Gå til innhold

Norge kjøper britiske fregatter


Anbefalte innlegg

Skrevet
31 minutes ago, sk0yern said:

Selv islamister bruker israelske varer.
Da bør det være innafor for fregattene også tenker jeg.
En slags ironi i at den ikke avfyrte.
image.png.1153da539bd5c9ca36a7fa19f7b69d2c.png

Vel, teknisk sett er vel disse tyske våpen? MP40 maskinpistol og en Luger P08 pistol?

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
JTHammer skrev (35 minutter siden):

Vel, teknisk sett er vel disse tyske våpen? MP40 maskinpistol og en Luger P08 pistol?

"maskinpistolen sluttet å virke da en israelsk kule ikke avfyrte"

Skrevet

Da jeg var i marinen var jeg på to fregatter i Oslo-klassen. Det verste været vi var utfor var tre dager med full storm med orkan i kastene. 15 meter bølger. Det luktet bunkersolje of oppkast over alt. Var ikke ideelt, men funket. Moderne skip bøe klare dette. 

  • Liker 2
Skrevet
20 minutes ago, sk0yern said:

"maskinpistolen sluttet å virke da en israelsk kule ikke avfyrte"

Sikkert stjålet fra israelske lager eller noe.

Nå er ikke 9mm'eren akkurat en israelsk oppfinnelse heller men også tysk fra rett før WWII, og blir fortsatt produsert den dag i dag i store kvanti over hele verden for å fø de mange, mange, mange våpnene som bruker patrontypen, som f.eks. diverse Glock pistoler, Beretta, MP5'n, Uzi, og listen fortsetter og fortsetter.

Skrevet

At det var en israelsk patron som ikke funket, og som gjorde at islamisten ikke fikk avfyrt våpenet er jo perfekt.
 

Islamister: «jødene ødelegger alt for oss, igjen!!» 🤬😢

  • Liker 3
Skrevet
ilpostino skrev (8 timer siden):

Da jeg var i marinen var jeg på to fregatter i Oslo-klassen. Det verste været vi var utfor var tre dager med full storm med orkan i kastene. 15 meter bølger. Det luktet bunkersolje of oppkast over alt. Var ikke ideelt, men funket. Moderne skip bøe klare dette. 

Osloklassen var noe vinglebåter. En av lærerne våre var orlogskaptein. Han fortalte at en av hjelpemotorene druknet av sjøvann under en slik storm. Den eneste forklaringen de fant var at vannet måtte ha kommet inn skorsteinen. Så de må ha rullet endel!

Skrevet
Trestein skrev (22 timer siden):

Den ble vel kjøpt i 43 og fikk norsk besetning, den ble overtatt av den Norske marinen i 1946. Den andre vi kjøpte ble senket på D dagen.

Så ved sjøslaget med scharnhorst var båten engelsk men med norsk besetning. Jeg er usikker på navnet den hadde i 43 HMS Success het den først, senere stord. Det var opprinnelig en S-class destroyer. Den hadde 40 000hk.

 

Sånn var det ja.. Takk. Den delen av WW2 og marinehistorie vet jeg mindre om. Maleriet er fra hendelsen, står i rådhuset i Stord tror jeg.

2D34AC86-4C28-4038-9476-880E50F3BF4D.jpeg

Skrevet
On 8/31/2025 at 11:13 PM, leticia said:
Hvorfor Norge ikke bygger selv:
  • Mangel på industriell kapasitet:
    Det norske skipsbyggingsmiljøet er ikke utstyrt for å bygge moderne fregatter, som krever store verft og en omfattende forsyningskjede for avansert militær teknologi. 
  • Teknologi og kompetanse:
    Utvikling av fregatter krever dyp ekspertise innen våpensystemer, sensorer og annen spesialisert militær teknologi, som Norge ikke har bygget opp i tilstrekkelig grad for dette formålet.
  • Kostnad:

    Å bygge opp en slik kapasitet fra bunnen av ville vært ekstremt kostbart og tidkrevende, noe som ikke er en effektiv bruk av Forsvarets ressurser. 

Synes dette ville vært mye bedre enn å bruke penger på å subsidiere havvind. 

Først så er ikke Norge i stand til å lage F-35 heller, men likevel er norske produsenter deleprodusenter til flyene. På den måten sprer man sårbarheten til våpensystemet, selv om det kanskje koster mer enn å optimalisere produksjonen i Texas.

Så det andre er at kunnskapen med å utvikle våre egne systemer er evigvarende. Svenskene har gjort suksess i flere særdeles avanserte og krevende våpensystemer, og det er ingen grunn til at Norge ikke skulle bli en ekspert på de tingene vi trenger. Så kan vi heller kjøpe de delene vi ikke får til selv.

Og nei, kostnaden bør ikke bæres over forsvarsbudsjettet. Kostnadene av å øke kompetanse, forbedre infrastruktur og tilrettelegge for privat innovasjon er nasjonen sin plikt - og fortjeneste til slutt.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...