 minute ago, Red Frostraven said:

...

Og det Tomine gjennomgikk er hva som skjer med alle som ikke får hormonblokkere når de skulle hatt det.

Det er noe rart som gjør at folk ikke forstår at det ikke er verre at noen veldig få klarer å lure seg til å få feilbehandling -- som at de som behøver behandling ikke får det.

Nu sa ikke Tomine noe om det och det var ikke heller en poäng i artikeln och jag tror mer på henne och de som skrev artikeln än vad jag tror dig på något som helst.  

Men vi får vel se hur det blir i framtiden. Kommer man gi alla autiska jenter som får för sig att de vill vara gutter, som er det artikeln handlar om och som har haft en väldigt stor ökning, hormoner och operationer eller kommer man försöka med terapi och sånt?

Jag vet vad jag tror kommer ske och jag tror att det att försöka byta kön er ett så pass stort ingrepp att det ska vara det absolut sista man gör i behandlingsväg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...