Gå til innhold

Media avspiller med usb harddisk og fjernkontroll

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har hundrevis av Gigabyte med diverse filmer/tv serier og diverse tv opptak på flere harddisker.

Skulle gjerne hatt tilgang til disse på en enkel måte, tilsvarende moderne streamingbokser, men uten STREAMING delen.

En liten boks, med harddisk, eller med støtte for usb harddisk. Med fjernkontroll, og leser ALLE film formater.

På mitt nåværende oppsett (som jeg aldri bruker) som er via en laptop, har jeg også programmer installert, som laster ned informasjon/bilder om den enkelte film/tv-serie.

Finnes dette ?

Takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
onkel_jon skrev (8 timer siden):

Takk for svar. Joda, men dette er jo i bunn og grunn det samme oppsettet som jeg allerede har (laptop) bare skalert ned.

Men jo, det er absolutt mye penere og enklere

Men det er vel heller ikke noe rett frem løsning i forhold til styring med fjernkontroll ?

Finnes det virkelig ikke noe mediaPC'er som treffer bedre ? Dvs at de allerede er utstyrt med fjernkontroll og software med støtte for mediabibliotek/oversikt/nedlasting av film/tv-serie informasjon ? Slik at man på den måten faktisk VET at det fungerer i sammen. Ellers blir det mye prøving og feiling.

Mente dette fantes for noen år siden, men de hadde kanskje ikke helt de spesifikasjonene jeg er ute etter ?

Dessuten gikk de vel "ut på dato" med alle streamingtjenestene.

EDIT : Det med minipc'er kan være veien å gå. Så lenge fjernkontroll og mediabibliotek fungerer bra sammen. Jeg har allerede dette på en gammel laptop, og det fungerer bare sånn passe ifl knotete knapper og navigering i menyer.

Takk

BadCat skrev (8 timer siden):

Frontend/Launcher og gamepad.

Dette skjønte jeg ikke så mye av. Er frontend/Launcher et program/grensesnitt for å feks vise oversikt over filmer/innhold på en disk ? Dette i kombinasjon med en gamepad er jeg også litt undrende til, i forhold til hva du mener ? Forklar gjerne litt nærmere.

Takk

Endret av dapre
Skrevet
On 9/7/2025 at 11:28 AM, dapre said:

En liten boks, med harddisk, eller med støtte for usb harddisk. Med fjernkontroll, og leser ALLE film formater.

Kanskje TV'en din har støtte for avspilling fra USB-harddisk?

Selv bruker jeg en liten PC med trådløs mus (og tastatur, innimellom) og en slik IR-fjernkontroll (fra Windows Media Center-dagene) for Standby/Wake-up, Play/Pause, Mute og Volume Up/Down:

Anybody know what this was used with? : r/windows

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg bruker denne: https://www.klarna.com/no/shopping/pl/cl649/5065507/Mediaspillere/Nvidia-Shield-TV-Pro-16GB/

Den har 2 USB innganger som funker fint til harddisker, og kan også strømme direkte fra en NAS. Den har Android TV, så jeg bruker VLC som avspillings app. Den har blitt noen år, tror dette er 2019 versjonen, men støtter alt som er å støttes kan, og selv versjonen som var 2-3 år eldre er fortsatt støttet av Nvidia. Den har vel samme brikke som Nintendo Switch har, slik at den takler litt. Så flere håper de snart slipper ny, siden Switch 2 bruker en oppdatert brikke av samme type.

Minuset jeg opplever med den som ett problem er at jeg må bytte mellom 4K 60 og 4K 24 Hz på bilde innstillingene via noen filer for at lyden ikke skal bli usynkron. Dolby Vision fungerer kun med 24Hz. Mine gamle DVD ripper må normalt på 60Hz.

Men det er en kjapp innstilling å gjøre.

Jeg har både 2015 og 2019 versjonen, og byttet kun for å få Dolby Atmos mulighet.

Veldig enkel og grei fjernkontroll på den også, kan også suppleres med gamepad og tastatur hvis man vil.

• Liker 1
Skrevet

Enkleste tror jeg er Nvidia Shield / Apple tv, med Kodi/Plex og separert pc/rpi/mini-pc som deler over nettverket? 

All in one bokser tror jeg ikke er verd det, finnes vel ikke noe offisielle, så det man får kan være med malware og drit. Samme med de som kommer ferdig satt med Kodi/Plex og lignende media program. 

Skrevet
AndersT2 skrev (6 timer siden):

jeg bruker VLC som avspillings app

Har du da noen tilleggsprogrammer som henter ned informasjon/bilder om den enkelte film/tvserie ? Eller går du bare ut fra film/tvserie NAVNET i fil-oversikten og velger derfra ? I så fall blir dette for "simpelt" for meg. Joda, jeg forstår at det "fungerer" men det er ikke særlig elegant eller pent grensesnitt ;)

nebrewfoz skrev (7 timer siden):

Kanskje TV'en din har støtte for avspilling fra USB-harddisk?

Selv bruker jeg en liten PC med trådløs mus (og tastatur, innimellom) og en slik IR-fjernkontroll (fra Windows Media Center-dagene) for Standby/Wake-up, Play/Pause, Mute og Volume Up/Down:

Tv'en har støtte for usb, og leser noen få formater. Men det er null støtte (naturlig nok?) for bilder/info om aktuelle film/tvserie. Det er bare en lang liste med navn. Dessuten er selve avspilleren temmelig begrenset og knotete. 

Har selv det samme oppsettet som deg, dog med en laptop. Det blir for knotet og rotete for meg. Det er hubber og kabler i alle retninger. IR mottaker for WMC fjernkontroll.  WMC som avspiller. Et eller annet program som laster ned info/bilder om filmer og tv-serier, og sorterer etter sesong/div.

Men jeg synes det fungerer dårlig sammen. Dette er jo ikke noe kommersiellt produkt, men satt sammen av ørten deler, som bare fungerer sånn passe sammen.

Støyen fra laptopen er også en faktor. Antar en miniPC har lite eller ingen støy.

Lugmeister skrev (6 timer siden):

har kjøpt en zidoo 3000 pro 8K  og er fornøyd med den.

Beskrivelsen av produktet var jo veldig lovende, og ser ut til å levere alt jeg ønsker - rett ut av esken. Men prisen....ohlala :) 

---------

Takk for mange gode råd og tips. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...