hoodoo Skrevet 7. august Skrevet 7. august (endret) Hei, denne har pris 4.999,- på tilbud. Er den et knallkjøp til prisen? Førpris er 12.999,- Jeg har ikke fulgt med TV-markedet på ti år. Jeg kobler TV-en til Nad-forsterker og bra høyttalere for lyd. Bruker iPhone for å streame til TV-en av og til, og har tv-mottager med Chromecast. Så da har jeg både AirPlay og Chromecast dekket. https://www.power.no/tv-og-lyd/tv/philips-55-4k-led-google-tv-55pus810012/p-4081171/?utm_content=POW%20blir%203%20år!%20Bursdagsfest&utm_id=8C6cJbPhmWGheEQQbpnX&utm_medium=live&utm_campaign=bambuser_live&utm_source=bambuser Endret 7. august av hoodoo
PosteMonopolet Skrevet 7. august Skrevet 7. august (endret) Greit hvis du er ute etter en billig TV, men tviler på at det er topp kvalitet. Jeg har en gammel Philips smart-TV som siden starten har oppført seg rart på grunn av bugs så jeg har aldri vært helt fornøyd med den selv om jeg nå har brukt den i 10 år. TV-er er veldig ofte kraftig nedsett i pris så jeg har en følelse av at ordinærprisen ofte er kunstig høy. Endret 7. august av PosteMonopolet 1
Gengar_Geng Skrevet 8. august Skrevet 8. august Nei, denne TVen er drit. Overskriften til Power er villedende, og den er nedsatt i pris fordi de ikke får solgt den ellers. At normal pris på denne er 12999 er hinsides, da LG C4 55 har samme veiledende pris på 12999. La oss se på overskriften og hvorfor den er villedende: Oppsluke de 4K HDR10+ gir enestående visuell klarhet med forbedret fargedybde. HDR10+ er kun en codec, og betyr at TVen kan spille av innhold med HDR signal, men for å faktisk kunne vise HDR trengs tre ting: full direkte bakgrunnsbelysning som mini-led eller oled. I tillegg trengs et utvidet fargespekter som DCI-P3 og REC2020. Og TVen må kunne nå minimum 1000 nits i lysstyrke i et 10% vindu. Denne TVen fra Philips har ingen av delene. Denne TVen er kantbelyst, som vil si at den ikke kan justere lysstyrke lokalt, slik HDR krever. Resultatet er at hele skjermen vil se utvasket og fargeløs ut når man aktiverer HDR. Venstreside er hvordan HDR vil se ut på denne Philips TVen, langt fra forbedret fargedybde, mer det motsatte. I tillegg krever HDR et videre fargespekter, men denne Philips TVen har kun sRGB, som vil si at den ikke klarer å vise alle nyansene som HDR krever. Resultatet vil bli color banding. Venstreside er hvordan fargedybde og nyanser vil se ut på denne TVen. Philips TVen har også en lysstyrke på kun 250-400 nits. Det tilsvarer en svak belyst dataskjerm. Eller at man setter lysstyrken ned til kun 20% på mobilen dersom man har en iPhone 14 Pro / Samsung S24 Ultra eller nyere. En så lav lysstyrke vil si at TVen ikke kan highlighte lyste områder slik HDR krever. For å oppsummere: HDR10+ gjør TVen visuell klarere med bedre fargedybde dersom den har kan lokalt justere bakgrunnsbelysning slik som mini-LED eller oled, med et bredere fargespekter som DCI-P3. Dessverre har ikke denne Philips TVen noen av delene. Denne TVen er kun så kraftig nedjustert i pris, fordi 12999 er en latterlig pris når man få C4 til samme prisen, en TV som både har lokal kontroll på bakgrunnsbelysning og et bredere fargespekter som DCI-P3. Jeg vil enten ventet til LG C4 kommer på tilbud. C4 er en OLED TV: https://www.power.no/tv-og-lyd/tv/lg-55-oled-evo-c4-4k-tv-oled55c44la/p-3186115/?q=C4 55 Eller lagt på litt for en slik TV, dette er mini-LED: https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/tcl-55-mqled80-4k-mini-led-smart-tv-2023/646531 Dette finnes fremdeles TVer, både av OLED og mini-LED som ligger langt over C4 og MQLED80 i bildekvalitet, men hvis vi skal ta denne Philips TVen som budsjett, så er disse TVene noe av det bedre du får til prisen. Ville lett slengt på et par lapper ekstra for en av disse, da de er milevis foran denne Philips TVen som er mer elektronikk avfall enn en god TV. 8
hoodoo Skrevet 10. august Forfatter Skrevet 10. august Gengar_Geng skrev (På 8.8.2025 den 13.24): Nei, denne TVen er drit. Overskriften til Power er villedende, og den er nedsatt i pris fordi de ikke får solgt den ellers. At normal pris på denne er 12999 er hinsides, da LG C4 55 har samme veiledende pris på 12999. La oss se på overskriften og hvorfor den er villedende: Oppsluke de 4K HDR10+ gir enestående visuell klarhet med forbedret fargedybde. HDR10+ er kun en codec, og betyr at TVen kan spille av innhold med HDR signal, men for å faktisk kunne vise HDR trengs tre ting: full direkte bakgrunnsbelysning som mini-led eller oled. I tillegg trengs et utvidet fargespekter som DCI-P3 og REC2020. Og TVen må kunne nå minimum 1000 nits i lysstyrke i et 10% vindu. Denne TVen fra Philips har ingen av delene. Denne TVen er kantbelyst, som vil si at den ikke kan justere lysstyrke lokalt, slik HDR krever. Resultatet er at hele skjermen vil se utvasket og fargeløs ut når man aktiverer HDR. Venstreside er hvordan HDR vil se ut på denne Philips TVen, langt fra forbedret fargedybde, mer det motsatte. I tillegg krever HDR et videre fargespekter, men denne Philips TVen har kun sRGB, som vil si at den ikke klarer å vise alle nyansene som HDR krever. Resultatet vil bli color banding. Venstreside er hvordan fargedybde og nyanser vil se ut på denne TVen. Philips TVen har også en lysstyrke på kun 250-400 nits. Det tilsvarer en svak belyst dataskjerm. Eller at man setter lysstyrken ned til kun 20% på mobilen dersom man har en iPhone 14 Pro / Samsung S24 Ultra eller nyere. En så lav lysstyrke vil si at TVen ikke kan highlighte lyste områder slik HDR krever. For å oppsummere: HDR10+ gjør TVen visuell klarere med bedre fargedybde dersom den har kan lokalt justere bakgrunnsbelysning slik som mini-LED eller oled, med et bredere fargespekter som DCI-P3. Dessverre har ikke denne Philips TVen noen av delene. Denne TVen er kun så kraftig nedjustert i pris, fordi 12999 er en latterlig pris når man få C4 til samme prisen, en TV som både har lokal kontroll på bakgrunnsbelysning og et bredere fargespekter som DCI-P3. Jeg vil enten ventet til LG C4 kommer på tilbud. C4 er en OLED TV: https://www.power.no/tv-og-lyd/tv/lg-55-oled-evo-c4-4k-tv-oled55c44la/p-3186115/?q=C4 55 Eller lagt på litt for en slik TV, dette er mini-LED: https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/tcl-55-mqled80-4k-mini-led-smart-tv-2023/646531 Dette finnes fremdeles TVer, både av OLED og mini-LED som ligger langt over C4 og MQLED80 i bildekvalitet, men hvis vi skal ta denne Philips TVen som budsjett, så er disse TVene noe av det bedre du får til prisen. Ville lett slengt på et par lapper ekstra for en av disse, da de er milevis foran denne Philips TVen som er mer elektronikk avfall enn en god TV. Takk for god informasjon. Bildekvalitet er viktigst for meg og det er gode råd her. 1
Trulss Skrevet lørdag kl 09:34 Skrevet lørdag kl 09:34 hoodoo skrev (På 10.8.2025 den 14.29): Takk for god informasjon. Bildekvalitet er viktigst for meg og det er gode råd her. Har du kjøpt ny TV, og hva ble det?
hoodoo Skrevet søndag kl 10:16 Forfatter Skrevet søndag kl 10:16 (endret) Trulss skrev (På 16.8.2025 den 11.34): Har du kjøpt ny TV, og hva ble det? Jeg avventer litt til. Har en Sony som er over ti år . Glad i det merket da. Både på TV og mobil. Samsung synes jeg blir for glorete, de skal overdrive fargene (i hvert fall på mobil). Men de leverer trolig bra TV-er. Skal oppdatere kunnskap slik at jeg er rustet til å knekke koden på hva som er et godt kjøp. Endret søndag kl 10:17 av hoodoo 1
hoodoo Skrevet mandag kl 23:30 Forfatter Skrevet mandag kl 23:30 Trulss skrev (På 16.8.2025 den 11.34): Har du kjøpt ny TV, og hva ble det? Har du noen favorittmerker forresten?
vidor Skrevet i går, 01:37 Skrevet i går, 01:37 (endret) Min erfaring er grei med de rimelige seriene til Samsung. Dette er ikke super-TV'er, men de er ok+ på alt som folk flest vektlegger. 7000-serien er det laveste du bør gå for. Litt bedre med 8000. Vil du legge litt mer i det så har du 80 og 90. De rimelige seriene til Samsung har grei HDR. Ikke fantastisk høyt nivå, men heller ikke så mye at det blir ubehagelig å se på, noe mange modeller gjør og derfor må nedjusteres for å bli akseptable. Personlig setter jeg ikke enorme krav til en TV, så jeg må ikke ha OLED eller mini LED og 120+ Hz VRR med blackframe insertion etc som f.eks vill motion smoothing. Samsung har en relativt bra oppskalering, farger som stemmer bra i movie/cinema mode så man kan skippe egenkalibrering. Ikke sett noe blooming (når lyse områder smitter over på svarte områder rundt), ei heller banding som forklares litt lenge opp i tråden. Lysnivåene er også helt greie. Samsung hadde i alle fall for noen år siden en rimelig grei kombo på pris vs kvalitet selv om de har begynt å tyne dette en del etter de senere erfaringene jeg hører fra folk, så vær våken med valget ditt. Dette tror jeg er en generell trend, så gjør god research før du velger, så slipper du å kjøpe en kalkun, men samtidig få noe akseptabelt. Endret 23 timer siden av vidor 1
vidor Skrevet i går, 17:06 Skrevet i går, 17:06 6 hours ago, OMyre said: Grei pris på TV 😁 Bra deal det der for en 90-serie. Likte spesielt godt det gode antirefleksbelegget den har som demper lys i rommet veldig mye, noe som passer som hånd i hanske med OLED. 1
Trulss Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden hoodoo skrev (På 19.8.2025 den 1.30): Har du noen favorittmerker forresten? Nei, ikke for de rimeligste modellene. Jeg sverger til oled og har ikke opplevd noe innbrenning til mitt bruk. Jeg skal vurdere mini-led om jeg må ha ny da jeg oftere og oftere ser behovet for å bruke TV som pc-skjerm. Rimelige modeller sliter vel litt med både sort-nivå og innsynsvinkel samt litt blasse farger. Man skal nok lete en stund før de viktigste kriteriene er oppfylt.
vidor Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Så vidt jeg husker ble svakheten i blått på OLED i sin tid fikset med å gjøre LEDen dobbelt så dyp, slik at den varte lengre. Dette begynner å bli en stund siden, så det er sikkert bedre løsninger i bruk nå.
Gengar_Geng Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden vidor skrev (På 19.8.2025 den 3.37): Min erfaring er grei med de rimelige seriene til Samsung. Dette er ikke super-TV'er, men de er ok+ på alt som folk flest vektlegger. 7000-serien er det laveste du bør gå for. Litt bedre med 8000. Vil du legge litt mer i det så har du 80 og 90. De rimelige seriene til Samsung har grei HDR. Ikke fantastisk høyt nivå, men heller ikke så mye at det blir ubehagelig å se på, noe mange modeller gjør og derfor må nedjusteres for å bli akseptable. 7000- og 8000- serien til Samsung var god i «gamledager» fra 2019 og tidligere. Deres nyere 7000- og 8000- serie TVer er ikke i nærheten av det de en gang var. De er rett og slett ikke verdt prisen. 7000- og 8000- serien har ikke vært god på mange år. Da får man bedre med TLC eller en eldre LG OLED TV. Samsung sine nye 7000- og 8000- serie er overpriset og har både et dårlig og upresis bilde. HDR på 7000- og 8000- serien er meningsløst. I 10 av 10 tilfeller vil HDR se verre ut enn SDR på disse TVen. Grunnen er at de er kant-belyst og ikke har lokal dimming. Det er nødvendig for at TVen skal kunne lese og vise HDR metadata. Med en kantbelyst TV vil hele skjermen bli overeksponert, og man vil få et bilde som er «utvasket». Samsung KS8005 fra 2016 er suveren overlegen når vi sammenligner med DU8005 fra 2024. 2016 modellen gjør det bedre på samtlige områder, rtings har testet dette: https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-ks8000-vs-samsung-du8000/291/55354 Ville aldri kjøpt 8000-serie fra Samsung som er produsert etter 2019, da Samsung sine billigere modeller startet å bli markant dårligere etter du8005 som kom i 2020. Grunnen til dette er fordi 8000 og 9000 serien til Samsung var deres toppmodeller før 2020. Når de i 2020 begynte å fokusere på Mini-LED, introduserte de 80 og 90 serien, som derfor erstattet 8000- og 9000- serien fra tidligere som nye toppmodeller. Samsung QN80 og QN85 er modellene som i dag erstatter 8000- serien fra 2019 og tidligere. Skal du ha Samsung TV med lik kvalitet som det 8000- serien den gang var, må du opp på QN80 eller QN85. hoodoo skrev (På 17.8.2025 den 12.16): Jeg avventer litt til. Har en Sony som er over ti år . Glad i det merket da. Både på TV og mobil. Samsung synes jeg blir for glorete, de skal overdrive fargene (i hvert fall på mobil). Men de leverer trolig bra TV-er. Skal oppdatere kunnskap slik at jeg er rustet til å knekke koden på hva som er et godt kjøp. Enig at Samsung sine mobiler har et helt forferdelig blåskjær og langt ifra er godt kalibrert. Ut av boksen er Samsung TVene ganske upresise, og velger man dynamic mode får man det grusomme blåskjæret. Samsung sine TVer er bedre i Movie- mode og Filmmaker- mode, da forsvinner blåskjæret. Samsung TVer trenger kalibrering, først da vil de virkelig skinne og kunne gi korrekte farger. Har man en Samsung QN90B/QN95B/S90B/S95B eller nyere, og en iPhone produsert etter 2019 kan man kalibrere skjermen opp mot iPhone. Har selv en Samsung QN95B og iPhone 14 Pro og fargene på TVen er i 9 av 10 tilfeller identiske med skjermen på mobilen dersom jeg spiller av samme bilde. Så dersom du har en nyere iPhone og er fornøyd med fargene og kalibreringene på den, så kan man med en nyere Samsung TV kalibrere fargene opp mot telefonen. Dette går også med Samsung modeller fra 2019 eller nyere, men regner med dette er utelukket da du ikke er fornøyd med fargene på Samsung sine mobiler. Dette forutsetter så klart at man velger en TVen med høyere DCI-P3 (det vil si hvor mange farger den dekker på fargespekteret). Dette kan du sjekke på tvfindr eller displayspecifications sine nettsider. QN95B som jeg kjøpte har 91% DCI-P3. Iphone 12 Pro har 93%, 13 Pro har 99% og 14/15/16 Pro har 100% DCI-P3. Samsung DU8005 fra 2024 har derimot kun 47% DCI-P3, som vil si at den selv ikke med kalibrering klarer å vise mer en nesten halvparten av fargene som skjermen på iphone Pro modellene kan vise. Håper dette gjorde deg litt klokere
vidor Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Du bekrefter egentlig at Samsung har valgt å prøve og surfer på gammel storhet, noe de kommer til å tape stort på over tid. Hadde de vært smarte hadde de ikke skuslet bort en sånn ting som selskaper omentrent dreper for å oppnå. Sony hadde også denne posisjonen før i CRT-tiden men også her tok grådigheten over. Viser bare at alle til slutt faller for fristelsen og at en *må* følge ordentlig med og velge rett når nye sultne stjerner som tar over det prisgunstige segmentet. Fikk åpenbart med meg den gode enden her før det ble rasert. De tingene jeg hørte la jeg mest i ryktebørs-skuffen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå