FrihetensRegn Skrevet i går, 16:04 Skrevet i går, 16:04 Smule8o skrev (34 minutter siden): Var det ikke noen her i tråden som mente ND var et godt alternativ? De er allerde i gang med å dra en Trump. Slenger ut helt begrunnede påstander om kommende valgfusk som forklaring på hvorfor så få kommer til å stemme på dem. 🤡 Det er helt legitime bekymringer. Jeg har selv gått i valgbod og sett at det mangler sedler til enkelte partier, blant annet INP. Det trenger ikke være valgfusk, men uregelmessigheter og menneskelige feil. Ofte er små partier utsatt, da det kan være mindre bunker satt ut for dem enn for de største partiene. Jeg tror derimot ikke at det bevisst skjer fusk eller uregelmessigheter gjort med overlegg. 3
Smule8o Skrevet i går, 16:09 Skrevet i går, 16:09 2 minutes ago, FrihetensRegn said: Det er helt legitime bekymringer. Jeg har selv gått i valgbod og sett at det mangler sedler til enkelte partier, blant annet INP. Det trenger ikke være valgfusk, men uregelmessigheter og menneskelige feil. Ofte er små partier utsatt, da det kan være mindre bunker satt ut for dem enn for de største partiene. Jeg tror derimot ikke at det bevisst skjer fusk eller uregelmessigheter gjort med overlegg. Bekymringene de ytrer går i alle fall helt på tvers av dine. De jatter om at det kanskje jukses med forhåndsstemmer og anbefaler derfor å stemme på selve valgdagen. Men klart, uregelmessigheter kan forekomme. Det er noe helt annet en hva sjefen i ND tyter om 3
FrihetensRegn Skrevet i går, 16:11 Skrevet i går, 16:11 Kajac skrev (På 14.8.2025 den 15.37): At den økonomiske veksten i Norge er estimert til å være lav i 2025 betyr lite, og man kan ikke klandre verken Støre eller formueskatten alene for dette. Økonomien reflekteres av hvilken politikk som føres. Dagens inflasjon i Norge har mye med høye kostnader å gjøre. Vi hadde blant verdens billigste strøm, nå har vi blant verdens dyreste. Dette spiller inn på inflasjonen som igjen gir høyere renter, som igjen gir dårligere privatøkonomi og dalende levestandard. Sammen med høye skatter og avgifter generelt, høye matpriser, høye bensinpriser, høye bompenger, høye gebyr og reguleringer og krav som koster penger, er dette med å skape en økonomi som hadde vært mye bedre om man hadde en annen styring. Det grønne skiftet som Norge skal være best i klassen på, er også med på å øke kostnadene og inflasjonen. En kraftig deregulering og senking av skatter og avgifter vil være med på å gi økonomisk vekst, mindre inflasjon, lavere renter og bedre levestandard. 3
Sjørøver Skrevet i går, 17:12 Skrevet i går, 17:12 FrihetensRegn skrev (1 time siden): En kraftig deregulering og senking av skatter og avgifter vil være med på å gi økonomisk vekst, mindre inflasjon, lavere renter og bedre levestandard. Se for deg hva som hadde skjedd om vi fjernet alle avgifter på energi. Bensin, diesel, strøm, gass osv. 1 1
FrihetensRegn Skrevet i går, 17:54 Skrevet i går, 17:54 Sjørøver skrev (40 minutter siden): Se for deg hva som hadde skjedd om vi fjernet alle avgifter på energi. Bensin, diesel, strøm, gass osv. Jeg ser for meg at mye av kostnadene i Norge hadde gått ned. Mye av kostnadene våre er avhengig av energipriser. Levestandard hadde økt, folk hadde fått bedre råd. Staten hadde fått færre inntekter, men den må på slankekur uansett.
FrihetensRegn Skrevet i går, 17:57 Skrevet i går, 17:57 Her er resultatene jeg fikk i NRKs valgomat: Nå spørs det om jeg skal stemme taktisk eller stemme ideologisk. Om jeg er mest opptatt av å fjerne de rødgrønne, stemmer jeg FrP. Om jeg ikke tror de borgerlige kommer til å utgjøre en særlig forskjell, stemmer jeg heller ND eller K. 2
Sjørøver Skrevet i går, 18:23 Skrevet i går, 18:23 FrihetensRegn skrev (19 minutter siden): Nå spørs det om jeg skal stemme taktisk eller stemme ideologisk. Om jeg er mest opptatt av å fjerne de rødgrønne, stemmer jeg FrP. Om jeg ikke tror de borgerlige kommer til å utgjøre en særlig forskjell, stemmer jeg heller ND eller K. Tar du sjansen på Frp og høyre som er avhengig av krf og venstre eller vil du gi fingen til det etablerte?
FrihetensRegn Skrevet i går, 19:15 Skrevet i går, 19:15 Sjørøver skrev (51 minutter siden): Tar du sjansen på Frp og høyre som er avhengig av krf og venstre eller vil du gi fingen til det etablerte? Sist gang de satt i regjering var det knapt noe forskjell fra da de rødgrønne styrte, bare flisespikkeri. Skal vi faktisk ha forandring må vi la parti utenfor Stortinget slippe til.
Shoxx Skrevet i går, 19:40 Skrevet i går, 19:40 (endret) FrP hadde fått min stemme,om de i hele tatt hadde hatt et snev av kredibilitet. De har mye jeg er enig med i programmet sitt. De er alt for lik USA og Trump. De jatter med,og gir garantier til både pensjonister og andre. Gav garanti for at veteranene skulle ivaretas på en skikkelig måte. De skulle ikke røre social security etcetc. Akkurat som FrP. De kommer til å gi fingen til pensjonistene. De kommer også til å gå løs på andre velferdsgoder. Så tror FrPere at skatten deres kommer til å gå ned,og at alt vil løse seg. Feil. De rike kommer til å bli fornøyd,mens fra middelklassen og ned så blir det brødsmuler. I dag er det i det minste noenlunde forutsigbart. De rike får ikke åpenbare handouts,mens oss andre heller ikke får noe. Hadde ikke brydd meg om de rike ble aldri så mye rikere,om det ikke gikk på bekostning av min morfar som er pensjonist,og min søster som er ufør. Jeg klarer meg alltid. En sån midt på tre person som meg vil også få midt på tre resultat av valget,uansett hvem som vinner. Så for min egen familjes skyld kommer jeg til å stemme taktisk på rødgrønt. Muligens MDG. Endret i går, 19:55 av Shoxx 3 1 1
Neptun1 Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Shoxx skrev (3 timer siden): En sån midt på tre person som meg vil også få midt på tre resultat av valget,uansett hvem som vinner. Så for min egen familjes skyld kommer jeg til å stemme taktisk på rødgrønt. Muligens MDG. Ja, det lover jo godt - å gi faen i landets fremtid på den måten.
Shoxx Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden 8 hours ago, Neptun1 said: Ja, det lover jo godt - å gi faen i landets fremtid på den måten. Ja,det vil vel da bli som deg da,som gir faen i de svakeste nå,i den tro at Norge går under,dersom de ikke gjør det. Så vi stemmer jo på det vi tror. Ingen vet fasiten,men om du er som meg. Helt på det jevne,og enda bedre - om du er en av rikingene,så kommer det til å gå helt greit med oss. Tror du noe annet,så har du gjerne vært i noe ekkokammer på X eller noe sån. 4 1
torbjornen Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) torbjornen skrev (På 13.8.2025 den 1.42): For min del er det mange gode grunnar til å stemme Høgre, eller evt. Venstre som er dei som ivrar sterkast for å auke støtta til Ukraina. Men eg likar ikkje høgrepopulistane i Frp. Eg meiner at å leggje til rette for bedriftene er det viktigaste ein kan gjere, men vil ikkje ha kulturkrig, innvandringsskepsis, nei til EØS eller tulledebatt om livstidsstraff vs. forvaring med på kjøpet. Sidan Frp ser ut til å bli klart større enn Høgre vurderer eg å stemme Ap i år, trass i alt som står ovanfor og trass i at eg slett ikkje er begeistra for partia til venstre for Ap og Sp, og som kan ende opp som ein del av grunnlaget for ei raudgrøn regjering. Eit alternativ er vel at eg hamnar hos sofaslitarpartiet. Sitat Blant Høyre-velgerne foretrekker 49 prosent erkerivalen Støre som statsminister, hvis alternativet er Listhaug. Bare 39 prosent av dem støtter Listhaug. Sitat Blant Venstres velgere vil 79 prosent ha Støre, dersom statsminister Listhaug er alternativet. https://www.nrk.no/ytring/slik-splitter-sylvi-borgerlig-side-1.17529657 Det vesentlege er i kva retning politikken blir ført dersom Frp blir størst på borgarleg side, men det har også noko å seie kven som blir statsminister. Solberg har vore rund og samlande. Listhaug hugsar ein frå då ho var justisminister, då ho oppførte seg meir som ein opposisjonell enn som eit statsråd som skulle representere både Solberg-regjeringa og heile det norske folket. Ho måtte då også gå på grunn av manglande tillit. Eg har aldri stemt Frp, men eg likte Siv Jensen betre. Endret 7 timer siden av torbjornen 6
torbjornen Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Sjørøver skrev (22 timer siden): Se for deg hva som hadde skjedd om vi fjernet alle avgifter på energi. Bensin, diesel, strøm, gass osv. Overoppheta økonomi, høg inflasjon og høg rente. 3
torbjornen Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden FrihetensRegn skrev (21 timer siden): Her er resultatene jeg fikk i NRKs valgomat: Nå spørs det om jeg skal stemme taktisk eller stemme ideologisk. Om jeg er mest opptatt av å fjerne de rødgrønne, stemmer jeg FrP. Om jeg ikke tror de borgerlige kommer til å utgjøre en særlig forskjell, stemmer jeg heller ND eller K. Om du støttar Ukraina er iallefall ND uaktuelle, på lik linje med FOR. 4 1
Sjørøver Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden torbjornen skrev (3 timer siden): Overoppheta økonomi, høg inflasjon og høg rente. Hvordan får lavere skattetrykk opp tempen i økonomien? Det får ned prisen på tjenester.
Vokteren Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Cervinus skrev (På 12.8.2025 den 22.09): Den rødgrønne regjeringen har skapt stagnasjon og svekket arbeidslivet. Det er på tide med et skifte! Med dagens regjering: En av fem i yrkesaktiv alder er hverken i jobb eller utdanning. Andelen økte i fjor – for tredje år på rad, viser en rapport. Utviklingen bekymrer Nav-sjefen. De høyeste konkursnivåene innenfor bolig og anlegg noen gang målt: 1 074 bedrifter konkurs i 2024, og 1 011 i 2023. Dette er høyere enn alle tidligere år, inkludert toppåret 2019 med rundt 950 konkurser. Norge er på verdenstoppen både når det gjelder sykemeldinger og antall uføretrygdede personer, i forhold til folketallet. https://www.nrk.no/norge/aldri-vaert-flere-ufore_-utlandet-ber-norge-om-a-ta-grep-1.17471242 Skattene har økt og nye skatter blitt innført (de røde har aldri sett fordelene av et fritt marked og kapitalisme). Noen av de økte og nye skattene: Økt formuesskatten Økt utbytteskatten fra 32% (allerede høyt – 0% i 2004) til 38% (overskudd i bedriften er allerede skattet 22% før nye 38% når man tar ut pengene – ofte for å kunne betale formuesskatt.) Økt Klima-, miljø- og bilrelaterte avgifter Økt andre særavgifter og toll. Økt næringsbeskatning. Innført grunnrenteskatt: hovedsakelig på vannkraft og havbruk Innføring av «Exitskatt» La oss se på et par av de økte skattene fra dagens røde regjering: Dagens regjering har økt utbytteskatten to ganger på rad, fra 32 % til 38 %, samtidig som formuesskatten består. Dette har ført til en dramatisk økning i den totale beskatningen av investeringer på Oslo Børs – mer enn en dobling. Forskere advarer om at det nå er «umulig å hente kapital» i Norge: https://www.finansavisen.no/finans/2024/11/03/8200360/skattesjokkene-fra-jonas-og-erna Økt utbytteskatt rammer også fattige og småsparere: «Jenny har jobbet redusert i flere år for å kunne tilbringe mer tid med barna mens de er små. Det har vært et bevisst valg. Hun sier hun vet hun vil bli minstepensjonist, og har derfor i mange år spart litt hver måned i aksjefond – for å ha til alderdommen. Men når gevinsten på sparepengene en dag skal tas ut av kontoen, blir det mindre igjen til henne. For den rødgrønne regjeringen har økt skatten på fondssparing med nesten 20 prosent på ett år og to statsbudsjett.» https://www.nrk.no/norge/har-okt-aksjeskatten-med-20-prosent_-_-rammer-smasparerne-hardere-enn-rikingene-1.16144543 I 2004 var utbytteskatten 0%. Det var før BulkeJens presset den gjennom med lovnad om at det ikke skulle komme formuesskatt. Med dagens regjering hindres produksjon av fornybar energi. Ikke klag på høye strømregninger om du stemmer på et av partiene på venstresiden! Grunnrenteskatt på vannkraft: I Norge er det også innført grunnrenteskatt på vannkraft - tydeligvis er ikke miljø eller reduksjon av klimautslipp så viktig likevel (mye viktigere at noen ikke kan bli rike i Norge). "Med samme skatte- og avgiftsnivå som i 2022 ville resultatet i første halvår vært omtrent 640 mill. kr høyere, noe som vil si to nye kraftverk omtrent på størrelse med Fennefoss. Det tilsvarer strøm til ytterligere 6000 boliger. Dette viser at dagens skattepolitikk hindrer utbygging og produksjon av mer fornybar energi." https://www.fvn.no/mening/kronikk/i/l35Kxk/aa-energi-vil-produsere-merren-energi-men-vi-hindres-av-skatteregimet Med dagen regjering - økt innvandring og større forskjeller: Venstresiden vil ha økt innvandring som er med på å gjøre forskjellene større: «SSB har regnet ut hva som skjer når man tar innvandrere ut av inntektsfordelingen. Da synker ulikheten i Norge når vi ser på inntekt etter skatt. Denne effekten er blitt sterkere over tid, samtidig som vi har fått flere innvandrere.» Det er sannsynlig at innvandring har økt ulikheten Med dagens regjering har det vært fokus på å «ta de rike», fremfor å skape rikdom i samfunnet: En av «de rike» som skal tas, jeg? Virkelig? | DN «Bedriften jeg startet, har skapt 15 arbeidsplasser og betalt millioner i arbeidsgiveravgift og lønnsskatt, men går fortsatt i minus. Så formuesskatten tar hele den lille bufferen min – slik LO-lederen vil ha det.» Mye riktig i det du skriver. Jeg er selv en av dem som i sin tid valgte en ok fast jobb fremfor å prøve lykken som selvstendig. Risikoen var for stor med små barn og stort huslån. 2 1
Neptun1 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Shoxx skrev (12 timer siden): Ja,det vil vel da bli som deg da,som gir faen i de svakeste nå,i den tro at Norge går under,dersom de ikke gjør det. Så vi stemmer jo på det vi tror. Ingen vet fasiten,men om du er som meg. Helt på det jevne,og enda bedre - om du er en av rikingene,så kommer det til å gå helt greit med oss. Tror du noe annet,så har du gjerne vært i noe ekkokammer på X eller noe sån. Men skjønte du hva jeg skrev - konsekvensene av å stemme på partier uten en helhetlig politikk, partier som er i mot alt som genererer arbeidsplasser og verdier. 1
Shoxx Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 2 minutes ago, Neptun1 said: Men skjønte du hva jeg skrev - konsekvensene av å stemme på partier uten en helhetlig politikk, partier som er i mot alt som genererer arbeidsplasser og verdier. Det kan sikkert se ut som jeg forstår deg,like lite som du virker som forstår meg. Jeg vil tro du forstår hva jeg skrev. Jeg forstår hva du mener også! Tingen er jo at dette som er veldig viktig for meg,er sansynligvis ikke viktig for deg i det hele tatt. Så Vi vel bare såpass uenige,at det virker som vi taler til døve ører! 3 1
torbjornen Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Sjørøver skrev (1 time siden): Hvordan får lavere skattetrykk opp tempen i økonomien? Det får ned prisen på tjenester. Og dermed vil folk bruke pengane dei har spart på andre ting i tillegg til det dei elles ville ha gjort. Sprøyter du pengar inn i ein økonomi skaper du knappheit på ressursar, og dermed ytterlegare press/overoppheting. (Skal økonomien halde seg stabil må ein kutte like mykje i offentleg forbruk som det ein gjev i skattelette. Og då er ein tilbake til det evige spørsmålet om kvar ein skal kutte). Endret 2 timer siden av torbjornen 2 1
torbjornen Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Neptun1 skrev (18 minutter siden): Men skjønte du hva jeg skrev - konsekvensene av å stemme på partier uten en helhetlig politikk, partier som er i mot alt som genererer arbeidsplasser og verdier. Heilskapen er viktig. Som Stoltenberg sa det for nokre år sidan: Ein må skape for å kunne dele. Dei to store heilskapspartia i Norge finn ein på kvar si side av sentrum. Ap og Høgre. Hadde det vore opp til meg burde ein ha hatt ei blokkoverskridande regjering. Ap og Høgre er einige i mange saker, og dette ville ha gitt dei beste løysingane. Endret 2 timer siden av torbjornen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå