Gå til innhold

Valg 2025 – Norge trenger en ny kurs

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
wampster skrev (7 minutter siden):

I Norge er snittalder for å være ferdig med Bachlor/Master 28 år. Så jeg vil tippe at en stoor andel av de 24% er studenter. Hvordan det?

Edit: Som sagt du lever i en virkelighet som ikke eksisterer. Dunning Kruger på sitt beste

Ja, du vil tippe det.
Det er det jeg prøver å forklare deg, du føler og tipper slik at du kan bare brase frem og mate egoet ditt.

Utviklingen er at færre og færre i Oslo klarer å kjøpe seg bolig og vi får mer og mer sosiale problem, men problemet finnes ikke i den verden fordi du kan "cherry-picke" statistikk for å støtte opp om det skjøre egoet ditt.

Det verste med hele, er at du ikke har lært noe og beholder meningene dine, fordi de er som religion og kan ikke bestrides, kriminalitetsproblemet i Oslo må bare komme av at det bor for mange brunehudede folk der som i ditt rasistiske verdenssyn er kriminelle av natur, født, untermensch var det de kalte dem før.

Jeg stikker med kona og gjør ukeshandel, så får du kose deg i bobla di hvor alt er behagelig og sannheter ikke kan bestrides når du har etablert dem for deg selv.

Endret av Bata
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
leticia skrev (7 minutter siden):

Det er det sikkert. Som nevnt så var snittet på rett under 7 millioner verdi på boligen for å slippe unna formuesskatt i Oslo. Likevel så skal man opp i ganske høye beløp før det blir dramatiske tall ut av det. For hver million ekstra i boligverdi over 7 millioner så må man betale 10.000 kroner ekstra i skatt. Som nevnt så ligger snittboligen i andre deler av landet under 5 millioner. Landet består av mer enn Oslo. 

Jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg synes om skatt på primærbolig. Den kunne f.eks vært unntatt, jeg vet ikke hvor mye beløpet ville vært som man måtte ha hentet inn andre steder. Flere eldre enn yngre betaler formuesskatt – SSB

Formuesskatten blir ikke så veldig høy stort sett, selv om man har kjøpt en dyr bolig. Men klart kjøper man seg en bolig / har en bolig verdt 20 millioner og har lav inntekt så vil man sikkert merke godt den økte skatten på 130.000 kroner i løpet av et år. Problemstillingen virker lite reell når man ser på medianboligen i de 4 største byene, t.o.m Oslo når ikke opp til formuesskatt med sine 5,4 millioner. Hvor mye dyrere har norske boliger blitt de siste 10 årene? – SSB

Dette er hele poenget mitt med formuesskatt på primærbolig. Det er mange som bor i en bolig til 20 millioner som ikke har kjøpt den til i nærheten av den verdien. Mange har kjøpt en bolig/et hus på 90/tidlig 2000 tallet til kanskje 4-8 som nå er verdt 20. Ofte er det heller ikke boligen/huset som har steget i verdi, men tomten/beliggenheten. Jeg ser heller høyere sekundær/næring/fritid skatt enn at disse "heldig/uheldige" må betale for å fortsette å bo i hjemmet sitt.

edit: Som vil gjøre at min egen skatt ville gått opp betraktelig, noe jeg er helt ok med og synes er mye mer fair.

Endret av wampster
Skrevet (endret)
Bata skrev (7 minutter siden):

Ja, du vil tippe det.
Det er det jeg prøver å forklare deg, du føler og tipper slik at du kan bare brase frem og mate egoet ditt.

Utviklingen er at færre og færre i Oslo klarer å kjøpe seg bolig og vi får mer og mer sosiale problem, men problemet finnes ikke i den verden fordi du kan "cherry-picke" statistikk for å støtte opp om det skjøre egoet ditt.

Det verste med hele, er at du ikke har lært noe og beholder meningene dine, fordi de er som religion og kan ikke bestrides, kriminalitetsproblemet i Oslo må bare komme av at det bor for mange brunehudede folk der som i ditt rasistiske verdenssyn er kriminelle av natur, født, untermensch var det de kalte dem før.

Jeg stikker med kona og gjør ukeshandel, så får du kose deg i bobla di hvor alt er behagelig og sannheter ikke kan bestrides når du har etablert dem for deg selv.

Ja jeg vil tippe det. Hva mener/tipper/tror du? Eller ønsker du ikke svare på et så enkelt spm?

Det verste med hele, er at du ikke har lært noe og beholder meningene dine, fordi de er som religion og kan ikke bestrides.

Jeez, så kommer du med rasisme og slikt i tillegg ja. Søk hjelp. 

Endret av wampster
Skrevet
wampster skrev (14 minutter siden):

Hva med at vi begynner med folk som jobber 60-70% og prøver å få dem opp til 80-90%?
Må ikke nødvendigvis begynne med de som allerede jobber 100%/ræva av seg?

Tenker flere ansettelser, men da må man ha nok folk å ta av. Slik at de som jobber fulltid har tid til å gjøre jobben sin ordentlig.

Kjenner noen som jobber i helsevesenet, som ofte ikke har tid til å spise lunsj. Og som jobber gratis overtid for at bunken på pulten ikke skal vokse til dagen etter.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
wampster skrev (10 minutter siden):

Dette er hele poenget mitt med formuesskatt på primærbolig. Det er mange som bor i en bolig til 20 millioner som ikke har kjøpt den til i nærheten av den verdien. Mange har kjøpt en bolig/et hus på 90/tidlig 2000 tallet til kanskje 4-8 som nå er verdt 20. Ofte er det heller ikke boligen/huset som har steget i verdi, men tomten/beliggenheten. Jeg ser heller høyere sekundær/næring/fritid skatt enn at disse "heldig/uheldige" må betale for å fortsette å bo i hjemmet sitt.

Du, når jeg slår inn på FINN, boliger som er til salgs for 20 millioner+ så får jeg 556 treff av totalt 39069 treff, en prosentandel på 1,42 %. Det virker ikke til å være et stort problem å ha så høy verdi på boligen sin og liten inntekt (og sannsynligvis så er ikke alle disse boligene eid av pensjonister heller). Jeg skjønner likevel poenget ditt, men problemet er ikke stort ettersom mange pensjonister velger å kjøpe seg noe mindre / lettere å holde i stand / flytter til utlandet. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
leticia skrev (18 minutter siden):

Du, når jeg slår inn på FINN, boliger som er til salgs for 20 millioner+ så får jeg 556 treff av totalt 39069 treff, en prosentandel på 1,42 %. Det virker ikke til å være et stort problem å ha så høy verdi på boligen sin og liten inntekt (og sannsynligvis så er ikke alle disse boligene eid av pensjonister heller). Jeg skjønner likevel poenget ditt, men problemet er ikke stort ettersom mange pensjonister velger å kjøpe seg noe mindre / lettere å holde i stand / flytter til utlandet. 

1,5% som er til salgs ja... Tenker du at det er alle som er tilgjengelig? Hvis du ser på tallene nedenfor, hvor mange % skal vi gjette at det er totalt (både til salgs og ikke til salgs) Vesentlig mer enn 1,5% ikkesant? 
Edit: Som sagt, jeg synes selve premisset om at man skal betale (masse) skatt for å bo i eget hjem (primærbolig uansett hva slags type) er feil. 
Edit2: Om man legger til grunn 1,5% av den totale eiendomsmassen (samme forhold som det som er tilgjengelig på finn.no) tilsvarer det 40.000 ca. 

Det er omtrent 2,7 til 2,75 millioner boliger i Norge, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) og Store norske leksikon (SNL) i henholdsvis 2023 og 2024. Eneboliger er den vanligste boligtypen, og det er en høy eierandel blant husholdninger i Norge.

Fordeling av boligtyper (2023/2024) 
  • Eneboliger: utgjør majoriteten av boligmassen.
  • Blokk- og rekkehus/småhus: utgjør resten av boligmassen, men i en mindre andel enn eneboliger.
Endret av wampster
  • Liker 1
Skrevet
wampster skrev (45 minutter siden):

1,5% som er til salgs ja... Tenker du at det er alle som er tilgjengelig? Hvis du ser på tallene nedenfor, hvor mange % skal vi gjette at det er totalt (både til salgs og ikke til salgs) Vesentlig mer enn 1,5% ikkesant? 
Edit: Som sagt, jeg synes selve premisset om at man skal betale (masse) skatt for å bo i eget hjem (primærbolig uansett hva slags type) er feil. 
Edit2: Om man legger til grunn 1,5% av den totale eiendomsmassen (samme forhold som det som er tilgjengelig på finn.no) tilsvarer det 40.000 ca. 

Det er omtrent 2,7 til 2,75 millioner boliger i Norge, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) og Store norske leksikon (SNL) i henholdsvis 2023 og 2024. Eneboliger er den vanligste boligtypen, og det er en høy eierandel blant husholdninger i Norge.

Fordeling av boligtyper (2023/2024) 
  • Eneboliger: utgjør majoriteten av boligmassen.
  • Blokk- og rekkehus/småhus: utgjør resten av boligmassen, men i en mindre andel enn eneboliger.

Tallene fra FINN er bare for å tydeliggjøre hvor liten andel av boligene som har så høy verdi som 20 millioner. Og vi vet ikke engang hvor stor andel av disse, la oss bruke dine tall på 40.000 boliger av 2,7 millioner boliger totalt som er (minste)pensjonister uten andre midler enn boligen. Jeg tenker det er større grunn til å anta at hvis man har hatt råd til en bolig av høy verdi da man kjøpte den, så har man også hatt såpass høy lønn at man har hatt kapitalinntekter å legge til side til pensjonisttilværelsen. 

Jeg skjønner at det vil være noen tilfeller som slår uheldig ut. Men for de fleste som når formuesskattgrensa pga boligen sin så er det snakk om små beløp, som vist i en linkene jeg la ut tidligere. 

• Liker 1
Skrevet

Tenk at en diskuterer at det er vanskelig for folk som har likvide boliger til 20 millioner kroner. Det er helt søkt og det er nok svært få av disse eierene som kjenner seg igjen som noe offer. 

og som pro siden vet så er det mange veier rundt dette uten å flytte. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
leticia skrev (27 minutter siden):

Tallene fra FINN er bare for å tydeliggjøre hvor liten andel av boligene som har så høy verdi som 20 millioner. Og vi vet ikke engang hvor stor andel av disse, la oss bruke dine tall på 40.000 boliger av 2,7 millioner boliger totalt som er (minste)pensjonister uten andre midler enn boligen. Jeg tenker det er større grunn til å anta at hvis man har hatt råd til en bolig av høy verdi da man kjøpte den, så har man også hatt såpass høy lønn at man har hatt kapitalinntekter å legge til side til pensjonisttilværelsen. 

Jeg skjønner at det vil være noen tilfeller som slår uheldig ut. Men for de fleste som når formuesskattgrensa pga boligen sin så er det snakk om små beløp, som vist i en linkene jeg la ut tidligere. 

Har du lest mine tidligere argumenter med at de som har kjøpt ikke har kjøpt for (eller hatt muligheten til å kjøpe) for dagens markedsverdi. Nå gikk jeg raskt inn på finn sorterte etter boliger over 20MNOK og dette var det øverste resultatet jeg fikk.

https://www.finn.no/realestate/ownershiphistory.html?finnkode=423355493

Kjøpt for 8MNOK, ligger ute for 30 MNOK. Tror du de samme menneskene som kjøpte det i 2010 for 8 hadde hatt råd til å kjøpe det i dag til 30? Nei. i 2010 kunne man med 2 gjennomsnittslønninger kjøpt den bolig, i dag må man ha en samlet inntekt på 6MNOK (uten noen andre lån eller bil/barn/etc). Ment som et eksempel.

De blir derimot skattet som om de kjøpte det for 30 fordi det er dagens markedsveri.

edit: Utrolig at det å være mot formuesskatt på primærbolig/hjemmet til folk skal være så kontroversielt. Uansett om de er pensjonister eller voksne/unge voksne.

Endret av wampster
Skrevet

Har du lest mine tidligere argumenter med at de som har kjøpt ikke har kjøpt for (eller hatt muligheten til å kjøpe) for dagens markedsverdi. Nå gikk jeg raskt inn på finn sorterte etter boliger over 20MNOK og dette var det øverste resultatet jeg fikk.

Kjøpt for 8MNOK, ligger ute for 30 MNOK. Tror du de samme menneskene som kjøpte det i 2010 for 8 hadde hatt råd til å kjøpe det i dag til 30? Nei. i 2010 kunne man med 2 gjennomsnittslønninger kjøpt den bolig, i dag må man ha en samlet inntekt på 6MNOK (uten noen andre lån eller bil/barn/etc). Ment som et eksempel.

De blir derimot skattet som om de kjøpte det for 30 fordi det er dagens markedsveri.

edit: Utrolig at det å være mot formuesskatt på primærbolig/hjemmet til folk skal være så kontroversielt. Uansett om de er pensjonister eller voksne/unge voksne.

Har du lest annonsen? De har brukt langt mer på den. Dette er ikke folk med snittlønn i 2010…

• Liker 2
Skrevet
wampster skrev (1 time siden):

Ja jeg vil tippe det. Hva mener/tipper/tror du? Eller ønsker du ikke svare på et så enkelt spm?

Det verste med hele, er at du ikke har lært noe og beholder meningene dine, fordi de er som religion og kan ikke bestrides.

Jeez, så kommer du med rasisme og slikt i tillegg ja. Søk hjelp. 

Du fornekter jo at kriminaliteten kommer av sosiale problemer, boligproblematikken er TUNGT inne der. 
Så jeg fabler om hva du tenker er årsaken da. 
Siden ingen statistikk er ekte og bare tankene dine styrer hva som er reelt eller ikke, så må jeg jo gå ut ifra noe.

Jeg mener ikke, tipper ikke og tror ikke. Det er litt poenget mitt.
Man drar ikke virkelighetsforståelsen sin ut fra ræva og serverer det som sannhet.

Hvis du kommer med noe jeg ikke bare med to sekunder på google/ssb kan plukke fra hverandre, så skal jeg selvfølgelig endre mening. Som sagt, det er derfor jeg diskuterer, jeg vil lære og spisse meningene mine.
Men jeg ser ikke at du har forsvart poengene dine med noe som har substans.

Du "kjenner noen sykepleiere som eier boligen sin og dermed er det ikke et problem at sykepleierindeksen sier at de bare har tilgang til 2,5% av boligmarkedet".

Vi kan ikke forme meninger og politikk basert på at noen kjenner noen som ikke har et problem som vi ønsker å løse.

Sant? Det kan du være enig i, i det minste.

Jeg bikker i den retning at du egentlig bare troller, evt. er typ 14 år og veit ikke hva det å leie eller eie er for noe.
Hvis du ikke har leid, så kan du ikke mene noe om at det er et problem å ikke få kjøpt.

Jeg eier og mener vi må få endret politikken rundt dette, og det kan koste meg i verdiøkning, men vet du hva? Jeg (og du) er tjent med et samfunn som går bedre, med lykkeligere mennesker.
Ikke et samfunn formet etter hva folk føler er riktig eller ideologiske linjer.

Grunnforskjellen på det jeg argumenterer for og det du argumenterer for, er vel kort sagt, egoisme og individualisme mot raushet og kollektivisme.

Om du i det hele tatt forstår begrepene.

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Har du lest annonsen? De har brukt langt mer på den. Dette er ikke folk med snittlønn i 2010…

Hva er det du mener har kostet så mye i løpet av de siste 15 årene?
Sette opp en dobbelgarasje? Nedgravd trampoline? At den har blitt oppgradert litt smått og trutt/jevnlig over 15 år 
er vel helt normalt?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Bata skrev (2 minutter siden):

Du fornekter jo at kriminaliteten kommer av sosiale problemer,

what?

edit: hvor har jeg snakket om kriminalitet eller hatt noen sterke meninger om hvor/hva det kommer av?

Endret av wampster
  • Liker 2
Skrevet
wampster skrev (3 minutter siden):

Hva er det du mener har kostet så mye i løpet av de siste 15 årene?
Sette opp en dobbelgarasje? Nedgravd trampoline? At den har blitt oppgradert litt smått og trutt/jevnlig over 15 år 
er vel helt normalt?

Oppussing og utvidelse. Det er pant på 16.5 millioner fra 2020… de har ikke snittlønn..

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Har man råd til en dyr bolig kan man skjule 25 millioner fra formuesbeskatning. Har man kun råd til en bolig til 3 millioner kan man skjule 2-2.5 mill fra formuesbeskatning. Du må jo innrømme at det er svært dyrt å være fattig, mens de rike har muligheter overalt for inntekter og redusert skatt. I tillegg har de helt sikkert en hytte for minst 5 til 10 millioner der de kan skjule ytterligere 5-8 millioner fra beskatning. 

Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Oppussing og utvidelse. Det er pant på 16.5 millioner fra 2020… de har ikke snittlønn..

Jeg har ikke sagt at de har snittlønn.. Jeg har sagt at i 2010 kunne et par med snittlønn kjøpt den boligen...
Det var, som også nevnt i posten, ment som et eksempel.

Skrevet
kremt skrev (2 minutter siden):

Har man råd til en dyr bolig kan man skjule 25 millioner fra formuesbeskatning. Har man kun råd til en bolig til 3 millioner kan man skjule 2-2.5 mill fra formuesbeskatning. Du må jo innrømme at det er svært dyrt å være fattig, mens de rike har muligheter overalt for inntekter og redusert skatt. I tillegg har de helt sikkert en hytte for minst 5 til 10 millioner der de kan skjule ytterligere 5-8 millioner fra beskatning. 

Jepp, dyrt å være fattig, dyrt å være rik.

Alle skal med :) Stem AP

• Liker 1
Skrevet

what?

edit: hvor har jeg snakket om kriminalitet eller hatt noen sterke meninger om hvor/hva det kommer av?

Herrejesuskristus.
Husker du da vi starte å diskutere?
Du mener at Olga 95s eiendomsrett trumfer alle samfunnsproblemer. Det er viktigere at vi skal betale for at hun skal leve hjemme enn at vi løser sosiale problem.
Det er implisitt premisset for hele greia.

Vi har større skattebyrde og problemer og du har sagt at eiendomsretten trumfer de andre problemene som følger med dette.

Du må forstå at du ikke argumenterer i et vakuum.
Er du helt blåst?

• Liker 1
Skrevet
wampster skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke sagt at de har snittlønn.. Jeg har sagt at i 2010 kunne et par med snittlønn kjøpt den boligen...
Det var, som også nevnt i posten, ment som et eksempel.

Nei ikke slik stand den er i nå og det stemmer heller ikke, de hadde bare hatt nok til halve prisen… 

• Liker 2
Skrevet
wampster skrev (10 minutter siden):

Ja, jeg har det. Til sammenligning så kjøpte vi vår egen enebolig i 2003 for under 1 million. Den er i dag verdt rundt 2,5 millioner. (Vi bor ikke i noe pressområde, men strøket er fint likevel). De folkene du snakker om som kjøpte bolig for 8 millioner for 15 år siden har med andre ord hatt nok å ta av. Og nok penger å betale boligskatt med både da og nå. (I de aller fleste tilfellene). 

De blir ikke skattet som om de kjøpte det for 30 millioner, de blir skattet ut fra hva boligen er verdt nå. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg er for eller mot formuesskatt på bolig. Det er hele den her, stakkars de som bare har eiendeler verdt 20 millioner (her 30 millioner) i eiendom jeg reagerer på. 

Nei ,  det er ikke synd på dem. Jeg syns heller ikke at ditt forslag er kontroversielt  jeg er delvis enig i det, men det er jeg også med de som diskuterer mot ditt forslag, altså delvis enig. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...