ABA Skrevet 3. september Skrevet 3. september Tenker dere det er god investering å oppgradere soverom og stue fra u-jordet til jordet, ved evt boligsalg? eller er det ikke nødvendig? Det vil koste ca 9000,-
WiiBoy Skrevet 3. september Skrevet 3. september Jeg ville definitivt sett på ujordet som mer negativt enn "9000kr" om jeg skulle kjøpt bolig, men jeg tror jeg hadde tatt det for gitt at det var jordet og ville nok ikke merket det før jeg hadde flyttet inn. Sånn sett så tror jeg det ikke ville vært lønnsomt.
Svein M Skrevet 3. september Skrevet 3. september (endret) Tipper de fleste ikke bryr seg om det er jordet. Men det kan være de som tenker at anlegget er dårlig da. Endret 3. september av Svein M
sedsberg Skrevet 3. september Skrevet 3. september Tror en inspeksjon med attest vil være mer verdt ved salg. Så fremt alt er godkjent selvsagt. 1
ABA Skrevet 3. september Forfatter Skrevet 3. september Hadde jo da fått byttet ut eldre stikkontakter til nyere. Men gjerne ikke verdt 9000, nei. Hva tenker dere om f.eks. lekkasjesikring på hovedinntak da? til 5000 kr?
ABA Skrevet fredag kl 21:57 Forfatter Skrevet fredag kl 21:57 Det er 5000 kr forskjell på å bare bytte ut stikkontakter til nye (de er eldre de jeg har nå) vs å bytte ut stikkontakter inkl jording av kursene. Hva lønner seg da mtp eventuelt fremtidig boligsalg? En eller begge eller ingen av delene?
spetter Skrevet fredag kl 22:11 Skrevet fredag kl 22:11 På barnehjemmet der jeg vokste opp, fikk faren min installert automatsikringer på 1980-tallet. Han oppgraderte samtidig det elektriske anlegget fra ujordet til jordet i hele huset. Jeg husker ikke nøyaktig når arbeidet ble gjort, men da huset ble solgt rett før 2000-tallet, stod det i takstrapporten at sikringsskapet fra 80-tallet fremstod som nytt. Selv ville jeg ha nok ha byttet alt før et salg (letere å få solgt) 1
Svein M Skrevet lørdag kl 07:38 Skrevet lørdag kl 07:38 (endret) ABA skrev (10 timer siden): Det er 5000 kr forskjell på å bare bytte ut stikkontakter til nye (de er eldre de jeg har nå) vs å bytte ut stikkontakter inkl jording av kursene. Hva lønner seg da mtp eventuelt fremtidig boligsalg? En eller begge eller ingen av delene? Det er faktisk greit med 9000 for nye jordet kontakt. Det er usikkert at kjøper tenker på dette, men om de gjør det så vil det helt klart være negativt at der ikke er jordet. Bytte til nye ujordet tror jeg også kan være et alternativ. edit: Jeg ble usikker på dette med ujordet. Det er ikke noe i veien med å bruke ujordet. Men er usikker på hvordan det vil oppfattes av kjøperene. Jeg er litt usikker på om det har noen ulemper. edit2: Jeg tror faremomentet med ujordet er om en bruker en skøyteledning over til kjøkken/bad/ute i kombinasjon med utstyr som ikke er dobbeltisolert. Endret lørdag kl 08:34 av Svein M
Powertrainer Skrevet lørdag kl 08:11 Skrevet lørdag kl 08:11 ABA skrev (På 3.9.2025 den 9.38): Tenker dere det er god investering å oppgradere soverom og stue fra u-jordet til jordet, ved evt boligsalg? eller er det ikke nødvendig? Det vil koste ca 9000,- Hvis boligen er eldre enn 1998 så vil det ikke være noen god investering. Hvis jeg ikke husker helt feil så var det i normen NEK utgitt første gang i 1998 at det ble stillt forskriftsmessig krav om jord på alle stikkuttak. Før det var det forskriften FEB91 som gjaldt, da var det kun krav til jordede uttak på våtrom.
ABA Skrevet lørdag kl 08:19 Forfatter Skrevet lørdag kl 08:19 Takk for innspill hva med å bytte ut vvb som er 25 år gammel? Ny koster 15000 kr. Er det vits?
kremt Skrevet lørdag kl 08:27 Skrevet lørdag kl 08:27 Vvb i mitt hus er fra 82. Funker fortsatt som ny. Hvis det funker, ikke fiks det. Skal du dra i gang med å fikse alt som funker vil du ha sløst bort enorme summer til slutt uten at du egentlig har løst noen problemer.
minim Skrevet lørdag kl 08:27 Skrevet lørdag kl 08:27 Tror ikke du får igjen for slike tekniske oppgraderinger I det hele tatt. Folk blir revet med av førsteinntrykk så farger og møblering I mye større grad noe å bety. Å bruke pengene på en stylist gir bedre avkastning selv om det ikke bør være slik..
ABA Skrevet lørdag kl 08:31 Forfatter Skrevet lørdag kl 08:31 Ok, da vil vel vvb få TG2, men det får gå. Hvis jeg bruker 4000 på å fornye stikkontakter (da ser det freshere ut), samt 3500 for lekkasjesikring på hovedinntak med følere under vvb - er dette lurt? Vvb står i rom uten sluk. Og er plassert ved hovedinntaket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå