Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er "helårsdekk" uegnet for norske forhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helårsdekk er et kompromiss mellom sommer- og vinterdekk. De har hentet egenskaper fra begge kategorier. Lovverket tillater bruk så lenge de tilfredsstiller gitte tekniske spesifikasjoner. Sånn sett uproblematisk å bruke de. Enhver kjøper dekk etter behov  og lommebok. Her kommer som regel erfaring inn. Og dette påvirkes ofte av kjøretøyets fremdriftssystem, antispinnsystem osv. Bor du midt i Oslo eller Bergen og helårsdekk fungerer utmerket der, flott for deg.

Enhver må gjøre de vurderinger som trengs ved valg av dekk. Man må ha i mente at forsikringsselskapet ditt, ved en ulykke, vil vurdere hvorvidt ditt valg av dekk var medvirkende eller ei til utfallet. Her vil vær, underlag, mønsterdybde, alder på dekk ect være avgjørende faktorer. Og selvsagt om du kjørte etter de rådende forholdene. Helårsdekk er ikke umiddelbart diskvalifiserende ved ulykke. Men helheten av "bevisene" vil påvirke utfallet. Sjekk hvilke krav ditt forsikringsselskap stiller.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
33 minutes ago, Trulss said:

Absolutt, jeg er også veldig fornøyd med mine.

Det var garantert alle som stod i grøfta sist vinter her nede også. :D lol!

• Liker 2
Skrevet
rozon skrev (24 minutter siden):

Vinterdekk i Norge er dekk merket med 3PMSF ("3 peak mountain snowflake") eller MS ("Mud and snow"). [...]

Alt annet er "dekk".

Kjører du med dekk som er 3PMSF merket hele året, så kjører du med vinterdekk hele året.

Dekk uten slik merking kan ikke brukes om vinteren.

Så det betyr at et "helårsdekk", piggfritt vinterdekk og andre navn er fortsatt... et vinterdekk.

Man må også skille mellom dekk for Europeiske forhold og Nordiske forhold. Her skiller de beste vinterdekkene seg ut. M+S kan selges som helårsdekk. Ofte fordi de er et kompromiss mellom snø og gjørme. Dekk merket 3PMSF og eller i tillegg M+S kan også selges som helårsdekk. Gummiblanding osv avgjør. Det er en del sette seg inn i. Se etter hvilke geografiske områder de er beregnet for. Ikke bare tenke de skal brukes i "verden"

• Liker 1
Skrevet (endret)
33 minutes ago, pølsemaker said:

Man må også skille mellom dekk for Europeiske forhold og Nordiske forhold. Her skiller de beste vinterdekkene seg ut. M+S kan selges som helårsdekk. Ofte fordi de er et kompromiss mellom snø og gjørme. Dekk merket 3PMSF og eller i tillegg M+S kan også selges som helårsdekk. Gummiblanding osv avgjør. Det er en del sette seg inn i. Se etter hvilke geografiske områder de er beregnet for. Ikke bare tenke de skal brukes i "verden"

Man må ikke det. Faktisk er det noe av det teiteste jeg hører. Eksempelvis er Nokian WRG4 laget (spesielt) for mange land - alt etter hva du søker etter. Akkurat samme dekk markedsfører som "laget for Canada" og "laget for Nordiske forhold".

3PMSF er merking basert på testing av snøgrep. I tillegg har man ISO 19447 som skal dekke isgrep. M+S er "bare" en produsenterklæring i forhold.

Det er ikke så mye å sette seg inn i egentlig. Men dekkforhandleren prøver å fremstille det slik. EU direktivet gjør det nemlig enklere å sette seg inn i dette uten å gjøre egne tester (selvfølgelig er det bra at NAF tester, men de tester 1 dekksett av et utvalg merker).

image.png.6741c081794631c7207f73626006c6f0.png

Hvis dekket tilfredstiller snøgrep testen i UNECE R117 så har du nederst dette symbolet:

image.png.cb16861201272becf9cdf8f0a3f18061.png

Hvis dekket er testet på isgrep så har du dette symbolet:

image.png.f609ee869ae291d2f788705f24df0166.png

Og selvsagt kan du ha begge:

image.png.3684b259a618b97fbe2bd7bbece86113.png

Endret av rozon
fix bilder
Skrevet

Bare M + S er ikke nok på lastebil, må ha 3PMSF når det er påbudt med vinterdekk. 
Regnet med at det var det samme på personbil, men gidder ikke finne ut. 

Skrevet
2 minutes ago, Dubious said:

Bare M + S er ikke nok på lastebil, må ha 3PMSF når det er påbudt med vinterdekk. 

M+S holder på personbil i nåværende forskrift, men tviler på det selges vinterdekk uten UNECE R117 test i Europa (EU direktiver og sånn) uten at jeg skal påstå det.

Skrevet (endret)

For bil under 3500kg: Ser ut til at loven sier M+S-merket og/eller 3PMSF-symbolet (snøfnugg).

Krav om 3PMSF (3 peak mountain snowflake) kan det være i enkelte andre land.

Endret av Svein M
Skrevet
25 minutes ago, Dubious said:

Nå måtte jeg google, og fant ut at 3PMSF er den såkalte alpetoppen. Det er påbudt på personbiler i Sverige, men fant det ikke spesifisert hos SVV så da holder det vel med M+S her.                                                                                                                                Noen folk kjører bakhjulsdrevet hiace med helårsdekk og kræsjer aldri mens andre kjører firehjulsdrevet ny Rav4 med nokian vinterdekk og er i grøfta hver vinter. Personlig legger jeg litt penger i vinterdekk og kjører 6 sesonger med dem mens sommerdekkene er av den billigere typen og kjøres helt ut, gjerne 8 sesonger.

Skrevet
rozon skrev (52 minutter siden):

Man må ikke det. Faktisk er det noe av det teiteste jeg hører. Eksempelvis er Nokian WRG4 laget (spesielt) for mange land - alt etter hva du søker etter. Akkurat samme dekk markedsfører som "laget for Canada" og "laget for Nordiske forhold".

3PMSF er merking basert på testin

g av snøgrep. I tillegg har man ISO 19447 som skal dekke isgrep. M+S er "bare" en produsenterklæring i forhold.

Det er ikke så mye å sette seg inn i egentlig. Men dekkforhandleren prøver å fremstille det slik. EU direktivet gjør det nemlig enklere å sette seg inn i dette uten å gjøre egne tester (selvfølgelig er det bra at NAF tester, men de tester 1 dekksett av et utvalg merker).

image.png.6741c081794631c7207f73626006c6f0.png

Hvis dekket tilfredstiller snøgrep testen i UNECE R117 så har du nederst dette symbolet:

image.png.cb16861201272becf9cdf8f0a3f18061.png

Hvis dekket er testet på isgrep så har du dette symbolet:

image.png.f609ee869ae291d2f788705f24df0166.png

Og selvsagt kan du ha begge:

image.png.3684b259a618b97fbe2bd7bbece86113.png

Illustrerer poenget mitt. Det er litt å sette seg inn i. Ikke komplisert, men uansett en del symboler og bokstavkombinasjon er å sette seg inn i. 

Et dekk som er "laget for Canada" kan være et nordisk dekk, men et dekk som er laget for Tyskland og mange land vil ikke automatisk være egnet for Norge. Man må absolutt skille, og dette skillet er basert på gummiblanding og design, ikke markedsføring.

• Liker 1
Skrevet
31 minutes ago, pølsemaker said:

Et dekk som er "laget for Canada" kan være et nordisk dekk, men et dekk som er laget for Tyskland og mange land vil ikke automatisk være egnet for Norge. Man må absolutt skille, og dette skillet er basert på gummiblanding og design, ikke markedsføring.

Det som TS lurer på er om helårsdekk er uegnet for norske forhold. Svaret på det ligger i definisjonen til hva som er minste kravet til et dekk du kan bruke om vinteren. 

Det er klart forskjeller på dekk, selv med samme testresultat i produkttestene. Vinterdekk vi foretrekker i Norge er mye mykere i lave temperaturer enn dekk sørpå som et eksempel. Men det er ikke bare det, også bruksområdet i Norge er forskjellig. Et dekk som kun ruller mellom Bryne og Eigersund (langs Jæren) har et annet behov enn et dekk som ruller over Haukeli. Men dette er noe annet enn forskjellen på et sommerdekk og vinterdekk.

Skrevet
Femtekolonne skrev (58 minutter siden):

kjører firehjulsdrevet ny Rav4 med nokian vinterdekk og er i grøfta hver vinter.

Enda verre om de har piggdekk, da kjører de som om det er sommerføre. 

Mange folk som kommer til å bli "sjokkert" om journalistene begynner å skrive type dekk på bilene som kjører av veien. 
Som oftest folk med premium dekk, og om vinteren folk med premium piggdekk. 
Fra det jeg leser og ser på bildene. 

Jeg har gamle dårlige dekk og kjører deretter, og har aldri vært av veien. 
Neste år blir det All Terrain helårsdekk. 

• Liker 1
Skrevet
pølsemaker skrev (2 timer siden):

Helårsdekk er et kompromiss mellom sommer- og vinterdekk. De har hentet egenskaper fra begge kategorier. Lovverket tillater bruk så lenge de tilfredsstiller gitte tekniske spesifikasjoner. Sånn sett uproblematisk å bruke de.

Tydeligvis såpass problematisk at det vurderes å forby. 

Skrevet

Det har vært snakk om å forby det i Norge også.

Og "jeg har aldri kjørt av veien så derfor er helårsdekk helt trygt" er like dumt som en jeg kjente som bastant påstod at han kjørte tryggere og bedre etter et par drinker innabords. Joda, han kjørte mange mange år uten uhell han også...... helt til han ikke gjorde det.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Dubious skrev (1 time siden):

Enda verre om de har piggdekk, da kjører de som om det er sommerføre. 

Mange folk som kommer til å bli "sjokkert" om journalistene begynner å skrive type dekk på bilene som kjører av veien. 
Som oftest folk med premium dekk, og om vinteren folk med premium piggdekk. 
Fra det jeg leser og ser på bildene. 

Jeg har gamle dårlige dekk og kjører deretter, og har aldri vært av veien. 
Neste år blir det All Terrain helårsdekk. 

Dette her blir "Trust me bro"

At folk flest som kjører av veien har premium dekk er bare sprøyt.

Jeg vil heller si at det er et større problem med folk som kjører 4x4 på vinteren hvor det kanskje går litt for fort.

Litt statistikk

https://www.superdekk.no/Dekkrelaterte-ulykker-i-biltrafikken-En-dyptgaende-analyse-av-statistikken

Endret av Kone
  • Liker 1
Skrevet
sedsberg skrev (2 timer siden):

Det har vært snakk om å forby det i Norge også.

Og "jeg har aldri kjørt av veien så derfor er helårsdekk helt trygt" er like dumt som en jeg kjente som bastant påstod at han kjørte tryggere og bedre etter et par drinker innabords. Joda, han kjørte mange mange år uten uhell han også...... helt til han ikke gjorde det.

Argumentet kan også brukes på å bruke sommerdekk som vinterdekk.. "Jeg tilpasser jo bare farten og det har gått i mange år uten uhell."

• Liker 1
Skrevet
Hansien skrev (9 minutter siden):

Argumentet kan også brukes på å bruke sommerdekk som vinterdekk.. "Jeg tilpasser jo bare farten og det har gått i mange år uten uhell."

Man trenger altså ikke tilpasse farten om man har et testvinnerdekk. Fantastisk.
Det er faktisk lov å kjøre med sommerdekk på vinteren om det er bar asfalt.

• Liker 1
Skrevet
Trulss skrev (5 minutter siden):

Man trenger altså ikke tilpasse farten om man har et testvinnerdekk. Fantastisk.

Var det dette jeg sa eller er det bare du som griper etter halmstrå nå?

• Liker 2
Skrevet
Hansien skrev (1 minutt siden):

Var det dette jeg sa eller er det bare du som griper etter halmstrå nå?

Det fungerer helt supert å kjøre med helårsdekk og samtidig avpasse farten etter forholdene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...