obygda Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Er på jakt etter en varmepumpe - luft/luft og sliter med å finne frem til jungelen av vis/vass og tester. Selvfølgelig vil jeg ha det beste man kan oppdrive - men hva er nå det? Vil ha noe som fungerer problemfritt i kaldt innenlandsklima. Har hatt og har forsåvidt en Daikin som jeg anser levetiden som over på - dvs. den fungerer ennå - men den gir ikke så mye varme under -15. Som alle andre vil jeg ha i pose og sekk - den skal bråke lite - både utedel og innedel - og den bør virke selv om gradestokken bikker 30 minus og det er tåke ute (ikke så uvanlig her dessverre). Har hatt en befaring med en fagperson og plassering og slikt er avklart - men hvilken modell og merke - det føler jeg ennå er litt uklart. Ofte så kommer disse fagpersonene inn og anbefaler noe de "tror" kunden ønsker. Her ble det anbefalt en design modell - jeg vet ikke hvorfor vedkommende ville ha det da jeg gir blanke i utseende da jeg knapt kan se forskjell på utvalget der ute - for meg er dette en kasse på veggen. Jeg er derimot veldig var på lyd - og jeg HATER overraskelser som f.eks at pumpen skal gå på avriming hele tiden når det er kaldt ute - slikt vil jeg unngå. Har selvfølgelig forsøkt å sette meg inn i ulike modeller og på papiret så kom jeg frem til følgende modeller selv: https://daikin.no/synergi/ - denne har ok data - og den er av samme merke som jeg har god erfaring med fra før Så har du denne jeg fikk anbefalt - som jeg anser som en litt dårligere modell enn den over : https://daikin.no/stylish/ Så over på et annet merke - Panasonic - de leverer f.eks denne : https://www.aircon.panasonic.eu/NO_no/product/panasonic-hz25zke-flagship-inverter-r32/ Og så har du selvfølgelig en haug med andre merker som Mitsubishi,Toshiba osv. Noen som nyere erfaring med en pumpe de kan anbefale?
kremt Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Du linker til pumper på 3-4 kW, dette er veldig små pumper. Det går hvis arealet er lite og klimaet mildt, men ikke noe mer. Jeg ser nesten alle hus her i området har Mitsubishi pumper. Denne er ganske godt priset Kaiteki 6300. Kjøp av alt for liten pumpe er en vanlig feil, de tenker bare at det skal være tilleggsvarme. Men resultatet blir at pumpen går for full guffe og støyer mye, og når det blir kaldt må den rime av 15 minutter per time den er i drift. Med en større kan den bare stå å surre og blir langt mer effektiv med strømmen den bruker i forhold til avgitt varme. En pumpe som går på fullt blir langt mindre effektiv. 1
obygda Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden kremt skrev (Akkurat nå): Du linker til pumper på 3-4 kW, dette er veldig små pumper. Det går hvis arealet er lite og klimaet mildt, men ikke noe mer. Jeg ser nesten alle hus her i området har Mitsubishi pumper. Denne er ganske godt priset Kaiteki 6300. Kjøp av alt for liten pumpe er en vanlig feil, de tenker bare at det skal være tilleggsvarme. Men resultatet blir at pumpen går for full guffe og støyer mye, og når det blir kaldt må den rime av 15 minutter per time den er i drift. Med en større kan den bare stå å surre og blir langt mer effektiv med strømmen den bruker i forhold til avgitt varme. En pumpe som går på fullt blir langt mindre effektiv. Enig der - den bør ikke være liten. De jeg har kikket på - skal gi ca 5 kw på -15...Trodde ikke dette ble regnet som små pumper -og modellen jeg viste til finnes i større varianter...F.eks denne fra Daikin : Den største der gir 5.4 KW ved -15...det høres da ut som plenty varme
Duriello Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Jeg har kaiteki 6600, meget godt fornøyd med den. Kan dog diskuteres om den er overkill på en leilighet på 70kvm. 😂
Woff Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden (endret) obygda skrev (27 minutter siden): Noen som nyere erfaring med en pumpe de kan anbefale? Rart det der.. Jeg fikk montert opp to nye varmepumper som erstatning for to gamle Daikin-pumper. Jeg har skrevet endel om dette tidligere her på forumet. Mitt valg ble to nye Daikin Moskus FTXTP35A som ble montert i januar 2024. Og jeg er utrolig godt fornøyd med disse! Kan ikke vise til tester her med under 30 minus. men de stod for hovedoppvarmingen (og avkjølingen) siden de ble montert. Ikke noe problemer og sammenlignet med de forrige så er de nye veldig mye mer effektive! @kremt har tydeligvis satset feil, ute og innedelene til Daikin bråker veldig lite og den som holder hovedhuset varmt gjør dette uannstrengt og problemfritt! Den andre varmer og kjøler 'hula' her, et anneks på 30 kvadratmeter og er overkill, men fungerer veldig raskt og effektivt! Dette er i Lillehammer og vi har absolutt hatt nok kuldegrader til å få et brukbart grunnlag for å uttale oss om disse! Endret 14 timer siden av Woff
obygda Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden Woff skrev (2 minutter siden): Rart det der.. Jeg fikk montert opp to nye varmepumper som erstatning for to gamle Daikin-pumper. Jeg har skrevet endel om dette tidligere her på forumet. Mitt valg ble to nye Daikin Moskus FTXTP35A som ble montert i januar 2025. Og jeg er utrolig godt fornøyd med disse! Kan ikke vise til tester her med under 30 minus. men de stod for hovedoppvarmingen (og avkjølingen) siden de ble montert. Ikke noe problemer og sammenlignet med de forrige så er de nye veldig mye mer effektive! @kremt har tydeligvis satset feil, ute og innedelene til Daikin bråker veldig lite og den som holder hovedhuset varmt gjør dette uannstrengt og problemfritt! Den andre varmer og kjøler 'hula' her, et anneks på 30 kvadratmeter og er overkill, men fungerer veldig raskt og effektivt! Dette er i Lillehammer og vi har absolutt hatt nok kuldegrader til å få et brukbart grunnlag for å uttale oss om disse! Høres bra ut. Lillehammer er veldig likt mhp klima som pumpen skal stå i. 1
kremt Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden 7.4 og 8.8 er store pumper ja, trolig det største du får. Men prisen er sikkert tilsvarende stor? Mitsubishi 6.3 kW til 21 tusen er trolig blant de beste kjøpene. Hva koster disse største pumpene. På et visst punkt bør man kanskje vurdere om man bør gå for 2 pumper istedet for 1 stor. Hva ble prisen på disse Daikin Moskus pumpene du monterte f.eks? Generelt tenker jeg man bør få for den nyeste teknologien, som R32, CO2 eller Propan som kjølemedium. Bare dette alene skal stå for ca 20 % bedre effektivitet enn gamle R410a.
Woff Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden (endret) kremt skrev (6 minutter siden): Hva ble prisen på disse Daikin Moskus pumpene du monterte f.eks? Jeg betalte 50.000,- for begge to ferdig montert og selvsagt med demontering og fjerning av de to gamle. Nå hadde ikke prisen så veldig mye å si, jeg skulle ha igjen Daikin siden jeg var så fornøyd fra før, men jeg fikk jo pristilbud på to andre typer og de var ikke veldig rimelige de heller.. Prisene husker jeg ikke.. Kjølemedia la jeg meg ikke borti, jeg gikk ut fra at det var fagfolk som stod for jobben og hadde kunnskap om hva som skulle brukes. Den som driver annekset har utedelen og innedelen plassert på samme vegg og har 2 meter med slanger mellom de, denne ble lagt i en fin kanal. På hovedhuset så står utedel på grunnmuren i første etasje og innedelen i andre etasje med 9 meter med slanger og et par meter i kanal. Endret 14 timer siden av Woff
obygda Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden kremt skrev (6 minutter siden): 7.4 og 8.8 er store pumper ja, trolig det største du får. Men prisen er sikkert tilsvarende stor? Mitsubishi 6.3 kW til 21 tusen er trolig blant de beste kjøpene. Hva koster disse største pumpene. På et visst punkt bør man kanskje vurdere om man bør gå for 2 pumper istedet for 1 stor. Hva ble prisen på disse Daikin Moskus pumpene du monterte f.eks? Generelt tenker jeg man bør få for den nyeste teknologien, som R32, CO2 eller Propan som kjølemedium. Bare dette alene skal stå for ca 20 % bedre effektivitet enn gamle R410a. Om prisen er 21.000 eller 31.000 er ikke så nøye for egen del - det viktige er at man får noe som virker problemfritt.Vi snakker tross alt ikke om en bil til mange hundretusen her - og en forskjell på 10k mellom en som er bra - og en som er knallbra - er verdt det i mine øyne..........Sier som bør børson: Prima vare - sekunda ikke 1
freedomseeker Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Min fem år gamle Qlima pumpe(tror Midea er den egentlige produsenten) har allerede mistet mye kraft. Skulle jeg valgt igjen ville jeg tatt en Mitsubishi.
Woff Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Da er vi enige om dette med pris, jeg fikk beskjed av selger at jeg neppe kommer til å trenge mer effekt enn den jeg valgte, og så langt så stemmer dette. Veldig fin og enkel app du styrer varmepumpa med, vedsendt fjernkontroll samler støv.. 🙂
obygda Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden Woff skrev (Akkurat nå): Da er vi enige om dette med pris, jeg fikk beskjed av selger at jeg neppe kommer til å trenge mer effekt enn den jeg valgte, og så langt så stemmer dette. Veldig fin og enkel app du styrer varmepumpa med, vedsendt fjernkontroll samler støv.. 🙂 Jeg styrer det meste i huset fra smarthusløsninger via Home Assistant - men varmepumper er som regel "set it and forget it" - dvs...den lever for det meste sitt eget liv. Unntaket er når man ikke er hjemme...da kan det jo være at man vil ned på vedlikeholdsvarme
Woff Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Og da logger du deg på der du er og justerer dette.. 🙂
obygda Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden Woff skrev (Akkurat nå): Og da logger du deg på der du er og justerer dette.. 🙂 Jojo - jeg er bortskjemt med dette fra før - styrer alt i huset fra mobilen..........Så jeg tar det som en selvfølge at det er slik 1
Woff Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden obygda skrev (Akkurat nå): Så jeg tar det som en selvfølge at det er slik Jepp, jeg styrer selv det meste her som dører, garasjeport, belysning, kameraovervåking og alarm i tillegg til varme.. Har i dag 123 enheter på nett, kablet (POE) og wifi. Jeg FORETREKKER kablet utstyr som da gjerne får kraft fra samme kabel, jeg har et nytt PTZ kamera på vei hit nå som kabelen allerede er lagt til.. 😊 Fint å kunne SE hva som skjer for så å låse opp garasje eller hus / anneks hvis det kommer noen som jeg kan slippe inn. 🙂
Kakkelfant Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden (endret) Jeg har kaiteki 6600 og den holder koken greit, men ved 15 minus og kaldere begynner jeg å kjenne et kjølig drag i lufta - det blir ikke den samme gode strålingsvarmen som fra en peis. Ved 10/15 minus og kaldere fyrer jeg litt i peisen for å hjelpe pumpa litt, det fungerer greit. Har 3 kubikk med bjørkeved i litt over 3 år med slik drift. edit: den er helt rå om sommeren også når lufta er varm og seig som suppe, 20 minutter med AC på 18 grader og rommet er kjølig og godt (perfekt før en skal sove) Endret 14 timer siden av Kakkelfant
Maskinfører Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Vet i alle fall at onkel har hatt Mitsubishi Daikin og Panasonic pumpe og har vært veldig fornøyd
obygda Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden Woff skrev (45 minutter siden): Jepp, jeg styrer selv det meste her som dører, garasjeport, belysning, kameraovervåking og alarm i tillegg til varme.. Har i dag 123 enheter på nett, kablet (POE) og wifi. Jeg FORETREKKER kablet utstyr som da gjerne får kraft fra samme kabel, jeg har et nytt PTZ kamera på vei hit nå som kabelen allerede er lagt til.. 😊 Fint å kunne SE hva som skjer for så å låse opp garasje eller hus / anneks hvis det kommer noen som jeg kan slippe inn. 🙂 Samme her - har også kamera i f.eks garasje,inngangsdør,uthus osv osv osv..så ser hva som skjer..... 1
nVIDIAsucks Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden obygda skrev (3 timer siden): Jeg styrer det meste i huset fra smarthusløsninger via Home Assistant - men varmepumper er som regel "set it and forget it" - dvs...den lever for det meste sitt eget liv. Unntaket er når man ikke er hjemme...da kan det jo være at man vil ned på vedlikeholdsvarme Bare til info: Daikin kan kun styres via sky rett ut av boksen. Det er mulig å få den over på lokal styring, men det krever enten bytte av nettverksenheten i pumpa eller litt knoting med esp32. Bortsett fra det er jeg strålende fornøyd med vår stylish. Den leverer god varme om vinteren, kjøler godt om sommeren og har lavt støynivå både ute og inne. Riktignok i kystklima på Østlandet, men vi har våre perioder med -15 vi og uten at det har vært noe problem.
obygda Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden nVIDIAsucks skrev (19 minutter siden): Bare til info: Daikin kan kun styres via sky rett ut av boksen. Det er mulig å få den over på lokal styring, men det krever enten bytte av nettverksenheten i pumpa eller litt knoting med esp32. Bortsett fra det er jeg strålende fornøyd med vår stylish. Den leverer god varme om vinteren, kjøler godt om sommeren og har lavt støynivå både ute og inne. Riktignok i kystklima på Østlandet, men vi har våre perioder med -15 vi og uten at det har vært noe problem. Jeg har styring av nåværende pumpe via z- wave IR sender samt at den også kan styres via cloud ja. Men erfaringene med VP er at det er sjelden man har større behov for styring. Ellers er det jo selvfølgelig helt tullete at disse ikke er satt opp slik at de kan styres lokalt via matter,z-wave,zigbee eller esp32 (f.eks en lokal server i varmepumpen). Disse produsentene skal vel snart ta seg betalt for tilgang til egen pumpe..eller så stopper de plutselig å supportere sky tjenesten..Er ikke glad i disse sky løsningene 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå