Geenie Skrevet tirsdag kl 11:48 Forfatter Skrevet tirsdag kl 11:48 Capitan Fracassa skrev (3 timer siden): Dette er da en form for negativt salg, som er forbudt i henhold til markedsføringsloven: Negativt salg, eller uønsket salg, er når en selger sender varer eller tjenester til en kunde uten at kunden har bestilt dem. Dette er ulovlig i henhold til norsk markedsføringslov. Kunden trenger ikke å betale for slike varer eller tjenester. TS har ingen avtale verken direkte eller indirekte ved å ha bestilt noe med Posten, så dermed har Posten ikke noe gyldig krav heller. Dette var min logikk også da jeg chattet med Posten. Dog gikk det ikke inn da hun påsto at jeg ikke hadde mulighet til å motsi meg brev adressert til meg og at Posten var forpliktet via lov å tollbehandle dette. Hadde det vært et privat selskap, kunne jeg bare avist dette og bedt dem sende kravet til deres oppdragsgiver. Men Posten er Staten og logikken er da annerledes.
tommyb Skrevet tirsdag kl 11:54 Skrevet tirsdag kl 11:54 (endret) Det var neppe toppjuristen deres du chattet med. De kan sende til inkasso men inkassobyrået kan ikke innkreve så lenge du bestrider kravet, slik jeg forstår det. Da er det ikke lengre chatpersonellets problem. Endret tirsdag kl 11:57 av tommyb
Geenie Skrevet tirsdag kl 11:56 Forfatter Skrevet tirsdag kl 11:56 Jeg fikk brevet i dag. Det virket til å være en gave i form av et eller annet blekk tilbehør til en penn. Ingenting av verdi og null avsender å spore. Kan være noen har sendt det til feil person uten at jeg kan si noe om det. Uansett har jeg tatt bilder av alt og bedt Posten om å fjerne kravet og fortelle meg hvordan folk kan unngå slike sendinger/krav i fremtiden. Om det går igjennom får tiden vise. En enkel metode for posten, ville være å legge inn en popup varsel i appen med spørsmål om ønske om fortolling av innkommende sendinger. Man kunne da enkelt avise ukjente brev og pakker. Posten ville da følgelig miste en del gebyrinntekter, så motivasjonen er vel liten. Rettmessig synes jeg likevel det er det eneste riktige. Normalt er er man fri til å velge selv om man vil motta en tjeneste enten den koster penger eller ikke. Rimelig søkt å blir krevd ved tvang å betale for tjenester man ikke har bedt om. Å sende ut uønskede brev er ikke akkurat en tjeneste som godtgjør felleskapet i Norge. 2
Geenie Skrevet tirsdag kl 11:57 Forfatter Skrevet tirsdag kl 11:57 tommyb skrev (2 minutter siden): Det var neppe toppjuristen deres du chattet med. De kan sende til inkasso men inkassobyrået kan ikke innkreve så lenge du bestrider kravet. Nei, riktig det, men statlige selskap har vel lav terskel for å ta saken videre rettslig da de ikke bruker sine egne penger uansett.
Capitan Fracassa Skrevet tirsdag kl 12:28 Skrevet tirsdag kl 12:28 (endret) Geenie skrev (40 minutter siden): Dette var min logikk også da jeg chattet med Posten. Dog gikk det ikke inn da hun påsto at jeg ikke hadde mulighet til å motsi meg brev adressert til meg og at Posten var forpliktet via lov å tollbehandle dette. Spurte du henne om hvilken lov det er som forplikter og tillater Posten til å kreve hvem som helst for tollbehandling av brev de ikke har bedt om? Jeg er ingen jurist og det finnes selvsagt en rekke lover jeg ikke kjenner, men hvis Posten hevder at det eksisterer en lov som gir dem rett og plikt til dette, må de kunne vise til denne loven. Endret tirsdag kl 12:29 av Capitan Fracassa 1
Kajac Skrevet tirsdag kl 12:46 Skrevet tirsdag kl 12:46 Geenie skrev (48 minutter siden): Jeg fikk brevet i dag. Det virket til å være en gave i form av et eller annet blekk tilbehør til en penn. Ingenting av verdi og null avsender å spore. Kan være noen har sendt det til feil person uten at jeg kan si noe om det. Uansett har jeg tatt bilder av alt og bedt Posten om å fjerne kravet og fortelle meg hvordan folk kan unngå slike sendinger/krav i fremtiden. Om det går igjennom får tiden vise. En enkel metode for posten, ville være å legge inn en popup varsel i appen med spørsmål om ønske om fortolling av innkommende sendinger. Man kunne da enkelt avise ukjente brev og pakker. Posten ville da følgelig miste en del gebyrinntekter, så motivasjonen er vel liten. Rettmessig synes jeg likevel det er det eneste riktige. Normalt er er man fri til å velge selv om man vil motta en tjeneste enten den koster penger eller ikke. Rimelig søkt å blir krevd ved tvang å betale for tjenester man ikke har bedt om. Å sende ut uønskede brev er ikke akkurat en tjeneste som godtgjør felleskapet i Norge. Synd du åpnet brevet. Da har du i praksis akseptert det, og dermed også akseptert å betale fortollingen. 2
Mr.M Skrevet tirsdag kl 12:49 Skrevet tirsdag kl 12:49 obygda skrev (8 timer siden): Tror faktisk det er noe slikt som må gjøres for å synliggjøre galskapen. Hva er adressen vi kan bruke? aner ikke og ikke tenkt prøve finne det ut heller. Folk som søker etter statsråders private adresser tiltrekker seg vel oppmerksomhet fra PST hvis det oppdages, og dit vil jeg ikke. (for å sette det på spissen) "forslaget" var retorisk ment, da vel ingen av gidder styre med slikt i praksis, selv om man hadde fått frem ett godt poeng. Kanskje noe for journalister i stedet.
Geenie Skrevet tirsdag kl 13:01 Forfatter Skrevet tirsdag kl 13:01 Kajac skrev (14 minutter siden): Synd du åpnet brevet. Da har du i praksis akseptert det, og dermed også akseptert å betale fortollingen. Høres rart ut. Ikke mulig å finne avsender uten å åpne det. Fikk beskjed av Posten å kontakte avsende som nr1 før videre henvendelser
Mr.M Skrevet tirsdag kl 13:12 Skrevet tirsdag kl 13:12 Geenie skrev (8 minutter siden): Fikk beskjed av Posten å kontakte avsende som nr1 før videre henvendelser det stod jo ingen avsender, så hva svarer posten da. blir vel som å bokse i ei pute, man blir utmattet i møtte med byråkratiet 1
Kajac Skrevet tirsdag kl 13:14 Skrevet tirsdag kl 13:14 Geenie skrev (11 minutter siden): Høres rart ut. Ikke mulig å finne avsender uten å åpne det. Fikk beskjed av Posten å kontakte avsende som nr1 før videre henvendelser Man skal ikke åpne brevet/pakken før momsen er betalt. Om du åpner, anses det som at du har godtatt sendingen. 2
Mr.M Skrevet tirsdag kl 13:30 Skrevet tirsdag kl 13:30 Kajac skrev (6 minutter siden): Man skal ikke åpne brevet/pakken før momsen er betalt. Om du åpner, anses det som at du har godtatt sendingen. vær litt snill nå da 🤣 husk at utgangspunktet var at trådstarter ikke ville ha noe befatning med denne forsendelsen til å begynne med, men har blitt drevet fra skanse til skanse av Posten. Å tvinges til å vedkjenne seg en postsending man ikke aner noe om, er et "overgrep". Riktignok er det Postens hovedoppgave å levere brevpost, men i det øyeblikket de holder igjen en forsendelse for fortolling eller annet og samtidig blir gjort oppmerksom på at adressaten ikke vil ha forsendelsen, så kan de umulig ha rett å tvinge det igjennom. 1 1
Rune_says Skrevet tirsdag kl 13:59 Skrevet tirsdag kl 13:59 Det kunne vært enda verre. Faktura 62 + 13 kr for brev med manglende porto hvis avsender er ukjent https://www.posten.no/motta/manglende-porto
Mr.M Skrevet tirsdag kl 14:15 Skrevet tirsdag kl 14:15 Rune_says skrev (12 minutter siden): Det kunne vært enda verre. Faktura 62 + 13 kr for brev med manglende porto hvis avsender er ukjent https://www.posten.no/motta/manglende-porto enda en merkelig praksis man utgår antageligvis fra at mottaker ønsker å motta brevet/pakken, fordi "ingen" sender noe til vilt fremmede, men stemmer nok ikke alltid. 1
Rune_says Skrevet tirsdag kl 14:22 Skrevet tirsdag kl 14:22 Mr.M skrev (4 minutter siden): enda en merkelig praksis man utgår antageligvis fra at mottaker ønsker å motta brevet/pakken, fordi "ingen" sender noe til vilt fremmede, men stemmer nok ikke alltid. Nei, spesielt om det skulle sendes murstein i brev uten porto og avsender... det kunne jo brukes ondsinnet...
Dubious Skrevet tirsdag kl 14:24 Skrevet tirsdag kl 14:24 Geenie skrev (9 timer siden): I følge Posten er brevet på vei til min Postkasse. Har ingen mulighet til å stoppe det Returner med "Ukjent adresse" (eller noe sånt)
Mr.M Skrevet tirsdag kl 14:39 Skrevet tirsdag kl 14:39 Rune_says skrev (14 minutter siden): Nei, spesielt om det skulle sendes murstein i brev uten porto og avsender... det kunne jo brukes ondsinnet... pøh, alltid greit å ha en murstein liggende, kan bruke som stoppekloss under bilhjulet eller dørstopper 🤣
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå