Herr Brun Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober Trestein skrev (36 minutter siden): Når man tenker på at når kraftverkene ble bygget på 60-70tallet var kostpris nede mot 2 øre pr kWh så er det ganske utrolig at prisen nå er 40øre pr kwh og noen syntes den er for billig. Råolje koster i dag ca 5kr literen og ingen selger den for 100kr literen Ennå i alle fall Morsomt at du bruker oljeprisen som eksempel, hvis pris settes 100% basert på tilbud og etterspørsel, helt uavhengig av produksjonskostnad. 1 1
Trestein Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober Herr Brun skrev (1 time siden): Morsomt at du bruker oljeprisen som eksempel, hvis pris settes 100% basert på tilbud og etterspørsel, helt uavhengig av produksjonskostnad. Det foregår vel en viss prisstyring på olje selv om ikke norge er med å påvirker prisen i større grad? Uten det hadde vel ojen kostet 5-6 dollar fatet
Trestein Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober Jarmo skrev (1 time siden): De aller fleste er allerede oppgradert eller blir oppradert over tid.( ligger på ca. 35-40 øre med ny pris på produksjon) Prisene blir deretter. Og i tillegg har vi vindkraft, litt solkraft og import av strøm som har helt andre priser. Du kan ikke velge hva stikkontakten din spytter ut. Brunkol og atomkraft får du litt og.. Osv.. Edit: flere gamle blir også lagt ned. Da er det noen som sløser med penger. Vet om mange småkraftverk som er bygget for 12-16øre pr kwh i kostpris. Da snakker vi 1-10MW. Det store anleggene som ulla førre Kostet 9 milliader og har produsert ca 190 ThW siden 1982. Den vil sikkert produsere i 40 år til. Alt betalt via strømregningen av det norske folk
Jarmo Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober Trestein skrev (5 minutter siden): Da er det noen som sløser med penger. Vet om mange småkraftverk som er bygget for 12-16øre pr kwh i kostpris. Da snakker vi 1-10MW. Det store anleggene som ulla førre Kostet 9 milliader og har produsert ca 190 ThW siden 1982. Den vil sikkert produsere i 40 år til. Alt betalt via strømregningen av det norske folk Regjeringen foreslår å senke innslagspunktet for grunnrenteskatt fra 10.000 kVA til 1500 kVA. – Vil med sikkerhet føre til massive konkurser, sier Småkraftforeninga. ABO!!! https://www.europower.no/politikk/budsjett-stoltenberg-vil-endre-grensen-for-grunnrenteskatt/2-1-1886204
barfoo Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober 26 minutes ago, Trestein said: Det foregår vel en viss prisstyring på olje selv om ikke norge er med å påvirker prisen i større grad? Uten det hadde vel ojen kostet 5-6 dollar fatet Forstår du prinsippet om tilbod og etterspørsel?
Trestein Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober barfoo skrev (5 minutter siden): Forstår du prinsippet om tilbod og etterspørsel? Ja Opec også!
barfoo Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober Just now, Trestein said: Ja Opec også! Ja, altså... Opec reduserer tilbod, og då går prisen opp som følgje av etterspørsel. Olje er utelukkande prisa ut frå tilbod etterspørsel.
Trestein Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober barfoo skrev (12 minutter siden): Ja, altså... Opec reduserer tilbod, og då går prisen opp som følgje av etterspørsel. Olje er utelukkande prisa ut frå tilbod etterspørsel. Er dette noe ukjent mekanisme mener du? Det har vel vert slik siden de første prostituerte etablerte seg for noen tusen år siden? Mange prostituerte gir lave priser og få høye? Tror faktisk prinsippet er relativt kjent i befolkningen meg selv inkludert
Simen1 Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober Jarmo skrev (7 timer siden): Regjeringen foreslår å senke innslagspunktet for grunnrenteskatt fra 10.000 kVA til 1500 kVA. – Vil med sikkerhet føre til massive konkurser, sier Småkraftforeninga. Det vil garantert føre til at mange av de som ligger litt over 1,5 MW vil sette kunstige begrensninger på produksjonen. Resultatet er mindre effekt-kjøring, som vil gi lavere gjennomsnittspris og lavere evne til å pøse på med effekt når man får pris-topper. TLDR: Dette bidrar til ennå høyere pristopper. Som om ikke Norgespris vil gjøre nok av det samme.
Herr Brun Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober Trestein skrev (10 timer siden): Det foregår vel en viss prisstyring på olje selv om ikke norge er med å påvirker prisen i større grad? Uten det hadde vel ojen kostet 5-6 dollar fatet Det foregår styring av produksjonen, som er noe annet enn styring av prisen. 1
Simen1 Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober Herr Brun skrev (3 minutter siden): Det foregår styring av produksjonen, som er noe annet enn styring av prisen. Du har teknisk sett rett, men det er en veldig firkantet måte å se det på. Siden disse er markedsmessig sammenkoblet så er det en indirekte måte å styre prisen på. Hensikten er mer å styre prisen enn produksjonsvolumet. Saudi &Co er svært klar over at de har mulighet til å skyte seg selv i foten ved å pøse på med økt volum. Det er nettopp dette de forsøker å unngå.
Herr Brun Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober Simen1 skrev (4 minutter siden): Du har teknisk sett rett, men det er en veldig firkantet måte å se det på. Siden disse er markedsmessig sammenkoblet så er det en indirekte måte å styre prisen på. Hensikten er mer å styre prisen enn produksjonsvolumet. Saudi &Co er svært klar over at de har mulighet til å skyte seg selv i foten ved å pøse på med økt volum. Det er nettopp dette de forsøker å unngå. Det er selvfølgelig en indirekte måte å styre prisen på, men nettopp fordi det er en indirekte måte å styre prisen på og ikke direkte prisregulering, og fordi man faktisk styrer produksjonsvolumet, så blir effektene både andre og mer synlige enn ved prisstyring. For eksempel så settes prisen fortsatt fritt, slik at man får de kø-effektene man ønsker av en fri prissetting, når man "bare" regulerer tilbudssiden. Man får fortsatt prissignal-effekter på etterpørselssiden når man regulerer tilbudssiden. Mens man ved prisregulering ikke får effekter av prissignalet, og tilbudssiden derfor ikke tilpasser seg. Så nei, å skille mellom prisregulering og etterspørselregulering er på ingen måte en "veldig firkantet måte å se det på", det er essensielt for å kunne diskutere riktig tema og få frem både de positive og negative sidene ved forskjellige måter å styre markedet på. Det er å slå disse to sammen som er en fordummende forenkling. 1
Trestein Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober Herr Brun skrev (32 minutter siden): Det foregår styring av produksjonen, som er noe annet enn styring av prisen. Så de to faktorene henger ikke sammen mener du?
Herr Brun Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober Trestein skrev (8 minutter siden): Så de to faktorene henger ikke sammen mener du? Ja, det er naturligvis akkurat det jeg mener. 1
Trestein Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober Herr Brun skrev (2 minutter siden): Ja, det er naturligvis akkurat det jeg mener. Herr Brun skrev (42 minutter siden): Det foregår styring av produksjonen, som er noe annet enn styring av prisen. 1
Herr Brun Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober Her er jeg redd selv guder ville kjempet forgjeves, så jeg lar være. 1
Drunkenvalley Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober Veit ikkje om eg ville kalt det ein "indirekte" måte å styre prisen på. Ganske direkte spør du meg. 👀
Simen1 Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober Herr Brun skrev (48 minutter siden): Mens man ved prisregulering ikke får effekter av prissignalet, og tilbudssiden derfor ikke tilpasser seg. Styrer man prisen opp så vil tilbudssiden sitte igjen med stadig større varebeholdning, helt til de møter på praktiske begrensninger (lagerkapasitet) og finansielle kostnader av å sitte med alt for mye på lager. Det vil enten presse prisen ned eller gi et svartebørsmarked for usolgt olje til en lavere pris. Det gir en de facto lavere pris ut til kunde. Reguleringsprisen blir en falsk fasade. Styrer man prisen ned så vil tilbudssiden selge buffer-lagrene sine tomme og få leveringsproblemer, måtte velge hvilke kunder som får og ikke får, noe som gir grunnlag for svartebørs, korrupsjon som for kundene gir en de facto prisøkning. Ja, man kan lukke øynene for korrupsjonen, men det endrer ikke det faktum at direkte prisregulering påvirker salgsvolumet. Så jo, disse henger likevel sammen selv om man regulerer prisen direkte.
Frank Olsen Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober (endret) Villfaren skrev (På 11.10.2025 den 11.47): Vennligst forklar hvorfor dere mener det er «kjempe billig» ? Fordi det er det. Her vises strømprisene i Europa i dag. Her nede hvor jeg holder hus koster strømmen i dag 153 øre per kWt og her er ingen strømstøtte. Med overføring og MVA kostet strømmen meg i september 2 kroner og 90 øre per kWt. Endret 16. oktober av Frank Olsen
Simen1 Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober Frank Olsen skrev (52 minutter siden): Her nede hvor jeg holder hus koster strømmen i dag 153 øre per kWt og her er ingen strømstøtte. Med overføring og MVA kostet strømmen meg i september 2 kroner og 90 øre per kWt. Vel, nå har vel ikke Hellas like harde vintre som vi har her i nord... En gjennomsnittlig gresk husholdning har omtrent samme årsforbruk som jeg har månedsforbruk i januar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå