janegilv Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Har hatt nextgentel selger på døren som vil selge nextgentel over telenor fiber i Bergensområdet. Jeg kjører i dag en egen opnsense ruter koblet direkte til telenors fiber/gpon-boks. Skulle veldig gjerne likt å fortsette med offentlig IPv4 (ikke CG-NAT osv) og et fornuftig IPv6 oppsett (stabile adresser, dhcpv6-pd) med mulighet for innkommende forbindelser. Selgeren sier "alt er likt", er det noen med mer konkret informasjon rundt disse aspektene? (Andre betrakninger rundt stabilitet osv er også interessant)
Neonex Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Aner ikke - du kan jo gjerne forhøre deg med kundeservice/support der direkte? Regner med de har bedre peiling. Hva slags pristilbud fikk du?
Cyrio Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden De tilbyr ikke statisk ip, og det vil jeg tippe på at er fordi de benytter cgnat dessverre. https://hjelp.nextgentel.no/no_NO/generelt-om-internett/fast-ip
janegilv Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden 1 hour ago, Neonex said: Aner ikke - du kan jo gjerne forhøre deg med kundeservice/support der direkte? Regner med de har bedre peiling. Hva slags pristilbud fikk du? 500/500 for 820,-/mnd (969,- etter 1. år) RiksTV strømmepakke 370,-/mnd. Telenor tar 1 717,-/mnd for 250/250mbps og t-we (skulle være tilsvarende kanaler) 1 hour ago, Cyrio said: De tilbyr ikke statisk ip, og det vil jeg tippe på at er fordi de benytter cgnat dessverre. https://hjelp.nextgentel.no/no_NO/generelt-om-internett/fast-ip Det ser ut til å være håp for offentlig IP, sakset fra siden du linket til: Quote Dersom du har fiber trenger du ikke å benytte bromodus, og du kan enkelt koble ditt eget nettverksutstyr direkte til fiberboksen. Da vil nettverksutstyret ditt få tildelt en offentlig IP-adresse fra fiberboksen.
N|troXx Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) Cyrio skrev (1 time siden): De tilbyr ikke statisk ip, og det vil jeg tippe på at er fordi de benytter cgnat dessverre. https://hjelp.nextgentel.no/no_NO/generelt-om-internett/fast-ip jeg har Nextgentel, og tror det er offentlig IPv4, men den er dynamisk, og skifter av og til, så skal en ha noe tjenester, så må en ha dyn-dns eller liknende. Skal sies at den er ganske stabil. får også et /56 PD IPv6 fra de, kjører egen OpenWRT server, så bare å sette opp DHCP-client IPv6 interface, og alt funker fjell der. Merk: ikke via telenor nett, har lokalt nett her, som Nextgentel drifter. Endret 12 timer siden av N|troXx
janegilv Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden 49 minutes ago, N|troXx said: jeg har Nextgentel, og tror det er offentlig IPv4, men den er dynamisk, og skifter av og til, så skal en ha noe tjenester, så må en ha dyn-dns eller liknende. Skal sies at den er ganske stabil. får også et /56 PD IPv6 fra de, kjører egen OpenWRT server, så bare å sette opp DHCP-client IPv6 interface, og alt funker fjell der. Merk: ikke via telenor nett, har lokalt nett her, som Nextgentel drifter. IPen hos telenor har vel endret seg 1 eller 2 ganger ila det året jeg har hatt de, det er vel helt ok. Får et /48 + linknett via DHCP-PD, det har også holdt seg ganske stabilt.
barfoo Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden 9 minutes ago, janegilv said: Får et /48 + linknett via DHCP-PD, det har også holdt seg ganske stabilt. Telenor tildeler vel det ut fra DUID, dvs. i praksis statisk så lenge du holder DUID uendra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå