janegilv Skrevet 11. august 2025 Skrevet 11. august 2025 Har hatt nextgentel selger på døren som vil selge nextgentel over telenor fiber i Bergensområdet. Jeg kjører i dag en egen opnsense ruter koblet direkte til telenors fiber/gpon-boks. Skulle veldig gjerne likt å fortsette med offentlig IPv4 (ikke CG-NAT osv) og et fornuftig IPv6 oppsett (stabile adresser, dhcpv6-pd) med mulighet for innkommende forbindelser. Selgeren sier "alt er likt", er det noen med mer konkret informasjon rundt disse aspektene? (Andre betrakninger rundt stabilitet osv er også interessant)
Neonex Skrevet 11. august 2025 Skrevet 11. august 2025 Aner ikke - du kan jo gjerne forhøre deg med kundeservice/support der direkte? Regner med de har bedre peiling. Hva slags pristilbud fikk du? 1
Cyrio Skrevet 11. august 2025 Skrevet 11. august 2025 De tilbyr ikke statisk ip, og det vil jeg tippe på at er fordi de benytter cgnat dessverre. https://hjelp.nextgentel.no/no_NO/generelt-om-internett/fast-ip 1
janegilv Skrevet 11. august 2025 Forfatter Skrevet 11. august 2025 1 hour ago, Neonex said: Aner ikke - du kan jo gjerne forhøre deg med kundeservice/support der direkte? Regner med de har bedre peiling. Hva slags pristilbud fikk du? 500/500 for 820,-/mnd (969,- etter 1. år) RiksTV strømmepakke 370,-/mnd. Telenor tar 1 717,-/mnd for 250/250mbps og t-we (skulle være tilsvarende kanaler) 1 hour ago, Cyrio said: De tilbyr ikke statisk ip, og det vil jeg tippe på at er fordi de benytter cgnat dessverre. https://hjelp.nextgentel.no/no_NO/generelt-om-internett/fast-ip Det ser ut til å være håp for offentlig IP, sakset fra siden du linket til: Quote Dersom du har fiber trenger du ikke å benytte bromodus, og du kan enkelt koble ditt eget nettverksutstyr direkte til fiberboksen. Da vil nettverksutstyret ditt få tildelt en offentlig IP-adresse fra fiberboksen.
N|troXx Skrevet 11. august 2025 Skrevet 11. august 2025 (endret) Cyrio skrev (1 time siden): De tilbyr ikke statisk ip, og det vil jeg tippe på at er fordi de benytter cgnat dessverre. https://hjelp.nextgentel.no/no_NO/generelt-om-internett/fast-ip jeg har Nextgentel, og tror det er offentlig IPv4, men den er dynamisk, og skifter av og til, så skal en ha noe tjenester, så må en ha dyn-dns eller liknende. Skal sies at den er ganske stabil. får også et /56 PD IPv6 fra de, kjører egen OpenWRT server, så bare å sette opp DHCP-client IPv6 interface, og alt funker fjell der. Merk: ikke via telenor nett, har lokalt nett her, som Nextgentel drifter. Endret 11. august 2025 av N|troXx
janegilv Skrevet 11. august 2025 Forfatter Skrevet 11. august 2025 49 minutes ago, N|troXx said: jeg har Nextgentel, og tror det er offentlig IPv4, men den er dynamisk, og skifter av og til, så skal en ha noe tjenester, så må en ha dyn-dns eller liknende. Skal sies at den er ganske stabil. får også et /56 PD IPv6 fra de, kjører egen OpenWRT server, så bare å sette opp DHCP-client IPv6 interface, og alt funker fjell der. Merk: ikke via telenor nett, har lokalt nett her, som Nextgentel drifter. IPen hos telenor har vel endret seg 1 eller 2 ganger ila det året jeg har hatt de, det er vel helt ok. Får et /48 + linknett via DHCP-PD, det har også holdt seg ganske stabilt.
barfoo Skrevet 11. august 2025 Skrevet 11. august 2025 9 minutes ago, janegilv said: Får et /48 + linknett via DHCP-PD, det har også holdt seg ganske stabilt. Telenor tildeler vel det ut fra DUID, dvs. i praksis statisk så lenge du holder DUID uendra.
Kahuna Skrevet 13. februar Skrevet 13. februar Jeg har domenenavn via cloudflare og bredbånd fra Telenor. Den eksterne IPen hos Telenor forandrer seg hver gang jeg rebooter ruteren min. Altså ikke så ofte men det er irriterende når det skjer for da må jeg inn i kontrollpanelet hos cloudflare og endre IP. Ruteren min kjører openwrt og jeg har satt opp tjenesten 'Dynamic DNS' for å oppdage endret IP og oppdatere den i DNS-tabellen til min registrar. Jeg fulgte denne her(tror jeg, lenge siden..) https://alexskra.com/blog/dynamc-dnsddns-with-openwrt-and-cloudflare/
janegilv Skrevet 13. februar Forfatter Skrevet 13. februar (endret) 2 hours ago, Kahuna said: Jeg har domenenavn via cloudflare og bredbånd fra Telenor. Den eksterne IPen hos Telenor forandrer seg hver gang jeg rebooter ruteren min. Altså ikke så ofte men det er irriterende når det skjer for da må jeg inn i kontrollpanelet hos cloudflare og endre IP. Ruteren min kjører openwrt og jeg har satt opp tjenesten 'Dynamic DNS' for å oppdage endret IP og oppdatere den i DNS-tabellen til min registrar. Jeg fulgte denne her(tror jeg, lenge siden..) https://alexskra.com/blog/dynamc-dnsddns-with-openwrt-and-cloudflare/ For å slippe ny IP på hver reboot kan det være nok å endre dhcp-opsjonen på WAN-interfacet til å ikke gjøre release av adresse ved reboot, i openwrt ser det ut til å kunne være vist i vedlagt link Forøvrig har jeg nå hatt nextgentel en stund. Migrering til nytt samband gikk like enkelt som de sa uten at jeg trengte å gjøre noen endringer: Jeg får /56 via PD fremfor /48 via PD som hos telenor. IP-adressen min er offentlig og har vært stabil siden september (jeg er usikker på om jeg har gjort noe med dhcp release i opnsense) Ellers virker alt flott og med lav og stabil rtt og oppgitt hastighet. Noen flere utfall ifm "drift" med nextgentel sin side enn det jeg kan huske telenor hadde. Det er typisk fra midnatt og utover, sannsynligvis mest i hverdager. Endret 13. februar av janegilv 1
Kahuna Skrevet 13. februar Skrevet 13. februar janegilv skrev (41 minutter siden): For å slippe ny IP på hver reboot kan det være nok å endre dhcp-opsjonen på WAN-interfacet til å ikke gjøre release av adresse ved reboot, i openwrt ser det ut til å kunne være vist i vedlagt link Takk for tips. Jeg har allerede et fungerende opplegg men dette vil være nyttig neste gang jeg gjør større endringer.
NULL Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar On 2/13/2026 at 12:21 PM, Kahuna said: Jeg har domenenavn via cloudflare og bredbånd fra Telenor. Den eksterne IPen hos Telenor forandrer seg hver gang jeg rebooter ruteren min. Altså ikke så ofte men det er irriterende når det skjer for da må jeg inn i kontrollpanelet hos cloudflare og endre IP. Ruteren min kjører openwrt og jeg har satt opp tjenesten 'Dynamic DNS' for å oppdage endret IP og oppdatere den i DNS-tabellen til min registrar. Jeg fulgte denne her(tror jeg, lenge siden..) https://alexskra.com/blog/dynamc-dnsddns-with-openwrt-and-cloudflare/ Ville tro at Cloudflare har et API der man kan endre det du trenger å endre. Det er vanlig også domeneleverandører har at man kan bruke et API - f.eks. Domeneshop har også dette. Du kan da f.eks. ha et bash-skript eller powershell skript kjørende på en klient i nettverket ditt, som automatisk oppdaterer innstillingen. Et slikt skript kan du da også ha kjørende på en OpenWRT-ruter. Når det kjøres på ruteren, vil det jo også være enklere å følge med på når IP endrer seg. Man kan da ha et skript som kjører og sjekker om IP-adresse har blitt endret. Man kan sjekke dette mot ekstern tjeneste, men det kan også være andre muligheter, også litt avhengig av ruteren man har. F.eks. om du kjører med Telenors egen ruter, oppgis public ip-adresse på 10.0.0.138 så vidt jeg husker, så man kan i et script scrape informasjonen da lokal. Har man UPnP aktivt på ruteren, kan man også bruke et UPnP-kall for å få oppgitt offentlig IP-adresse (i hvert fall for IPv4 - tror ellers hos Telenor at IPv6 ikke skal endre seg normalt sett?). Alternativt er å bruke en offentlig tjeneste der man får info om sine IP-adresser (eksempel: https://ifconfig.me/ip), og mulig også Cloudflare har dette som et API. Noen DNS-servere har også mulighet for å rapportere tilbake IP-adresse forespørselen kommer fra. Bruker man eksterne tjenester skal man kanskje være litt forsiktig med å gjøre forespørsler for ofte, og i hvert fall prøve å begrense oppdateringer via API mot f.eks. domeneleverandør til når det faktisk har vært en endring. For et slikt skript, blir jo evt. "nedetiden" perioden mellom hver gang man gjør en slik sjekk. For mine personlige formål, er det ikke noe problem om det er et par minutter der jeg ikke får tilgang.
Kahuna Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar NULL skrev (4 timer siden): Ville tro at Cloudflare har et API der man kan endre det du trenger å endre. Eh, ja. Det er akkurat det 'dynamic dns' servicen i openwrt bruker.
GameWizard Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar Spørsmål. Hvis IPv6 har mer IPer og er bedre? Så hvorfor har ikke Tech selskaper skiftet over til den for lenge sida?
Kahuna Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar GameWizard skrev (2 minutter siden): Spørsmål. Hvis IPv6 har mer IPer og er bedre? Så hvorfor har ikke Tech selskaper skiftet over til den for lenge sida? De bruker da ipv6. Men veldig få(om noen?) har helt sluttet med ipv4. Et lite praktisk problem med ipv6 er at det er så innih* knot å skrive manuelt. For alt som er automatisert, null stress.. Manuelt, bare nei. Jobber du mye med nett er det naturlig å huske ipv4 adressen til dns.google. Husker du ipv6-adressen er det nesten så jeg mistenker en diagnose.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå