Gå til innhold

Er denne en bra TV, Power Live-tilbud

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, denne har pris 4.999,- på tilbud. Er den et knallkjøp til prisen?

Førpris er 12.999,-

Jeg har ikke fulgt med TV-markedet på ti år.

Jeg kobler TV-en til Nad-forsterker og bra høyttalere for lyd.

Bruker iPhone for å streame til TV-en av og til, og har tv-mottager med Chromecast. Så da har jeg både AirPlay og Chromecast dekket.

https://www.power.no/tv-og-lyd/tv/philips-55-4k-led-google-tv-55pus810012/p-4081171/?utm_content=POW%20blir%203%20år!%20Bursdagsfest&utm_id=8C6cJbPhmWGheEQQbpnX&utm_medium=live&utm_campaign=bambuser_live&utm_source=bambuser

Endret av hoodoo
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Greit hvis du er ute etter en billig TV, men tviler på at det er topp kvalitet. Jeg har en gammel Philips smart-TV som siden starten har oppført seg rart på grunn av bugs så jeg har aldri vært helt fornøyd med den selv om jeg nå har brukt den i 10 år.

TV-er er veldig ofte kraftig nedsett i pris så jeg har en følelse av at ordinærprisen ofte er kunstig høy.

Endret av PosteMonopolet
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Nei, denne TVen er drit.

Overskriften til Power er villedende, og den er nedsatt i pris fordi de ikke får solgt den ellers. At normal pris på denne er 12999 er hinsides, da LG C4 55 har samme veiledende pris på 12999.

La oss se på overskriften og hvorfor den er villedende:

Oppsluke de 4K HDR10+ gir enestående visuell klarhet med forbedret fargedybde.

HDR10+ er kun en codec, og betyr at TVen kan spille av innhold med HDR signal, men for å faktisk kunne vise HDR trengs tre ting: full direkte bakgrunnsbelysning som mini-led eller oled. I tillegg trengs et utvidet fargespekter som DCI-P3 og REC2020. Og TVen må kunne nå minimum 1000 nits i lysstyrke i et 10% vindu.

Denne TVen fra Philips har ingen av delene. Denne TVen er kantbelyst, som vil si at den ikke kan justere lysstyrke lokalt, slik HDR krever. Resultatet er at hele skjermen vil se utvasket og fargeløs ut når man aktiverer HDR.
IMG_3404.png.3754d221a9c137aebd395095c4b6983d.png

Venstreside er hvordan HDR vil se ut på denne Philips TVen, langt fra forbedret fargedybde, mer det motsatte.

I tillegg krever HDR et videre fargespekter, men denne Philips TVen har kun sRGB, som vil si at den ikke klarer å vise alle nyansene som HDR krever. Resultatet vil bli color banding.

IMG_3403.thumb.png.1b82765f3e128679b8d728ef1cf8b3bf.png

Venstreside er hvordan fargedybde og nyanser vil se ut på denne TVen.

Philips TVen har også en lysstyrke på kun 250-400 nits. Det tilsvarer en svak belyst dataskjerm. Eller at man setter lysstyrken ned til kun 20% på mobilen dersom man har en iPhone 14 Pro / Samsung S24 Ultra eller nyere. En så lav lysstyrke vil si at TVen ikke kan highlighte lyste områder slik HDR krever.

For å oppsummere:

HDR10+ gjør TVen visuell klarere med bedre fargedybde dersom den har kan lokalt justere bakgrunnsbelysning slik som mini-LED eller oled, med et bredere fargespekter som DCI-P3. Dessverre har ikke denne Philips TVen noen av delene.

Denne TVen er kun så kraftig nedjustert i pris, fordi 12999 er en latterlig pris når man få C4 til samme prisen, en TV som både har lokal kontroll på bakgrunnsbelysning og et bredere fargespekter som DCI-P3.

Jeg vil enten ventet til LG C4 kommer på tilbud. C4 er en OLED TV:

https://www.power.no/tv-og-lyd/tv/lg-55-oled-evo-c4-4k-tv-oled55c44la/p-3186115/?q=C4 55

Eller lagt på litt for en slik TV, dette er mini-LED:

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/tcl-55-mqled80-4k-mini-led-smart-tv-2023/646531

Dette finnes fremdeles TVer, både av OLED og mini-LED som ligger langt over C4 og MQLED80 i bildekvalitet, men hvis vi skal ta denne Philips TVen som budsjett, så er disse TVene noe av det bedre du får til prisen. Ville lett slengt på et par lapper ekstra for en av disse, da de er milevis foran denne Philips TVen som er mer elektronikk avfall enn en god TV.

• Innsiktsfullt 6
Skrevet
Gengar_Geng skrev (På 8.8.2025 den 13.24):

Nei, denne TVen er drit.

Overskriften til Power er villedende, og den er nedsatt i pris fordi de ikke får solgt den ellers. At normal pris på denne er 12999 er hinsides, da LG C4 55 har samme veiledende pris på 12999.

La oss se på overskriften og hvorfor den er villedende:

Oppsluke de 4K HDR10+ gir enestående visuell klarhet med forbedret fargedybde.

HDR10+ er kun en codec, og betyr at TVen kan spille av innhold med HDR signal, men for å faktisk kunne vise HDR trengs tre ting: full direkte bakgrunnsbelysning som mini-led eller oled. I tillegg trengs et utvidet fargespekter som DCI-P3 og REC2020. Og TVen må kunne nå minimum 1000 nits i lysstyrke i et 10% vindu.

Denne TVen fra Philips har ingen av delene. Denne TVen er kantbelyst, som vil si at den ikke kan justere lysstyrke lokalt, slik HDR krever. Resultatet er at hele skjermen vil se utvasket og fargeløs ut når man aktiverer HDR.
IMG_3404.png.3754d221a9c137aebd395095c4b6983d.png

Venstreside er hvordan HDR vil se ut på denne Philips TVen, langt fra forbedret fargedybde, mer det motsatte.

I tillegg krever HDR et videre fargespekter, men denne Philips TVen har kun sRGB, som vil si at den ikke klarer å vise alle nyansene som HDR krever. Resultatet vil bli color banding.

IMG_3403.thumb.png.1b82765f3e128679b8d728ef1cf8b3bf.png

Venstreside er hvordan fargedybde og nyanser vil se ut på denne TVen.

Philips TVen har også en lysstyrke på kun 250-400 nits. Det tilsvarer en svak belyst dataskjerm. Eller at man setter lysstyrken ned til kun 20% på mobilen dersom man har en iPhone 14 Pro / Samsung S24 Ultra eller nyere. En så lav lysstyrke vil si at TVen ikke kan highlighte lyste områder slik HDR krever.

For å oppsummere:

HDR10+ gjør TVen visuell klarere med bedre fargedybde dersom den har kan lokalt justere bakgrunnsbelysning slik som mini-LED eller oled, med et bredere fargespekter som DCI-P3. Dessverre har ikke denne Philips TVen noen av delene.

Denne TVen er kun så kraftig nedjustert i pris, fordi 12999 er en latterlig pris når man få C4 til samme prisen, en TV som både har lokal kontroll på bakgrunnsbelysning og et bredere fargespekter som DCI-P3.

Jeg vil enten ventet til LG C4 kommer på tilbud. C4 er en OLED TV:

https://www.power.no/tv-og-lyd/tv/lg-55-oled-evo-c4-4k-tv-oled55c44la/p-3186115/?q=C4 55

Eller lagt på litt for en slik TV, dette er mini-LED:

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/tcl-55-mqled80-4k-mini-led-smart-tv-2023/646531

Dette finnes fremdeles TVer, både av OLED og mini-LED som ligger langt over C4 og MQLED80 i bildekvalitet, men hvis vi skal ta denne Philips TVen som budsjett, så er disse TVene noe av det bedre du får til prisen. Ville lett slengt på et par lapper ekstra for en av disse, da de er milevis foran denne Philips TVen som er mer elektronikk avfall enn en god TV.

Takk for god informasjon. Bildekvalitet er viktigst for meg og det er gode råd her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...