Gå til innhold

sunt brød

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
kittycat skrev (7 minutter siden):

Jeg gir opp 😮‍💨

Veldig trist at lokalbutikkene dine ikke greier å få tak i alle fire kakestykkene, burde egentlig ikke være så komplisert å bestille litt ekstra om man spør pent.  

Skrevet
kittycat skrev (15 timer siden):

det er ikke lett og spise sunt når det for eks er helt umulig å finne sunt brød med fire kakestykker, her hvor vi bor så er det groveste med bare to

Min erfaring er at det meste er verre om sommeren, når den vante betjeningen er i ferie og unge sommervikarer uten peiling kommer inn.

Snakk med butikksjefen. De tar jo antageligvis inn det brødet som selger.

Hvis du da ønsker brød med fire kakestykker, så sier du hvor mange du ønsker og hvor ofte, så tar de inn dette til deg og eventuelt holder av. Så kan du eventuelt skjære det opp og fryse det ned, dersom det da blir enklere.

Lykke til :) 

Skrevet
Daisy 🌸 skrev (3 minutter siden):

Min erfaring er at det meste er verre om sommeren, når den vante betjeningen er i ferie og unge sommervikarer uten peiling kommer inn.

Snakk med butikksjefen. De tar jo antageligvis inn det brødet som selger.

Hvis du da ønsker brød med fire kakestykker, så sier du hvor mange du ønsker og hvor ofte, så tar de inn dette til deg og eventuelt holder av. Så kan du eventuelt skjære det opp og fryse det ned, dersom det da blir enklere.

Lykke til :) 

Det har nok ikke noe med sommeren og gjøre det er dårlig med grov brød hele året også på morgenen 

Skrevet (endret)

Undersøkelser viser at tranflaska er sunnere enn tranpillene, muligens fordi pillene kan være harske.
Men spis heller fisk. Middag skal du vel ha uansett. Torskefilet er min nye favoritt. Gjerne kombinert med thai-saus, som jeg lager av kokosmelk og red curry paste. Pøser på med grønnsaker, og tilbereder i ildfast form. Gjerne med blomkålris.
Jeg har lastet opp en del bilder av middag i denne tråden:
Dagens middag     Innlegg med oppskrift og bilder på brød med mandelmel som jeg bakte i går
En god del av det kan klassifiseres som sunt, selvsagt avhengig av hvilken diett man er på. Jeg bakte brød i går, for eksempel. Av mandelmel og egg, ikke hvete. Det er lavkarbo.

Jeg er ikke overbevist om at matolje er så ille. Jeg tror hovedproblemet er mengden. Vi spiser så mye dritt som er laget på fabrikk, og de bruker ingredienser som du ikke har på kjøkkenet, hvor målet er holdbarhet og profitt, ikke helsa di.
Det er ikke nødvendigvis usunt, men ingrediensene de bruker på fabrikk kan være usunne.
Vi ble lurt av matpyramiden, som i praksis sier at vi skal la korn være en stor del av kostholdet. Men det var et bestillingsverk fra amerikansk kornindustri, ikke et godt kostholdsråd. Grønnsaker og fisk burde ha en større plass i kostholdet i Vesten. Ikke sånt fokus på korn/karbohydrat og sukker.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden):

Undersøkelser viser at tranflaska er sunnere enn tranpillene, muligens fordi pillene kan være harske.
Men spis heller fisk. Middag skal du vel ha uansett. Torskefilet er min nye favoritt. Gjerne kombinert med thai-saus, som jeg lager av kokosmelk og red curry paste. Pøser på med grønnsaker, og tilbereder i ildfast form. Gjerne med blomkålris.
Jeg har lastet opp en del bilder av middag i denne tråden:
Dagens middag
En god del av det kan klassifiseres som sunt, selvsagt avhengig av hvilken diett man er på. Jeg bakte brød i går, for eksempel. Av mandelmel og egg, ikke hvete. Det er lavkarbo.

Jeg er ikke overbevist om at matolje er så ille. Jeg tror hovedproblemet er mengden. Vi spiser så mye dritt som er laget på fabrikk, og de bruker ingredienser som du ikke har på kjøkkenet, hvor målet er holdbarhet og profitt, ikke helsa di.
Det er ikke nødvendigvis usunt, men ingrediensene de bruker på fabrikk kan være usunne.
Vi ble lurt av matpyramiden, som i praksis sier at vi skal la korn være en stor del av kostholdet. Men det var et bestillingsverk fra amerikansk kornindustri, ikke et godt kostholdsråd. Grønnsaker og fisk burde ha en større plass i kostholdet i Vesten. Ikke sånt fokus på korn/karbohydrat og sukker.

Herre min hva har det med saken å gjøre? 🙄

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Alt. Et sunt kosthold, kan inkludere sunt brød, men det alene gjør liten forskjell.

I butikken din finner du kanskje dette produktet litt bortgjemt:

8f8e0867-e8cf-48e0-8028-a0c2f300bc42.jpg

Det er kanskje sunt nok for deg, har god holdbarhet og kan hamstres så du slipper å kjøpe det regelmessig. Dyrt, men mettende.

Det sunneste brødet er kanskje det brødet man ikke spiser.
Du vil ha sunt brød, men presiserer ikke konteksten, som hva du vil oppnå.
Bygge muskler? Brenne fett? Ordne fordøyelsen?
Det kan gi ulike svar, og brød er kanskje ikke løsningen.

Husk også knekkebrød. Butikken går ikke tom for det.

Endret av Mannen med ljåen
Skrevet
1 hour ago, skaftetryne32 said:

Og snacks som du kaller det gjør det ikke usunt, og jo grovt korn er sunt, det er det som gjør grovt brød sunt, så passende mengder med grovt mel gjør faktisk brød sunt.

Det er feil. Brød lages ved hjelp av en prosess som kalles heving og steking. Ellers kunne du jo bare spist grovt mel direkte. Det gjør vel ikke en gang du?

Her har du kilde fra noen uavhengige:
Marit Kolby ultraprosessert grovbrød

Nå er brødet på ny kjernen i en strid. Om ultraprosessert mat. NOVA-kritikere hevder at råd om å redusere ultraprosessert mat blir feil, fordi grovbrød kan være ultraprosessert.

I en VG+ sak kunne vi nylig lese følgende sitat fra Rune Blomhoff, leder for NNR2023-komiteen: «Den ultraprosesserte matvaregruppen som vi spiser mest av i Norge er brød, og et økt inntak av grovbrød vil ha stor effekt på folkehelsen».

Dette er avledningstaktikk. For brød kan lages mindre prosessert. Også på fabrikk.

Et av rådene som ble utelatt fra NNR2023 var dette: «Om mulig, velg mindre prosesserte matvarer innad i hver matvaregruppe».

Hvis ultraprosesserte grovbrød skal være helsegunstige, må den ytterligere prosesseringen ikke påvirke oss, eller påvirke oss positivt. Er det grunn til å tro det?

Ultraprosesserte brød er laget med kortest mulig hevetid, for å gjøre bakeprosessen mer effektiv. Dette reduserer næringsverdien sammenlignet med brød som hever lenger. Jeg har ikke sett data på at ekstra gluten er bra. Ei heller at konsistensmidler er det.

Ultraprosesserte brød er laget for at du skal digge konsistensen og smaken. Spise det fort og grådig. De er ikke laget for å gjøre deg mett. Kanskje har du observert dette i praksis? Barn som er mette etter en eller to skiver kvalitetsbrød, men som glatt spiser en halv pakke «Polarbrød» om de får det.

Dette er ikke «farlig», brødskive for brødskive. Men gjør øvelsen for hele kostholdet. Jo mer du spiser av ultraprosesserte produkter totalt sett i kostholdet, jo lavere kvalitet får kostholdet som helhet. Det er dette som er problematisk.

Når blikket er festet på brødboksen, mister man det større bildet.

I dag er det få fagpersoner som ikke anerkjenner at et karbohydratredusert kosthold kan ha helsemessig nytteverdi.

Jeg håper en fremtidig brøddebatt kan handle om hvordan vi får industrien til å lage brød av bedre kvalitet. Mer mettende. Mer næringsrike i praksis.

• Liker 1
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (12 minutter siden):

En bør ha et variert kosthold bestående av karbohydrater, fett og proteiner, vi er ikke lurt av noe som helst. korn er en viktig og på ingen måte usunn matvare, skal du komme med sånne påstander så synes jeg du bør bevise dem. Fokus på karbohydrater er helt naturlig, omtrent halvparten av næringen bør komme fra karbohydrater.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Bing123 skrev (2 minutter siden):

Det er feil. Brød lages ved hjelp av en prosess som kalles heving og steking. Ellers kunne du jo bare spist grovt mel direkte. Det gjør vel ikke en gang du?

og hva er relevansen her?

Skrevet
kittycat skrev (15 timer siden):

bake brød har jeg ikke rygg til om dagen, skal man bestille fra oda så må man bestille mye annet også, jeg kan ikke drive og fly rundt om king og lete etter sunt brød og det kan ikke mannen heller, mor) kan vært fall ikke bake med alle helse plagene hun har

Har du rygg til å løfte brødet ut av hylla på butikken så har du nok også rygg til å løfte brøddeigen fra bakemaskinen og over i forma og den inn i ovnen.

barfoo skrev (15 timer siden):

Det finst eltefrie brøddeiger som blir ganske gode brød, og krever nøyaktig null av ryggen din.

Hvorfor eltefrie? Det har jo vært like vanlig med maskinell elting siden 80-tallet som det har vært med maskinell vasking av serviset. Det er jo ingen som står og vasker opp for hånd lengre, eller elter for hånd. Elting gir bedre brød så det er ingen grunn til å gå for eltefritt.

vidor skrev (8 timer siden):

Beste rådet er vel å shoppe en brødbakemaskin.

Nja. Brødene får rar form, et irriterende hull og merkelig konsistensforskjell mellom topp og bunn siden det stekes vertikalt. Mange maskiner gir også ujevn steking siden varmeelementet ligger under og ikke varmer tilstrekkelig ovenfra.

Jeg vil heller anbefale bakemaskin med eltekrok + brødform + ovn å steke det i.

• Liker 1
Skrevet
35 minutes ago, kittycat said:

Det har nok ikke noe med sommeren og gjøre det er dårlig med grov brød hele året også på morgenen 

Har du snakket med butikken?

Det høres ut som du har en rant på internett om noe som fikser seg veldig lett med en prat med butikken (ikke sommervikarene, men de som jobber der). Samtlige butikker her i området tar inn både ene og andre spesialvaren for meg, og ringer meg når den kommer. 

Skrevet
Mannen med ljåen skrev (15 minutter siden):

Igjen, det er avhengig av hva man forsøker å oppnå.
Mange har allerede for mye karbohydrater i kostholdet, og et sunt brød for dem vil være færre karbohydrater. Og gjerne mer fiber. Mange får i seg for lite fiber.

Joda variasjon er viktig naturlig nok, men altså drikker man for mye vann så dør man, det gjør ikke vann usunt. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
kittycat skrev (17 timer siden):

Screenshot_20250730_212520_Samsung Internet.jpg

Den tabellen er faktisk ørlite feil. Det riktige skal være:

1 kvart: 0-25%

2 kvarte: 26-50%

3 kvarte: 51-75%

4 kvarte: 76-100%

Kilde

En annen ting er at de alltid avrunder prosentene (normale avrundingsregler).

En tredje ting er at kakediagrammet er svært grovt inndelt og alltid rundes oppover til hele kvartbiter. (unormale avrundingsregler)

For eksempel så vises alltid 50,5% grovhet som 75% grovt i diagrammet. Siden grovt mel er dyrere i innkjøp enn fint mel og alle som bruker skalaen er kommersielle bedrifter (pengedrevet) så utnyttes disse avrundingsreglene aktivt for å gi inntrykk av høyere grovhet enn brødet faktisk har. Det er derfor de aller fleste brød ligger på enten 0, 25,5, 50,5 eller 75,5 prosent, avrundet i første omgang til henholdsvis 0, 26, 51 og 76 %, deretter til 25, 50, 75 og 100%. Så som tommelfingerregel får du 24,5% mindre grovhet enn diagrammet antyder. Trekk i fra en kvart så får du sannheten.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
14 minutes ago, skaftetryne32 said:

og hva er relevansen her?

Relevansen er basic ernæring. Du kan lage deg en klump av mel og kalle det et brød, men du klarer ikke fordøye det på samme måte som ekte brød. 

Derfor brød lages gjennom en bestemt prosess opparbeidet over hundrevis av år. 

Denne prosessen er selvsagt for tidkrevende for kapitalister som da lager noe kjemiske hacks og kaller det brød men som da blir ansett som ultra prosessert 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Bing123 skrev (2 timer siden):

Litt grovt mel gjør ikke brød sunne. Alle industrielle brød er fulle av diverse annet snacks.

.. og "snacks" er alltid mindre sunt enn hjemmebakt med industrielt produsert mel? (hvem dyrker vel korn hjemme i kjøkkenhagen og maler det selv for å kunne lage mel fra bunnen av?)

Konkret hvilket "snacks" er det du snakker om?

Skrevet
Bing123 skrev (3 minutter siden):

Relevansen er basic ernæring. Du kan lage deg en klump av mel og kalle det et brød, men du klarer ikke fordøye det på samme måte som ekte brød. 

Derfor brød lages gjennom en bestemt prosess opparbeidet over hundrevis av år. 

Denne prosessen er selvsagt for tidkrevende for kapitalister som da lager noe kjemiske hacks og kaller det brød men som da blir ansett som ultra prosessert 

Du svarer på noe helt annet enn det jeg snakker om. 

Bing123 skrev (28 minutter siden):
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Og snacks som du kaller det gjør det ikke usunt, og jo grovt korn er sunt, det er det som gjør grovt brød sunt, så passende mengder med grovt mel gjør faktisk brød sunt.

Skrevet
kittycat skrev (16 timer siden):

det er ikke lett og spise sunt når det for eks er helt umulig å finne sunt brød med fire kakestykker, her hvor vi bor så er det groveste med bare to

Skal du ha sunt brød må du lage det selv. Lag proteinbrød for eksempel, av havregryn, egg og kesam. Veldig mettende og veldig sunt.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...