Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Når forsvinner veps og flått?(Utearbeid)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Når er der den beste tiden å sage busker og trær, uten å bli plaget av veps og flått?
Har blitt stukket av veps og bitt av flått flere ganger de siste par åra.
Kom nettopp hjem fra legevakten etter å ha oppdaget det var et  flåttbitt først i dag. Har ikke turt å fjerne fåtten selv før de ha sett på det, men kunne sikkert det denne gang. Regning på nesten kr500 🙄Neste gang skal jeg forsøke selv først.
Var begynt å sage litt på torsdag og fikk det sikkert da. 
Og så grasalt med vesp har jeg ikke sett make. De har tatt hvert eneste kart på plommetreet dette året.
Noen som vet hvor lenge man må vente før man kan sage i fred?    

Endret av Delvis
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor legevakt for flåttbitt? Du ser jo selv om det blir ring. Eller merker selv om du blir uvel. Begge deler sjeldent. Tar du blodprøve? Bor du i et flåttbelte med mye borreliose? 

• Liker 2
Skrevet
pølsemaker skrev (23 minutter siden):

Hvorfor legevakt for flåttbitt? Du ser jo selv om det blir ring. Eller merker selv om du blir uvel. Begge deler sjeldent. Tar du blodprøve? Bor du i et flåttbelte med mye borreliose? 

Hørtes ut som han ikke fikk til eller ikke turte å ta den ut selv... 

Skrevet
pølsemaker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor legevakt for flåttbitt? Du ser jo selv om det blir ring.

Ja kan du si. Tenkte på det, men som sagt turde ikke fjerne den selv. Noe av årsaken til det, var av at  de gjorde ganske mye nummer av det forrige gang. Da var det en pleier som fjernet den, men strevde faktisk ganske mye for å få den ut.  Fikk da beskjed om å gå til fastlege( av legen som kom inn og sjekket etterpå, var også hos legevakt det var en søndag). Og fastlegen gav meg antibiotika , og sa det var rart at ikke legen på legevakten ikke hadde skrevet ut antibiotika med en gang. Og det var selv om det ikke var ring, bare litt mer rødt enn det var nå. 
Om der er flåttbelte? aner ikke..  

Skrevet

Ja, de vil vel ha ryggen fri i tilfelle komplikasjoner. Min personlige erfaring er at flåtten går greit å dra ut. Og det er trygt nok. Sitter hodet igjen skraper/pirker jeg det ut. Blir det ingen merker annet enn det vanlige myggstikk eller kleggbitt-lignende merket bryr jeg meg ikke videre om saken. Vepps derimot er langt mer smertefullt og potensielt akutt farlig om man er allergisk eller får mange stikk. De kan jo jage i flokk de små-j... Der.

• Liker 2
Skrevet
sedsberg skrev (3 timer siden):

Man kan impregnere tøyet med permetrin-spray. Det hjelper i det minste mot veps. De skyr den lukta som pesten.

Permetrin er ganske sterke saker. Da må man sikkert bruke gassmaske, for klær dynket med permetrin vil du nok trekke inn?
Når jeg en gang sprayet mot mott uti noen boder med gassmaske, fikk jeg bare litt permetringass i meg da gikk var uti boden uten maske i bare 5-10 sek etterpå, og det gikk helt rundt i hodet i ca 10 sekunder rett etterpå, holdt på å miste helt kontrollen.  

Ser at flått kan være aktiv hele året under 4 grader, og vepsen er mest aktiv i august og september og helt til frosten kommer faktisk. Kan se ut som dette forslaget virker best:

ronron25 skrev (7 timer siden):

November/desember.

Kan sikkert vente til januar/februar også hvis der ikke er snø. Da kan der være passelig kaldt og fint vintervær noen ganger.  

Skrevet (endret)
11 minutes ago, Delvis said:

Permetrin er ganske sterke saker. Da må man sikkert bruke gassmaske, for klær dynket med permetrin vil du nok trekke inn? 

Du sprayer klærne på forhånd og lufter de godt før du bruker de. Og det er ikke rare mengdene du trenger. 

https://www.sorover.no/ukategorisert/hvordan-holde-myggen-og-flatten-unna

Permetrin egner seg spesielt godt til impregnering av myggnett, klær, telt ol, og hvis du impregnerer tekstiler ved å «vaske» de i permetrin vil du få varighet på opptil 6 måneder.
Permetrin har også en såkalt repellerende effekt som innebærer at myggen unngår å komme i nærheten av impregnerte tekstiler.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Om du får flått på deg, ta en bomullsdott å dynk i vademecum eller lignende, dekk flått frem til den slipper taket. Hadde hund som var som en magnet for de, og det å prøve å dra dem ut slik man normalt skal var en umulighet. 😅

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...