skaftetryne32 Skrevet fredag kl 05:52 Skrevet fredag kl 05:52 Theo343 skrev (14 timer siden): Fordi matvaren i grunn blir ødelagt? Ikke gidder jeg glane på SoME videoer. Hvor er bevisene for det? Du burde faktisk ta en titt på den, det er ikke stort mer enn noen sekunder av din tid, og det viser veldig tydelig hvordan denne typen misinformasjon blir spredd. Bing123 skrev (14 timer siden): Men nå er det opplagt at du er et gigantisk troll Det er ikke jeg som produserte stråmenn om andre debattanter, har du engang unnskyldt deg for det? Du kort og godt lyver om meg, men jeg er trollet? I motsetning til deg så gjør jeg faktisk en innsats for å unngå sånt. 1
Karltorbj Skrevet fredag kl 06:07 Skrevet fredag kl 06:07 Zepticon skrev (17 timer siden): Du bestiller 10 eller 20 brød i slengen og fryser dem ned Surdeigsbakte grovbroed er veldig frysevennlige.
Bing123 Skrevet fredag kl 09:01 Skrevet fredag kl 09:01 3 hours ago, skaftetryne32 said: Det er ikke jeg som produserte stråmenn om andre debattanter, har du engang unnskyldt deg for det? Du kort og godt lyver om meg, men jeg er trollet? I motsetning til deg så gjør jeg faktisk en innsats for å unngå sånt. søk hjelp
Theo343 Skrevet fredag kl 09:11 Skrevet fredag kl 09:11 (endret) 3 hours ago, skaftetryne32 said: Hvor er bevisene for det? Du burde faktisk ta en titt på den, det er ikke stort mer enn noen sekunder av din tid, og det viser veldig tydelig hvordan denne typen misinformasjon blir spredd. Det er ikke jeg som produserte stråmenn om andre debattanter, har du engang unnskyldt deg for det? Du kort og godt lyver om meg, men jeg er trollet? I motsetning til deg så gjør jeg faktisk en innsats for å unngå sånt. Misinformasjon om hva? At næringsstoffer blir i stor grad blir ødelagt i prosessene solsikkeolje gjennomgår? Så du mener eks. at damping av enkelte grønnsaker ikke bevarer næringstoffene bedre enn å fosskoke dem i 2 timer? Endret fredag kl 09:12 av Theo343 1
Karltorbj Skrevet fredag kl 09:41 Skrevet fredag kl 09:41 Theo343 skrev (21 minutter siden): Misinformasjon om hva? At næringsstoffer blir i stor grad blir ødelagt i prosessene solsikkeolje gjennomgår? Så du mener eks. at damping av enkelte grønnsaker ikke bevarer næringstoffene bedre enn å fosskoke dem i 2 timer? Kaldpresset raps og olivenolje, er veldig sunne, som kalde, men usunne, som stekeolje. Solsikkeolje er den beste stekeoljen. men smoer er det sunneste, man kan steke med. Alle disse margarinene, som skal vaere saa sunne, som de har kjoert igjennom oerten prossesser, olivero freks, kyss meg i rauaa. 1
Karltorbj Skrevet fredag kl 09:48 Skrevet fredag kl 09:48 (endret) kittycat skrev (På 31.7.2025 den 10.29): den har bare to kakestykker skal helst være 3 eller 4 Bakerens utvalgte, er veldig mangen forskjellige broed og "Grovt surdeigsbroed", inneholder 55% grovhet og faar tre kakestykker. Det blir grovt nok for meg. Jeg velger ikke det, til ertersuppen, for aa si det saann. Endret fredag kl 09:51 av Karltorbj
skaftetryne32 Skrevet fredag kl 09:55 Skrevet fredag kl 09:55 Theo343 skrev (41 minutter siden): Misinformasjon om hva? At næringsstoffer blir i stor grad blir ødelagt i prosessene solsikkeolje gjennomgår? Er dette en standard motte and bailey eller har jeg glemt noe? At næringsoffer blir ødelagt er ikke sammenlignbart med at solsikkeolje er skadelig på noe vis, som jeg forstår det som at er påstanden om frøoljer? Om jeg tar feil så beklager jeg. https://en.wikipedia.org/wiki/Motte-and-bailey_fallacy 1
skaftetryne32 Skrevet fredag kl 10:00 Skrevet fredag kl 10:00 Bing123 skrev (54 minutter siden): søk hjelp Søk norskundervisning om du har så vanskelig for å skille mellom meningene på ordene som de voksne bruker, når du forstår meningen på de forskjellige ordene så forstår du etter hvert at setninger også skape vidt forskjellige betydninger å meninger, så slipper du å finne på ting hele tiden å lage stråmenn ut av de vanskelige setningene, blir ikke det fint? 1
Simen1 Skrevet fredag kl 10:45 Skrevet fredag kl 10:45 Karltorbj skrev (59 minutter siden): Solsikkeolje er den beste stekeoljen. men smoer er det sunneste, man kan steke med. Smør er fullt av mettet fett. Mye mer enn solsikkeolje. Så hva er nytten av de mineralene dersom fettet fyller opp årene og man dør av hjerte og kar-sykdommer i stedet for? Og hvor stor del av normalt inntak av vitaminer og mineraler kommer egentlig via smør og oljer? Jeg ser for meg at det ikke akkurat er hovedkilden til mineraler og vitaminer. Så om man nå forsøker å slå to fluer i en smekk og spise en bit broccoli og en gulrot, samtidig som man kutter ned på mettet fett ved å gå for solsikkeolje, er ikke det en ganske bra strategi?
Karltorbj Skrevet fredag kl 11:20 Skrevet fredag kl 11:20 (endret) Simen1 skrev (45 minutter siden): Smør er fullt av mettet fett. Mye mer enn solsikkeolje. Så hva er nytten av de mineralene dersom fettet fyller opp årene og man dør av hjerte og kar-sykdommer i stedet for? Og hvor stor del av normalt inntak av vitaminer og mineraler kommer egentlig via smør og oljer? Jeg ser for meg at det ikke akkurat er hovedkilden til mineraler og vitaminer. Så om man nå forsøker å slå to fluer i en smekk og spise en bit broccoli og en gulrot, samtidig som man kutter ned på mettet fett ved å gå for solsikkeolje, er ikke det en ganske bra strategi? Dette er jeg ikke 100% paa, men jeg har forstaatt det slik at selve fettet, blir odelagt paa oljene, naar vi steker med det og fettet i smoeret har vi en mye bedre forbenningskapasitet paa. Fettet i oljene, blir til "gift"men fettet i smoeret, forbrenner/fordoeyer vi bedre. Kald olivenolje er sunnest paa broedet, men smoer, er sunnest i stekepannen. Endret fredag kl 11:32 av Karltorbj 1
skaftetryne32 Skrevet fredag kl 11:41 Skrevet fredag kl 11:41 (endret) Karltorbj skrev (21 minutter siden): men smoer, er sunnest i stekepannen. kan du dokumentere dette? Jeg finner ingen kilder som sier dette, raps og oliven er blant de beste i dagligvaren, smør er best i smak, men helseeffekten er begredelig, det er ikke sunnest, og du burde ikke si at det er det, det stemmer dessverre ikke. Endret fredag kl 11:42 av skaftetryne32
Karltorbj Skrevet fredag kl 11:50 Skrevet fredag kl 11:50 (endret) skaftetryne32 skrev (8 minutter siden): kan du dokumentere dette? Jeg finner ingen kilder som sier dette, raps og oliven er blant de beste i dagligvaren, smør er best i smak, men helseeffekten er begredelig, det er ikke sunnest, og du burde ikke si at det er det, det stemmer dessverre ikke. Nei jeg kan ikke det. Dette leste jeg i ei "sunn" kokebok, for mangen aar siden, som ikke bare, hadde oppskrifter, men ogsaa belyste usunt og sunt. Endret fredag kl 11:51 av Karltorbj 1
Valmeth Skrevet fredag kl 11:51 Skrevet fredag kl 11:51 Raps og solsikkeolje er kun sunt om du er en dieselmotor. Hva er galt med smør? 1
Bing123 Skrevet fredag kl 12:26 Skrevet fredag kl 12:26 (endret) 1 hour ago, Karltorbj said: Nei jeg kan ikke det. Dette leste jeg i ei "sunn" kokebok, for mangen aar siden, som ikke bare, hadde oppskrifter, men ogsaa belyste usunt og sunt. Man må desverre grave dypt for å finne sannheter som sånne banale ting siden det er en trend å prøve å få alle over på plantekost pga det skal være mer miljøvennlig. Kjemisk er mettet fett mer stabilt enn umettet fett, derav navnet. Umettet planteoljer er de som ble omdannet til transfett. Birger Svihus, en professor snakket om dette. Man kan finne en lang diskusjon for og i mot her Denne finner jeg interessant. Mindre fett i kosten mens fedme har eksplodert. Quote Det er verdt å notere seg at mens fettandelen i kosten har gått betydelig ned fra 1980 og fram til i dag (fra 40 prosent til 30 prosent av energiinntaket), så har antallet overvektige, for eksempel i USA, økt kraftig i samme tidsrom Quote At det naturlige kroppsfettet vårt er mettet fett, og at 54 prosent av fettet i morsmelk er mettet fett kan være slike indisier. Også lite logisk at mettet fett er farlig hvis det er mest av dette i morsmelk Endret fredag kl 13:02 av Bing123 Link
Simen1 Skrevet fredag kl 13:03 Skrevet fredag kl 13:03 Karltorbj skrev (1 time siden): Dette er jeg ikke 100% paa, men jeg har forstaatt det slik at selve fettet, blir odelagt paa oljene, naar vi steker med det og fettet i smoeret har vi en mye bedre forbenningskapasitet paa. Fettet i oljene, blir til "gift"men fettet i smoeret, forbrenner/fordoeyer vi bedre. Kald olivenolje er sunnest paa broedet, men smoer, er sunnest i stekepannen. Det er riktig at umettede oljer får forandringer ved lavere temperaturer enn mettet fett. I tillegg fordamper de umettede oljene lettere. Men at disse forandringene skal være usunne vet jeg ikke. Vet du? Har du noe mer info om det? Valmeth skrev (57 minutter siden): Raps og solsikkeolje er kun sunt om du er en dieselmotor. Hva er galt med smør? Det som er galt med smør er høy andel mettet fett. Mettet fett avleires i blodårene og skaper propper som enten kan gi farlige innsnevringer, eller løsne og bli med blodstrømmen og gi akutt propp. Å si at det er usunt er en underdrivelse. Det er dødelig og skjer i så stort omfang at det er en av de mest dødelige vi har i moderne kosthold. Blodpropper av ymse slag er så alvorlig at det senker den gjennomsnittlige levealderen til nordmenn med flere år. DET er galt med smøret. Lettere oljer som raps og solsikke har en sunnere fettsammensetning som reduserer risikoen for dødelige hjerte kar-sykdommer. Kort forklart så har de en mye lavere evne til å avleire seg i blodårer og flerumettet fett kan til og med redusere avleiringer som allerede er dannet. Folkelig forklart kan man si at en omlegging fra smør til raps i kostholdet bidrar til en bedre helse og et lengre liv.
Bing123 Skrevet fredag kl 13:15 Skrevet fredag kl 13:15 9 minutes ago, Simen1 said: Mettet fett avleires i blodårene og skaper propper som enten kan gi farlige innsnevringer, eller løsne og bli med blodstrømmen og gi akutt propp. Å si at det er usunt er en underdrivelse. Det er dødelig Ref kommentaren min om alt det mettede fettet i morsmelk, syns du det høres logisk ut at naturen gir spedbarn "dødelige stoff"?
Simen1 Skrevet fredag kl 13:39 Skrevet fredag kl 13:39 Bing123 skrev (21 minutter siden): Ref kommentaren min om alt det mettede fettet i morsmelk, syns du det høres logisk ut at naturen gir spedbarn "dødelige stoff"? Spedbarn er svært lite utsatt for hjerte og kar-problemer som følge av mettet fett. Jeg kan ikke så mye at jeg kan forklare de medisinske og evolusjonære årsakene, men forstår jo at risikoen er noe helt annet for spedbarn enn for oss som er godt over det stadiet.
Theo343 Skrevet fredag kl 14:15 Skrevet fredag kl 14:15 4 hours ago, Karltorbj said: Kaldpresset raps og olivenolje, er veldig sunne, som kalde, men usunne, som stekeolje. Solsikkeolje er den beste stekeoljen. men smoer er det sunneste, man kan steke med. Alle disse margarinene, som skal vaere saa sunne, som de har kjoert igjennom oerten prossesser, olivero freks, kyss meg i rauaa. Jepp til steking er meierismør bra Jeg bruker ikke melange der. 1
Theo343 Skrevet fredag kl 14:16 Skrevet fredag kl 14:16 2 hours ago, skaftetryne32 said: kan du dokumentere dette? Jeg finner ingen kilder som sier dette, raps og oliven er blant de beste i dagligvaren, smør er best i smak, men helseeffekten er begredelig, det er ikke sunnest, og du burde ikke si at det er det, det stemmer dessverre ikke. Kan du finne kilder som gjør noe annet enn å påstå og mene at rapsolje og solsikkeolje er sunt?
skaftetryne32 Skrevet fredag kl 14:24 Skrevet fredag kl 14:24 Valmeth skrev (2 timer siden): Raps og solsikkeolje er kun sunt om du er en dieselmotor. Hva er galt med smør? Hva er galt med raps og solsikkeolje? Smør har ganske store mengder mettet fett, mettet fett øker det dårlige kolestrolet, det gir forhøyet blodtrykk, det gir insulinresistens, det skaper betennelser med mer, men altså jeg sier ikke at det er noe galt med det? Bare at det antageligvis ikke er akkurat helsevennlig. Bing123 skrev (1 time siden): Det er verdt å notere seg at mens fettandelen i kosten har gått betydelig ned fra 1980 og fram til i dag (fra 40 prosent til 30 prosent av energiinntaket), så har antallet overvektige, for eksempel i USA, økt kraftig i samme tidsrom Jeg har lest et sted for mange herrens år siden, at de samme menneskene, på det tidspunkt 5% av verdens befolkning gaflet i seg 25% av verdens produserte mat, det høres litt for sykt ut til å være sant, men en ting er uansett sikkert, usa står litt på utsiden her, de er blant de desidert verste på kosthold, prosessering og tilsetningsstoffer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå