Lyseblå Skrevet onsdag kl 16:15 Skrevet onsdag kl 16:15 Jeg har virkelig fått nok av meg selv nå. Jeg er 30 kg overvektig/tyngre enn det som tidligere var min normalvekt. Jeg begynte å spise mye da jeg hadde en vanskelig periode i livet mitt og la derfor på meg 30 kg. Og selv om jeg nå har det bra så har jeg bare fortsatt med å spise for mye. Og det har vist seg at det er kjempevanskelig for meg å snu dette (altså begynne å spise normale porsjoner og kaloriunderskudd). Jeg VET veldig godt hva jeg skal gjøre for å gå ned i vekt sånn rent praktisk siden jeg har lest meg opp veldig mye på tema livsstilsendring og vektnedgang, men det er gjennomføringen jeg ikke klarer og feiler gang på gang og det gjør meg så sint… Er det noen som har noen gode tips til hva jeg kan gjøre for å endelig klare å gå ned i vekt? Har laget en liste med det som er vanskelig for meg og jeg ønsker å endre på: - Jeg spiser mye usunn mat, som godteri, snacks og fast food (føles nesten som en avhengighet) - Jeg spiser ofte også mye mat og sliter med å begrense meg, kan forsyne meg med både 2 og 3 porsjoner middag eller spise til at jeg blir så kvalm at jeg ikke klarer spise mer - Jeg ender ofte opp med å kjøpe med meg usunne ting når jeg er på butikken å handler - Jeg sliter med å holde meg i kaloriunderskudd, selv om jeg bare spiser så vidt under vedlikehold i forsøk på å gå ned litt i vekt (satser på ca 1 kg ned i vekt i måneden)
Mannen med ljåen Skrevet onsdag kl 16:22 Skrevet onsdag kl 16:22 (endret) Prøv keto. Kan spise mye godt og fett, men må unngå for mye karbohydrater. Kjøtt, fisk, fløte og smør er bra (ikke overdriv). Unngå sukker og hvetemel. Du finner nok mer detaljerte guider om du vil prøve dette, ikke bare følg dette foruminnlegget slavisk. Men da må du være streng, kake og brød kan ødelegge. Dette er en diett som tillater biff og bearnaise til middag. Men ikke poteter. Så man bruker asparges, som også er godt. Endret onsdag kl 16:26 av Mannen med ljåen 2
Mannen med ljåen Skrevet onsdag kl 16:39 Skrevet onsdag kl 16:39 (endret) Ikke reklame, men det finnes norske nettbutikker som selger lavkarbo mat, som tortilla, conjak-spaghetti osv. Tights.no for eksempel. De har mest treningsklær, men også en del mat. Lær å lese innholdsfortegnelsen på produkter, og du blir oppmerksom på hvor mye tilsatt sukker og stivelse som er i prosessert mat. Mye av det kan med fordel lages fra bunnen, eller bytte merke til et som er mer ekte. Til matlaging bør du bruke tomatpure av tomater i stedet for pastasaus av sukker og tilsetningsstoffer, for eksempel. Du kan ha oppi oregano og olivenolje selv. Vær oppmerksom på karbohydrater, for du prøver å få kroppen til å brenne opp ditt eget fett, da må du ikke friste den med karbohydrater hele tiden. Det stopper fettforbrenningen (ketose). Les noen troverdige guider, jeg er ikke ansvarlig eller kompetent. Endret onsdag kl 16:40 av Mannen med ljåen 1
Powertrainer Skrevet onsdag kl 16:41 Skrevet onsdag kl 16:41 Lyseblå skrev (22 minutter siden): Jeg har virkelig fått nok av meg selv nå. Jeg er 30 kg overvektig/tyngre enn det som tidligere var min normalvekt. Jeg begynte å spise mye da jeg hadde en vanskelig periode i livet mitt og la derfor på meg 30 kg. Og selv om jeg nå har det bra så har jeg bare fortsatt med å spise for mye. Og det har vist seg at det er kjempevanskelig for meg å snu dette (altså begynne å spise normale porsjoner og kaloriunderskudd). Jeg VET veldig godt hva jeg skal gjøre for å gå ned i vekt sånn rent praktisk siden jeg har lest meg opp veldig mye på tema livsstilsendring og vektnedgang, men det er gjennomføringen jeg ikke klarer og feiler gang på gang og det gjør meg så sint… Er det noen som har noen gode tips til hva jeg kan gjøre for å endelig klare å gå ned i vekt? Har laget en liste med det som er vanskelig for meg og jeg ønsker å endre på: - Jeg spiser mye usunn mat, som godteri, snacks og fast food (føles nesten som en avhengighet) - Jeg spiser ofte også mye mat og sliter med å begrense meg, kan forsyne meg med både 2 og 3 porsjoner middag eller spise til at jeg blir så kvalm at jeg ikke klarer spise mer - Jeg ender ofte opp med å kjøpe med meg usunne ting når jeg er på butikken å handler - Jeg sliter med å holde meg i kaloriunderskudd, selv om jeg bare spiser så vidt under vedlikehold i forsøk på å gå ned litt i vekt (satser på ca 1 kg ned i vekt i måneden) Dropp kveldsmaten og la middagen være ditt siste måltid for dagen, dra på butikken rett etter middagen. Begge disse tipsene forutsetter at middagen er ditt største måltid kalorimessig sett. 1
Oregutt Skrevet onsdag kl 16:53 Skrevet onsdag kl 16:53 Problemet er tror jeg at du ikke klarer å bestemme deg for å slanke deg. Er jo bare å spise frukt og grønt i rå form hver gang du er sulten, og så gå eller sykle 5 km hver dag, litt mager kylling når du blir kjøttsulten bare 1
SuperKrokodille Skrevet onsdag kl 16:53 Skrevet onsdag kl 16:53 (endret) 1) Begynn å trene om du ikke gjør det allerede. Ikke for å "forbrenne kalorier", men fordi det er sundt, fordi det gjør at du kommer deg ut, føler deg bedre, i mindre grad trenger å "trøste deg" med dårlig mat. Fordi trening gjør at kroppen din blir bedre til å nyttiggjøre seg av eksisterende energireserver, og fordi trening gjør at du ønsker å spise sundt. 2) Kom deg ut av huset. Appetitten fungerer helt annerledes hjemme og ute. Og se om du ikke kan finne en eller annen slags form for visjon, et mål som kan begeistre og motivere, som kan gi deg noe annet å tenke på enn mat. 3) Finn sunne substitutter for søppelmaten du spiser i dag. Noen ganger vil man bare ha noe å putte i munnen, men da går det an å erstatte chips og sjokolade med rå grønnsaker med litt eddik (ferdigvaskede, ferdigkuttede grønnsaker er en mulighet) eller smaksatt taffelvann. 4) Relater mat- og treningsvaner til andre livsmål. Tilgang / overskudd til partner / kjæreste / barn / venner / hobbyer, ytelse på jobben, mer helse gjennom livsløpet. Endret onsdag kl 16:55 av SuperKrokodille 1 1
Mannen med ljåen Skrevet onsdag kl 17:01 Skrevet onsdag kl 17:01 Venn deg til grønnsaker. Det er ikke riktig at man skal spise så mye korn, slik matpyramiden sier. Tenkt over hvor godt blomkål er? Som snack, dampkokt som ris i risretter (blomkålris krever bare blomkål, rivjern og en spiseskje vann), kokosmelk, red curry paste (smaken av mange thai-retter) Du kan spise selleri med Snøfrisk om du trenger chips med dip, eller bruke visse typer kjeks. 2
Oregutt Skrevet onsdag kl 17:02 Skrevet onsdag kl 17:02 Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå): Venn deg til grønnsaker. Det er ikke riktig at man skal spise så mye korn, slik matpyramiden sier. Tenkt over hvor godt blomkål er? Som snack, dampkokt som ris i risretter (blomkålris krever bare blomkål, rivjern og en spiseskje vann), kokosmelk, red curry paste (smaken av mange thai-retter) Du kan spise selleri med Snøfrisk om du trenger chips med dip, eller bruke visse typer kjeks. Jeg ville unngått meieriprodukter hvis man skal slanke seg
Mannen med ljåen Skrevet onsdag kl 17:05 Skrevet onsdag kl 17:05 Det kommer an på meieriproduktet og dietten. Jeg snakket om keto-dietten, og da tillates smør, rømme, visse yoghurter og ost. Det handler om å unngå karbohydrater. Dette kan være helt feil i andre dietter. Må være konsekvent, ikke tro at lavkarbo middag hjelper hvis du spiser iskrem til dessert. 1
Oregutt Skrevet onsdag kl 17:07 Skrevet onsdag kl 17:07 Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå): Det kommer an på meieriproduktet og dietten. Jeg snakket om keto-dietten, og da tillates smør, rømme, visse yoghurter og ost. Det handler om å unngå karbohydrater. Dette kan være helt feil i andre dietter. Må være konsekvent, ikke tro at lavkarbo middag hjelper hvis du spiser iskrem til dessert. Det er kjent at karbohydrater gjør fettforbrenning effektivere, så ville ikke byttet det mot fett, akkurat. Det er derfor spisedager fungerer så godt regel, fordi man inntar mye karbohydrater. Men jeg snakker om karbohydrater fra frukt og grønt, mest da
Sjørøver Skrevet onsdag kl 17:11 Skrevet onsdag kl 17:11 (endret) Om jeg var i dine sko ville jeg begynt med periodisk fastning. Det er ingenting magisk med det som gjør det super effektivt, men det gjør ting mye enklere for deg. Det blir enklere å takke nei til mat når du er ute. Du kan lettere planlegge maten du skal spise. Du blir ikke sulten andre tider på døgnet, så det blir enklere å holde seg vekke fra dårlig mat. Det blir også enklere å kontrollere kaloriene du spiser. 1. planlegg når på dagen du skal spise. Feks kl 15-20. Det er viktig at du handler mat i denne tidsrommet og at all maten du kjøper er godt planlagt. Du kommer til å spare ekstremt mye penger på dette. 2. Begynn å tell kaloriene på alt du spiser. Dette er ekstremt slitsomt i starten, men blir enklere etterhvert. 3. Juster mengden kalorier ned til et akseptabelt nivå. Ikke bry deg så mye om hva du spiser, bare kaloriene. Det er ikke noe viktig at du spiser sunt enda. Det blir for mye å holde styr på. 4. Begynn med fysisk aktivitet i en eller annen form. Det holder å bare gå i starten, men jeg anbefaler at du løfter vekter. 5. Fokuser på å spise renere mat av god kvalitet. Tar du det i denne rekkefølgen og holder deg til det så får du garantert suksess. Små steg. Endret onsdag kl 17:13 av Sjørøver 1 1
Valmeth Skrevet onsdag kl 17:12 Skrevet onsdag kl 17:12 Oregutt skrev (8 minutter siden): Jeg ville unngått meieriprodukter hvis man skal slanke seg Trikset mitt er å gå etter feite meieriprodukter hvis man skal slanke seg. 1
Mannen med ljåen Skrevet onsdag kl 17:13 Skrevet onsdag kl 17:13 På den dietten jeg foreslår, skal man begrense inntak av karbohydrater, slik at kroppen begynner å forbrenne kroppsfett. (kroppen er i ketose) Da raser man ned i vekt, uten å måtte spise bare kaninfôr. Du kan ikke spise ostepop på denne dietten. Vær oppmerksom på mengden, og fyll dagsbehovet med riktige grønnsaker. Ikke glem fiber, mineraler og vitaminer. 1
Oregutt Skrevet onsdag kl 17:13 Skrevet onsdag kl 17:13 Valmeth skrev (Akkurat nå): Trikset mitt er å gå etter feite meieriprodukter hvis man skal slanke seg. Alt av melk er fett
Mannen med ljåen Skrevet onsdag kl 17:19 Skrevet onsdag kl 17:19 På keto-diett er fett bra. Det er karbohydrater som skal begrenses til en viss mengde. Ikke alle meieriprodukter er riktig, pga sukker. Det er ikke fettet som gjør deg feit. På denne dietten må du kontrollere inntaket av karbohydrat.
Oregutt Skrevet onsdag kl 17:20 Skrevet onsdag kl 17:20 Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå): På keto-diett er fett bra. Det er karbohydrater som skal begrenses til en viss mengde. Ikke alle meieriprodukter er riktig, pga sukker. Det er ikke fettet som gjør deg feit. På denne dietten må du kontrollere inntaket av karbohydrat. Er jo bare tull da, blir ikke slank å spise ost og melk og sånt. Det er også kjent at karbohydrater hjelper til fettforbrenningen
Valmeth Skrevet onsdag kl 17:21 Skrevet onsdag kl 17:21 Oregutt skrev (6 minutter siden): Alt av melk er fett Akkurat, så holder man seg mett lenge. Jeg spiser normalt sett kun 1 gang til dagen. 1
Mannen med ljåen Skrevet onsdag kl 17:25 Skrevet onsdag kl 17:25 Liste over meieriprodukter som egner seg på keto-diett, fikk litt skrivehjelp av chatGPT, ellers tar det hele kvelden. Sitat hvilke meieriprodukter er og ikke er keto? ChatGPT sa: Et ketogent kosthold (keto) handler om å holde karbohydratinntaket svært lavt (typisk under 20–50 gram netto karbohydrater per dag) og i stedet spise mye fett og moderat med protein. Når det gjelder meieriprodukter, er mange keto-vennlige – men ikke alle. Her er en oversikt: ✅ Keto-vennlige meieriprodukter (lavt innhold av karbohydrater) Disse inneholder lite karbohydrater og mye fett/protein: Smør – nesten null karbohydrater. Fløte (kremfløte, 35–40 % fett) – lavt innhold av karbohydrater, 2–3 g per 100 g. Ost (gulost, brie, camembert, feta, parmesan, osv.) – svært lite karbohydrater (0–2 g per 100 g). Cottage cheese (helfet/vanlig) – ca. 2–3 g karbo per 100 g. Gå for fullfettvariant. Kremost (cream cheese, Philadelphia) – lavt karboinnhold (~2–3 g per 100 g). Rømme (seterrømme, crème fraîche) – lavt karboinnhold (~2–3 g per 100 g). Gresk yoghurt (fullfett, usøtet) – rundt 3–4 g karbo per 100 g. Begrens mengden. Mascarpone – høy i fett, nesten null karbohydrater. 🚫 Ikke keto-vennlige meieriprodukter (høyt innhold av karbohydrater / sukker) Disse bør unngås på keto: Melk (søt melk, skummet, lettmelk) – inneholder 4,5–5 g karbo per 100 ml (laktose). Sjokolademelk og smaksatt melk – ofte tilsatt sukker og høy i karbohydrater. Yoghurt med smak / frukt – vanligvis mye tilsatt sukker (ofte 8–15 g karbo per 100 g). Skummet og lettmeieriprodukter – lavere fettinnhold og ofte høyere andel laktose per gram fett. Iskrem (vanlig) – svært høy i sukker og karbohydrater. ⚠️ Tips: Velg usøtede og fullfettprodukter. Les alltid næringsinnholdet – noen «lavfett» eller «proteinrike» produkter har skjult sukker. Hvis du er veldig streng på keto (under 20 g karbo/dag), bør du holde deg til de reneste alternativene (smør, fløte, ost, osv.). Ønsker du en liste som kan printes eller bruke som handleliste? Det er altså ikke så enkelt at fett gjør deg feit, på denne dietten reduserer man inntak av karbohydrater kraftig og lar fett være kroppens energikilde. 1
Mag ne Skrevet onsdag kl 18:11 Skrevet onsdag kl 18:11 Oregutt skrev (46 minutter siden): Det er også kjent at karbohydrater hjelper til fettforbrenningen ?? Karbohydrater klarer vi oss fint uten. Ifm slanking er å kutte karbohydrater, bortsett fra den lille mengden som finnes i grønnsaker, som man bør spise mye av, gjerne rå, kanskje det mest effektive. Les " hva og når skal vi spise" av Marit Kolby. 1
Dubious Skrevet onsdag kl 18:34 Skrevet onsdag kl 18:34 Kutt ut sukker. Lettere sagt enn gjort, da jeg ikke har klart det selv, men jeg har kuttet ned forbruket. Sluttet å kjøpe øl, og annet alkohol. Ikke kuttet ut rødvin helt ennå, men kjøper kun rødvin med veldig lite sukker. Prøver å unngå hvetemel, men jeg elsker brød, så det blir mye grovt brød uten hvetemel der det er mulig. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå