Trulss Skrevet 1. august Skrevet 1. august Letterboxd skrev (19 minutter siden): Studentbolig + strøm + forsikring = 9000. Fiberinternett er inkludert i boligen. Mat 6000. Mobil og gym = 600 circa. Bruker ikke penger på andre ting, kjøper ikke klær å sånn. Har gått til psykolog men prøver slutte med det. Da blir boligkostnadene kr. 4000 høyere i forhold til i dag. Legger man mine estimater til grunn for felleskostnader går det opp med ytterligere kr. 1000-2000,-. Om felleskostnadene inkluderer alt og virkelig er så lave som kr. 3000 ville jeg tatt høyde for at de kommer til å stige. De kan være justert for sesongen slik at den øker i vinterhalvåret. Fellesutgifter går som regel kun opp og ikke ned som følge av stadig vedlikeholdsutbedringer og høyere kommunale avgifter. Kjøpe vs leie er egentlig et enkelt regnestykke men alt avhenger av hvor lenge du har tenkt å bo der. Man får heller ikke fristilt noe av kapitalen i boligen før man selger (eller refinansierer).
Svein M Skrevet 1. august Skrevet 1. august Det er bra at fellesutgiftene er lave. Om du har lavt forbruk så vil dette gå om du f.eks bruker 10000 selv, og bruker 10000+3000+strøm på bolig.
Letterboxd Skrevet 1. august Forfatter Skrevet 1. august Ser mange dere tror fellesutgifter har med alt, men på mange leiligheter seg jeg fellesutgifter er for strøm i fellesareal. Så jeg må selv betale strøm og slikt selv om det er fellesutgifter. Så rart at mange av dere synes 3000 kr er lav fellesavgift. Hvis det er strøm og internett fiber inkludert så er det jo høyt uansett, er det ikke?
Letterboxd Skrevet 1. august Forfatter Skrevet 1. august leticia skrev (41 minutter siden): Hvor høyt lån har du fått innvilget, og til hvilken rente? Jeg ser andre skriver her at de tenker at du har lagt fellesutgifter altfor lavt. Men noe annet du bør tenke på med fellesutgifter er at plutselig så bestemmer sameiet seg for å oppgradere boligene, og da vil også fellesutgiftene øke. Jeg tror heller jeg ville sett meg om etter en bolig hvor man slipper å tenke på fellesutgifter, men det er kanskje vanskelig der du bor, med tanke på priser og beliggenhet? På generelt grunnlag, hvis det går rundt så er det bedre å kjøpe enn å leie, så hvis du føler du kan greie det, så hadde jeg gått for det. Om mulig bør du også spare litt hver måned til en bufferkonto, slik at du har litt i bakhånd hvis noe uforutsett skulle skje. F.eks at vaskemaskinen ryker... Ser nå at startlån reglene er enda strengere enn jeg trodde...
Svein M Skrevet 1. august Skrevet 1. august Jeg regner med at det var en borettslag leilighet du så på. Og da er jo 3000 i fellesutgifter innenfor de 3100 som du sier er grense.
Duriello Skrevet 1. august Skrevet 1. august Letterboxd skrev (12 minutter siden): Ser nå at startlån reglene er enda strengere enn jeg trodde... Tviler på at dette er satt i stein, ellers er det forskjell fra kommune til kommune. En jeg kjenner kjøpte en leilighet på 70 kvm, over 3000 i felles og ca 350.000 i fellesgjeld. 🤷
Trulss Skrevet 1. august Skrevet 1. august Normalt er kr. 3000 mye dersom det kun inkluderer byggningsforsikring og strøm i fellesarealer. Jeg vil si dette bør ligge på rundt kr. 1500,-. Siden fellesutgiftene er kr. 3000 bør de kanskje inneholde tv/nett, vannforbruk og renovasjon i tillegg. Da må du betale for fyring og varmtvann selv og plusse på ytterligere kr. 1500,- i strømregning/fjernvarme. Alt avhenger av om bygget er nytt eller gammelt, og om det er felles lån på utført vedlikehold, eller om det foregår felles oppsparing til kommende vedlikehold. Mange boligkompleks er en tikkende bombe når det kommer til slike kostnader. I nyere bygg uten felles lån kan derimot fellesutgiftene være kr. 3000 og inkludere det meste da de har en annen struktur og oppbygning rundt fordelingen av felleskostnadene (etter forbruk, slik at man ikke betaler for naboen).
Gjest c325f...1d1 Skrevet 1. august Skrevet 1. august Gjest bb910...7d0 skrev (4 timer siden): 10 000 på regninger 3 200 på mat 7 000 til sparing 5 000 er igjenn til det jeg tenger eller ønsker og bruke dem på mitt budsjett Anonymous poster hash: bb910...7d0 Hvordan bruker du 3200 på mat? Jeg er en person og bruker 10 000 i måneden. Hva spiser du? Anonymous poster hash: c325f...1d1
paatur Skrevet 1. august Skrevet 1. august 8 minutes ago, Guest c325f...1d1 said: Hvordan bruker du 3200 på mat? Jeg er en person og bruker 10 000 i måneden. Hva spiser du? Anonymous poster hash: c325f...1d1 Jeg spør heller. 10 000 i måneden på mat, Hva spiser du ? 6
Jarmo Skrevet 1. august Skrevet 1. august (endret) Letterboxd skrev (2 timer siden): Ser mange dere tror fellesutgifter har med alt, men på mange leiligheter seg jeg fellesutgifter er for strøm i fellesareal. Så jeg må selv betale strøm og slikt selv om det er fellesutgifter. Så rart at mange av dere synes 3000 kr er lav fellesavgift. Hvis det er strøm og internett fiber inkludert så er det jo høyt uansett, er det ikke? Så kommer nedbetaling av lån til borettslag i tillegg. Endret 1. august av Jarmo 1
Gjest ca7b5...abb Skrevet 1. august Skrevet 1. august paatur skrev (40 minutter siden): Jeg spør heller. 10 000 i måneden på mat, Hva spiser du ? Mye fastfood, 5000kr og mye Fjordland, fiskekaker mat osv 5000. Lager aldri mat Anonymous poster hash: ca7b5...abb
Gjest bb910...7d0 Skrevet 1. august Skrevet 1. august Gjest c325f...1d1 skrev (1 time siden): Hvordan bruker du 3200 på mat? Jeg er en person og bruker 10 000 i måneden. Hva spiser du? Anonymous poster hash: c325f...1d1 Det var ekstremt mye på mat, kunne fått en fin sydentur for di pengene Jeg spiser helt vanlig mat Anonymous poster hash: bb910...7d0
SpecialForce Skrevet 2. august Skrevet 2. august Hvor flink er du til å spare trådstarter? For en ting er å betale lånet. Men du må alltid ha litt til overs knyttet til uforutsette utgifter på boligen din.
Gjest c325f...1d1 Skrevet 2. august Skrevet 2. august Gjest bb910...7d0 skrev (4 timer siden): Det var ekstremt mye på mat, kunne fått en fin sydentur for di pengene Jeg spiser helt vanlig mat Anonymous poster hash: bb910...7d0 Neh. Reiser masse gjennom jobben fra før og privat. Anonymous poster hash: c325f...1d1
Gjest bb910...7d0 Skrevet 2. august Skrevet 2. august Gjest c325f...1d1 skrev (7 timer siden): Neh. Reiser masse gjennom jobben fra før og privat. Anonymous poster hash: c325f...1d1 det var jo bare et eksempel Anonymous poster hash: bb910...7d0
The Avatar Skrevet 2. august Skrevet 2. august Gjest c325f...1d1 skrev (8 timer siden): Neh. Reiser masse gjennom jobben fra før og privat. Anonymous poster hash: c325f...1d1 Kva du velger å prioritere er sjølvsagt din sak, men når du bruker 10 000 kr i måneden på mat så velger du aktivt bort mykje anna. Då blir det fort lite igjen til sparing. 2 1
Letterboxd Skrevet 3. august Forfatter Skrevet 3. august Er det bedre å kjøpe et dyrere hus uten felleskostander men låneprisen er høyere? Synes alt dette er litt forvirrende. Spesielt når fellesavgift noen ganger er for strøm bare for fellesareal, ikke for eget strøm og internett...
Svein M Skrevet 3. august Skrevet 3. august Letterboxd skrev (15 minutter siden): Er det bedre å kjøpe et dyrere hus uten felleskostander men låneprisen er høyere? Synes alt dette er litt forvirrende. Spesielt når fellesavgift noen ganger er for strøm bare for fellesareal, ikke for eget strøm og internett... Felleskostnader vil der være i borettslag og sameier. Det er for å dekke felles kostnader som er ved bygget. Det vil vel alltid være slik at egen strøm betaler en selv. Mens felles strøm dekkes felles. En må tenke på hvordan oppvarming av leilighet er og hva kostnad til dette vil bli. I utgangspunktet er det ganske enkelt å regne ut hva alt vil koste. Det er summen av: Hva du betaler på ditt lån per måned. Felleskost (husleie). Dette dekker fellesutgifter og lån. Kan innkludere internett/tv. Dine oppvarmings og strøm kostnader. Forsikring: for borettslag er det vel bare innboforsikring.
Kakkelfant Skrevet 3. august Skrevet 3. august Før du begynner på noe slikt vil jeg anbefale deg å legge opp en solid buffer, det er meget enkelt og langt raskere enn mange tror å gå skikkelig på tryne når man får uforutsette utgifter
Jarmo Skrevet 3. august Skrevet 3. august (endret) Svein M skrev (1 time siden): Forsikring: for borettslag er det vel bare innboforsikring. Nei. Kun utvendig vedlikehold og oppgradering. Og forsikring. Endret 3. august av Jarmo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå